Oflexibel?
58 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Re: Oflexibel?
Hur anpassningsbar är du på olika områden?
(0=väldigt oflexibel; 1=ganska oflexibel; 2=lagom flexibel; 3=lite överflexibel; 4=väldigt överflexibel.)
1. Sensoriskt - hur bra är du att stå ut med sensoriskt stimuli som är plågsamma för dig, t ex störande ljud eller ljus, äckliga smaker eller konsistenser, beröring, smärta, värme, kyla etc?
1, när jag är trött. 4, när jag är utvilad.
2. Intrafysiskt - hur lätt har du att stå ut med kroppsegna signaler som hunger, törst, kissnödighet, sömnighet, rastlöshet, sexuell upphetsning etc i situationer där det inte är möjligt att tillfredställa dem genast?
4, jag glömmer av att äta och så blir jag panikhungrig. Tur att jobbet börjar snart så jag får fungerande rutiner. Om jag blir rastlös av det jag håller på med, så byter jag uppgifter.
3. Socialt - hur lätt har du att anpassa dig efter andra socialt?
3, lagom flexibelt. Jag är en ganska enkel person att ha att göra med oftast.
4. Kulturellt - hur lätt påverkas din smak av omgivningens?
2, jag vet vem jag ska fråga för att få rätt hjälp med smakråd.
5. Mentalt - hur flexiblel är du mentalt?
2, tycker det är skönt att jag inte är så jobbigt envis som många andra kan vara.
6. Religiöst - hur lätt har du (haft) att ändra trosuppfattning eller världsåskådning (inkl ateism)?
1, jag gjorde ett misstag och var med i CUF under tonåren innan jag hittade hem åter till Socialdemokraterna...
Ange poängsumma 0-24 och/eller specificera för varje fråga.
0 poäng = hyperrigid
12 poäng = NT (om det är 6x2 och inte 0+0+0+4+4+4)
24 poäng = dörrmatta
Aj då, det blev 13 eller 17 på mig...
(0=väldigt oflexibel; 1=ganska oflexibel; 2=lagom flexibel; 3=lite överflexibel; 4=väldigt överflexibel.)
1. Sensoriskt - hur bra är du att stå ut med sensoriskt stimuli som är plågsamma för dig, t ex störande ljud eller ljus, äckliga smaker eller konsistenser, beröring, smärta, värme, kyla etc?
1, när jag är trött. 4, när jag är utvilad.
2. Intrafysiskt - hur lätt har du att stå ut med kroppsegna signaler som hunger, törst, kissnödighet, sömnighet, rastlöshet, sexuell upphetsning etc i situationer där det inte är möjligt att tillfredställa dem genast?
4, jag glömmer av att äta och så blir jag panikhungrig. Tur att jobbet börjar snart så jag får fungerande rutiner. Om jag blir rastlös av det jag håller på med, så byter jag uppgifter.
3, lagom flexibelt. Jag är en ganska enkel person att ha att göra med oftast.
2, jag vet vem jag ska fråga för att få rätt hjälp med smakråd.
2, tycker det är skönt att jag inte är så jobbigt envis som många andra kan vara.
6. Religiöst - hur lätt har du (haft) att ändra trosuppfattning eller världsåskådning (inkl ateism)?
1, jag gjorde ett misstag och var med i CUF under tonåren innan jag hittade hem åter till Socialdemokraterna...
0 poäng = hyperrigid
24 poäng = dörrmatta
Hej!
0=väldigt oflexibel; 1=ganska oflexibel; 2=lagom flexibel; 3=lite överflexibel; 4=väldigt överflexibel.
1. Sensoriskt – hur bra är du att stå ut med sensoriskt stimuli som är plågsamma för dig, t ex störande ljud eller ljus, äckliga smaker eller konsistenser, beröring, smärta, värme, kyla etc?
1
2. Intrafysiskt – hur lätt har du att stå ut med kroppsegna signaler som hunger, törst, kissnödighet, sömnighet, rastlöshet, sexuell upphetsning etc i situationer där det inte är möjligt att tillfredställa dem genast?
2
3. Socialt – hur lätt har du att anpassa dig efter andra socialt?
3
4. Kulturellt – hur lätt påverkas din smak av omgivningens?
2
5. Mentalt – hur flexiblel är du mentalt?
1
6. Religiöst – hur lätt har du (haft) att ändra trosuppfattning eller världsåskådning (inkl ateism)?
0
Poängsumma: 9
Hälsningar
Lilla Gumman
0=väldigt oflexibel; 1=ganska oflexibel; 2=lagom flexibel; 3=lite överflexibel; 4=väldigt överflexibel.
1. Sensoriskt – hur bra är du att stå ut med sensoriskt stimuli som är plågsamma för dig, t ex störande ljud eller ljus, äckliga smaker eller konsistenser, beröring, smärta, värme, kyla etc?
1
2. Intrafysiskt – hur lätt har du att stå ut med kroppsegna signaler som hunger, törst, kissnödighet, sömnighet, rastlöshet, sexuell upphetsning etc i situationer där det inte är möjligt att tillfredställa dem genast?
2
3. Socialt – hur lätt har du att anpassa dig efter andra socialt?
3
4. Kulturellt – hur lätt påverkas din smak av omgivningens?
2
5. Mentalt – hur flexiblel är du mentalt?
1
6. Religiöst – hur lätt har du (haft) att ändra trosuppfattning eller världsåskådning (inkl ateism)?
0
Poängsumma: 9
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Då kör vi då:
1. 1 - får det bli då p.g.a. fiskbullarna. Har väldigt svårt för vissa lukter också, försöker låta bli att andas genom näsan men det fungerar dåligt.
2. 2 - Gäller det hunger/törst/sömnighet så är jag väldigt oflexibel, resten inbillar jag mig att jag är mer flexibel på.
3. 1 - Med familjen eller vänner. 3 - med arbetskamrater (den berömda masken)
4. 0
5. 2 - Om en person jag har förtroende/respekt för redovisar fakta så ändrar jag mig.
6. 1 - Är tyvärr ateist, önskar jag kunde tro på något.
Resultat: 7 eller 9...
1. 1 - får det bli då p.g.a. fiskbullarna. Har väldigt svårt för vissa lukter också, försöker låta bli att andas genom näsan men det fungerar dåligt.
2. 2 - Gäller det hunger/törst/sömnighet så är jag väldigt oflexibel, resten inbillar jag mig att jag är mer flexibel på.
3. 1 - Med familjen eller vänner. 3 - med arbetskamrater (den berömda masken)
4. 0
5. 2 - Om en person jag har förtroende/respekt för redovisar fakta så ändrar jag mig.
6. 1 - Är tyvärr ateist, önskar jag kunde tro på något.
Resultat: 7 eller 9...
Meppe skrev:Alltså, ska man skriva vad man mår bra av eller vad omgivningen tvingar en till?
Vad man själv klarar utan att må dåligt.
ragnevi skrev:6. Religiöst - hur lätt har du (haft) att ändra trosuppfattning eller världsåskådning (inkl ateism)?
LOL!
ragnevi skrev:Ange poängsumma 0-24 och/eller specificera för varje fråga.
0 poäng = hyperrigid
24 poäng = dörrmatta
Jag tycker nog du verkar ganska smidig och lagom, både online och irl - förutom lite verbal ADHD... - samtidigt som du har en tydlig integritet. Så nånstans runt mitten i normala fall stämmer nog rätt bra.
Hur anpassningsbar är du på olika områden?
Har väldigt svårt att stå ut med vissa ljud eller att ta på obehagliga material, så det får nog bli 0 eller möjligtvis 1.
Hm, här är svårare att svara. Kan nog egentligen gå emot mina signaler riktigt länge, men det leder till att jag mår dåligt. Har behövt jobba mycket på att undvika det. I min iver att slippa må sämre än jag behöver har jag antagligen blivit rättså oflexibel. Får nog bli 1 på den som läget är nu.
Här är jag mer flexibel. 2 eller kanske 3.
1 .
2 . Ser jag att någon har fakta som motbevisar vad jag tror mig veta har jag inte så svårt för att ta till mig det.
0. Antagligen för jag tror med hjärtat snarare än med hjärnan...
Få se nu. 0-1-2-1-2-0 eller 1-1-3-1-2-0.
6-8 poäng.
Har väldigt svårt att stå ut med vissa ljud eller att ta på obehagliga material, så det får nog bli 0 eller möjligtvis 1.
Hm, här är svårare att svara. Kan nog egentligen gå emot mina signaler riktigt länge, men det leder till att jag mår dåligt. Har behövt jobba mycket på att undvika det. I min iver att slippa må sämre än jag behöver har jag antagligen blivit rättså oflexibel. Får nog bli 1 på den som läget är nu.
Här är jag mer flexibel. 2 eller kanske 3.
1 .
2 . Ser jag att någon har fakta som motbevisar vad jag tror mig veta har jag inte så svårt för att ta till mig det.
0. Antagligen för jag tror med hjärtat snarare än med hjärnan...
Få se nu. 0-1-2-1-2-0 eller 1-1-3-1-2-0.
6-8 poäng.
- pointblank
- Anslöt: 2006-11-12
Inger:
När jag läser "mentalt" så tänker jag på "själsligt" - alltså mitt inre jag, inte kroppsligt. Är jag flexibel själsligt? Jo, jag hoppar fram och tillbaka som en jojo då det gäller mitt själsliga liv. Jag kan skratta hysteriskt åt något roligt på TV'n och sedan fälla tårar över att att jag är så satans korkad då jag återigen glömt att betala en räkning. Ja, så tänkte jag. Och så fyllde jag i en 4:a på den mentala flexibeliteten. Men sen läste jag vad de andra hade svarat och insåg att jag nog hade missuppfattat det hela.
När jag läser "mentalt" så tänker jag på "själsligt" - alltså mitt inre jag, inte kroppsligt. Är jag flexibel själsligt? Jo, jag hoppar fram och tillbaka som en jojo då det gäller mitt själsliga liv. Jag kan skratta hysteriskt åt något roligt på TV'n och sedan fälla tårar över att att jag är så satans korkad då jag återigen glömt att betala en räkning. Ja, så tänkte jag. Och så fyllde jag i en 4:a på den mentala flexibeliteten. Men sen läste jag vad de andra hade svarat och insåg att jag nog hade missuppfattat det hela.
Aha, då menade vi lite olika saker. Med 'mentalt' menar jag hur lätt man påverkas av andra mentalt, hur lätt man har att ta till sig ny information och ändra sig om det visar sig att man missuppfattat något.
Vissa kan vara extremt rigida mentalt och håller fast vid sin uppfattning hur mycket bevis man än presenterar för motsatsen, medan andra kanske är lite för lättpåverkade så att de tror på vad som helst som någon kläcker ur sig eller som de läser i en bok.
Vissa kan vara extremt rigida mentalt och håller fast vid sin uppfattning hur mycket bevis man än presenterar för motsatsen, medan andra kanske är lite för lättpåverkade så att de tror på vad som helst som någon kläcker ur sig eller som de läser i en bok.
Aha! Ja, då ska jag ändra mina svar!
1. Sensoriskt - hur bra är du att stå ut med sensoriskt stimuli som är plågsamma för dig, t ex störande ljud eller ljus, äckliga smaker eller konsistenser, beröring, smärta, värme, kyla etc? - 0p
2. Intrafysiskt - hur lätt har du att stå ut med kroppsegna signaler som hunger, törst, kissnödighet, sömnighet, rastlöshet, sexuell upphetsning etc i situationer där det inte är möjligt att tillfredställa dem genast? - 1p
3. Socialt - hur lätt har du att anpassa dig efter andra socialt? - 1p
4. Kulturellt - hur lätt påverkas din smak av omgivningens? - 2p
5. Mentalt - hur flexiblel är du mentalt? - 2p
6. Religiöst - hur lätt har du (haft) att ändra trosuppfattning eller världsåskådning (inkl ateism)? - 0p
Summa poäng = 7p, HYPERRIGID...haha...
1. Sensoriskt - hur bra är du att stå ut med sensoriskt stimuli som är plågsamma för dig, t ex störande ljud eller ljus, äckliga smaker eller konsistenser, beröring, smärta, värme, kyla etc? - 0p
2. Intrafysiskt - hur lätt har du att stå ut med kroppsegna signaler som hunger, törst, kissnödighet, sömnighet, rastlöshet, sexuell upphetsning etc i situationer där det inte är möjligt att tillfredställa dem genast? - 1p
3. Socialt - hur lätt har du att anpassa dig efter andra socialt? - 1p
4. Kulturellt - hur lätt påverkas din smak av omgivningens? - 2p
5. Mentalt - hur flexiblel är du mentalt? - 2p
6. Religiöst - hur lätt har du (haft) att ändra trosuppfattning eller världsåskådning (inkl ateism)? - 0p
Summa poäng = 7p, HYPERRIGID...haha...
-Beror på. Har tex. svårare för folk med dåligt bordsskick än vad jag har för kyla, beröring är ingen större issue medan jag hatar vitlök etc. Tatuering & tandläkare är inget större problem medan jag måste stänga av musik jag inte gillar, exempel dansband, mespop, skvalradio.
Det kan landa på vilken siffra som helst beroende på sammanhang.
-3-4 Kanske. Jag kan disciplinera mig när så krävs. Mind over matter.
-0
-Kan man svara -1?
Jag har alltid tyckt att majoriteten har dålig smak och oftast haft direkt diametral uppfattning.
-0
-0.
Eftersom jag är mentalt oflexibel låter jag andra räkna på resultatet. Jag befattar mig inte med matematik i onödan.
-Beror på. Har tex. svårare för folk med dåligt bordsskick än vad jag har för kyla, beröring är ingen större issue medan jag hatar vitlök etc. Tatuering & tandläkare är inget större problem medan jag måste stänga av musik jag inte gillar, exempel dansband, mespop, skvalradio.
-3-4 Kanske. Jag kan disciplinera mig när så krävs. Mind over matter.
-0
-Kan man svara -1?
Jag har alltid tyckt att majoriteten har dålig smak och oftast haft direkt diametral uppfattning.
-0
-0.
Eftersom jag är mentalt oflexibel låter jag andra räkna på resultatet. Jag befattar mig inte med matematik i onödan.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
KrigarSjäl skrev:1. Sensoriskt - hur bra är du att stå ut med sensoriskt stimuli som är plågsamma för dig, t ex störande ljud eller ljus, äckliga smaker eller konsistenser, beröring, smärta, värme, kyla etc?
Frågan gällde hur lätt du har att stå ut med saker som är plågsamma för just dig, inte hur känslig du är på olika områden. Om du plågas av dålig musik och dåligt bordsskick, hur lätt har du att hålla masken och stå ut ändå?
Ser ut som om du hamnar nära den rigida polen i alla fall, även om du är stoisk ifråga om intrafysiska signaler.
Inger skrev:KrigarSjäl skrev:1. Sensoriskt - hur bra är du att stå ut med sensoriskt stimuli som är plågsamma för dig, t ex störande ljud eller ljus, äckliga smaker eller konsistenser, beröring, smärta, värme, kyla etc?
Frågan gällde hur lätt du har att stå ut med saker som är plågsamma för just dig, inte hur känslig du är på olika områden. Om du plågas av dålig musik och dåligt bordsskick, hur lätt har du att hålla masken och stå ut ändå?
Ah, det förenklar ju frågeställningen betydligt.
Svaret blir 0.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
1. Sensoriskt - Står ut, men får ångest av det
2. Intrafysiskt - 0 (men jag har ju ADHD också)
3. Socialt - Ganska anpassningsbar, men mår skit efteråt.
4. Kulturellt - Inte påverkningsbar, men å andra sidan hyfsat flexibel i mina egna preferenser.
5. Mentalt - Mer förr, innan jag visste vem jag är. Nu är jag hyper-rigid.
6. Religiöst - 0
2. Intrafysiskt - 0 (men jag har ju ADHD också)
3. Socialt - Ganska anpassningsbar, men mår skit efteråt.
4. Kulturellt - Inte påverkningsbar, men å andra sidan hyfsat flexibel i mina egna preferenser.
5. Mentalt - Mer förr, innan jag visste vem jag är. Nu är jag hyper-rigid.
6. Religiöst - 0
Får visst ändra igen. Inte stod det någonstans att det handlar om saker som plågar en. Men det jag inte fattar är hur man kan vara överflexibel med saker som plågar en utan att må dåligt.
1.Sensoriskt - 0
2.Intrafysiskt - 2.5
3.Socialt - 1
4.Kulturellt - 0
5.Mentalt - 1 - efter att jag kollat upp om argumenten stämmer kan jag ändra uppfattning, men inte före det
6.Religiöst - 0
Summa: 4.5
1.Sensoriskt - 0
2.Intrafysiskt - 2.5
3.Socialt - 1
4.Kulturellt - 0
5.Mentalt - 1 - efter att jag kollat upp om argumenten stämmer kan jag ändra uppfattning, men inte före det
6.Religiöst - 0
Summa: 4.5
Försöker mig på att svara jag också.
Sensoriskt: 2
Intrafysiskt: 4
Socialt: 2 el. 3
Kulturellt: 2
Mentalt: 1
Religiöst: 1
Summa: 12 eller 13
Alltså: TJOHOOOOO, JAG ÄR NT!!!
Fast jag tycker inte att det religiösa hör hit egentligen. Inte är man väl oflexibel för att man inte far runt som en jojo mellan olika religioner? Det är nog snarare rätt normalt att man håller sig till en och samma religion.
Fast jag tycker inte att det religiösa hör hit egentligen. Inte är man väl oflexibel för att man inte far runt som en jojo mellan olika religioner? Det är nog snarare rätt normalt att man håller sig till en och samma religion.
Heliora skrev:Försöker mig på att svara jag också.
Jag oxå. Jag fick 14, så jag är mer "NT" än du.
Undrar oxå lite över vem som skulle vilja använda quizet i fråga till något annat? Vad jag vet så har flexibilitet noll korrelation till att vara Aspie. Fast det verkar onekligen passa KS ganska bra, han som blir NT på andra tester.
Återgå till Att leva som Aspergare