Om en fantastisk liten tjej

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Om en fantastisk liten tjej

Inläggav Kahlokatt » 2009-11-09 0:14:36

http://www.julianawetmore.net/index.php

Juliana Wetmore föddes praktiskt taget utan ansikte. Hon är det svåraste fall man känner till av Treacher-Collins syndrom. Detta syndrom gör att ansiktet inte utvecklas normalt. Det är väldigt ovanligt, ungefär 1 på 50 000 får det. På vissa märks det nästan inte alls, andra som föds med det får ett väldigt avvikande utseende. De flesta med Treacher-Collins har normal intelligens.
Juliana har helt normal intelligens. Hon kan inte prata med rösten men har ett rikt ordförråd på teckenspråk. Hon klarar sig bra i skolan, dansar balett och spelar piano.
Jag undrar hur hennes framtid ser ut, om hon kommer att fortsätta vara en glad, charmig och kramig tjej som är omtyckt för den hon är, eller om folk kommer att se henne som ett äckligt monster. Skall man vara krass ser hon ju faktiskt ganska hemsk ut...
Något som gör mig vansinnig av ilska är att folk har gjort nidbilder av Juliana på nätet och skrivit att hon är ett monster, en utomjording och att hon borde "barmhärtighetsmördas". Hur i h-e kan man skriva sådana saker!? Tänk om Juliana själv faktiskt får syn på de här kommentarerna?
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 22:35:51, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav MsTibbs » 2009-11-09 13:46:09

Sånt får mig att inse att saker kunde vara mycket värre, samma när jag på Apeteket i förrgår såg en som jobbade där, som hade en hand som var förvriden, normal hand, men maximalt nedvriden mot handleden som gjorde att hon inte kunde använda fingrarna så väl. Ansiktet är nog det känsligaste att ha ovanligheter i, speciellt om man är normalbegåvad, eftersom det är vad folk ser först, fast när det gäller Downs syndrom kan det vara en fördel för då kan folk visa mer förståelse.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 22:35:51, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav tvilling99 » 2009-11-09 16:39:40

Väldigt starka bilder,nästan svåra att se på.
Att leva med ett sådant handikapp måste vara fruktansvärt,hur skall omgivningen klara att förhålla sig till detta?
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-04 22:35:51, redigerad totalt 1 gång.
tvilling99

Anslöt: 2007-05-07

Inläggav mondo beyondo » 2009-11-09 21:52:34

Som Elefantmannen som var en fantastisk ödmjuk, vänlig och intelligent person men med deformerat huvud. Underbart att komma förbi sin fördom varje gång det händer. Vi behöver alla dessa olika människor för de berikar.
mondo beyondo

Anslöt: 2007-07-04

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in