Olika hjärnor hos flickor o pojkar redan före födseln

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav rdos » 2009-10-25 16:07:05

KrigarSjäl skrev: de som vägrar tro att människan har sitt ursprung i östra Afrika.

Sådana dumheter borde ingen normalt funtad människa tro på.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 22:21:51, redigerad totalt 1 gång.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav KrigarSjäl » 2009-10-25 16:09:14

Jag tror inte på könsroller varför jag svårligen kan ses som en fundamentalist i den riktningen.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:21:51, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav weasley » 2009-10-25 17:39:38

KrigarSjäl skrev:Snarare är jag väldigt mycket för individualism och mänsklig mångfald.
Mänskligheten skulle vara bra mycket fattigare utan butchflator & designfikusar.

Det är generell dumhet och motstånd mot vetenskapliga fakta jag har svårt för. Oavsett om det rör sig om likhetsfeminister, lufterianer, scientologer, katoliker, de som tror att jorden är platt eller de som vägrar tro att människan har sitt ursprung i östra Afrika.

KS, detta har jag faktiskt inte alls fattat av våra diskussioner tidigare. Jag har upplevt något HELT annat än du skriver här! Jag har uppfattat att du är sträng biologisk determinist utan minsta förståelse för mångfald och blandade miljöer. När jag läser detta blir jag förvånad att jag så ofta har upplevt att du säger emot mej, ja nästan muckar gräl på flit, när jag själv har exakt samma ståndpunkter som du räknar upp här.

Det var trevligt att se ett lite längre inlägg där du redogör för dina ståndpunkter. Dina inlägg brukar vara så korta att det kan vara därför jag har missuppfattat.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 22:21:51, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav KrigarSjäl » 2009-10-25 18:17:16

Ja, möjligen har jag uttryckt mig för kort och onyanserat förut.
Vilket beror på att jag har ett genuint förakt för dumhet och irrläror, som jag sagt tidigare. Uppfattningen att 'jorden är platt' och andra likaledes kunskaps- och vetenskapsvidriga föreställningar tycker jag inte är värda respekt.

När jag använder termen "likhetsfeminism" är det inte kvinnors och mäns lika värde det handlar om, utan en synsätt som säger att vi mentalt fungerar likadant.

Att jag är emot likhetsfeminismen har aldrig betytt att jag är emot homo- bi- eller transsexuella. Snarare ser jag flera likhetsfeministiska aspekter som inverkar skadligt när det handlar om icke-heterosexuella perspektiv.

Ett skräckexempel var en ung tokfemkinist på ett annat forum som menade att vi i det "perfekt könsutjämnade samhället", eller något ditåt, inte skulle ha några transsexuella.
Att de transsexuella inbillat sig att de var transsexuella pga samhällets "könsroller" och att tillståndet skulle 'normaliseras' bara "könsrollerna" och könsolikheterna suddas ut tillräckligt mycket.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Inger » 2009-10-25 18:40:59

Märklig tråd.

Jag postade ju redan för flera år sen information om biologiska könsskillnader hjärnan i Likhetsfeminism-tråden (som jag hoppas Admin grävt fram nu).

Sedan dess har vi haft ett antal närmst identiska diskussioner. Jag kan inte minnas att någon påstått att det inte finns några medfödda könsskillnader alls utan allt är en social konstruktion. Så varför använda startinlägget i denna tråd som tillhygge mot fiktiva likhetsfeminismextremister som väl knappast existerar på detta forum? Blir inte det ändå en halmgubbe? Feminister finns det men finns det några likhetsfeminister?

Sen förtäljer inte artikeln om just den här forskningen även bekräftar den tidigare forskning som visat att man kan ha mer eller mindre manlig resp kvinnlig hjärna oavsett vilket kön man har, beroende på hur mycket testosteron man utsätts för i moderlivet och andra faktorer.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:21:51, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav KrigarSjäl » 2009-10-25 19:30:44

rdos skrev:
KrigarSjäl skrev: de som vägrar tro att människan har sitt ursprung i östra Afrika.

Sådana dumheter borde ingen normalt funtad människa tro på.

Vilket innebär du, ett antal fullblodsrasister och andra obskyra historiereformister.
Den slutgiltiga lösningen lär förresten vara sionistisk propaganda... :wink:
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Inger » 2009-10-25 20:36:46

KrigarSjäl skrev:Ett skräckexempel var en ung tokfemkinist på ett annat forum som menade att vi i det "perfekt könsutjämnade samhället", eller något ditåt, inte skulle ha några transsexuella.
Att de transsexuella inbillat sig att de var transsexuella pga samhällets "könsroller" och att tillståndet skulle 'normaliseras' bara "könsrollerna" och könsolikheterna suddas ut tillräckligt mycket.

:lol:

Undrar vad de transsexuella tycker om den teorin... :roll:
Inger
Inaktiv

Inläggav Alien » 2009-10-25 21:06:33

Inger, syftade du på denna tråd:

http://www.aspergerforum.se/feminism-t4056.html
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 22:21:51, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Saninaé » 2009-10-25 21:31:51

Varför skulle det här vara något nytt?

Jag tycker världen vore lite tråkigare om könen inte var olika. Nu finns det mer rum för fler tankesätt.

Inger skrev:
KrigarSjäl skrev:Ett skräckexempel var en ung tokfemkinist på ett annat forum som menade att vi i det "perfekt könsutjämnade samhället", eller något ditåt, inte skulle ha några transsexuella.

:lol:

Undrar vad de transsexuella tycker om den teorin... :roll:

Jag kan inte tala för något kollektiv, men mina föräldrar gjorde en poäng av att inte bry sig om hur jag lekte mm. Jag har tidigare nämnt att jag tom ibland kände mig vilsen pga det, istället konformerade jag till andras normer men bara så mycket jag själv ville. Ändå så fick de ett ganska förvånande besked av mig när jag blev äldre.

Att man bara kan uppleva sig "felkönad" i sociala situationer är en minst sagt ignorant åsikt.
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 22:21:51, redigerad totalt 1 gång.
Saninaé
Inaktiv

Anslöt: 2006-01-24

Inläggav mnordgren » 2009-10-25 22:04:30

Själv tror jag det är kapitalet som ligger bakom. Man har helt enkelt hjärntvättat de transsexuella så att de ska springa och konsumera en massa kjolar, smink och handväskor som de egentligen inte behöver.

EDIT: och skor!
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 22:21:51, redigerad totalt 2 gånger.
mnordgren

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Zombie » 2009-10-25 22:12:53

Ja, tjejerna kan ju inte rå för det, deras hjärnor är ju som de är.
Få se om tramsandet f'låt transamdet minskar nu när killar får sminka sig också. ;)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 22:21:51, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Inger » 2009-10-25 23:04:29

Alien skrev:Inger, syftade du på denna tråd:

Njae, jag tror den hette Lihetsfeminismen och verkar ha lämnats kvar när NFD stängde.
Inger
Inaktiv

Inläggav Saninaé » 2009-10-26 14:16:50

Förresten mår jag illa av att höra såna dumheter. Inbillning är ett bra samlingsord för olika saker de påstår att jag lider av. Vad är det för sätt att prata (över huvudet?) om en minoritet utan att ens vara insatt I hur de har det? Jag har svårt att argumentera om sånt här för att jag känner mig så brutalt partisk.

Hände en gång att någon antydde (kanske oavsiktligt, vet ej) att mina nära o kära behandlar mig som en individ, inte som en man, och att jag därför kanske inte behöver ha ett så stort problem. Har även hört liknande fast mindre etablerade påståenden som KrigarSjäl beskrev.

Situationer när sk sakkunniga trivialiserar eller mer eller mindre förnekar det hela är för mig lika kränkande som att få en hip grabbtröja i julklapp när halva släkten ser på. "ååh, tack!" *förstör tröjan rituellt hemma* "öh, en hund tuggade sönder den."
Saninaé
Inaktiv

Inläggav weasley » 2009-10-26 14:20:56

mnordgren skrev:Själv tror jag det är kapitalet som ligger bakom. Man har helt enkelt hjärntvättat de transsexuella så att de ska springa och konsumera en massa kjolar, smink och handväskor som de egentligen inte behöver.

**ASG**

Din EDIT gjorde inlägget bara ännu roligare! LOL!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 22:21:51, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Saninaé » 2009-10-26 14:24:39

weasley skrev:
mnordgren skrev:Själv tror jag det är kapitalet som ligger bakom. Man har helt enkelt hjärntvättat de transsexuella så att de ska springa och konsumera en massa kjolar, smink och handväskor som de egentligen inte behöver.

**ASG**

Din EDIT gjorde inlägget bara ännu roligare! LOL!

Har transmännen hjärntvättats av en rebellgrupp? Vore kul att veta vad gruppen kallar sig, är säkert något konstigt. ;)
Saninaé
Inaktiv

Inläggav Alien » 2009-10-26 21:02:20

Inger skrev:
Alien skrev:Inger, syftade du på denna tråd:

Njae, jag tror den hette Lihetsfeminismen och verkar ha lämnats kvar när NFD stängde.

Om jag söker på "Likhetsfeminismen" så får jag fram 16 träffar (varav 3 i NFD), men ingen har rubriken Likhetsfeminismen.

Kanske tråden slagits ihop med någon annan? Eller så hade den en annan rubrik. Eller skapades den i det "gamla forumet" som kraschade?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 22:21:51, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Inläggav Inger » 2009-10-26 22:54:01

Sök på "Annica Dahlström", jag postade ett referat av hennes föredrag i den tråden. Är hyfsat säker på att den hette just Likhetsfeminismen, det var i alla fall det vi disuterade. När jag söker på det så får jag bara upp senare trådar, inte just den. Den kan väl inte bara ha försvunnit? Ni har väl kvar gamla arkivet från NFD även om vi vanliga medlemmar inte längre kan läsa där?
Inger
Inaktiv

Inläggav sugrövmanövern » 2009-10-26 23:40:28

Zombie skrev:varför har du, Sugis och några till så stora problem med idén att helt enkelt låta var och en vara, göra och förhålla eller inte förhålla sig till vad den själv väljer att vara, göra och förhålla eller inte förhålla sig till?
Jag var en diktator i mitt förra liv, jag måste bekämpa anomalier och irrläror.

Och så hade jag en brun overall när jag gick i förskolan. Jag skulle ha haft en rosa. Eller mintgrön. Men nu hade jag en brun, så därför blev jag så här intolerant. Jag gjordes till en könlös bajskorv Bild.

Jag tycker att det är någonting förskräckligt man gör när man använder barn i ett könskrig. Mammor som minsann vägrar klä sina barn i blått eller rött bara på pin kiv liksom. Det är sjukt, det borde bestraffas.

Jag värnar om kärnfamiljen och om att låta pojkar vara pojkar och flickor flickor.

Tills de själva kan eller vill bestämma.

Jag menar alltså att man ska ge fan i att klä sin pojke i rosa prinsessklänning så länge han själv inte har bett om det tex.

Inte ens gaykillar lallar runt i rosa skjortor om de är seriösa. Brats och annat fä räknas inte. Hagamannen, han hade en rosa skjorta när han våldtog en kvinna, jag menar, detta könskrig leder in i fördärvet och skapar kaos.

Därav min vrede och kriget mot likhetsfeminismen.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 22:21:52, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Inger » 2009-10-26 23:55:11

sugrövmanövern skrev:Och så hade jag en brun overall när jag gick i förskolan. Jag skulle ha haft en rosa. Eller mintgrön. Men nu hade jag en brun, så därför blev jag så här intolerant. Jag gjordes till en könlös bajskorv Bild.

*starka sympatier*

När jag var barn tillverkades inte ens kläder i rosa för då skulle alla flickor se ut som pojkar i bajs- eller clownfärger. Undantag en ljuvlig rosa ryschklänning som jag fick ha när jag var brudnäbb, den hade jag velat ha jämt men det gick inte förstås. Till vardags vankades det brunt, vitt, beige, marin, rött, orange och kycklinggult, gärna i grälla mönster till råga på eländet *blä* det fanns inte ens nåt svart. Inte förrän jag började sexan fick jag en rosa jacka, den gillade jag verkligen.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:21:53, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Inläggav sugrövmanövern » 2009-10-27 0:05:25

Känner igen det där med färgerna, Inger! Dock sydde min mamma kläder, och lyckan var stor när jag fick en cerise plyschdress. Det vägde väl upp lite av traumat efter den bruna overallen.

Men det var verkligen marin, kycklinggult, brunt, rött, beige etc. I synnerhet fram tills runt mitten och slutet på 80-talet när det äntligen började komma pastellfärger. Och neonfärger, de älskade jag. Men det var med 90-tal tror jag.

En annan kul grej var att både tjejer och killar hade hockeyfrilla, så det var väldigt svårt ibland att veta vem som var flicka och pojke.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 22:21:53, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Alien » 2009-10-27 0:25:44

sugrövmanövern skrev:
Zombie skrev:varför har du, Sugis och några till så stora problem med idén att helt enkelt låta var och en vara, göra och förhålla eller inte förhålla sig till vad den själv väljer att vara, göra och förhålla eller inte förhålla sig till?
Jag var en diktator i mitt förra liv, jag måste bekämpa anomalier och irrläror.

Och så hade jag en brun overall när jag gick i förskolan. Jag skulle ha haft en rosa. Eller mintgrön. Men nu hade jag en brun, så därför blev jag så här intolerant. Jag gjordes till en könlös bajskorv Bild.

Jag tycker att det är någonting förskräckligt man gör när man använder barn i ett könskrig. Mammor som minsann vägrar klä sina barn i blått eller rött bara på pin kiv liksom. Det är sjukt, det borde bestraffas.

Jag värnar om kärnfamiljen och om att låta pojkar vara pojkar och flickor flickor.

Tills de själva kan eller vill bestämma.

Jag menar alltså att man ska ge fan i att klä sin pojke i rosa prinsessklänning så länge han själv inte har bett om det tex.

Inte ens gaykillar lallar runt i rosa skjortor om de är seriösa. Brats och annat fä räknas inte. Hagamannen, han hade en rosa skjorta när han våldtog en kvinna, jag menar, detta könskrig leder in i fördärvet och skapar kaos.

Därav min vrede och kriget mot likhetsfeminismen.

Men bara för att du tycker det är viktigt med rosa, så gör inte alla det. Man är inte mindre flicka/pojke för att man är klädd i en viss färg. Om det måste vara rosa för flickor (och enbart flickor), blir det ofrihet för de flickor som inte vill ha rosa och för pojkar som vill ha rosa.

Jag klädde mitt barn i klara färger. Klart hon fick rosa också, men det blir tråkigt med bara en färg. Vad är det för fel på rött, grönt, lila, gult etc?

Och hon hade en brun dräkt i sammet som baby. Men inte led hon av det. :roll: Tur att inte du bestämmer, då skulle jag bestraffats.

Det är ju föräldrar som köper barnens kläder, ska de inte få bestämma då? Eller är man en bättre förälder om man gör som "alla andra" och aldrig tänker själv?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 22:21:53, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Inläggav Inger » 2009-10-27 0:28:06

sugrövmanövern skrev:Känner igen det där med färgerna, Inger! Dock sydde min mamma kläder, och lyckan var stor när jag fick en cerise plyschdress. Det vägde väl upp lite av traumat efter den bruna overallen.

Men det var verkligen marin, kycklinggult, brunt, rött, beige etc. I synnerhet fram tills runt mitten och slutet på 80-talet när det äntligen började komma pastellfärger. Och neonfärger, de älskade jag. Men det var med 90-tal tror jag.

En annan kul grej var att både tjejer och killar hade hockeyfrilla, så det var väldigt svårt ibland att veta vem som var flicka och pojke.

Ja, hockeyfrillorna var verkligen hemska!

Jag är väl något äldre än du men hela perioden från mitten av 60-talet till slutet av 80-talet var färgerna antingen vidrigt grälla och/eller dötråkiga. Runt 82-83 t ex fanns bara khaki och ljusgult i ett helt år. Verkligen bara. Överallt, i alla affärer. Och de tråkigaste modeller man kan tänka sig, bara gubbyxor, knytblusar och kärringkjolar. Sen kom även vinrött också... jättekul. Fick åka till London och Paris för att ens hitta något svart. Därefter var det illrött och neonblått överallt, bara. Och de jäkla axelvaddarna.

Det tråkiga 90-talet ska vi bara inte tala om...

Kläder i mina färger har ö h t inte existerat mellan typ 1960 och 2006. Först i år finns det kläder i både milda färger, sköna material och figursmickrande modeller. Känner mig som om jag dött och kommit till modehimlen just nu. :D
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 22:21:53, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Inläggav Zombie » 2009-10-27 1:32:10

Det verkar som om en del vill ersätta sin föräldragenerations tvång med deras föräldragenerations och därvid har ett oavvisligt behov av att använda oss som talar för frihet som slagpåsar i stället för sin barndoms förtryckare.

Det är ju inte så enkelt som antingen eller. Inte ens i hur man behandlar barn (surprise?). Hur arg man än är och hur litet ens eget fel det än är så är det helt enkelt inte så enkelt. Och låtsas man att det är det så blir man en till som nästa generation kommer att vara arg som en bålgeting på - med all rätt. Och behandla sina barn tvärtom, så att de blir arga som...

... och så vidare.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Re: Olika hjärnor hos flickor o pojkar redan före födseln

Inläggav Alien » 2011-12-10 16:24:05

Söker jag på tråden Likhetsfeminism får jag följande besked:
Följande ord i din sökfråga ignorerades eftersom de är för vanliga: likhetsfeminism*.

Visserligen debatteras likhetsfeminism då och då här, men så himla vanligt ord är det väl ändå inte? :roll:

Däremot hittar jag följande tråd om Annica Dahlström: annica-dahlstrom-2007-pdf-t3768.html
Alien
Moderator

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in