Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-08-06 15:19:07

Det är ett problem att många sidor är dåliga på att beskriva villkoren för medlemsskap och vilka tjänster som kostar innan man går med. Det är inte speciellt för skrivarsidor utan faktiskt betydligt värre när det gäller datingsidor och det borde egentligen finnas ett regelverk som gjorde att man kunde rensa upp lite i den där branschen. Att man får betala för vissa saker kan ibland vara rimligt men man bör ha reda på villkoren innan.

Det finns fler problem. I många fall vet man inte vilka personer och företag som man uppger sina personuppgifter för. Men vad som ofta går är att regga ett testkonto kolla runt och se vad som kostar och sen bestämma sig om man ska gå med på riktigt eller inte. Tyvärr tar det en massa tid och energi.

Frågan är vad du vill ha ut av sidan, vill du bara själv publicera dina egna dikter eller vill du också kunna läsa och kanske diskutera andras? Och vill du vara anonym inför dem du publicerar dikterna? Annars har du ju både bloggar och hemsidor där du kan publicera dikterna. Du kan posta länkarna till dem både här, och på Facebook och på andra sidor du är med. Av de sidor jag rekommenderade dig så har tidigare både Argus och Sockerdricka och Dojjan varit bra sidor men jag är inte intresserad av att okända människor läser de få dikter jag skriver så jag har inte närmare koll på hur de fungerar idag.


Moderator: Delade in texten i stycken så den blir mer lättläst.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav Sheyen » 2012-08-06 15:19:32

Zirre skrev:
Sheyen skrev:Jag uttrycker mig inte hårt. Jag berättar precis hur det är.

Okej men det var så det lät i ett antal inlägg men visst.

Ok. :-)Happy
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav Zirre » 2012-08-06 15:25:33

Sheyen skrev:
Zirre skrev:
Sheyen skrev:Jag uttrycker mig inte hårt. Jag berättar precis hur det är.

Okej men det var så det lät i ett antal inlägg men visst.

Ok. :-)Happy

Du kan ha det i åtanke när du skriver inlägg i fortsättningen. Att inlägget kanske inte alltid uppfattas på det sätt som du vill.

Spoiler: visa
Jag vet det gäller mig och alla andra också, du behöver inte säga det
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav kullan » 2012-08-06 16:16:17

Bjäbbmonstret skrev:Det är ett problem att många sidor är dåliga på att beskriva villkoren för medlemsskap och vilka tjänster som kostar innan man går med. Det är inte speciellt för skrivarsidor utan faktiskt betydligt värre när det gäller datingsidor och det borde egentligen finnas ett regelverk som gjorde att man kunde rensa upp lite i den där branschen. Att man får betala för vissa saker kan ibland vara rimligt men man bör ha reda på villkoren innan.

Det finns fler problem. I många fall vet man inte vilka personer och företag som man uppger sina personuppgifter för. Men vad som ofta går är att regga ett testkonto kolla runt och se vad som kostar och sen bestämma sig om man ska gå med på riktigt eller inte. Tyvärr tar det en massa tid och energi.

Frågan är vad du vill ha ut av sidan, vill du bara själv publicera dina egna dikter eller vill du också kunna läsa och kanske diskutera andras? Och vill du vara anonym inför dem du publicerar dikterna? Annars har du ju både bloggar och hemsidor där du kan publicera dikterna. Du kan posta länkarna till dem både här, och på Facebook och på andra sidor du är med. Av de sidor jag rekommenderade dig så har tidigare både Argus och Sockerdricka och Dojjan varit bra sidor men jag är inte intresserad av att okända människor läser de få dikter jag skriver så jag har inte närmare koll på hur de fungerar idag.


Jag vill kunna publicera mina dikter och få feedback från andra medlemmar. Ja jag läser gärna vad andra skriver och tycker jag något är bra vill jag kunna meddela det till den aktuella medlemmen.

Vad jag inte behöver är:

Tillgång till en egen webbadress
Tillgång till ett eget bildgalleri
Möjligheten att publicera film och ljudinspelningar
Att kunna göra en bok via sidan

Dessa detaljer är alltså sånt jag enkelt kan offra.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav DIProgan » 2012-08-06 16:34:55

min-egen-dikt-t7897.html?hilit=poesi

..och där har du ju varit också.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Re: Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav kullan » 2012-08-06 16:38:15

Ja jag är där och klottrar ibland samt på ett annat forum. Det blir nog så att jag publicerar dikterna på min egen hemsida.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav Abbreviation » 2012-08-06 17:14:03

argus.nu är gratis.
Abbreviation
 
Inlägg: 3447
Anslöt: 2010-10-15

Re: Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav Sheyen » 2012-08-06 18:45:41

Zirre skrev:
Sheyen skrev:
Zirre skrev:Okej men det var så det lät i ett antal inlägg men visst.

Ok. :-)Happy

Du kan ha det i åtanke när du skriver inlägg i fortsättningen. Att inlägget kanske inte alltid uppfattas på det sätt som du vill.

Spoiler: visa
Jag vet det gäller mig och alla andra också, du behöver inte säga det

Jag kan aldrig veta hur andra kommer att tolka mina inlägg. Så nej, jag kommer inte att ha det i åtanke, eftersom att det inte finns ett skit jag kan göra åt det ändå. Bye
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav Kanin » 2012-08-07 8:20:02

Raderat
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Re: Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav kullan » 2012-08-07 8:57:04

Min pojkvän har testat en massa olika dejtingsajter och där är det en massa dolda kostnader. Det är gratis att registrera sig och göra en profil. Men när någon ger ett tecken på att vilja ha kontakt med en då kostar det desto mer för att man ska kunna öppna en privat chatt med personen. Inte sällan är det killen så får betala kalaset och tjejen får då gratis medlemskap.

Jag håller med Bjäbbis i detta fallet. Alla som öppnar en sajt måste detalj för detalj redogöra för vad dom där extrakostnaderna går till. Det borde bli en lag om det.Så länge det inte kostar att bruka funktionerna är det inga problem men när sajten börjar snacka om guldmedlemskap eller stödmedlemskap då skulle man vara tvingad av lagen att punkt för punkt redogöra för vad är det man exakt får när man börjar betala avgiften. annars kan ju folk registrera sig och tro att man kan göra si eller så där men det kostar får dom veta när dom försöker använda den funktionen.

Det är inte alla som läser villkoren heller utan dom går med bara för att kompisen är där. Kompisen kanske glömmer berätta att vissa funktioner kostar. Oops!

Ja jag förstår att det kostar pengar med både domän och server. Jag förstår oxå att vissa saker måste få kosta för att det tar plats på servern tex.

Ljud och filminspelningar är en sak jag förstår kan kosta. Lika så en egen webbadress.

Men vad gör att jag inte kan se vem av dom övriga medlemmarna det är som besöker min sida gratis. Det kan ju inte ta något utrymme alls tycker jag.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav Sheyen » 2012-08-07 12:10:43

kullan skrev:Det är inte alla som läser villkoren heller utan dom går med bara för att kompisen är där. Kompisen kanske glömmer berätta att vissa funktioner kostar. Oops!

Det hör till att man läser igenom avtalet innan man eventuellt accepterar.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav kullan » 2012-08-07 12:16:58

Sheyen skrev:
kullan skrev:Det är inte alla som läser villkoren heller utan dom går med bara för att kompisen är där. Kompisen kanske glömmer berätta att vissa funktioner kostar. Oops!

Det hör till att man läser igenom avtalet innan man eventuellt accepterar.


Ja det gör det för dig som individ ja. Men alla tänker int5e som dig. Bara för att Sheyen tycker att det hör till så betyder det inte att exakt alla tänker så. Alla tänker inte som dig och alla tycker inte som dig heller. Så det är inte så självklart för alla.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav citalol » 2012-08-07 12:21:11

kullan skrev:Min pojkvän har testat en massa olika dejtingsajter och där är det en massa dolda kostnader. Det är gratis att registrera sig och göra en profil. Men när någon ger ett tecken på att vilja ha kontakt med en då kostar det desto mer för att man ska kunna öppna en privat chatt med personen. Inte sällan är det killen så får betala kalaset och tjejen får då gratis medlemskap.

Jag håller med Bjäbbis i detta fallet. Alla som öppnar en sajt måste detalj för detalj redogöra för vad dom där extrakostnaderna går till. Det borde bli en lag om det.Så länge det inte kostar att bruka funktionerna är det inga problem men när sajten börjar snacka om guldmedlemskap eller stödmedlemskap då skulle man vara tvingad av lagen att punkt för punkt redogöra för vad är det man exakt får när man börjar betala avgiften. annars kan ju folk registrera sig och tro att man kan göra si eller så där men det kostar får dom veta när dom försöker använda den funktionen.

Det är inte alla som läser villkoren heller utan dom går med bara för att kompisen är där. Kompisen kanske glömmer berätta att vissa funktioner kostar. Oops!

Ja jag förstår att det kostar pengar med både domän och server. Jag förstår oxå att vissa saker måste få kosta för att det tar plats på servern tex.

Ljud och filminspelningar är en sak jag förstår kan kosta. Lika så en egen webbadress.

Men vad gör att jag inte kan se vem av dom övriga medlemmarna det är som besöker min sida gratis. Det kan ju inte ta något utrymme alls tycker jag.


Cash is king, de vet att du tycker att se om vilka som besöker din sida och därmed lyckas tjäna easy money på dig (om inte dig, så nästa person). Varför tjäna i princip inga pengar på dig än att tjäna pengar på dig? Sen tillför ju medlemskapen något seriöst också, seriösa människor som lägger pengar på något de verkligen vill ha.
citalol
Inaktiv
 
Inlägg: 100
Anslöt: 2010-10-16

Re: Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav Titti » 2012-08-07 12:27:54

Dolda kostnader är naturligtvis inte bra men det finns en avgjord skillnad mellan att betala och att inte göra det.

Den som betalar är den som är kund. Om jag inte betalar är jag varan som köps - av den som betalar. Någon måste betala (om man inte driver det som Aspergerforum, såklart...)
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav kullan » 2012-08-07 12:35:42

Jag har räknat upp vad jag anser är rimligt att få betala extra för. eller att få betala för snarare. Dessa saker kan jag oxå vara utan. Som jag sa så även om man läser verenda bokstav i villkoren så ser man sällan vad man som plusmedlem eller vad man blir får för extra tjänster. Det står ofta som plus medlem så får man tillgång till extra funktioner. Ja vilka är dom då? Inte en bokstav avslöjar det. Är det att man kan få ge ut en bok. Ja skriv det då. Är det att man får tillgång till en webbadress samma där. Det ska stå i villkoren då. Sen kan jag som ev. blivande medlem ta ställning till om jag va gratismedlem eller börja betala en slant oxå.Det är det jag är upprörd över.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav Sheyen » 2012-08-07 12:38:08

kullan skrev:
Sheyen skrev:
kullan skrev:Det är inte alla som läser villkoren heller utan dom går med bara för att kompisen är där. Kompisen kanske glömmer berätta att vissa funktioner kostar. Oops!

Det hör till att man läser igenom avtalet innan man eventuellt accepterar.


Ja det gör det för dig som individ ja. Men alla tänker int5e som dig. Bara för att Sheyen tycker att det hör till så betyder det inte att exakt alla tänker så. Alla tänker inte som dig och alla tycker inte som dig heller. Så det är inte så självklart för alla.

Men herregud. Det är ju dumt att inte läsa igenom sådant som man eventuellt kommer att acceptera. Varför skulle man skita i det, liksom? Man måste ju läsa igenom vad det är man tänker godkänna!
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav kullan » 2012-08-07 12:45:19

Sheyen skrev:Men herregud. Det är ju dumt att inte läsa igenom sådant som man eventuellt kommer att acceptera. Varför skulle man skita i det, liksom? Man måste ju läsa igenom vad det är man tänker godkänna!


Ja det är möjligt men alla är ju inte så smarta som du så dom tänker så långt. Dom registrerar sig bara och ser glada ut.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav Sheyen » 2012-08-07 12:59:27

kullan skrev:
Sheyen skrev:Men herregud. Det är ju dumt att inte läsa igenom sådant som man eventuellt kommer att acceptera. Varför skulle man skita i det, liksom? Man måste ju läsa igenom vad det är man tänker godkänna!


Ja det är möjligt men alla är ju inte så smarta som du så dom tänker så långt. Dom registrerar sig bara och ser glada ut.

Man behöver inte vara smart för att förstå att man ska läsa igenom avtal innan man accepterar...
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav kullan » 2012-08-07 13:10:40

Jag förstod inte det i alla fall. Jag har inte läst villkoren för detta forum tex. Inte heller för facebook. Egentligen inte alls för något forum jag är medlem på. Det är det ingen som informerat mig om att jag ska göra så jag förstod inte det. Men jag är väl dum i huvudet då istället.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav Sheyen » 2012-08-07 13:15:36

kullan skrev:Jag förstod inte det i alla fall. Jag har inte läst villkoren för detta forum tex. Inte heller för facebook. Egentligen inte alls för något forum jag är medlem på. Det är det ingen som informerat mig om att jag ska göra så jag förstod inte det. Men jag är väl dum i huvudet då istället.

Det står ju att man ska läsa igenom avtalet innan man eventuellt trycker på "acceptera villkor". Räcker inte det för att du ska förstå att det är så det är menat att du ska göra?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav kullan » 2012-08-07 13:18:53

Sheyen skrev:
kullan skrev:Jag förstod inte det i alla fall. Jag har inte läst villkoren för detta forum tex. Inte heller för facebook. Egentligen inte alls för något forum jag är medlem på. Det är det ingen som informerat mig om att jag ska göra så jag förstod inte det. Men jag är väl dum i huvudet då istället.

Det står ju att man ska läsa igenom avtalet innan man eventuellt trycker på "acceptera villkor". Räcker inte det för att du ska förstå att det är så det är menat att du ska göra?


Nope.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav Zirre » 2012-08-07 13:20:19

Sheyen: När ska du sluta vara så anklagande?
Alla kanske inte är så bra som du vill framstå vara men du behöver inte låta så nedlåtande för det.



Förväntar mig inte ett trevligt svar.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav Sheyen » 2012-08-07 13:21:09

kullan skrev:
Sheyen skrev:
kullan skrev:Jag förstod inte det i alla fall. Jag har inte läst villkoren för detta forum tex. Inte heller för facebook. Egentligen inte alls för något forum jag är medlem på. Det är det ingen som informerat mig om att jag ska göra så jag förstod inte det. Men jag är väl dum i huvudet då istället.

Det står ju att man ska läsa igenom avtalet innan man eventuellt trycker på "acceptera villkor". Räcker inte det för att du ska förstå att det är så det är menat att du ska göra?


Nope.

Hur ska man då göra för att få dig att förstå?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Olika sajter tar dolda kostnader för tilläggstjänter.

Inläggav kullan » 2012-08-07 13:22:19

Sheyen skrev:Hur ska man då göra för att få dig att förstå?


Det går nog inte
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Återgå till IT-forum



Logga in