Om netikett i Föräldra-avdelningen

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav KrigarSjäl » 2009-07-29 4:47:26

Tröttsam?
Jag noterar bara vad som försiggår. Om du blir trött av det tycker jag du ska vända dig till Inger som de facto medger att hon psykologiserar.

Vad tycker du om hennes tal om "direkt förbud" riktade mot enskilda medlemmar att delta i vissa forumsdelar?
Medlemmar som på ett ASPERGERforum luftar sina ASPERGERsynpunkter?

Vad jag vet är det här inte en rådgivningscentral med krav på kafferepskonvenans, inte heller vill jag se en utveckling i den riktningen.
Om aspergares perspektiv nu är så hemska för en del förstår jag faktiskt inte varför de kommer hit.

Anmäl direkta förolämpningar eller knip igen bröluckan.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 20:43:37, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav weasley » 2009-07-29 12:05:46

KS

Jag har inte sett dej använda en enda förolämpning i den här tråden. Det finns inget att anmäla. Så jag vet inte vad du menar med ditt sista uttalande.

Och jag har talat specifikt om den här tråden, om Ingers specifika förslag gällande en specifik avdelning. Nämligen FF. I FF kan det nämligen förekomma att det dyker upp personer som innehar dessa psykologiska mekanismer (vilka Inger redogjorde för tidigare) som en del kallar NT. För att dessas barn, som har samma sorts psykologiska mekanismer som DU har (vilka kan kallas AS), ska få förståelse är det logiskt sett en god idé att tilltala föräldrarna på ett sätt som gör att de i sin tur förstår hur de ska hantera sitt barn så det växer upp med de allra bästa förutsättningar.

Om man däremot uttalar sej FÖR korthugget och kanske lite FÖR ärligt är ju bara risken att dessa föräldrar lämnar forumet ryggen och kanske söker sej till någon organisation som ska tuttinutta med barnet som vore det förståndshandikappat. Jag skulle bli mycket ledsen om det här forumet indirekt "puttade in" begåvade barn i inkompetenta prussiluskors våld.

För MIN del ser jag ett självändamål att tona ner trubbigheten lite i FF. Bemöter man föräldrarna med lite "lusplockande" i början är chansen större att man får fram sitt budskap ordentligt. Jag tror även att det är typ detta som Inger försöker få fram genom sitt förslag på första sidan.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 20:43:37, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Inger » 2009-07-29 14:14:14

Tack för att du än en gång förtydligade det jag redan trodde jag förklarat flera gånger. Även om jag inte ens rekommenderade något "lusplockande" utan bara att just "hålla igen på sin trubbighet" som du så träffande uttryckte det.

Tror f ö att Liebert klargjorde för länge sen att detta forum inte bara är för aspergare, utan för att diskutera asperger-frågor. Alltså håller inte attityden "Det här är vårt aspergerforum, här är vi brutalärliga och tänker inte hålla igen några puckar. Tål du inte det så kan du dra åt h-e!"

Tror dock att du missförstod Krigis på första punkten, han menade nog att om man inte gillar hans sätt att tilltala anhöriga (i deras respektive trådar) så kan man anmäla i efterhand. Men då är skadan tyvärr redan skedd, kanske på en oskyldig asplings bekostnad som ev kunde varit mycket behjälpt av ifall vi lyckats nå fram till dens anhörige på ett ömsesidigt respektfullt sätt.

Finns förresten ingen anledning att inte tilltala alla med respekt, oavsett om de har diagnos eller inte (undantag möjligen för rena troll). Kan man p g a sina egna upplevelser irl inte göra det så tycker jag man bör hålla sig borta från den avdelningen helt och hållet. Alla har dock inte den självdisciplinen när någon anhörig skriver något som råkar aktivera ens käraste käpphästar eller trycka på ens ömtåligaste punkter, vilket rdos beskrev väldigt målande och bra i på förra sidan.

Så jag förordar fortfarande en sluten avdelning som är enbart för anhöriga och som modereras strängare, precis som Privata. Just eftersom föräldrar i allmänhet är väldigt känsliga, oavsett om de är AS eller NT, och ofta fått en hel del skit själva. Såg just att de på ADHD-forum har en särskild avdelning för anhöriga. Ser det som ett utmärkt sätt att överbrygga klyftorna och öka förståelsen för hur vi med NPF fungerar.

OK, Liebert är av någon anledning personligen oförtjust i skyddade specialavdelningar men i det här fallet ser jag det som högst motiverat p g a sakens känsliga natur. Insynsskydd vore också bra då man kanske vill diskutera sin anhörige med AS utan att hela världen kan läsa. Inte så kul om man har AS och sitter och surfar och upptäcker att ens förälder eller partner har beskrivit en så att man känner igen sig, och att vem som helst kan läsa det. Illa nog i en sluten avdelning om man skulle råka hitta dit, men inte lika illa.

Edit: Obs! Inte för att någon nyligen skulle ha uppfört sig oacceptabelt illa i den avdelningen utan i förebyggande syfte, eftersom somliga trots allt reserverar sig rätten att ta i om de skulle känna för det.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:43:37, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Meppe » 2009-07-29 15:35:02

Håller med Inger om att man ska använda extra respekt i den avdelningen, men håller också med KS om att det är nyttigt för anhöriga att få svar ur en Aspergares perspektiv när de frågar om någon Aspergare.
Senast redigerad av Meppe 2011-05-04 20:43:37, redigerad totalt 1 gång.
Meppe

Anslöt: 2009-05-22

Inläggav Zombie » 2009-07-29 15:45:25

Som sagt, det där sista har ingen ifrågasatt. Det har Krigis missförstått.

- Till Ingers sista stycken ovan vill jag dels lägga att mer än tillräckligt många har burit sig illa åt, med all sannolikhet också skrämt bort föräldrar och därmed också nekat deras barn den hjälp vi kunde ha gett - även om det inte har skett nyligen; dels än en gång påminna om att några föräldrar har talat om att de inte kan skriva i ett öppet FF, av det självklara skälet att man måste bli för personlig om man ska kunna få några relevanta svar, och hur stort mörkertalet är kan vi inte veta.

Förresten, är det bara som jag inbillar mig att aktiviteten på FF har ebbat ut rejält efter forumets allmänna åtstramning? Eller min paranoia som får mig att undra om det - i så fall - kan hänga ihop med att det då förlorade sitt särskilda medlemskap och det gick upp för en del att det aldrig hade varit ogooglebart?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 20:43:37, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav KrigarSjäl » 2009-07-30 4:59:33

Jag röstar nej till ytterligare en låst avdelning avsedd för mjukisar.
Som jag sagt tidigare: det är omöjligt att skapa ett forum som passar alla. Jag tycker det är bra att forumet har en så starkt aspig prägel.
Det finns nämligen inget annat svenskspråkigt aspergerforum som håller så hög klass som det här.

Föräldrar har ju en hel Ögonblickredaktion + Attentions forum att vända sig till, varför skall då det här forumet strömlinjeformas till att bli ngt liknande?
Jag är inte här för att 'hålla handen', är ni?
Skaffa katt istället.

Jag vill inte se en utveckling där intressanta & färgstarka karaktärer droppar av till förmån för oroliga föräldrar som inte behärskar styckeindelning.

Sen får ni faktiskt ta och ge er när ni kallar mig burdus...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 20:43:37, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Pemer » 2009-07-30 10:21:18

Jag och många med mig är nog här i åtminstone någon mån för att kunna få respektive erbjuda en hand att hålla i någon gång ibland, ja. Det är väl omvittnat att det är en funktion hos forumet som behövs. Och som har betytt mycket. Forummedlemmar har räddats till livet i svåra krissituationer via forumet, och antalet par som mötts och blivit ihop via forumet måste väl vara tvåsiffrigt vid det här laget. (Jag känner själv till nio par som blivit ihop på rak arm, och det är inte alla av dem som varit helt öppna själva. Det finns säkerligen ännu fler.)

Det är som sagt ett forum skapat för att vara en mötesplats för aspergare i första hand, men även andra som må ha frågor om och intresse för aspergerfrågor, och inte enbart för rent diskuterande.

Jag ser inte något problem i den bredden. Forumet ska kunna klara att ha en sådan bredd. I varje fall just om man kan få alla att vara överens om formerna, inklusive att det i vissa avdelningar kan finnas skäl att säga ifrån i reglerna i förväg att *här är det synnerligen olämpligt att komma och svara på ett drygt och fränt sätt*.

Jag förstår inte varför just det ska behöva vara så kontroversiellt. Den som är mest ute efter raka diskussioner kan väl om nödvändigt hålla sig i den stora majoritet sektioner som är till för raka diskussioner, och acceptera att några få andra avdelningar inte är det och hålla sig ifrån dem. Som en såpass stor och etablerad mötesplats kring Aspergerfrågor behöver Aspergerforum kunna ha sådana andra avdelningar.

Forumet är trots allt i sig på gott och på ont en viktigare faktor för stora grupper aspergare än en förening som OA, massor av forummedlemmar resonerar på fullaste allvar på sätt som "jag är med på forumet, så det räcker gott för mig" och skapar en mystisk och rätt olycklig slagsida inför framtiden.

Vad jag än tycker om det, så är jag ändå en varm vän av forumet, och tycker det måste kunna leva upp till en sådan position. Det kan det inte om det skulle lyssna på den grupp medlemmar som förfäktar att "detta är ett diskussionsforum, ett diskussionsforum, ett diskussionsforum..."

(Och jag hoppas att grupperna som tycker att forumet "räcker" för att få kontakt och umgänge med andra aspergare tids nog inser att även en fungerande intresseorganisation är något helt annat, och minst lika (mer!) angeläget att faktiskt inte bara en liten bråkdel aspergare ska lyckas ha intresse av att ställa sig bakom. Men den diskussionen ska jag återuppta i rätt tråd.)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:43:37, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Pemer » 2009-07-30 10:24:31

Här finns ju faktiskt mer eller mindre "de bästa" aspergarna att komma till med frågor om sitt aspergerbarn, och många av oss som är här vill vänskapligt och positivt svara på sådana frågor när sådana kommer. Varför ska föräldrarna med uppriktigt nyfikna frågor vara hänvisade till enbart Ögonblick och Attentions forum...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 20:43:37, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Titti » 2009-07-30 10:39:01

KrigarSjäl skrev:Som jag sagt tidigare: det är omöjligt att skapa ett forum som passar alla. Jag tycker det är bra att forumet har en så starkt aspig prägel.
Det finns nämligen inget annat svenskspråkigt aspergerforum som håller så hög klass som det här.

Admin:

Tackar för att du uppskattar AF, det är många som gör det. Ökande trafik och ökande tillströmning av nya medlemmar tyder på det.

Vad gäller avdelningen Barn och föräldraskap så är det inte i första hand en frågelåda för oroliga föräldrar. Det är en avdelning som handlar om just det den heter och den skiljer sig inte mycket från andra aspergeravdelningar på forumet när det gäller målgrupp. Föräldrar som själva har AS och som har barn med/utan diagnos, föräldrar utan egen diagnos (men som kanske skulle få om de utreddes) med barn med/utan detsamma, andra som känner att de har något att bidra i de ämnen som diskuteras där. Man kan råka ut för att bli bemött på ett sätt man inte hade räknat med eller önskat men det gäller över hela forumet och i alla andra forum på internet och i det dagliga livet utanför internet därtill.

Många föräldrar där man vet eller misstänker att barn har AS har själva detsamma oavsett diagnos eller ej. Eller lever ihop med någon med AS. Dessa läser alldeles säkert även i de andra avdelningarna och så vill vi att det skall vara. Inför forumomläggningen diskuterade vi ganska ingående de olika avdelningarna och faktum är att vi övervägde att ta bort Barn och föräldraskap helt, det var så få inlägg där. Det är svårt att skriva om sina barn på ett öppet forum och att göra avdelningen låst är inget alternativ. Alternativet är istället att man läser, skriver en del och sedan efter en tids medlemskap här söker inträde i PA där man kan våga lämna ut lite mer av sig själv och även sina barn.

Netiketten gäller lika överallt på forumet utom PA och så kommer det att förbli. Inget hindrar skribenterna där att iaktta ett större mått av självcensur när det gäller hur man uttrycker sig - att anpassa det man skriver efter den man skriver till gäller över hela forumet och det finns ingen anledning att tro att de som skriver där inte klarar att följa den:

<b>Grunden för all närvaro på forumet är <a target="_blank" href="http://sv.wikipedia.org/wiki/Netikett">netikett</a>. I korthet innebär det</b>

• tänk på vad du skriver och vem du skriver det till.
• skriv tydligt så att andra förstår vad du menar.
• skriv med vanlig text, inte enbart stora bokstäver.
• håll dig till ämnet för tråden.
• dela in texten i stycken.
• var noga med att citera korrekt .

Det finns dessutom, som i alla avdelningar, möjlighet att anmäla inlägg man anser strider mot reglerna. Vår ståndpunkt idag är att avdelningen blir kvar i nuvarande form och att någon ändring inte är aktuell. Inget har framkommit som ändrar det.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 20:43:37, redigerad totalt 1 gång.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Inger » 2009-07-30 14:55:44

Det är just för att föräldraavdelningen är för alla typer av föräldrar som jag tycker man borde ha en särskild anhörig-avdelning för dem som inte har (eller tror sig ha) AS där de kan ställa frågor i lite mer skyddad miljö. Om inte nu så kanske behovet kommer uppstå framöver.

Krigis, hela poängen med mitt förslag var ju att anhöriga ska kunna fråga oss aspergare direkt och få raka svar, inte bara få medhåll, sympati och klapp på axeln av andra i liknande situation. Men på ett lugnt och respektfullt sätt, även om någon anhörig oavsiktligt skulle råka trycka på ens knappar. Tydligen är vi betrodda att kunna hantera det utan några förebyggande åtgärder, så då får vi väl försöka göra det.
Inger
Inaktiv

Inläggav Titti » 2009-07-31 0:20:59

Inger skrev:Det är just för att föräldraavdelningen är för alla typer av föräldrar som jag tycker man borde ha en särskild anhörig-avdelning för dem som inte har (eller tror sig ha) AS där de kan ställa frågor i lite mer skyddad miljö. Om inte nu så kanske behovet kommer uppstå framöver.

Admin:

Det låter som om du efterlyser en "frågelåda för föräldrar" med en särskilt utvald panel som besvarar frågorna snarare än en avdelning för diskussioner kring föräldraskapets villkor när en eller flera har AS?
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 20:43:37, redigerad totalt 1 gång.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Inger » 2009-07-31 0:39:37

Tja, typ. För anhöriga. (Fast utan några garantier för att nån orkar svara förstås.)
Inger
Inaktiv

Inläggav rdos » 2009-07-31 8:01:22

Jag tycker inte det låter som någon bra idé. Bättre då att skriva en mer utförlig "FAQ" med vanliga frågor som föräldrar har. Redan idag är det ganska liten aktivitet i FF, med ännu smalare inriktning (och färre medverkande) skulle det inte bli mycket skrivet.

Dessutom tror jag inte det håller att man inte utlovar garantier för att någon svarar. I min värld så upprätthålls forum genom att folk svarar på frågor. På mitt nya engelska forum så svarar jag i princip på nästan alla frågor om neandertalsteorin eller Aspie-quiz resultat, även om de redan ställts 10 gånger innan.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 20:43:37, redigerad totalt 1 gång.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav Inger » 2009-07-31 8:11:00

Ja, orken är ett problem. Du drivs ju av att det är ett specialintresse, här deltar nog de flesta främst för att koppla av. På forum och onlinekonferenser där det varit hopvis med desperata föräldrar blir man snabbt utbränd om man ska engagera sig i vartenda fall, så egentligen kanske det är tur att det inte är så många som hittar hit eller vågar fråga.

En FAQ var ingen dum idé. Nån som har lust att skriva ett utkast?
Inger
Inaktiv

Inläggav rdos » 2009-07-31 9:55:11

Jag skulle kunna tänka mig att medverka, men bara på de punkter där jag har specialintressen. Det är nog bättre om någon annan skriver ett övergripande dokument som går att komplettera med t.ex. socialtjänsten och lite sådant.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in