OA gör dokumentärfilm. Vill du hjälpa till?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Gafsan » 2013-04-10 14:14:03

Miche skrev:Dom har ju oftast ingen aning om vilka vi är och hur vi definierar oss.

Vi kallas oss Aspisar vore i så fall en bättre titel som beskriver vad det handlar om.

Fast det är det väl inte så många av oss som gör, heller... så det blir inte heller helt rätt (fast bättre).

En titel är en såpass viktig sak (den är ju första intrycket av en film, bok, etc) att den måste vara helt rätt.

"Vi har Aspergers syndrom" är en bra titel även om det såklart vore kul med något lite klatschigare. Men inte så kul att det är värt att välja en missvisande titel bara för att den låter bra.
Gafsan

Anslöt: 2011-01-23

Inläggav Pemer » 2013-04-10 18:24:23

Ah, input! Härligt!

Inget är hugget i sten, detta är än så länge ett arbetsnamn. Jag tyckte det var humor med en blinkning till en tv-programtitel som många känner igen. Ingen tolkar namnen "dom kallar oss artister" eller "dom kallar oss skådisar" som att yrkesgrupperna inte själva anser sig vara det de kallas. Men det här är ett helt annat sammanhang, så jag tar till mig och begrundar det som sagts. Rockaden som jag beskrev i ett tidigare inlägg tror jag än så länge på.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Pemer » 2013-04-10 18:46:01

Jag vill varmt rekommendera alla som är bra på att tycka och tänka att ta plats och rösträtt i Organiserade Aspergare! Vi har kunnat påverka samhällsutveckling och debatt redan nu när vi är rejält små, med alldeles för få aktiva och bara något hundratal medlemmar. Skulle vi dessutom få tyngd kan det bara gå ännu bättre.

En intresseförening med lika många medlemmar, som det idag finns på det här diskussionsforumet skulle kvalificera sig med råge för statsbidrag och få rejäla resurser, till t ex sådant som lokalhyra för stora träffar - som ju forumets medlemmar varje år drömmer om, liknande Flottsbro 2009. Så jag ser då ingenstans några fördelar med att nöja sig med det här forumet och tycka att det "räcker" så. Intresseföreningar är vad man behöver för att påverka världen runt omkring. En sak att diagnosen är så stigmatiserad så att vi är jättefå som vågar vara öppna med den, men desto större skäl då att åtminstone som medlem i det tysta stödja det arbete några försöker bedriva!
Pemer

Inläggav Wine » 2013-04-10 18:56:04

Pemer skrev:...
En intresseförening med lika många medlemmar, som det idag finns på det här diskussionsforumet skulle kvalificera sig med råge för statsbidrag och få rejäla resurser, till t ex sådant som lokalhyra för stora träffar - som ju forumets medlemmar varje år drömmer om, liknande Flottsbro 2009.
...

Vad tror du att det kan handla om för summa i statsbidrag?
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Pemer » 2013-04-10 21:27:15

Grundkravet i fråga om medlemstal och verksamhet är 500 medlemmar och verksamhet i tio län.

Nu konstaterar jag just att det lägsta utbetalade statsbidraget en handikappförening har fått 2013 är 283.394 kronor. Narkolepsiföreningen i Sverige. Deras verksamhetsberättelse 2012 redovisar att de då hade runt 220 medlemmar och ett 30-tal stödmedlemmar. Det är inte så väldigt mycket mer än OA, och innebär att de har fått rätt rejäl dispens.

Det var riktigt bra att få klart för sig. I år får vi definitivt se till att ansöka...

Attention som har ca 13.000 medlemmar får i år ut 4.517.890 kronor bara i statsbidrag. Autism- och Aspergerförbundet ligger något lägre, 3.955.116 kr. Att de redan är så stora och har sådana resurser ger en rejäl synergieffekt och är en stor del av deras försteg. Där ser potentiella medlemmar "här är en intresseförening på området, där är det rätt att gå med", även många med diagnos. När det gäller att vara med tidigt på resan och vara med och bygga något nytt och alldeles eget verkar målgruppen snarare fråga "och vad ger det mig?" eller "vilka frågor driver ni då?"... (de frågor medlemmarna vill ska drivas, så klart!!!)

Aspergerforum har alltså 6353 medlemskonton, men hur många kan det vara som är aktiva? 1500? Mer? 2000?

En förening med det medlemstalet skulle nog ligga vid miljonstrecket...
Pemer

Inläggav KrigarSjäl » 2013-04-11 12:14:03

Aspisar låter barnspråk
Aspies låter betydligt bättre.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Schmetterling » 2013-04-11 12:23:34

KrigarSjäl skrev:Aspisar låter barnspråk
Aspies låter betydligt bättre.

Aspies låter som att man tycker att engelska är coolare än svenska.
Schmetterling

Anslöt: 2012-08-18

Inläggav KrigarSjäl » 2013-04-11 12:36:10

Aspisar kan läsas som A-spisar.
Aspisar låter fortfarande som nåt ett barn skulle säga.

Aspies låter bättre och är dessutom internationellt gångbart.
Googla aspisar.
Goggla aspies.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Sv: OA gör dokumentärfilm. Vill du hjälpa till?

Inläggav Titti » 2013-04-11 13:07:03

Själv föredrar jag att kalla mig aspergare. Eller autist för den delen, lite beroende på sammanhang och sällskap.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Schmetterling » 2013-04-11 13:09:14

Titti skrev:Själv föredrar jag att kalla mig aspergare. Eller autist för den delen, lite beroende på sammanhang och sällskap.

Jag kallar mig autist. Jag är autist. Aspergare funkar också men det är inget jag kallar mig själv, däremot aspergerkollektivet, så att säga.
Schmetterling

Anslöt: 2012-08-18

Inläggav Flinta » 2013-04-11 19:51:14

"5 liv med Aspergers syndrom" (väcker kanske lite nyfikenhet hos tidigare oinsatta iaf)? Anpassa siffran till hur många med AS som syns och/eller hörs i filmen.
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Pemer » 2013-04-11 20:37:29

Jag tänker så smått på en formulering som många hejaklackar brukar ha som ramsa:

"det är VI som är..." och så oftast lagets namn snarare än klackens eget.

"Det är vi som är aspergare", eller kanske snarare "Det är vi som har Asperger/s syndrom/", med andra ord.
Pemer

Inläggav Pemer » 2013-04-11 20:38:19

Flinta skrev:"5 liv med Aspergers syndrom" (väcker kanske lite nyfikenhet hos tidigare oinsatta iaf)? Anpassa siffran till hur många med AS som syns och/eller hörs i filmen.

Det är inte heller dumt!
Pemer

Inläggav Flinta » 2013-04-11 21:14:52

Pemer skrev:
Flinta skrev:"5 liv med Aspergers syndrom" (väcker kanske lite nyfikenhet hos tidigare oinsatta iaf)? Anpassa siffran till hur många med AS som syns och/eller hörs i filmen.

Det är inte heller dumt!

Med undantag för "6 liv.." då, kanske.. :wink:
Flinta

Inläggav Flinta » 2013-04-12 16:09:46

Några exempel:

"Lindansare 24/7"

"Utan vita lögner"

"I ärlighetens namn"

"Åskådare utan gränser"

"Skådelspelare och åskådare"

"Liv inuti"

..alla med tillägg av ngn undertitel som ger info om att filmen handlar om personer m AS, typ "- om att leva med Aspergers syndrom". Eller så kanske en sådan undertitel bara skrämmer i väg personer som t ex redan bestämt att dom är ointresserade av AS?
Flinta

Inläggav Flinta » 2013-04-12 16:12:11

"Genomskådare utan gränser" är också ganska bra tycker jag.
Flinta

Inläggav Fab » 2013-04-15 23:11:00

"Asperger x 5" tenkte jeg på som en tittel som ikke er så direkte informativ. Kan den gi rom for undring (nyfikenhet)?
Fab

Anslöt: 2010-09-05

Inläggav plåtmonster » 2013-04-15 23:56:07

Flinta skrev:Med undantag för "6 liv.." då, kanske.. :wink:
Det kan bli en stor försäljningssucce .. ;)

Tycker titlen "De kallar aspergare" låter bra. Det viktiga är att ha en titel som lockar rätt målgrupp och ett innehåll som verkligen gör skillnad.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Miche » 2013-04-16 0:42:12

plåtmonster skrev:
Flinta skrev:Med undantag för "6 liv.." då, kanske.. :wink:
Det kan bli en stor försäljningssucce .. ;)

Tycker titlen "De kallar aspergare" låter bra. Det viktiga är att ha en titel som lockar rätt målgrupp och ett innehåll som verkligen gör skillnad.

Vart kallar de aspergare? Jag känner mig sällan kallad.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in