Om AAF (Autism & Aspergerföreningen), reklamartiklar m m

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: AAF:s fina reklamartiklar

Inläggav Dagobert » 2011-11-13 13:04:10

Parvlon skrev:Vart går pengarna som du tjänar på att sälja detta?

Som hon tjänar? Pengarna går väl direkt till föreningen, antar jag. Frågan låter misstänksam.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav NVSkaneAAF » 2011-11-13 13:05:35

Parvlon skrev:Vart går pengarna som du tjänar på att sälja detta?

Vad jag vet gör vi ingen vinst alls eller mycket marginell. Reklamartiklarna är till för att sprida loggan och medvetenheten i samhället om att vi existerar och det har man varit medveten om när man satt priserna. De pengar som ev blir över går till föreningsarbetet.

Mvh,
Theres
NVSkaneAAF
Ny medlem

Anslöt: 2011-10-27

Inläggav Parvlon » 2011-11-13 13:12:48

NVSkaneAAF skrev:Vad jag vet gör vi ingen vinst alls eller mycket marginell.
Jag frågade vad Du gör med pengarna Du tjänar på att sälja skräpet, inte om föreningen går med vinst.

Dagobert skrev:Frågan låter misstänksam.
Dagobert skrev:Pengarna går väl direkt till föreningen, antar jag.
Har inga problem med att verka misstänksam vad jag vet. Tycker du att jag ska ha det?
Senast redigerad av Parvlon 2011-11-13 13:15:59, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav NVSkaneAAF » 2011-11-13 13:14:36

Parvlon skrev:
NVSkaneAAF skrev:Vad jag vet gör vi ingen vinst alls eller mycket marginell.
Jag frågade vad Du gör med pengarna Du tjänar på att sälja skräpet, inte om föreningen går med vinst.

Dagobert skrev:Frågan låter misstänksam.
Dagobert skrev:Pengarna går väl direkt till föreningen, antar jag.
Har inga problem med att verka misstänksam.

Gå gärna in på föreningens hemsida så ser du vad vi håller på med.
www.autism.se/skane
NVSkaneAAF
Ny medlem

Inläggav Parvlon » 2011-11-13 13:18:56

NVSkaneAAF skrev:Gå gärna in på föreningens hemsida så ser du vad vi håller på med. http://www.autism.se/skane
Finns samma fråga besvarad där?

EDIT: jag hittade den iallafall inte så du kan väl länka direkt om det är så?
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Dagobert » 2011-11-13 13:33:50

Jag förutsatte att den ideella föreningen inte betalar provision, och att du insinuerade misstanke om förskingring. Tyckte det verkade misstänksamt i överkant.

Om hon nu skulle få provision så vore inlägget otillåten reklam. Det är kanske det du är ute efter.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Parvlon » 2011-11-13 13:37:20

Nej.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav NVSkaneAAF » 2011-11-13 13:37:42

Parvlon skrev:
NVSkaneAAF skrev:Gå gärna in på föreningens hemsida så ser du vad vi håller på med. http://www.autism.se/skane
Finns samma fråga besvarad där?

EDIT: jag hittade den iallafall inte så du kan väl länka direkt om det är så?

Pengarna går bl a till att organisera aktiviteter. Till exempel till en träff, där blir det lokalhyra och fika. Pengar går också till informationsmaterial som ska skrivas ut - papper och bläck, hemsidan kostar pengar, att driva hundverksamhet kostar pengar, att organisera evenemang som föreläsningar och 2 april-firande i Malmö - då är det lokalhyror och arvoden till föreläsare, förtäring osv. Vi har bad där vi betalar hyra, och även vid andra aktiviteter som öppet hus på Banmuséet betalar vi hyra. När vi åker ut och föreläser på olika ställen och när vi åker på styrelsemöten får vi milersättning, då vi alla jobbar ideellt. Utom föreningskonsulenten som precis har börjat nu i november. Vi har också föreningskostnader som alla föreningar har, ex årsmöten, då kostar pappersmaterialet, hyra för lokal samt förtäring som vi brukar bjuda de som kommer på.

Hoppas det blev lite tydligare för dig vad som kostar pengar i föreningen.

Mvh,
Theres

Men som sagt, från just reklamartiklarna blir det nog inte så värst mycket pengar över som kan användas till någon föreningskostnad.
NVSkaneAAF
Ny medlem

Inläggav Parvlon » 2011-11-13 13:43:53

Det var ju en väldans massa saker men samtidigt säger du att det nog inte blir mycket pengar över till föreningen. Min fråga var dock inte om föreningen, kan du inte läsa eller?

Vad kostade de att köpa in?

En tygkasse för 50:- låter extremt dyrt t.ex.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Savanten Svante » 2011-11-13 13:51:09

Parvlon skrev:En tygkasse för 50:- låter extremt dyrt t.ex.

Tycker du? http://www.bambubutiken.se/product.html ... isk-bomull
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav NVSkaneAAF » 2011-11-13 13:53:54

Savanten Svante skrev:
Parvlon skrev:En tygkasse för 50:- låter extremt dyrt t.ex.

Tycker du? http://www.bambubutiken.se/product.html ... isk-bomull

Tack Savanten Svante. =)
NVSkaneAAF
Ny medlem

Inläggav Parvlon » 2011-11-13 13:56:09

Savanten Svante skrev:Tycker du?
Kostar en tia i närmaste matvaruffär och då med iaf. minst hyffsad kvalite.

Tygpåse står det förresten. Kanske "påse" betyder att det är nån plastvariant.

Ekologiska är de knappast. Garanterat massproducerat skräp.
Senast redigerad av Parvlon 2011-11-13 13:59:34, redigerad totalt 3 gånger.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Savanten Svante » 2011-11-13 13:58:45

Hur den här trådens inriktning ser ut säger mig att det är fler än jag som har blivit klappade på huvudet en gång för mycket.

Intressant,
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Inläggav pointblank » 2011-11-13 16:29:11

Vet inte om det är så intressant. Tycker snarare denna tråden visar på en rättså trist attityd.

Och jo, vi styr tillsammans AS och NT. Vi arbetar utifrån personlig ork och förmåga, har ingen inbördes maktstruktur beroende på diagnos eller ej. Vi har genomgående fått god respons från träffdeltagare. (Tro´t eller ej.)

I alla föreningar handlar det om att ge och ta. Kompromisser är en förutsättning för samarbete. Vill man ha en förändring till stånd behöver man arbeta för det. Verkar man inom en föreningen ökar åtminstone chansen till en reell förändring av de saker man inte är nöjd med. Ställer man sig utanför, och/eller surar och gnäller på varje liten detalj som inte passar, lär det inte hända mycket alls.

Jag ser engagerade föräldrar som en tillgång, likaväl som engagerade aspergare/autister är det. För oss fungerar det med gemensamma träffar upptill övriga verksamheten. Det är frivilligt att komma, så vad är problemet?
pointblank

Anslöt: 2006-11-12

Inläggav Parvlon » 2011-11-13 19:02:22

Detta är en tråd om skitprodukter. Jag står inte "utanför och grinar" utan jag tycker bara att skitprodukter är skräp, sådana åsikter hos mig ändras inte beroende på vad som är "inne" för tillfället. Sen att TS inte kan med och svara på raka frågor gör inte saken bättre.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav KrigarSjäl » 2011-11-13 19:33:30

Min invändning är emot tilltalet, att man möts av artiklar som är på dagisnivå för att man är aspergare. När jag säger att det känns märkligt får jag det pedagogiska svaret att en del kan ha svårt med pengar (underförstått: autister med begåvningshandikapp) och att jag måste ha förståelse för det.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav jonsch » 2011-11-13 20:12:21

Det som stör vissa är såvitt jag förstått att man ö.h.t. skriver på (ett) aspergerforum om en förening som (verkar) värna om förståndshandikappades intressen. Att den värnar om icke förståndshandikappade aspergares intressen också, och att de aktuella förståndshandikappade är aspergare eller autister de med, tar inte bort det som stör, om jag förstått rätt.

Även om Parvlon kanske är ute efter något helt annat, för all del.

Det som stör är väl, hur ovidkommande AAF och denna tråden än är för ens liv, att det ligger en förolämpning, ett ifrågasättande av ens rätt till och förmåga att bruka ens frihet, i att man som just aspergare sammanförs med förståndshandikappade.

Ovidkommande, som sagt, men ändå kanske tillräckligt irriterande för att ge reaktion.

Om man sen som samhällsmedborgare vilken som helst är beredd att ha med förståndshandikappade att göra är en sak helt för sig, som Svante ungefärligen skrev.
jonsch

Anslöt: 2006-10-12

Inläggav Parvlon » 2011-11-13 20:31:13

Jag har mindre problem med förståndshandikappade än skräpet. Bägge varianter finns det i överflöd av i samhället men de flesta har ingen diagnos. Det är som sagt produkterna. Skräp vill man inte ha och om man ändå skaffar det så går de antingen fort sönder eller så använder man dem inte. Det kan man säga är definitionen på skräp.

Varför vill man förknippas med skräp? Vill man göra så att förening syns så är det väl knappast genom att fylla soptunnorna med skräpprodukter som kommer att ge en positiv bild av föreningen i samhället. Sen är det som sagt ett rent jävla överpris och riktig reklam (som gör nytta) skulle man snarare få betalt för att använda. Tycker man att föreningen eller säljaren har för lite pengar, så lär de ha konton där man kan sätta in bidrag på. Då har man troligen enklare att få reda på vart pengarna går (även om rena lögner kan förekomma där oxå), som synes är det svårt ang. topic.

Det här med att sättas i samma grupp som utvecklingsstörda i dessa situatoner stör mig inte mycket. Det är ett rent nöje att ta kål på fördomar och se folks långdragna ansikten.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav KrigarSjäl » 2011-11-13 20:41:58

Problemet är att den här tendensen att sammanklumpa oss med förståndshandikappade skapar attityder. Det har inte hänt förut men det händer för ofta, det här med att man utmålar oss som mindre vetande och min åsikt är att det enbart är negativt.

Det finns ju en skala även bland icke-autister, från förståndshankikappade utan autism till genier utan autism. Ändå blir inte NTs bemötta på det här sättet. Nå, ingenting av detta är nytt i AAF-sammanhang. De har ju en både lång och notorisk historia av att tala över våra huvuden och förminska oss.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Parvlon » 2011-11-13 21:02:21

Folk som klappar en på huvudet kan jag iofs hålla med om är störande men man kan inte förbjuda dem att göra det. Har hänt ett par gånger men ofta så gör inte samma person det flera gånger så jag antar att de oxå kan lära sig. Annars kan jag faktiskt inte se så mer negativt med denna ihopslagning men så brukar jag aktivt försöka att inte identifiera mig med grupper av människor. Det blir nog mer sånt här i framtiden eftersom diagnoserna ska bli en så det är nog bäst att gilla läget.

Däremot kan man ju ibland göra mer om man är många, antar att det är ett syfte med de flesta föreningar, och tror inte att man måste ha samma vinstintressen för att lyckas. Det skiljer sig väl ändå mest från individ än dessa diagnoser. Matematisk förståelse t.ex borde inte vara så viktigt egentligen, ändå blir man automatiskt klassad som förståndshandikappad om man har svårigheter i att räkna det som de flesta tycker är enkelt eller om man bara skiter i det.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav KrigarSjäl » 2011-11-14 4:54:41

Det är illa när det görs strukturellt av en organisation som säger sig tillvarata våra intressen.

TS menar att vi har mycket att vinna på genom att samarbeta med och solidarisera oss med autister och autistanhöriga. Det må så vara.
Men det kan ske helt utan att aspergare tilltalas som mindre vetande.

Att jag inte vill bli bemött som en förståndshandikappad betyder INTE att jag ser ner på förståndshandikappade och det betyder INTE att jag inte vet att förståndshandikappade autister kan behöva extrapedagogiska hjälpmedel.

Jag ska inte ens BEHÖVA förklara mig varje gång jag protesterar mot att bli tilltalad som en förståndshandikappad.
Jag blir därför irriterad på Trådstartarens attityd och svar till mig.

Ta dina fina reklamartiklar och kör upp dem där solen aldrig skiner. Rulla ihop och ta med ett nummer Ögonblick också, den får säkert också plats.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav KrigarSjäl » 2011-11-14 5:02:02

NVSkaneAAF skrev:Jag rekommenderar dig att gå på hans föreläsning nästa gång han kommer till Sverige, men jag ska försöka göra en kort sammanfattning av det som har inspirerat oss i föreningen.

Han kallar sig autismrättsaktivist och startade tillsammans med bl a Donna Williams Autism Networt International i USA som organiserar Autreat.

I korthet, först och främst gör han en analys av autismgruppernas identitetsutveckling utifrån minoritetsgrupper överlag, på föreläsningen jämförde han svartas identitetsutveckling som grupp med autism community:n. Mycket intressant, vad jag vet finns inga offentliga resonemang om identitet eller community i Sverige.

Autreat är en årlig konferens som organsieras av personer inom spektrat själva och fokus är på att göra det möjligt för många att delta utifrån egna förutsättningar. Även NT är välkommna, men Autreat är autism space där NT får visa hänsyn till andra samspelsstilar och intressen. Det han framhöll var att på Autreat umgås man utifrån intressen - dvs över åldersgränser, NT med personer med autism, högfungerande med lågfungerande. Enligt honom är det mycket viktigt för barn och unga att få vuxna förebilder som också har autism, i det personliga identitetsbygget. Detta blir möjlig på Autreat, liksom andra utbyten "över gränserna". Man har infört färgkodade papperskort som man bär runt halsen i en plastficka som enligt honom möjjliggör och hjälper många att delta som annars inte hade orkat eller velat. Enligt honom gör anpassningar som den här att trygghet skapas och leder till att deltagandet blir större än i NT space- hans exempel var bl a att det spontant bildades grupper som satt och pratade på ett helt annat sätt än man är van vid att se personer inom spektrat umgås. Det är härifrån våra knappar kommer.

Det är svårt att sammanfatta en hel dags föreläsning på några rader, men jag vill återigen rekommendera dig att lyssna på honom. Jag får en känsla av att man i USA kommit längre i tänkandet utifrån community än här, här handlar det mesta fortfarande om insatser på individplan. Och jag tilltalas personligen av att autismgruppen ska ses mer neutralt som vilken minorietsgrupp med samma rättigheter till ett liv utan diskriminering.

Avslutningsvis vill jag återigen säga att jag förstår att det här konceptet inte passar alla, och då får man kanske tänka att för dem det hjälper är det bra att alternativet finns men för dem som inte tilltalas av det finns ju möjligheten att inte delta.

Vad gäller prislistan vill jag också än en gång understryka att för många kan det innebära en självständighet att kunna gå fram och köpa något själv, som man ser att andra gör men man själv inte har möjlighet till i vanliga fall pga att pengar utgör en svårighet för en. Utifrån detta har prislistan kommit till. Behöver man inte bilderna på pengarna tycker jag att man läser texten istället, det gör jag själv som är NT. Alltså, även om det inte hjälper mig själv kan det hjälpa någon annan och då kanske man kan uppskatta det utifrån att någon annan blir hjälpt utan att själv se det som en förolämpning. Det är inte menat att förolämpa er som inte behöver stödet utan att hjälpa dem som behöver det. Men återigen, då är kanske konceptet med en förening för alla inget för just er.

Hoppas att något blivit lite klarare.
Ha en bra dag!

Mvh,
Theres

Läs gärna mer på http://www.autreat.com eller http://www.autscape.org.

Om det i den här Sinclairs tankar ingår att tilltala aspergare som idioter får det vara.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Savanten Svante » 2011-11-14 12:02:06

Verkar inte så. Det verkar däremot som han inte vill att autister ska tilltalas som idioter :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Jim_Sinclair_%28activist%29

Jim Sinclair is an autism rights activist who, together with fellow autistics, Kathy Lissner Grant and Donna Williams, formed Autism Network International in 1992. Being the only one of the three with an internet connection, Sinclair became the original coordinator of ANI. Sinclair did not speak until age 12.[1]

Sinclair wrote "Don't Mourn for Us", as essay with an anti-cure perspective on autism.[2] Don't Mourn for Us serves as a touchstone for a fledgling movement.[1] This essay has been mentioned in the New York Times[1] and New York Magazine[3] Sinclair was featured in the book Somebody Somewhere by Donna Williams, which covers the formation of ANI.

In the mid-1990s autism conferences rarely featured autistic public speakers and even more rarely paid them for their work; Sinclair was among the first international public advocates in the autism field.

Sinclair is a self-described intersexual who was born biologically intersexed and raised as a girl, but now self-identifies as "openly and proudly neuter, both physically and socially".[4]

Stämmer för mig inte alls med tilltalet vi just diskuterade. Har nån ett exemplar av "ögonblick" som pdf eller nåt, så man kan bilda sig en uppfattning om den?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Alien » 2011-11-15 3:47:42

KrigarSjäl skrev:Ta dina fina reklamartiklar och kör upp dem där solen aldrig skiner. Rulla ihop och ta med ett nummer Ögonblick också, den får säkert också plats.

Detta är inte ett ok sätt att uttrycka sig gentemot andra forumister, och än värre är det mot en rätt ny forumist.

Det strider mot dessa forumregler:
• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.

• använd inte alltför grovt språk eller aggressivt tilltal.

Detta är en tillsägelse.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in