Ola Gefvert tvivlar på en våldtäkt trots att dom finns.
En person med självskadebeteende mår inte bra oavsett anledning. Man ska inte behöva förtjäna vård för att få tillgång till den. Inte heller för psykiska åkommor. Vad det gäller att förhålla sig till "offerollen" så är det väl precis sånt som en terapeut ska kunna hjälpa henne med. Att se vilka saker hon själv kan påverka och inte, hur hon hittar andra sätt att hantera det som har hänt än att skada sig själv.
Det som skrämmer mig är det synsätt som går ut på att man med mediciner och disciplin ska få folk att sluta med ett beteende innan de får lov att få hjälp med att bearbeta svåra händelser som kan vara en grund till att de börjat med det från början. Det är för mig bakvänt och inhumant.
Framför allt är det viktigt att slå fast att prostitution inte ska diskvalificera för adekvat vård.
Det som skrämmer mig är det synsätt som går ut på att man med mediciner och disciplin ska få folk att sluta med ett beteende innan de får lov att få hjälp med att bearbeta svåra händelser som kan vara en grund till att de börjat med det från början. Det är för mig bakvänt och inhumant.
Framför allt är det viktigt att slå fast att prostitution inte ska diskvalificera för adekvat vård.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
För mig verkar det fullständigt bakvänt att inte ställa krav på lite ordning på torpet innan man lägger ner en massa resurser på något (i det här fallet någon).
nallen skrev:För mig verkar det fullständigt bakvänt att inte ställa krav på lite ordning på torpet innan man lägger ner en massa resurser på något (i det här fallet någon).
Självskadebeteendet är ju ett symptom på hennes dåliga mående.
Att kräva att hon ska sluta skada sig själv innan hon får behandling är ju ungefär som att kräva att en aspie ska sluta upp med sitt asociala beteende innan hen får någon hjälp från samhället.
Det skulle bara leda till att de som verkligen har ett stort hjälpbehov inte får någon hjälp.
Att ge henne det hon vill fastän hon inte beter sig som folk är ju bara att belöna det icke önskvärda beteendet. Man behöver inte direkt syssla med dressyr för att begripa att det bara kommer att generera mer av beteendet man vill kväsa.
nallen skrev:Att ge henne det hon vill fastän hon inte beter sig som folk är ju bara att belöna det icke önskvärda beteendet. Man behöver inte direkt syssla med dressyr för att begripa att det bara kommer att generera mer av beteendet man vill kväsa.
På vissa plan har du en poäng. Små barn och hundar kan man behandla på det här sättet - de har inte utvecklat en tillräckligt medvetenhet om omgivningen och är därför lätta att påverka med det som Jävert kallar för "positiv förstärkning" i inslaget.
Men att behandla en grovt våldtagen 17-åring med den inställningen är kontraproduktivt. Med Noras historia av komplexa orsakssamband till ett självskadebeteende finns det heller ingen anledning att betrakta henne som ett litet barn. Jag är tämligen säker på att du själv inte skulle vilja bli behandlad som en hund av vården.
Och, jag upprepar, Jävert har dessutom helt fel i sin psykiatriska analys av Nora och hennes beteende. När hon fått korrekt diagnos (ADHD) och därpå följande korrekt behandling så hjälpte det henne att må mycket bättre. Det var, som någon skrev, som att vägra någon med AS att få rätt vård eftersom "först måste NN bli mer social".
weasley skrev:Jag är tämligen säker på att du själv inte skulle vilja bli behandlad som en hund av vården.
Hellre det än det flummande jag har blivit utsatt för.
Om jag gjort min del och de inte levererar kan man ju åtminstone härja om det i det läget. Som det var så gjorde de ingenting som faktiskt påverkade situationen i sak - och jag kunde inte klaga på något eftersom vi inte hade en överenskommelse om vad respektive part skulle göra.
Men våldtäkten skedde 2007 och hon kommer 2010 och vill ha behandling för "nu har hon PTSD". Var det inte så? Eller har jag cyklat vilse när jag lyssnat på ljudklippen?
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
sugrövmanövern skrev:Men våldtäkten skedde 2007 och hon kommer 2010 och vill ha behandling för "nu har hon PTSD". Var det inte så? Eller har jag cyklat vilse när jag lyssnat på ljudklippen?
Nej, det verkar korrekt. Om hon har PTSD eller inte kan jag inte uttala mej om, men hade hon fått träffa en psykolog istället för en icke legitimerad skötare kanske detta hade kunnat fastslås eller dementeras.
Problemet är att omständigheterna är sådana att det -kan- ha uppstått någon sorts trauma. Hon hade blivit våldtagen så muttan gick sönder och trots att hon talat om allt för polisen; signalement, telefonnr, regnr på bilar, etc, så lades förundersökningen ner "i brist på bevis". Jag kan tänka mej att sådant kan göra vem som helst knäpp i huvudet. När hon samtidigt inom vården behandlas efter fel premisser för hennes oupptäckta NPF misstänker jag att det kan förstöra ännu mer.
Att det skulle ta tre år från våldtäkten till att hon misstänker att hon har PTSD kan dessutom vara rimligt eftersom jag misstänker att man inte märker sådant när man är "mitt uppe" i händelserna. Så just det argumentet för att behandla henne som Jävert gör tycker jag inte är relevant.
nallen skrev:Att ge henne det hon vill fastän hon inte beter sig som folk
OK. Men om man t.ex. är en aspergare då? Och inte "beter sig som folk" helt enkelt för att man inte kan? Ska man aldrig få det man vill eller behöver då?
Nej.
Edit: naturligtvis beror det på vilka villkor som den/de som förväntas göra något ställer upp
Edit: naturligtvis beror det på vilka villkor som den/de som förväntas göra något ställer upp
sugrövmanövern skrev:Men våldtäkten skedde 2007 och hon kommer 2010 och vill ha behandling för "nu har hon PTSD". Var det inte så? Eller har jag cyklat vilse när jag lyssnat på ljudklippen?
Jag vågar inte lyssna på klippen för jag är rädd att jag skulle må för illa av det. Och det är väl riktigt att att om det är PTSD borde det ha uppstått tidigare men det kan mycket väl vara så hon har haft det i flera år utan att få hjälp mot det. OM man slår ihop våldtäkten med erfarenheterna av att bli fastlåst på psyket borde det defnitivt räcka till att traumatiseras för. Samt att hela rättegångsprocessen kanske har förlängt hela processen med bearbetning. Och som Weasley säger - i ett akutläge är människor upptagna av att klara av att leva. Skit kommer efteråt. Dvs det är väl inte förrän efteråt som man märker att en reaktion som ursprungligen om en reaktion på en akut situation har ändrat ens sätt att reagera när faran inte finns i närheten?
- Bjäbbmonstret
Ola Gefvert, psykiatriker och vd för det privata vårdbolaget Närpsykiatrin i Enköping, får sparken från sitt uppdrag som läkare på psykakuten vid Akademiska sjukhuset i Uppsala.
Enligt radioprogrammet behövde han inte lyssna på henne, då hon hade en emotionell personlighetsstörning. Han behöver inte lyssna på vad Nora "jiddrar om". Samt att "Kapten Klänning" (Göran Lindberg) är ingenting mot vad hans andra patienter varit med om.
Maria Holstad Högberg, verksamhetschef för akutpsykiatrin betraktar Gefvert som en säkerhetsrisk, och anser därför att han inte ska få jobba med våra patienter. (via TV4 Nyheterna Uppsala)
Till SVT bekräftar Högberg att Gefverts tjänst har upphört.
"-Delar har med det här ärendet att göra, men hans anställning har inte avslutats i samband med dokumentären."
Källa: SVT
Enligt radioprogrammet behövde han inte lyssna på henne, då hon hade en emotionell personlighetsstörning. Han behöver inte lyssna på vad Nora "jiddrar om". Samt att "Kapten Klänning" (Göran Lindberg) är ingenting mot vad hans andra patienter varit med om.
Maria Holstad Högberg, verksamhetschef för akutpsykiatrin betraktar Gefvert som en säkerhetsrisk, och anser därför att han inte ska få jobba med våra patienter. (via TV4 Nyheterna Uppsala)
Till SVT bekräftar Högberg att Gefverts tjänst har upphört.
"-Delar har med det här ärendet att göra, men hans anställning har inte avslutats i samband med dokumentären."
Källa: SVT
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Kanske t.om en Ond Jävel?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Ja, tänk om man kunde bli av med alla maktgalna psykiatriker på det sättet...
Ja, Gefvert är sannerligen en säkerhetsrisk för patienterna.
Nora åkte in på Ulleråker efter ett självmordsförsök. Läkaren där beslöt att hon skulle tvångsomhändertas pga självmordsrisken och skrev en utförlig motivering till beslutet. Men vem dyker upp som jourhavande psykiatriker om inte den allestädes närvarande Gefvert! Han frågar Nora om hon verkligen vill ta livet av sig och hon svarar nej. Gefvert "vet" ju att Nora har borderline och att hon därför bara vill ha uppmärksamhet och inte verkligen ta livet av sig. Så han säger att hon är fri att gå. Han kollar inte vad den mottagande läkaren skrivit.
Nora åker hem. Nästa dag sitter hon på balkongräcket på sitt boende. Personalen blir orolig och ringer polisen. Nora ser polisen komma och tänker att de kommer att köra iväg henne till Ulleråker igen. Hon slänger sig ned på asfalten och blir allvarligt skadad men överlever.
Nora åkte in på Ulleråker efter ett självmordsförsök. Läkaren där beslöt att hon skulle tvångsomhändertas pga självmordsrisken och skrev en utförlig motivering till beslutet. Men vem dyker upp som jourhavande psykiatriker om inte den allestädes närvarande Gefvert! Han frågar Nora om hon verkligen vill ta livet av sig och hon svarar nej. Gefvert "vet" ju att Nora har borderline och att hon därför bara vill ha uppmärksamhet och inte verkligen ta livet av sig. Så han säger att hon är fri att gå. Han kollar inte vad den mottagande läkaren skrivit.
Nora åker hem. Nästa dag sitter hon på balkongräcket på sitt boende. Personalen blir orolig och ringer polisen. Nora ser polisen komma och tänker att de kommer att köra iväg henne till Ulleråker igen. Hon slänger sig ned på asfalten och blir allvarligt skadad men överlever.
http://www.unt.se/enkoping/gefvert-ska- ... 36442.aspx
Ola ska lära andra att bli lika bra istället.
Flawed skrev: http://www.unt.se/enkoping/gefvert-ska- ... 36442.aspx
Nej det är ju mycket bättre! Egentligen borde såna som han bli av med läkarlicensen och sättas på omskolning!
- Bjäbbmonstret
nallen skrev:weasley skrev:Jag är tämligen säker på att du själv inte skulle vilja bli behandlad som en hund av vården.
Hellre det än det flummande jag har blivit utsatt för.
Om jag gjort min del och de inte levererar kan man ju åtminstone härja om det i det läget. Som det var så gjorde de ingenting som faktiskt påverkade situationen i sak - och jag kunde inte klaga på något eftersom vi inte hade en överenskommelse om vad respektive part skulle göra.
Vid långvariga vårdkontakter ska det alltid upprättas en vårdplan. Den kan vara väldigt konkret och där har du stora möjligheter att påverka. Detta är i stort sett den överenskommelse du talar om att du saknar.
Apropå Nora vill jag tillägga att förutom att hon gett signalement, telnr, regnr, etc till polisen fanns det även tillförlitlig DNA efter den våldtäkt som sabbade hallongrottan för henne. Inte ens detta övertygade polisen utan förundersökningen lades ner "i brist på bevis". Man känner sej rätt maktlös, måste jag säga.
Kan detta ha varit en del av den sk "kårandan"? Inte skvallra på andra poliser, speciellt inte länspolismästare? Han som dessutom var så duktig på att föreläsa om jämställdhet...
Den här Gefvert är en naturlig svinpäls.
Synd att han inte möter mig. Jag är rätt bra på att hantera såna där jockar.
När man hanterar såna som han skall man fokusera på vad de påstår. Hur han vet att det är sant. Sen skall man vidga diskussionen till alla hans underliggande antaganden. Sen skall man upprepa frågorna. Och upprepa. När han börjar krackelera så fokuserar man på det.
Lennart Frimodig
När man hanterar såna som han skall man fokusera på vad de påstår. Hur han vet att det är sant. Sen skall man vidga diskussionen till alla hans underliggande antaganden. Sen skall man upprepa frågorna. Och upprepa. När han börjar krackelera så fokuserar man på det.
Lennart Frimodig
Frimodig skrev:Den här Gefvert är en naturlig svinpäls.
Lennart Frimodig
Vore intressant att förhöra honom i sällskap med dej, Frimodig... :-D
weasley skrev:Frimodig skrev:Den här Gefvert är en naturlig svinpäls.
Lennart Frimodig
Vore intressant att förhöra honom i sällskap med dej, Frimodig...
Joo, vi kunde nog lära oss en hel del bäggetvå.
Jag gillar egentligen inte att utnyttja min kapacitet för att vara extremt otrevlig.
Men Gefvert låter som om han är värd det.
Lennart Frimodig
Bjäbbmonstret skrev:Flawed skrev: http://www.unt.se/enkoping/gefvert-ska- ... 36442.aspx
Nej det är ju mycket bättre! Egentligen borde såna som han bli av med läkarlicensen och sättas på omskolning!
Bättre att slå två flugor i en smäll och skicka honom till Sibirien - då blir han OmskOla.
atoms skrev:Bjäbbmonstret skrev:Flawed skrev: http://www.unt.se/enkoping/gefvert-ska- ... 36442.aspx
Bättre att slå två flugor i en smäll och skicka honom till Sibirien - då blir han OmskOla.
Nja,
man bryter ihop såna där. Man får dem att skämmas över sin existens.
Det är en sån där teknik-grej.
Man trycker liksom på rätt knappar. Det är nån intuitiv hjärn-grej.
Lennart Frimodig