Om kriget kommer till Sverige ... [avdelad tråd]
88 inlägg
• Sida 1 av 4 • 1, 2, 3, 4
Om kriget kommer till Sverige ... [avdelad tråd]
yusuke20 skrev:
även om jag skulle bli civilplikt så skulle jag ändå vilja fly från kriget och jag vill gärna ha stöd med det :'(
Om det blir krig så skulle det vara ganska svårt att fly från landet, Kommer inte gå några civila flygplan alls till nån paradisö. Dom civilaplanen skulle ju försvarsmakten ta i beslag väldigt snabbt. Sen ligger ju Sverige som i smeten om det blir tex krig mellan Ryssland och Nato så blir svårt att dra nånstans. (Om inte Finland lyckas hålla sig undan så kan det vara ett alternativ, Har själv såna tankar för bor ju bara 2-3 timmar från gränsen med bil)
Gränserna skulle stängas snabbt också för den delen om man ska ta tillvara erfarenheten från förra världskriget.
Alien
Avdelat från kommer-jag-bli-tvingad-in-i-varnplikten-i-framtiden-ar-radd-t47254.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Avdelat från kommer-jag-bli-tvingad-in-i-varnplikten-i-framtiden-ar-radd-t47254.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Moderator:
Fler trådar om värnplikten:
varnplikt-och-patriotism-t47416.html
socialdemokraterna-vill-aterinfora-varnplikten-t36140.html
monstring-lumpen-t1198.html
Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd
Northland skrev:yusuke20 skrev:
även om jag skulle bli civilplikt så skulle jag ändå vilja fly från kriget och jag vill gärna ha stöd med det :'(
Om det blir krig så skulle det vara ganska svårt att fly från landet, Kommer inte gå några civila flygplan alls till nån paradisö. Dom civilaplanen skulle ju försvarsmakten ta i beslag väldigt snabbt. Sen ligger ju Sverige som i smeten om det blir tex krig mellan Ryssland och Nato så blir svårt att dra nånstans. (Om inte Finland lyckas hålla sig undan så kan det vara ett alternativ, Har själv såna tankar för bor ju bara 2-3 timmar från gränsen med bil)
Gränserna skulle stängas snabbt också för den delen om man ska ta tillvara erfarenheten från förra världskriget.
Vill sverige förhindra sitt folk från att fly från landet? jag vill inte vara i närheten i krig och jag vill försöka göra allt som krävs för att fly från landet. JAg känner mig jätte rädd :'(
yusuke20 skrev:
Vill sverige förhindra sitt folk från att fly från landet? jag vill inte vara i närheten i krig och jag vill försöka göra allt som krävs för att fly från landet. JAg känner mig jätte rädd :'(
Snarare mera regel att kontrollera vilka som tar sig in/ut från landet, Tex spioner från främmande makter eller sabotörer som utför sabotage inom viktiga samhällsfunktioner i landet. Förhindra kommer dom säkert göra, Så är det när det är krig tyvärr.
Northland skrev:Snarare mera regel att kontrollera vilka som tar sig in/ut från landet, Tex spioner från främmande makter eller sabotörer som utför sabotage inom viktiga samhällsfunktioner i landet. Förhindra kommer dom säkert göra, Så är det när det är krig tyvärr.
Kan man inte vara fripassagerare?
yusuke20 skrev:Northland skrev:Snarare mera regel att kontrollera vilka som tar sig in/ut från landet, Tex spioner från främmande makter eller sabotörer som utför sabotage inom viktiga samhällsfunktioner i landet. Förhindra kommer dom säkert göra, Så är det när det är krig tyvärr.
Kan man inte vara fripassagerare?
Tror inte att du ens behöver oroa dig, om vi blir attackerade är rimligtvis Finland, Norge och Danmark i precis samma situation då ryssen försöker låsa ingången mot östersjön, finns ingenstans att fly och med den problematiken du beskriver är du förmodligen inte intressant att värvas in i någon försvarsfunktion civil eller militär så du oroar dig över en hypotetisk fråga som i grund och botten saknar både vikt och lösning för dig.
Ta det bara lugnt och lägg fötterna på bordet och hoppas på att skiten inte träffar fläkten istället
Vill man pysa vid väpnad konflikt så skall man nog ha egna fordon för att göra så annars är det rätt svårt. De mest troliga scenariorna är väl rysslandsinvasion eller inbördeskrig. En tredje möjlighet är luftlandsättning av någon makt utanför europa. Eller att det sker någon form av katastrof där det största behovet är civilförsvar och inte militärmakt.
Ju hårdare kris samhället utsätts för. Desto djupare kommer man att leta efter rekryter oavsett dagens villkor.
Ju hårdare kris samhället utsätts för. Desto djupare kommer man att leta efter rekryter oavsett dagens villkor.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
plåtmonster skrev:Vill man pysa vid väpnad konflikt så skall man nog ha egna fordon för att göra så annars är det rätt svårt. De mest troliga scenariorna är väl rysslandsinvasion eller inbördeskrig. En tredje möjlighet är luftlandsättning av någon makt utanför europa. Eller att det sker någon form av katastrof där det största behovet är civilförsvar och inte militärmakt.
Luftlandsättning av främmande makt utanför Europa låter ganska så osannolikt, logistiken bakom en sådan operation förefaller omöjlig, ta bara Tysklands invasion av Kreta som ett exempel, luftlandsättningen av trupp var ju i stort ganska så lyckad men den begränsade mängden trupp och tungt materiel man kunde få i spel räckte inte för att hålla och ta mark i steg med förbrukningen av förnödenheter och ammmunition. Tyskarna hade ju inte så långt för att få dit reguljära trupper och sina transportlinjer men ett land utanför Europa som landsätter trupp i Sverige skulle ju vara ett taktiskt snedsteg utan dess like, tom hemvärnet skulle ju ta hand om den saken ganska så raskt långt innan trossen kom ikapp fallskärmstrupperna.
I dagsläget är det inbördeskrig eller ryssen som är de stora hoten skulle jag säga och precis som du säger kommer mobilitet att vara en väldigt viktig del, man kan förbereda hur mycket somhelst på plats men man vet ju aldrig vart problemen är som värst så det gäller att kunna flytta på sig vid behov.
Men om man inte är varken intresserad av att slåss eller att arbeta för landets försvar i någon form eller funktion kan man ju rimligtvis bara sitta still och dricka kaffe och vänta på hur det går och hoppas på att ingen råka bomba lägenheten.
Ett rätt osannolikt scenario men där luftlandsättning ingår är om t.ex något arabland skulle "skydda" sina landsmän på samma sätt som Ryssland "skyddar" sina. Detta kan då ske med luftlandsättning och understöd via fartyg. Situationen kan ju uppkomma om det blir starka etniska motsättningar inrikes. Då arabländer har både militär, pengar och galningar.
Luftlandsättning och krig i främmande världsdelar är ju annars inget som USA haft något problem med. Varken i Vietnam, Irak eller Afghanistan.
Luftlandsättning och krig i främmande världsdelar är ju annars inget som USA haft något problem med. Varken i Vietnam, Irak eller Afghanistan.
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Ett rätt osannolikt scenario men där luftlandsättning ingår är om t.ex något arabland skulle "skydda" sina landsmän på samma sätt som Ryssland "skyddar" sina. Detta kan då ske med luftlandsättning och understöd via fartyg. Situationen kan ju uppkomma om det blir starka etniska motsättningar inrikes. Då arabländer har både militär, pengar och galningar.
Du glömmer att i alla exempel du radar upp har man antingen haft vänligt sinnad lokalbefolkning vars baser och territorier man utgått ifrån och gjort luftlandsättningar enbart med specialförband som förberedande för större operationer alternativt gått in med bombflyg och marktrupper först för att bygga baser.
Men visst har man ett bra fotfäste är det ju inga problem att börja kasta ut folk ur flygplan men soldaterna är mindre angelägna om att hoppa ut om de inte har någonstans att ta vägen sen.
Det enda arablandet med en flotta stark nog att åstakomma något mot ett västland är rimligtvis Iran men det faller ju på sin egen orimlighet, jag hade inte velat segla den sträckan under Iransk flagg iaf, det känns som om alla eventuella mål skulle vara lite för väl förvarnade och förberedda. Det känns som ett bra sätt att förlora alla sina ytfartyg i ett enda svep
Flatline skrev:plåtmonster skrev:Vill man pysa vid väpnad konflikt så skall man nog ha egna fordon för att göra så annars är det rätt svårt. De mest troliga scenariorna är väl rysslandsinvasion eller inbördeskrig. En tredje möjlighet är luftlandsättning av någon makt utanför europa. Eller att det sker någon form av katastrof där det största behovet är civilförsvar och inte militärmakt.
Luftlandsättning av främmande makt utanför Europa låter ganska så osannolikt, logistiken bakom en sådan operation förefaller omöjlig, ta bara Tysklands invasion av Kreta som ett exempel, luftlandsättningen av trupp var ju i stort ganska så lyckad men den begränsade mängden trupp och tungt materiel man kunde få i spel räckte inte för att hålla och ta mark i steg med förbrukningen av förnödenheter och ammmunition. Tyskarna hade ju inte så långt för att få dit reguljära trupper och sina transportlinjer men ett land utanför Europa som landsätter trupp i Sverige skulle ju vara ett taktiskt snedsteg utan dess like, tom hemvärnet skulle ju ta hand om den saken ganska så raskt långt innan trossen kom ikapp fallskärmstrupperna.
I dagsläget är det inbördeskrig eller ryssen som är de stora hoten skulle jag säga och precis som du säger kommer mobilitet att vara en väldigt viktig del, man kan förbereda hur mycket somhelst på plats men man vet ju aldrig vart problemen är som värst så det gäller att kunna flytta på sig vid behov.
Men om man inte är varken intresserad av att slåss eller att arbeta för landets försvar i någon form eller funktion kan man ju rimligtvis bara sitta still och dricka kaffe och vänta på hur det går och hoppas på att ingen råka bomba lägenheten.
Inbördeskrig är jag inte ett dugg rädd för, Säpo verkar ha koll på extremist miljön och det är inte det lättaste att få tag i militära vapen dom ligger inte och skräpar i mobbförråd som dom gjorde förr om åren. OK för att det finns en hel del älgstudsare ute i stugorna men dom är inte lika effektiva som kulsprutor, automatkarbiner och resten utav militärens arsenal.
Det finns massvis med inofficiella vapen och gränserna är porösa så man har helt enkelt inte koll.
- plåtmonster
Numer ser krig ut på andra sätt än för bara 20 år sedan, man använder sig mer av rena terroristhandlingar typ sabotageverksamhet, självmordsbombare, kidnappning och rena hot med mänskliga sköldar på t ex förskolor, sjukhus osv. Detta fenomen ökade givetvis efter att man i större utsträckning använder sig av obemannade drönare, som kan hålla stora områden i schack och omöjliggör konventionell krigföring, nackdelen är ju att det sker en hel del "collateral damages" som Obama brukar tala om (Sidoskada), men man gör naturligtvis allt för att hålla det så lågt som möjligt, men alla "moderna krig" har en tendens att skada fler och fler civilister...
Flatline skrev:Men om man inte är varken intresserad av att slåss eller att arbeta för landets försvar i någon form eller funktion kan man ju rimligtvis bara sitta still och dricka kaffe och vänta på hur det går och hoppas på att ingen råka bomba lägenheten.
Men finns det ingen sätt att fly från landet? om jag stannar kvar i sverige när det blir krig så blir jag bara mer rädd och vill bara komma där ifrån?
om man vill veta hur man flyr och vilka tips man kan få vart kan man vända sig?
En snabb båt?
Beror på var man bor. Annars är flygplan rätt effektivt.
Beror på var man bor. Annars är flygplan rätt effektivt.
- plåtmonster
yusuke20 skrev:Flatline skrev:Men om man inte är varken intresserad av att slåss eller att arbeta för landets försvar i någon form eller funktion kan man ju rimligtvis bara sitta still och dricka kaffe och vänta på hur det går och hoppas på att ingen råka bomba lägenheten.
Men finns det ingen sätt att fly från landet? om jag stannar kvar i sverige när det blir krig så blir jag bara mer rädd och vill bara komma där ifrån?
Men inget av detta sker ju i den närmaste tiden, men vill man förkovra sig finns det kurser att gå i överlevnad, eller hemvärnet som har en mer militär gren men även utbildning i sjukvård etc. Om man är orolig hur man ska göra och bete sig vi katastrofer är information och utbildning det bästa man kan göra för att förbereda sig och kanske bli lite lugnare.
https://hemvarnet.se/om-organisationen/hemvarnsforbanden/692/1682
http://www.friluftsframjandet.se/regioner/ost/lokalavdelningar/kinda/overlevnad/
antonius skrev:yusuke20 skrev:Flatline skrev:Men om man inte är varken intresserad av att slåss eller att arbeta för landets försvar i någon form eller funktion kan man ju rimligtvis bara sitta still och dricka kaffe och vänta på hur det går och hoppas på att ingen råka bomba lägenheten.
Men inget av detta sker ju i den närmaste tiden, men vill man förkovra sig finns det kurser att gå i överlevnad, eller hemvärnet som har en mer militär gren men även utbildning i sjukvård etc. Om man är orolig hur man ska göra och bete sig vi katastrofer är information och utbildning det bästa man kan göra för att förbereda sig och kanske bli lite lugnare.
https://hemvarnet.se/om-organisationen/hemvarnsforbanden/692/1682
http://www.friluftsframjandet.se/regioner/ost/lokalavdelningar/kinda/overlevnad/
Kan man inte fly innan de stänger gränserna? Jag tänkte mer fly när jag fått veta om ett land planerar att invadera oss, inte mitt under kriget.
Tillhör den sista länken en del i militären? om det är så kan jag nog inte gå med eftersom hade jag gjort det så hade det varit olagligt om jag var en civilplikt att fly från landet och hade jag kommit tillbaka så hade jag fått fängelse eller kanske livstid men det vet man inte. jag tycker själv att det är värd att bryta en lag när det handlar om ens och sina käras överlevnad
Sånt hemlighålls in i det sista, överraskningsmomentet kan vara helt avgörande för om man skall lyckas med en invasion. Men det kommer säkerligen gå att smita över gränsen i lugn och ro efter invasion, om man så skulle vilja.yusuke20 skrev:Kan man inte fly innan de stänger gränserna? Jag tänkte mer fly när jag fått veta om ett land planerar att invadera oss, inte mitt under kriget.
Om kriget kommer, så är man lika utsatt som civil som soldat. Eller mera utsatt, man kan ju inte ens försvara sig. Bomberna träffar civila, har du inte läst om hur de bombas t ex i Syrien?
Det moderna kriget är inte som andra världskriget med soldater i skyttegravar. Även då bombades civila (London, Dresden, etc).
Och vart skulle svenskarna fly om de blivit anfallna under andra världskriget? Finland var i krig med ryssen, Norge och Danmark var ockuperade av Tyskland. Det fanns ingenstans att fly. Jag tror inte på något scenario där det finns fullt av vänligt sinnade grannländer i fred, som tar emot oss. Det är ju annars en intressant tank om miljoner svenskar skulle ta sig in i Danmark el Norge? Skulle vi placeras i jättelika flyktläger? Skulle vi försöka ta oss vidare sen och mötas av taggtrådar och gränspoliser? Många, både i Sverige och andra länder, anser ju att man inte ska ta emot några flyktingar, för de kostar pengar.
Det moderna kriget är inte som andra världskriget med soldater i skyttegravar. Även då bombades civila (London, Dresden, etc).
Och vart skulle svenskarna fly om de blivit anfallna under andra världskriget? Finland var i krig med ryssen, Norge och Danmark var ockuperade av Tyskland. Det fanns ingenstans att fly. Jag tror inte på något scenario där det finns fullt av vänligt sinnade grannländer i fred, som tar emot oss. Det är ju annars en intressant tank om miljoner svenskar skulle ta sig in i Danmark el Norge? Skulle vi placeras i jättelika flyktläger? Skulle vi försöka ta oss vidare sen och mötas av taggtrådar och gränspoliser? Många, både i Sverige och andra länder, anser ju att man inte ska ta emot några flyktingar, för de kostar pengar.
Alien skrev:Om kriget kommer, så är man lika utsatt som civil som soldat. Eller mera utsatt, man kan ju inte ens försvara sig. Bomberna träffar civila, har du inte läst om hur de bombas t ex i Syrien?
Och vart skulle svenskarna fly om de blivit anfallna under andra världskriget? Finland var i krig med ryssen, Norge och Danmark var ockuperade av Tyskland. Det fanns ingenstans att fly. Jag tror inte på något scenario där det finns fullt av vänligt sinnade grannländer i fred, som tar emot oss. Det är ju annars en intressant tanke om miljoner svenskar skulle ta sig in i Danmark el Norge? Skulle vi placeras i jättelika flyktläger? Skulle vi försöka ta oss vidare sen och mötas av taggtrådar och gränspoliser? Många, både i Sverige och andra länder, anser ju att man inte ska ta emot några flyktingar, för de kostar pengar.
Nu menade jag inte att jag skulle fly mitt under kriget utan innan kriget. Svenskarna borde ju kunna hålla reda på om ryssarna är på väg och om dem är det så har man par dagar på sig att fly innan gränserna stängs. JAg hade skyndat som bara det innan gränserna stängt och då hade jag tagit mig antingen till norge eller danmark och sedan tar båten därifrån till antingen island, sydamerika, grönland eller usa om usa skulle vid det laget fortfarande kunna ta emot flyktingar men det vet man inte.
Eftersom jag bor vid malmö så hade jag nog lätt kommit över till danmark om öresundsbron inte skulle stänga gränsen och skulle det var det får jag antingen ta ett båt eller fripassagera på en färja eller en annan båt. Lyckas jag att ta över danmark så tar jag antingen båt eller flyg till antingen island, grönland, usa eller sydamerika.
Huggorm skrev:Sånt hemlighålls in i det sista, överraskningsmomentet kan vara helt avgörande för om man skall lyckas med en invasion. Men det kommer säkerligen gå att smita över gränsen i lugn och ro efter invasion, om man så skulle vilja.
Det är inte svårt att upptäcka om en rysk invasion. Det är inte så att dem är osynliga för oss och kommer vi inte upptäcka de så lär de andra nordiska länder göra det och kanske varnar oss. Därför så bör jag också hålla koll vid grannländernas nyheter och se om ett larm om invasion dyker upp.
yusuke20 skrev:Min sista fråga är om Sverige verkligen tvingar sin egna befolkning att ge sig ut i strid även om de är rädda och inte vill?
Men det är väl självklart! Dagens curlade ungdomar tycks tro att de aldrig ska behöva göra något de inte vill. Jag vet att de soldater som flydde på egen hand riskerade att bli arkebuserade.
Jag gillar också sverige men jag är helt enkelt inte kapabel till krig och jag ser ingen poäng i det så för mig så kommer jag packa väskorna och fly tillsammans med mina nära och kära till ett helt nytt land och leva ett helt nytt liv tills sverige återgår till fred igen men det beror på.
Och hur hade du tänkt försörja dig som flykting? Litar du på att det mottagande landet kommer att försörja alla flyende svenskar? Om inte grannlandet redan är i krig, så kommer de också att bli det. Och då kan de förvänta sig att även flyktingarna hjälper till mot fienden. (Som t ex polacker i England under WW2.)
Northland skrev:Så du kan andas lugnt med att slippa ligga i en skyttegrav och dö för några feta grisar som vill bli rikare och fetare.
Vad är det för idiotisk propaganda? Tror du att Storbritannien kämpade för "feta grisar som vill bli rikare" i Slaget om Storbritannien (https://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_om_Storbritannien) el Finland när de överfölls av Sovjet? De kämpade för sin frihet.
Personligen skulle jag varken ställa upp i försvaret alls för jag känner ingen lojalitet till ett land som säljer ut våran frihet ut till makteliten aka 1%are.
Om alla svenskar tänker som ni, så var det allt en jäkla tur för Sverige att Finland ligger mellan Ryssland och Sverige. Sverige hade gett upp direkt och blivit en del av Sovjetunionen (som Baltikum) el under Sovjets intressesfär (som Östeuropa). Oavsett vilket/vilka partier som råkar sitta vid makten, så är de bättre än Putins Ryssland.
Om jag skulle bli inkallad så skulle jag göra det lilla jag kunde. Det är väl typ kontorsarbete.
Till alla er som tror Sverige kommer kalla in alla under brinnande tid; under vilket tidsspann hade ni tänkt er hinna kalla in alla samt att grundutbilda?
Sverige bedöms i dagsläget kunna försvara sig i en vecka. När insatsorganisationen är fylld. Vilket beräknades vara klart 2019. Ändrad beräkning har flyttat fram det till 2023. Är det Ryssland som landstiger i Sverige så kommer vi veta det max en vecka innan genom underrättelser och avläsningar av hur de flyttar trupper. Vi kommer definitivt veta 12 timmar innan. På 12 timmar hinner vi inte mobilisera. Vi hinner inte mobilisera på en vecka heller. Eller tvångsinkalla svenskar som aldrig hållt i ett vapen förut.
Så snälla, var trovärdiga i era spekulationer och håll koll på vad ni talar om. Vi har en beredskap i Sverige, men inte fullt tillräcklig. Detta är inga nyheter, varken för oss, Ryssland eller eventuell annan intresserad stat. Och ni som varit inne på att länder i Mellanöstern skulle vara intresserad av att landstiga i Sverige... Snälla, var rimliga i det ni föreslår. Det gör ont i ögonen att läsa era felaktigheter.
Ingen kommer bli mer intvingad än någon annan, och återigen. Diagnos ger biljett hem. Oavsett.
Sverige bedöms i dagsläget kunna försvara sig i en vecka. När insatsorganisationen är fylld. Vilket beräknades vara klart 2019. Ändrad beräkning har flyttat fram det till 2023. Är det Ryssland som landstiger i Sverige så kommer vi veta det max en vecka innan genom underrättelser och avläsningar av hur de flyttar trupper. Vi kommer definitivt veta 12 timmar innan. På 12 timmar hinner vi inte mobilisera. Vi hinner inte mobilisera på en vecka heller. Eller tvångsinkalla svenskar som aldrig hållt i ett vapen förut.
Så snälla, var trovärdiga i era spekulationer och håll koll på vad ni talar om. Vi har en beredskap i Sverige, men inte fullt tillräcklig. Detta är inga nyheter, varken för oss, Ryssland eller eventuell annan intresserad stat. Och ni som varit inne på att länder i Mellanöstern skulle vara intresserad av att landstiga i Sverige... Snälla, var rimliga i det ni föreslår. Det gör ont i ögonen att läsa era felaktigheter.
Ingen kommer bli mer intvingad än någon annan, och återigen. Diagnos ger biljett hem. Oavsett.
Alien skrev:Men det är väl självklart! Dagens curlade ungdomar tycks tro att de aldrig ska behöva göra något de inte vill. Jag vet att de soldater som flydde på egen hand riskerade att bli arkebuserade.
Fast det är ingen ursäkt eller rättvisa till att tvinga in folk att kriga för något de inte tror på.
Det är som om landet vore någon slags gud som säger att det är en synd att inte kriga för den och att man ska bestraffas med döden. Tror du inte IS behandlar sitt folk på samma sätt när dem inte vill kriga för något subjektivt som de inte tror på? vill man inte kriga så är det inte fel utan det finns ingen rätt oavsett hur mycket lagar som stiftas mot individens beslut så kommer lagarna fortfarande inte har rätt.
För mig är min plikt som människa att fly från stora faror istället för att bekämpa det och det är det mest logiska för mig. Jag är en man som följer naturens lagar och ser jag en lag som hotar mitt liv så ser jag ingen anledning att följa det precis som en tjej inte har någon anledning att skära folks huvud bara för att en lag inom en bok säger det. För mig så är kriget helt poänglös, fruktansvärt och onödigt samt ser ingen anledning till att vara med eller stödja det oavsett vad regeringen tycker och kallar någon mig för landsförrädare så kommer jag bara ta det som om en kristen kallade mig för syndare bara för att jag inte följer en text i bibeln även om jag är kristen. Jag till och med står emot iden att straffa homosexuella.
Alien skrev:Och hur hade du tänkt försörja dig som flykting? Litar du på att det mottagande landet kommer att försörja alla flyende svenskar? Om inte grannlandet redan är i krig, så kommer de också att bli det. Och då kan de förvänta sig att även flyktingarna hjälper till mot fienden. (Som t ex polacker i England under WWW".)
Det är en sådan fråga som många flyktingar ställer till sig själva när de flyr från krig men sanningen är att som flykting så kommer man ta risker och göra allt för att kunna överleva. Om att jag skulle bli en illegal immigrant i ett annat land oroar mig inte så länge jag håller mig hemligt.
Återgå till Intressanta intressen