Om begreppet dubbeldiagnos
61 inlägg
• Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Om begreppet dubbeldiagnos
Choklad skrev:Med tanke på att många här verkar ha dubbeldiagnoser och ibland fler så tycker jag att det låter som en bra idé.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dubbeldiagnos
Co-Admin:
Diskussionen kommer ursprungligen härifrån:
adhd-och-andra-funktionsbegavningar-t27989.html#p833170
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Diskussionen kommer ursprungligen härifrån:
adhd-och-andra-funktionsbegavningar-t27989.html#p833170
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Re: ADHD och andra funktionsbegåvningar
Sheyen skrev:Choklad skrev:Med tanke på att många här verkar ha dubbeldiagnoser och ibland fler så tycker jag att det låter som en bra idé.
Varför ska missbrukarna ha ensamrätt på på dubbeldiagnoser? Jag tycker det är dags att ta tillbaka uttrycket och använda det i betydelsen "2 diagnoser som komplicerar tillståndet för den ena eller båda diagnose/n/rna".
Kimmelie skrev:Varför ska missbrukarna ha ensamrätt på på dubbeldiagnoser?
Inte fan vet jag. I don't make the rules.
Kimmelie skrev:Varför ska missbrukarna ha ensamrätt på på dubbeldiagnoser?
Undrar jag med. Men t.o.m. på internetmedicin.se används ordet så:
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=140s.k. dubbeldiagnos, d.v.s. samtidig förekomst av beroendesjukdom och depressionssjukdom.
Trodde dubbeldiagnos var allmänt accepterat som uttryck för någon som har två psykiatriska diagnoser oavsett vilka. Har hört att vissa kallar sin asperger och adhd för dubbeldiagnos, har även hört uttrycket användas i den betydelsen i psykiatrin.
Personligen tycker jag att det passar betydligt bättre att använda i det syftet jag gjorde än det som står på wikipedia, känns mer logiskt och har aldrig hört det användas annorlunda.
Personligen tycker jag att det passar betydligt bättre att använda i det syftet jag gjorde än det som står på wikipedia, känns mer logiskt och har aldrig hört det användas annorlunda.
Choklad skrev:Trodde dubbeldiagnos var allmänt accepterat som uttryck för någon som har två psykiatriska diagnoser oavsett vilka. Har hört att vissa kallar sin asperger och adhd för dubbeldiagnos, har även hört uttrycket användas i den betydelsen i psykiatrin.
Mmm... Men rätt ska vara rätt.
Kimmelie skrev:Sheyen skrev:Choklad skrev:Med tanke på att många här verkar ha dubbeldiagnoser och ibland fler så tycker jag att det låter som en bra idé.
Varför ska missbrukarna ha ensamrätt på på dubbeldiagnoser? Jag tycker det är dags att ta tillbaka uttrycket och använda det i betydelsen "2 diagnoser som komplicerar tillståndet för den ena eller båda diagnose/n/rna".
http://www.aspergerforum.se/post503575.html#p503575
Sheyen skrev:Men rätt ska vara rätt.
Undrar hur rätt det är. På internetmedicin står det i mitt citat s.k. dubbeldiagnos, låter alltså som det inte är helt vedertaget.
Och för dem som inte ids klicka på HGJ's länk:
Zombie skrev:Det är sådant här man får räkna med med illa valda termer. Ordet dubbeldiagnos är en enkel sammansättning som vem som helst kan bilda spontant för en mycket enkel sak: två diagnoser vilka som helst hos samma person. Och så betyder den inte det i vissa insattas etablerade språkbruk. Felet ligger rimligen hos dem som har lagt beslag på ett så enkelt ord för något mycket speciellt i stället för att ha hittat på ett ord som någorlunda motsvarar det där speciella.
+1
Sheyen skrev:Mmm... Men rätt ska vara rätt.
Till viss del, jag använder helst ett ord så som majoriteten verkar uppfatta ordet.
Har inte stött på någon missuppfattning om det tidigare, alla har alltså tolkat det så som jag menade.
Jag gör hellre "fel" och blir förstådd än "rätt" och blir missuppfattad.
Zombies inlägg som citeras tycker jag säger det mesta angående ordet.
Dagobert skrev:Zombie skrev:
Det är sådant här man får räkna med med illa valda termer. Ordet dubbeldiagnos är en enkel sammansättning som vem som helst kan bilda spontant för en mycket enkel sak: två diagnoser vilka som helst hos samma person. Och så betyder den inte det i vissa insattas etablerade språkbruk. Felet ligger rimligen hos dem som har lagt beslag på ett så enkelt ord för något mycket speciellt i stället för att ha hittat på ett ord som någorlunda motsvarar det där speciella.
Mycket klokt! Exakt min tanke. Ordet dubbeldiagnos är ju ingen diagnos i sig.
Ordet kan ju lika gärna förklara att personen har kihosta och lunghinneinflamation...
Wikipedias förklaringar är inte alltid till 100% att tolka.
Om jag skall förklara mina diagnoser för någon, så räknar jag ju inte upp alla tre...för trippeldiagnos...
Det är onödigt till folk som redan inte fattar något...
Jag brukar säga bara AS. I sånt fall.
- Yv Ericsson
- Anslöt: 2012-04-25
Om tillräckligt många använder ordet dubbeldiagnos i den mer bokstavliga betydelsen som vi sett här, så kommer det snart att bli accepterat och "rätt", och kommer tids nog in i Saol. Sånt har hänt förut. (Avstår från referenser, då jag inte har några... )
Choklad skrev:Sheyen skrev:Mmm... Men rätt ska vara rätt.
Till viss del, jag använder helst ett ord så som majoriteten verkar uppfatta ordet.
Har inte stött på någon missuppfattning om det tidigare, alla har alltså tolkat det så som jag menade.
Jag gör hellre "fel" och blir förstådd än "rätt" och blir missuppfattad.
Zombies inlägg som citeras tycker jag säger det mesta angående ordet.
Jaja... Du får givetvis göra fel om du vill.
Kimmelie skrev:Om tillräckligt många använder ordet dubbeldiagnos i den mer bokstavliga betydelsen som vi sett här, så kommer det snart att bli accepterat och "rätt", och kommer tids nog in i Saol. Sånt har hänt förut. (Avstår från referenser, då jag inte har några... )
Men det går väll lika bra att använda den korrekta termen samsjuklighet? Minst lika lätt ord att använda och man slipper pinsamma missförstånd? För jag vill då inte bli sammankopplad med missbrukare.
Sheyen skrev:Choklad skrev:Med tanke på att många här verkar ha dubbeldiagnoser och ibland fler så tycker jag att det låter som en bra idé.
Om någon har ork kan denne justera wikitexten...
slackern skrev:Kimmelie skrev:Om tillräckligt många använder ordet dubbeldiagnos i den mer bokstavliga betydelsen som vi sett här, så kommer det snart att bli accepterat och "rätt", och kommer tids nog in i Saol. Sånt har hänt förut. (Avstår från referenser, då jag inte har några... )
Men det går väll lika bra att använda den korrekta termen samsjuklighet? Minst lika lätt ord att använda och man slipper pinsamma missförstånd? För jag vill då inte bli sammankopplad med missbrukare.
Samsjukligt korrekt med vem? Jag vill då banne mig inte bli sammankopplad med några godtyckligt samsjukliga som på en osäker grund blivit diagnostiserade med allsköns polariteter uppfunna i ett för dagen passande ekonomiskt klimat!
Inte illa ment mot dig slackern men dock hur du uttrycker din rädsla för en sammankoppling med missbrukare och därför föredrar en sån korkad term som samsjukligt leder så käpprätt fel och ändå inte på det minsta sätt leder missbrukarna på rätt spår ...
Etymologin beträffande dubbeldiagnos hoppas jag kunna återkomma till då det stinker som "gravad hund"
Tillbaka i topicen tror jag bl.a att just begreppsförvirríngar avleder mig från att med uthållighet nå mer långsiktiga mål, hakar liksom upp mig och till antal för många upphakningar och jag lämnar "walkover" ett moment 22 som samtidigt blir motsägelsefullt då jag är hyfsat kunnig på det jag själv kunnat med egna metoder motivera mig till
slackern skrev:Kimmelie skrev:Om tillräckligt många använder ordet dubbeldiagnos i den mer bokstavliga betydelsen som vi sett här, så kommer det snart att bli accepterat och "rätt", och kommer tids nog in i Saol. Sånt har hänt förut. (Avstår från referenser, då jag inte har några... )
Jag håller med, det är väl bara att lära sig innebörden av orden och hur de ska användas?
Men NPF är ju inte sjukdomar så "samsjuklighet" passar inte riktigt.
Re: Om begreppet dubbeldiagnos
slackern skrev:Men det går väll lika bra att använda den korrekta termen samsjuklighet?
Jag ser inte på mig själv eller någon annan med npf som sjuk så jag tycker det känns fel att säga.
Strikt auktoritetstrogna människor brukar inte gå att resonera med, de bara tycker som den de uppfattar som auktoritet har bestämt utan ytterligare skäl. Annars kan man ju titta på vad orden bokstavligen betyder. Man kan också ta sig en titt på hur språket brukar förändras. Den allmänna föreställningen att det sker genom någon myndighet som vi andra är skyldiga att lyda och att det annars skulle bli kaos är både okunnig, oreflekterad och demokratiskt omogen.
Jag undrar om begreppet "dubbeldiagnos" uppkom i samband med problemet med psykiskt sjuka missbrukare. Det brukade stå att psykvården inte ville befatta sig med missbruksproblem och missbråuksvården inte med psykiska diagnoser. Alltså hamnade de mellan stolarna pga sina dubbeldiagnoser.
Vi kanske borde införa ordet "samdiagnoser" för alla som har fler än en diagnos?
Vi kanske borde införa ordet "samdiagnoser" för alla som har fler än en diagnos?
Miche skrev:Sheyen skrev:Choklad skrev:Med tanke på att många här verkar ha dubbeldiagnoser och ibland fler så tycker jag att det låter som en bra idé.
Om någon har ork kan denne justera wikitexten...
Tänkte börja göra det, men ändrade mig med tanke på Wikipedias ofta mycket bjäbbiga och tröttsamma linje om "källa behövs". Ska man göra en sådan ändring på sidan bör den kunna backas upp av en eller flera länkar som kan tjäna som källa, och där har Wikipedia passat på att bestämma i sina regler att bloggar och forum inte räknas och godtas. Det finns alltså inte mycket vad jag kan se som kan duga som källa idag. Först skulle det behöva skrivas en artikel någon annanstans som det sedan kan länkas till på Wikipedia...
Det finns säkert många artiklar där "dubbeldiagnos" används med betydelsen "två diagnoser" (som här Charlotta von Zweigbergk om AS och ADHD: http://www.newsmill.se/node/8445). Fast då kan ju wikipedia bara säga att de skrivit fel.
Det behövs att en expert skriver om definitionen, antingen en språkexpert el en medicinsk expert.
Det behövs att en expert skriver om definitionen, antingen en språkexpert el en medicinsk expert.
Alien skrev:Vi kanske borde införa ordet "samdiagnoser" för alla som har fler än en diagnos?
varför inte bara säga "jag har flera diagnoser" så blir det inga missförstånd och man får sagt det man vill få sagt.
man behöver inte säga allt i ett ord, även om det är trevligt.
jag håller med om att "dubbeldiagnos" har en väldigt knasig betydelse som inte alls är särskilt logisk.
Alien skrev:Det behövs att en expert skriver om definitionen, antingen en språkexpert el en medicinsk expert.
Två experter. Går inte med bara den ena. Det är för att alla tror att språkexperter är överflödiga som det blir såhär.
Gillbergs grammatiskt omöjliga påhitt "Asperger syndrom", som har varit uppe här förut, är ett annat exempel.
Återgå till Aspergare och vården