Ola Gefvert tvivlar på en våldtäkt trots att dom finns.

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Frimodig » 2013-01-29 23:54:45

Stjarni skrev:
Frimodig skrev:Det var ett intressant debatt-program på tv i torsdags. David Eberhardt och Åsa Nilsonne och Åsa Moberg och nån psykiatriker Persson.

Jag visste inte att den här patientkategorin var så extremt svår. Självskadande och tänkande brudar. Borderline-fall. En slaskdiagnos tydligen. Ohyggligt svåra att hjälpa.

På 60 och 70-talen jobbade jag en hel del inom psykiatrin. På Ulleråker och Akademiska, vuxen och barn- och ungdomspsyk. Jag kan inte påminna mig om att ha mött den sortens patienter. Fast de kanske var dolda, de fanns där men de syntes inte.

Lennart Frimodig

Det var iaf en slaskdiagons under mina tonår och då jag hade återkommande kontakt med psykologer - eftersom jag hade ett självskadebeteende och ångest så ville de hjärtans gärna sätta en borderlinestämpel på mig. Vilket de inte kunde...

Jag tycker mig minnas att Ola satte autism på någon efter ett samtal med?

Ok? Hur är din diagnos i dag?

Moltas Eriksson hade en avdelning 15 på Ulleråker, i början av 70-talet, jag jobbade extra med att hålla koll på självmordsbenägna killar och tjejer. Det var jävligt besvärligt. Man skulle kolla allt de åt och drack och när de gick på muggen och så. Och de avskydde mig, fast det var ok. Jag bryr mig egentligen inte så mycket om vad människor tycker om mig, bortsett från barn och barnbarn. Resten är nån sorts allmänhet.

Det är synd att jag inte får möjligheten att sitta i ett tomt rum med Ola Gefvert. Att få betala tillbaka.

Lennart Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav Trollmor » 2013-02-05 18:35:07

Ja, det där var en reportageserie som antagligen kommer att vinna pris för Bästa Radiodokumentär. I vår familj kallar vi personerna för Lisbeth "Nora" Salander och Ola "Teleborian" Gefvert. Vi beundrar Nora, som orkade stå på sig, och gissar att reportern faktiskt räddat livet på henne genom att tro på henne och ge henne verktyg att bearbeta sina trauman. Synd att inte "Teleborian" gjorde det, för det hade ju varit hans jobb.
Trollmor

Anslöt: 2010-08-01

Inläggav Kahlokatt » 2013-02-07 22:21:06

Det skulle inte förvåna mig om det var Ola "Jävel" Gefvert som, när jag låg på psyket, på fullaste allvar frågade mig varför jag inte "bara lät bli" att lyda mina tvångstankar.
"Är du dum i huvet!?!?" skrek jag. Hade god lust att ge honom en uppercut, men då hade jag väl hamnat i spännbälte. :-)091
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav Trollmor » 2013-02-08 0:51:40

Ja, "Nora" fick ju veta att hon skulle få adekvat behandling om hon kunde vara symptomfri i ett halvår. Man tar sig för pannan.

Bra att du inte hamnade i bältessäng, det hade du säkert inte mått bättre av.
Trollmor

Inläggav Alien » 2013-02-22 4:36:01

Enligt den här ledarkrönikan är det synd om Gefvert som blivit utsatt för massmedias drev:

UNT skrev:Så kom då det väntade beskedet. Psykiatrikern Ola Gefverts företag får inte längre fortsätta att driva närpsykiatrin i Enköpings län.

Verksamheten återgår till Akademiska sjukhuset.

http://www.unt.se/ledare/latt-att-domas ... 78117.aspx

Ola Gefvert var fram till 13 januari en för de flesta okänd person. Efter radiodokumentären ”Den fastspända flickan”, som handlade om ”Nora”, som brutalt våldtogs av polischef Göran Lindberg, är han en rikskändis, måhända snart utan vare sig företag eller heder kvar.

Gevfert fattade inte tydligen allvaret när han intervjuades utan först efteråt.
Redan sent på lördagskvällen dagen innan programmet sänds har Gefvert insett sitt misstag. Han är ångerfull, kuvad, berättar att han var trött och pressad i situationen med ”Nora”, som ett stort antal gånger under tidigare samtal ställt frågan om kvinnlig psykolog.

Denna gång tappade han, enligt honom själv provocerad, behärskningen. Så vad är sanning i det som utspelat sig kring Ola Gefvert, kring hans företag och yrkesutövning? Svaret är väl att det kan vi inte riktigt veta. ”Den fastspända flickan” var en partsinlaga, ett reportage som aldrig utgav sig för att väga för och emot i om Ola Gefvert skulle få fortsätta sin yrkesutövning, eller berövas sin professionella heder.

Här som så många gånger förr är det emellertid så att makt blir rätt. Media är en mäktig, och modern, domstol, där ”åklagaren”obönhörligen driver processen framåt när den väl satt i gång, och där möjligheter till överklagande i stort sett saknas.

Åas, patienter hade klagat på honom förut (inte bara Nora) utan att något hänt. De kände nog också som att de i praktiken inte hade någon möjlighet till överklagande. Socialstyrelsen/HSAN ingriper ofta inte, olämpliga läkare får köra på som förut. Patientsombudsmannen (som förutsätts stå på patientens sida) har blivit patientnämnden.

Kanske gjorde han det sällsynt dåligt överlag, kanske hade han bara en dålig dag, eller kanske är det så att det är tufft, ansträngande och ofta otacksamt att arbeta inom psykiatrin för de flesta, vilket leder till viss utmattning, hårdförhet och jargong. Men sammanhanget förblir för oss som lyssnar okänt.

Jovisst kan man bli orättvist behandlad av media. Men dessförinnan var det patienterna som var maktlösa. Och har det blivit någon ändring i hur patienterna behandlas? Har läkarna nu börjat behandla dem med ödmukhet och respekt?
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Miche » 2013-02-22 10:43:17

Alien skrev:Enligt den här ledarkrönikan är det synd om Gefvert som blivit utsatt för massmedias drev:

Jag tycker inte ett dyft synd om honom, personer som Gefvert ska inte arbeta med människors hälsa, han har bara förvärrat läget för ett flertal patienter.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Frimodig » 2013-02-22 22:50:34

Miche skrev:
Alien skrev:Enligt den här ledarkrönikan är det synd om Gefvert som blivit utsatt för massmedias drev:

Jag tycker inte ett dyft synd om honom, personer som Gefvert ska inte arbeta med människors hälsa, han har bara förvärrat läget för ett flertal patienter.

Nja, det var den här statsvetarbruden, som skrev en krönika om Gefvert som ett mediaoffer. Jag minns inte vad hon heter.

Jag tror Gefvert är en svinpäls.

Lennart Frimodig
Frimodig

Inläggav weasley » 2013-02-25 0:10:06

Men sammanhanget förblir för oss som lyssnar okänt. Därmed är det också lätt att döma.
Av: Li Bennich-Björkman

Sammanhanget är väl i allra högsta grad känt via journalföringen kring Nora, som ju hänvisas till i programmet. Att det förekommit ett tjugotal anmälningar mot karln, främst rörande bemötande och attityd från Jäverts sida, är även det en del i sammanhanget.

Vem är den här Li?
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Frimodig » 2013-02-25 0:33:15

weasley skrev:
Men sammanhanget förblir för oss som lyssnar okänt. Därmed är det också lätt att döma.
Av: Li Bennich-Björkman

Sammanhanget är väl i allra högsta grad känt via journalföringen kring Nora, som ju hänvisas till i programmet. Att det förekommit ett tjugotal anmälningar mot karln, främst rörande bemötande och attityd från Jäverts sida, är även det en del i sammanhanget.

Vem är den här Li?

En rätt jysst brud på statskunskapen i Uppsala. Såvitt jag vet.

Lennart Frimodig
Frimodig

Inläggav weasley » 2013-02-25 18:54:09

Frimodig skrev:En rätt jysst brud på statskunskapen i Uppsala. Såvitt jag vet.

Ja, jag googlade henne och hon verkar vara inne på just statskunskap.

Så varför uttalar hon sej om att Jävert har utsatts för ett mediedrev i sin oskuld? Jävert är ju psykiatriker och som statsvetare kan väl inte hon avgöra hans oskuld. Tycker jag.

Med de fakta som finns i form av journaler, bandupptagningar och fristående anmälningar från andra patienter mot Jävert ser det för en lekman som mej mer ut som om det är en ingående granskning av en person som är ytterst olämplig att handha personer med svåra psykiska besvär.

Tilläggas kan att jag inte funnit några direkta kopplingar mellan Li och Jävert. Men jag har inte snokat så ingående heller. Jag misstänkte att Li kanske på något sätt var kopplad till Jävert och nu vill försvara honom.
weasley

Inläggav Frimodig » 2013-02-25 20:44:47

weasley skrev:
Frimodig skrev:En rätt jysst brud på statskunskapen i Uppsala. Såvitt jag vet.

Ja, jag googlade henne och hon verkar vara inne på just statskunskap.

Så varför uttalar hon sej om att Jävert har utsatts för ett mediedrev i sin oskuld? Jävert är ju psykiatriker och som statsvetare kan väl inte hon avgöra hans oskuld. Tycker jag.

Med de fakta som finns i form av journaler, bandupptagningar och fristående anmälningar från andra patienter mot Jävert ser det för en lekman som mej mer ut som om det är en ingående granskning av en person som är ytterst olämplig att handha personer med svåra psykiska besvär.

Tilläggas kan att jag inte funnit några direkta kopplingar mellan Li och Jävert. Men jag har inte snokat så ingående heller. Jag misstänkte att Li kanske på något sätt var kopplad till Jävert och nu vill försvara honom.

Njaa, jag tror Li mer är irriterad över mediadrevet.

Hon har nog aldrig varit i närheten av nån som råkat ut för Gefvert-typer.

Sen kan jag tänka mig att hon finner ett visst nöje i att "tänka fel". En del av oss känner oss rätt harmoniska med att "tänka fel", jag t.ex.

Lennart Frimodig
Frimodig

Inläggav weasley » 2013-02-25 22:03:57

Frimodig skrev:Sen kan jag tänka mig att hon finner ett visst nöje i att "tänka fel". En del av oss känner oss rätt harmoniska med att "tänka fel", jag t.ex.

Jag tycker inte det finns något som helst nöje i sånt när människor far illa. Och tänker man riktigt riktigt fel kan människor fara riktigt riktigt illa.
weasley

Inläggav Frimodig » 2013-02-25 22:10:57

weasley skrev:
Frimodig skrev:Sen kan jag tänka mig att hon finner ett visst nöje i att "tänka fel". En del av oss känner oss rätt harmoniska med att "tänka fel", jag t.ex.

Jag tycker inte det finns något som helst nöje i sånt när människor far illa. Och tänker man riktigt riktigt fel kan människor fara riktigt riktigt illa.

I det här fallet tycker jag du har rätt.

Lennart Frimodig
Frimodig

Inläggav Trollmor » 2013-04-08 14:04:59

Tänka rätt, tänka fel ... Hur ska jag veta om mina tankar är rätt eller fel? Efteråt får jag oftast veta, men då är det ju så dags! (EN här i tråden hade ju positiva erfarenheter av denne Gefvert. Resten verkar, liksom jag, vara För Nora.)
Trollmor

Inläggav matterik » 2013-04-08 14:12:03

Ja, glömma kan man bli erbjuden av vården.
matterik
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-01-17

Inläggav Trollmor » 2013-04-08 14:21:54

Ja, och att få veta att man är bland de mest vårdkrävande inom landstinget och samtidigt inte legat inne lika länge som en annan namngiven patient och har därför inget större vårdbehov.
Trollmor

Inläggav plåtmonster » 2013-04-08 15:30:57

Hon skriver visst flera kolumner om mediadrevets konsekvenser:
http://www.unt.se/inc/print/latt-att-do ... fault.aspx

http://www.unt.se/startsidan/kolumn-eva ... 50&st=0m0s

Så det verkar mer handla om drevet som sådant än, Gefvert.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Frimodig » 2013-04-08 16:36:13

Trollmor skrev:Tänka rätt, tänka fel ... Hur ska jag veta om mina tankar är rätt eller fel? Efteråt får jag oftast veta, men då är det ju så dags! (EN här i tråden hade ju positiva erfarenheter av denne Gefvert. Resten verkar, liksom jag, vara För Nora.)

Att tänka rätt betyder att tänka sånt som stämmer med den objektiva verkligheten. Att tänka fel betydera att tänka tankar som strider mot den objektiva verkligheten.

Sen finns moraliska omdömen, som varken är sanna eller falska. Enligt Hägerström från Uppsala. Men så fort man antagit allmänna moraliska normer, som FN:s deklaration om mänskliga fri- och rättigheter, så kan man sanningsenligt uttala som om huruvida ett visst land följer dessa fri- och rättigheter, det är en sanningsfråga. Det är inte en tyckande-grej.

Lennart Frimodig
Frimodig

Inläggav plåtmonster » 2013-04-08 22:37:16

Verkar som man kan råka trippel-illa ut:
SVT skrev:Obehöriga Förundersökning om brott pågår sedan många vårdanställda läst journaler om en kvinna som våldtogs av fd polischefen Göran Lindberg när hon var 17 år. Efter en P1-dokumentär om kvinnan har 27 personer som inte hade med hennes vård att göra läst journalerna.
plåtmonster

Inläggav Savanten Svante » 2013-04-09 3:40:37

plåtmonster skrev:Verkar som man kan råka trippel-illa ut:
SVT skrev:Obehöriga Förundersökning om brott pågår sedan många vårdanställda läst journaler om en kvinna som våldtogs av fd polischefen Göran Lindberg när hon var 17 år. Efter en P1-dokumentär om kvinnan har 27 personer som inte hade med hennes vård att göra läst journalerna.

usch ja.

http://www.landstinget.tk/2013/04/nora- ... ennes.html
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-04-09 10:45:18

Det kanske är sant båda delarna.

Att det som hände Gävfert kunde definieras som ett medierdrev oavsett om han har begått fel eller inte.

Fallet Nora passade mediernas logik. Större delen av alla andra som har problem med sin psykiatriker i landet gör det inte. Det blir att man fokuserar på det enskilda fallet i stället för att fokusera på den större frågan:
- Hur fungerar egentligen relationen mellan läkare och patienter inom psykiatrin och hur skulle man kunna göra den bättre.

För då blir det svårt. Inte ett enkelt säljande av lösnummer på något som framstår som tydligt och klart och svartvitt.

Kanske är det så att fallet Gefvert bara är toppen på ett isberg och att det är det man borde granska i stället?
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav plåtmonster » 2013-04-09 15:08:39

Mediadrev som avskräckning skall nog inte underskattas.
plåtmonster

Inläggav Trollmor » 2013-04-09 17:09:22

Var det "bara" 27 som obehörigt läst journalen? Jag hörde 49.
Trollmor

Inläggav Gripandekylig » 2013-04-09 17:14:45

Trollmor skrev:Var det "bara" 27 som obehörigt läst journalen? Jag hörde 49.

Den högre siffran gällde såvitt jag har hört antalet totala accesser medan den lägre siffran gällde de obehöriga. Det var vad som sades igår på ABC iaf.
Gripandekylig

Anslöt: 2012-12-27

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in