Oh me! Oh life! (Robin Williams död)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav alixha » 2014-08-15 17:57:21

Många har säkert sett hans komediroller men som bland annat Alien nämnde är One hour photo verkligen värd att se! Han är så bra i den!

Sen har vi ju Jumanji, Natt på museet, Hook .. ja det går ju att fortsätta ett tag och många filmer har redan nämnts. Han har även varit med i Aladdin då han gav sin röst till anden!

Kolla denna filmlistan, riktigt imponerande samling!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Robin_Williams

Tänk ändå vad han har lämnat efter sig, så mycket gott.
alixha

Anslöt: 2013-01-04

Inläggav Alien » 2014-08-15 21:14:29

Ikväll visas Good morning, Vietnam på kanal 5 kl 22.

Den filmen har jag inte sett förr.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav antonius » 2014-08-15 21:24:10

Alien skrev:Ikväll visas Good morning, Vietnam på kanal 5 kl 22.

Den filmen har jag inte sett förr.

Den är klart sevärd... :-)005
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav gadas » 2014-08-15 21:37:56

Jag har ett pinsamt minne från Good Morning Vietnam...

Jag var nog mindre kritiskt tänkande på den tiden och såg inget märkligt i scenen där ersättaren (sedan Robin Williams figur fått sparken efter att ha rapporterat oönskade krigsnyheter) spelar It's a wonderful world medan man får se attackhelikoptrarna bomba folk sönder och samman.

Typiskt AS? Att inte förstå ironin. Jag menar det händer ju att bra musik spelas vid dåliga tillfällen...

PS. Ersättaren kanske hade AS? Han verkade faktiskt lite så.
gadas

Anslöt: 2012-10-21

Inläggav Alien » 2014-08-16 21:59:01

Ikväll visas dels Uppvaknanden i TV1 kl 22.15, dels Döda poeters sällskap i kanal 5 kl 23.15.

Jag väljer filmen i ettan, eftersom filmer i reklamkanaler tar så lång tid med alla reklamavbrott.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2014-08-17 1:32:17

Jag gillar faktiskt Robin Williams bättre när han inte ska vara så rolig. Jag tyckte nämligen inte han var så rolig i Good morning, Vietnam, mest bara störig, och förstod till fullo att hans överordnade irriterade sig på honom Han blev intressant först när det blev mer drama i filmen.

Spoiler: visa
Var det bara jag som tidigt gissade att Tuan var medlem av VietCong? Kankse pga av tidigare filmer om kriget i Vietnam, som amerikan kunde man aldrig veta vem som var vän el fiende.

Så därför gillade jag honom bäst i Uppvaknanden. Filmen är byggd på en bok av Oliver Sacks. Max von Sydow dyker upp i en liten roll. Williams är förstås bra som den nördige doktorn, men Robert de Niro stjäl ju nästen filmen som den uppvaknande patienten. Filmen är förstås mycket sorglig, men eftersom jag läst Sacks bok var jag beredd på det. Men en del scener var förstås tillagda i filmen liksom doktorns "romantic interest" syster Eleanor.
Alien
Moderator

Inläggav Dandelo » 2014-08-17 1:33:42

Jag tittade också på Awakenings ikväll. Den var fin. Sorglig, men också hoppfull på sina ställen.
Dandelo

Anslöt: 2010-10-21

Inläggav Savanten Svante » 2014-08-18 4:25:48

Nu har jag sett 200årsmannen. Fin.

Och nu har jag en paus i fisher king. Bättre än jag mindes den.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav mondo beyondo » 2014-08-18 8:05:14

Tack för tipset om Awakenings Alien, har aldrig sett den från början tidigare. Katatoni och Parkinson liknar deras sömnsjuka sa de, men för mig var det även autistiskt. Jag behöver krafter utifrån för att putta igång mig och gärna oxå för att stanna mig :) Rätt musik eller en annan persons beröring hjälpte i filmen med igångsättningssvårigheter. Vet ngn om forskare har tittat på det sambandet?

"Suicide is a permanenet solution to a temporary problem", men för Robin Williams blev problemet permanent med Parkinsondiagnos?
mondo beyondo

Anslöt: 2007-07-04

Inläggav tvilling99 » 2014-08-18 17:16:56

Väldigt tråkigt, en stor förlust :(
tvilling99

Anslöt: 2007-05-07

Inläggav Chrilleb » 2014-08-18 17:18:35

Det gick filmer igår med Robin Williams som en hyllning..."Welcome Mrs Doubfire" och "Dead Poets Society" , jag och päronen tittade.
Chrilleb

Anslöt: 2008-11-14

Inläggav earlydayminer » 2014-08-21 22:43:05

Tack till er som uppmärksammade mitt något långa inlägg. Det är ett väldigt viktigt ämne att ta upp, även om tråden i sig är tillägnad en av våra största (åtminstone mest uppskattade) skådespelare någonsin.

Personligen tycker jag mest om hans otroliga sätt att vara intensiv samtidigt som han gav ett lugnt och tryggt intryck. Som skådespelare gav han mycket hopp, pålitlighet och autenticitet. Den subtila humorn i hans dramaroller är också något man kan uppskatta väldigt mycket. Alla lite mer familjevänliga filmer som många minns till trots så var det ändå hans otroliga egenskaper att vara lättsam, mjuk, kärleksfull och totalt galen i sina improvisationer under t ex intervjuer som jag kommer minnas mest.

Fantastisk skådespelare, men enligt närstående även en enastående personlighet.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in