Office- & Open Office-frågor

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Office- & Open Office-frågor

Inläggav barracuber » 2011-11-05 13:59:53

Visstja, glömde återigen färgpaletten sorry! Iom att det funkade i somras så borde inte detta vara omöjligt att lösa!

Hade för mig du skrev att någon hjälpte dig med Bootcamp. Men du kanske tog bort det, det tar ju en del plats på disken, beroende på vad man tilldelar.

Ett bra alternativ till BC är VirtualBox, som jag tyckte var enkelt att få igång, men jag minns att du och andra aldrig fick igång det. Jag kör XP professional, det startar segt men sedan funkar det bra. Läste att Windows 7 är nästan omöjligt att köra så här om man inte har typ 12-16 GB RAM. Kör även Ubuntu under VB.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Miche » 2011-11-05 14:27:53

Det här är nog off-topic (blir det en diskussion kring det bryter jag ut det till en egen tråd).
Iridia skrev:PCn går inte att använda till grafiska jobb ö h t, bildkvaliten är minst 50% sämre och färgerna blir helt förvrängda.

Vad bygger du det uttalandet på? Bildskärmar går att kalibrera för att visa rätt färger och att bildkvaliteten blir sämre tyder på en icke optimal inställningen av drivrutinen till skärmen, alternativt att du använt en standard drivrutin istället för tillverkarens egna!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav barracuber » 2011-11-05 16:38:37

Dessutom är skärmar rätt billigt idag ifall datorn duger i övrigt. Fast självklart märks en ofantlig skillnad i skärpa mellan macskärmen och de två plattskärmar jag prövat i prisklassen 1300-1700.
barracuber

Inläggav bittin » 2011-11-08 2:54:12

Kanske lite halvofftopic men jag har börjat samla på orginal programvara av program jag använder ingen som har ett Microsoft Office 2001, 2003, 2004 eller 2008 att ge bort eller sälja?
bittin

Anslöt: 2008-11-03

Inläggav barracuber » 2011-11-08 3:16:38

bittin skrev:Kanske lite halvofftopic men jag har börjat samla på orginal programvara av program jag använder ingen som har ett Microsoft Office 2001, 2003, 2004 eller 2008 att ge bort eller sälja?

Vi kan ev göra en egen tråd.

Jag kan inte kolla just nu men tror jag har Office XP komplett med kartong, licens o allt.

Dessutom har jag en original-cd med en kurs i nån tidig version av Word, antagligen xp eller 2003.

Har du tänkt börja samla på originalprogram? Låter som ett kul specialintresse. Folk har säkert en del liggande de vill skänka/sälja. Tror t ex jag har en original-cd med ett gammalt Lotus Officepaket, licens dock osäkert.
barracuber

Inläggav Iridia » 2011-11-08 15:27:30

Miche skrev:Det här är nog off-topic (blir det en diskussion kring det bryter jag ut det till en egen tråd).
Iridia skrev:PCn går inte att använda till grafiska jobb ö h t, bildkvaliten är minst 50% sämre och färgerna blir helt förvrängda.

Vad bygger du det uttalandet på? Bildskärmar går att kalibrera för att visa rätt färger och att bildkvaliteten blir sämre tyder på en icke optimal inställningen av drivrutinen till skärmen, alternativt att du använt en standard drivrutin istället för tillverkarens egna!

Har ingen aning om vad en drivrutin är. Jag tog tillbaka den direkt när jag sett hur mycket sämre den var än Mac:en, men de sa att det får man räkna med för en PC som inte är i samma prisklass så då accepterade jag det, dumt nog. Fast sen har jag sett andra som är billigare än den här med bättre skärm. Ville dock absolut ha en vit eller silver, med 4GB RAM och stor hårddisk så då var urvalet högst begränsat. Han på kundtjänst sa att man behöver ett särskilt tillbehör för att kalibrera skärmen, som förstås inte var gratis precis. Har försökt justera färgerna själv men det blev bara marginellt bättre. :(

barracuber skrev:Dessutom är skärmar rätt billigt idag ifall datorn duger i övrigt.

Det är en laptop... ny.

Fast självklart märks en ofantlig skillnad i skärpa mellan macskärmen och de två plattskärmar jag prövat i prisklassen 1300-1700.

Just precis. Och det funkar bra för att surfa och vara social, men inte för grafiska uppgifter där korrekt färgåtergivning utgör själva grundförutsättningen.

barracuber skrev:Visstja, glömde återigen färgpaletten sorry! Iom att det funkade i somras så borde inte detta vara omöjligt att lösa!

Hade för mig du skrev att någon hjälpte dig med Bootcamp. Men du kanske tog bort det, det tar ju en del plats på disken, beroende på vad man tilldelar.

Det var inte Bootcamp utan något annat program, men det var otympligt, segade ner datorn och fick fläkten att surra som en hel bikupa, så det åkte i papperskorgen.

barracuber skrev:Ett bra alternativ till BC är VirtualBox, som jag tyckte var enkelt att få igång, men jag minns att du och andra aldrig fick igång det. Jag kör XP professional, det startar segt men sedan funkar det bra. Läste att Windows 7 är nästan omöjligt att köra så här om man inte har typ 12-16 GB RAM. Kör även Ubuntu under VB.

Jag har en fungerande emulator men den behövs ju inte längre nu när jag har en separat PC för musik och windowsprogram.
Iridia

Anslöt: 2011-09-22

Inläggav barracuber » 2011-11-08 17:12:35

barracuber skrev:
bittin skrev:Kanske lite halvofftopic men jag har börjat samla på orginal programvara av program jag använder ingen som har ett Microsoft Office 2001, 2003, 2004 eller 2008 att ge bort eller sälja?

Vi kan ev göra en egen tråd.

Jag kan inte kolla just nu men tror jag har Office XP komplett med kartong, licens o allt.

Dessutom har jag en original-cd med en kurs i nån tidig version av Word, antagligen xp eller 2003.

Har du tänkt börja samla på originalprogram? Låter som ett kul specialintresse. Folk har säkert en del liggande de vill skänka/sälja. Tror t ex jag har en original-cd med ett gammalt Lotus Officepaket, licens dock osäkert.

Bittin,

Vill inte väcka några falska förhoppningar. Dels heter det paketet jag hade inte Office XP utan Office 97. Dels så tror jag tyvärr inte jag har kvar det - det åkte i någon utrensning. Samma misstänker jag gäller Word-CDn och antaligen även Lotus-skivan.

Skriv gärna om du söker speciella program eller versioner så kanske du har tur och någon har just det du söker.
barracuber

Inläggav barracuber » 2011-11-08 17:29:45

Iridia skrev:
barracuber skrev:Ett bra alternativ till BC är VirtualBox, som jag tyckte var enkelt att få igång, men jag minns att du och andra aldrig fick igång det. Jag kör XP professional, det startar segt men sedan funkar det bra. Läste att Windows 7 är nästan omöjligt att köra så här om man inte har typ 12-16 GB RAM. Kör även Ubuntu under VB.

Jag har en fungerande emulator men den behövs ju inte längre nu när jag har en separat PC för musik och windowsprogram.

Separat är ändå allra bäst till priset något ökat strömräkning och trängre skrivbord ;) Plus att även datorer slits liksom allting annat. Den stackars macen tycker nog inte om att bli tvingad att köra Windoze i längden.. :lol:

På tal om musikprogram. En lite irriterande sak jag märkte senast jag körde XP var att Media Player bara tog runt 4 MB RAM. Medan iTunes på mac alltid tar åtminstone 75-100 MB. Märkligt med tanke på att det handlar om samma typ av multimediaprogram. Det kan göra mig rätt grisker faktiskt. Jag älskar iTunes som organisationsprogram - jag har nu antagligen uppåt 1500 album och lägger till nytt ganska ofta. Men måste hela tiden tänka på hur många program som är startade. Visserligen kraschar macen så gott som aldrig på samma sätt som Windows gör/gjorde. Macens minneshantering sägs vara överlägsen eftersom den bygger på unix. Men jag blir ändå nervös varje gång färgkarusellen dyker upp. Jaja allt bottnar i att jag behöver dubbla RAMen - då borde det mesta gå lättare.
barracuber

Inläggav barracuber » 2011-11-09 11:54:11

Iridia skrev:
barracuber skrev:Är datorn seg även annars? Får du ofta upp färgkarusellen, som jag kallar den?

Inte segare än vanligt. Lite karuseller då och då. (Jag kallar den för paraply.)
..

Den verkar vara mest känd som "Spinning Beach Ball of Death" :lol:
Bild
barracuber

Inläggav Iridia » 2011-11-09 16:29:13

Kul! Men jag såg just ett sånt parasoll på TV igår, och har svårt att tänka på den som något annat.

Bara marginellt mindre irriterande än windows gamla timglas. :twisted:
Iridia

Inläggav Iridia » 2011-11-09 16:37:52

(Kanske vore det bra om detta fick en egen tråd trots allt.)

Vad är en drivrutin och hur får jag skärmen att visa rätt färger? Det lät så svårt och dyrt enligt kundtjänstsnubben att jag direkt gav upp hoppet om att kunna klara det själv. Att de skulle fixa så de produkter de säljer visar rätt färger fanns tydligen inte på kartan och jag vet inte vad jag som kund har rätt att kräva.
Iridia

Inläggav Miche » 2011-11-10 0:02:04

Iridia skrev:Vad är en drivrutin och hur får jag skärmen att visa rätt färger?

En drivrutin är den programvara som skärmleverantören skapar för att skärmen ska fungera på bästa sätt (behovet är inte lika stort längre sen plattskärmarnas intåg, men det förekommer nog fortfarande en del drivrutiner till bättre skärmar).

När man går in i egenskaperna för skärmen finns det inställningar för hur den ska visa färger, det går att ställa in rätt mycket så att skärmen ska visa färgerna helt korrekt (själv är jag usel på att bedöma färger).

Nu har jag ställt om min skärm till en varmare färgton, vilket gör att den inte blir lika blå (och förhoppningsvis sätter min melatoninproduktion igång så jag kan somna snart...)
Miche

Inläggav Iridia » 2011-11-10 0:38:28

Jag har försökt men tycker ändå att färgerna har en störande blaskighet och brist på kontrast. Såg när jag jämförde med Macen att de dessutom är alldeles för kalla trots att jag försökt justera för det. Tror jag blir lurad av bakgrunden eftersom alla färger syns i relation till varandra.

Hur vet man om man har 'rätt' drivrutiner då?
Iridia

Inläggav Miche » 2011-11-10 1:07:56

Iridia skrev:Jag har försökt men tycker ändå att färgerna har en störande blaskighet och brist på kontrast.

På marknaden finns det ett hundratal skärmar, jag tror att man till stor del får det man betalar för, det är knappast troligt att de billigaste skärmarna visar bra färger (det finns säkerligen tester på sånt).

Iridia skrev:Hur vet man om man har 'rätt' drivrutiner då?

Googla namnet på skärmen och lägg till ordet driver!
Miche

Inläggav Iridia » 2011-11-10 1:15:03

Det är ju en laptop? I mellanprisklassen, med LED-bakgrund och upplösning 1366x768.

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop ... 6996.5055/
Iridia

Inläggav Miche » 2011-11-10 1:24:07

Iridia skrev:Det är ju en laptop? I mellanprisklassen, med LED-bakgrund och upplösning 1366x768.

Googla datorns namn då (för det mesta brukar rätt drivrutiner följa med, men man kan aldrig vara 100 från större leverantörer som säljer många märken billigt).
Miche

Inläggav Miche » 2011-11-10 1:30:09

Googlade lite, var inte lätt att hitta drivrutiner... :(

Du kan prova att använda Windows Update eller annan programvara som letar rätt på färska drivrutiner...
Miche

Inläggav Iridia » 2011-11-10 1:31:39

OK, tack.
Iridia

Inläggav barracuber » 2011-11-10 4:11:12

Ingen aning ifall detta kan vara nåt.

samsung natural colors
barracuber