OA bildas formellt - 2/8 2008

Allt om Aspergerträffar

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Inger » 2008-07-16 19:54:32

Lilla Gumman skrev:Hej!

Jag står i begrepp att beställa biljetterna (villen dag som helst :roll: :wink:). Tåget anländer 11.17, jag kan vänta på stationen om så krävs. Det är inte mitt fel att det inte finns nåt bra tåg som ankommer mellan de tider du har sagt, Inger.

Det är helt ok, Lilla Gumman. Jag hade inte tågtabellen i huvudet när jag skrev förslag på ankomsttid. (Trots att jag är Aspie). :wink:

Jag har en veckas packning med mig eftersom jag ska resa vidare till Mjölby på kvällen. Det går ett tåg 18.05. Är verkligen mötet klart till dess? Jag är lite nervös för att missa det tåget, det går ett 22.25 men hur kul är det att komma fram till Mjölby 00.51 ... nä, just det, alla som kan hämta mig på stationen sover.

Vi får se till att bli klara i god tid. Lyckligtvis bor jag bara en kvart från stationen så det ska nog gå bra.

Sen var det ju det där med maten, ska jag ta med matlåda eller ska vi beställa typ pizza?

Jag bor på landet, här kan man inte bara ringa efter pizza... Men ev kan jag köpa frysta pizzor på Ica, som ni får köpa till självkostnadspris, om det underlättar. Vilken sort önskas i så fall? Antar att du behöver både till lunch och middag då?

Inger
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:14:25, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Lilla Gumman » 2008-07-17 17:39:07

Hej!

Jag har aldrig varit i Vagnhärad, så jag vet ingenting. Har bara varit på träff en gång i Tullinge och då beställde alla pizza.

Men har du bara microvågsugn och spis med ugn så kan jag ta med mig mat och värma. För övrigt är jag vegetarian så jag kan inte äta vad som helst. Jag köper något på ICA dagen innan, en fryst färdigrätt eller något. Dock blir ju köpt fryst matlåda upptinad, men det gör säkert ingenting.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:14:25, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Jag kommer nog!

Inläggav Alien » 2008-07-17 19:10:19

Inger skrev:
Alien skrev:Men det gäller alltså inte bara avstå från parfym utan också att skaffa parfymfri duschkräm, schampo, deo och lotion. Har aldrig letat efter det, måste man gå till apoteket el finns det i vanliga affärer?

Å, jag glömde svara på det här, sorry.

Känns lite orimligt att begära att andra ska gå och inköpa parfymfria produkter bara för min skull, men man kanske kan avstå från att ha på sig de mest väldoftande just den dan? Särskilt schampo och lotion brukar ofta dofta väldigt starkt och jag brukar bli mycket sjuk bara av hastig närhet till person med dyl på sig. Är man utomhus i friska luften kan det gå bra om man sitter långt ifrån varandra, men att t ex köra någon i bilen som har dofter på sig brukar inte funka.

Om du skulle vilja inhandla parfymfria produkter så brukar de säkrast återfinnas på apoteket men vanliga affärer kan ha. Att ha parfymfria alternativ är en bra idé helt oavsett, eftersom det brukar finnas extra mycket giftiga ämnen i just doftande produkter, t ex benzenderivat, toluen & aldehyder som man belastar kroppen med, även om man inte blir så akut sjuk som jag blir. Även barn och husdjur torde må bättre av parfymfria produkter då de ofta är ännu känsligare.



Att inte allmänheten informeras om hur mycket skadliga ämnen det finns i dofter ser jag som en skandal. Men man vill väl inte riskera att försäljningen påverkas, kommers går ju alltid före folkhälsa. :roll:


I min vanliga affär hittade jag bara parfymfri deo. Vet inte hur mycket parfymerade mina vanliga produkter är men ansiktskrämen verkar vara svagt parfymerad. Schampo har jag barnschampo, det känske inte är så starkt? Som bodylotion kan jag använda HTH, inte heller så starkt. Återstår duschkrämen, men det går väl att använda Lactacyd över hela kroppen.

Jag har nog aldrig tänkt på vilka ev gifter de innehålller. Man litar ju på att om det är farligt, så får det inte säljas. Fast det kanske bara var före EU.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:14:25, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Nilale » 2008-07-18 19:17:58

Hmmm... vill ju också komma. 2 byten med gott om tid att byta ska jag nog klara. Frågan är ekonomiskt. Ska kolla upp det hela. Kanske t.o.m. billigare (men mindre miljövänligt) att köra bil.Hmm... :roll:

Ingen från skåne/blekinge som tänkt köra upp, som kan tänkas ta en liftare mot bensinpengar?
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 14:14:25, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Re: Jag kommer nog!

Inläggav Inger » 2008-07-18 19:53:57

Alien skrev:I min vanliga affär hittade jag bara parfymfri deo. Vet inte hur mycket parfymerade mina vanliga produkter är men ansiktskrämen verkar vara svagt parfymerad. Schampo har jag barnschampo, det känske inte är så starkt? Som bodylotion kan jag använda HTH, inte heller så starkt. Återstår duschkrämen, men det går väl att använda Lactacyd över hela kroppen.

Jag använder bara (parfymfri) Lactacyd. Nu har de gjort en ny som är mer som duschkräm i konsistensen. Övriga produkter är svåra för mig att veta om jag tål eller ej. Du kan inte tänka dig att bara hoppa över dem just den dan?

Jag har nog aldrig tänkt på vilka ev gifter de innehålller. Man litar ju på att om det är farligt, så får det inte säljas. Fast det kanske bara var före EU.

Just parfymer och dofter brukar inte regleras på samma sätt som andra produkter. Man bör aldrig någonsin lita på att saker man köper i affärerna är säkra för hälsan. Mat är besprutad om den inte är ekologiskt odlad, textilier är ofta besprutade under odling och sen blekta och färgade med skadliga kemikalier, därefter ibland även behandlade med giftiga flamskyddsmedel, antiskrynkelmedel mm. Elektronik brukar också innehålla skadliga flamskyddsmedel. Formaldehyd kan finnas i allt från spånskivor till trycksvärta. Allt i mycket små doser vanligtvis men sammantaget kan det skapa en onödig belastning på kroppen och på sikt allergier, överkänslighet, skador på centrala nerveystemet och andra hälsoproblem.

Att köpa kravmärkt, undvika doftande produkter, tvätta alla nya textilier flera gånger innan man använder dem, undvika mattor, samt vädra allt nytt innan man tar in det i huset, är sätt att skapa bättre inomhusklimat för sig själv och sin familj.

Annars kan t ex barn få det som jag när de blir stora och det är ett helvete att inte tåla nästan nånting. Jag är helt säker på att det berodde på att mina föräldrar kedjerökte och att jag sen själv använde starkt doftande deoderanter och parfymer som tonåring. När jag var 19 fick jag mitt första migränanfall och sen dess har jag bara blivit mer och mer känslig för alla typer av luftburna ämnen och så att jag blir jättesjuk med glappkontakt i hjärnan av nästan ingenting.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:14:25, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Pemer » 2008-07-23 21:48:09

Hm. Jag hade missat sidorna fyra till sex i den här tråden. Det talades om att länken till anmälningssidan inte återfanns och efterlystes repris, länken finns på sidan tre här i tråden, http://stockholm.autister.org/riksmote.html

Om Krigis kommer upp med Kvasir men vill åka hem först på söndag, och Kvasir åker hem över dagen finns ju möjligheten att följa med lite stockholmare framåt kvällen och ligga över hos mig till söndagen i stället och ta något tåg raka vägen hem från Flempan sedan på söndagen.

Vi stockholmare lär väl ha skapligt med kommunikationer hemåt även en bit framåt kvällen, så jag gissar att vi i huvudsak lär kunna ta oss hemåt även efter lite grillande och samkväm. Åtminstone några av oss är också erbjudna bilplats neråt (för närvarande vet jag inte om fler i trakten säkert som tänker sig ner än att det antagligen finns plats för allihop) och kan beroende på om våra egna tankar kring hemfärd stämmer överens med den aktuella bilistens planer också åka med hemåt.

Men låter det sig göras kunde det vara mysigt att vara en av flera övernattande. Själv har jag ingen sovsäck eller något liggunderlag, men egna sängkläder skulle jag kunna ta med mig.

Kanske dags att göra en avstämning och framför allt att börja få en än klarare bild av dem som hittills bara nämnt eventuellt deltagande här i tråden. Jag har dessutom sannolikt lite jobb kvar att göra med dagordning, att hojta lite en gång till på OA-listan så vi kan sätta ihop ett förslag till styrelse (så att de som inte vill riskera bli invalda i den kan våga komma... :)) plus att någonstans ifrån kopiera av och anpassa en uppsättning stadgar som uppfyller normerna för föreningsstadgar.

Anmälda via formuläret är så här långt "herr och fru rdos", Lilla Gumman, Mats, Mitzerl, VaiSing, Milyc, Lnovgo och Alien.

Vore kanon att börja få en bild av alla oss stockholmare och om det är fler av oss som skulle finna nöje i att övernatta eller om vi ska satsa på hemfärd till kvällen för platsåtgångens skull.

Samt om man ska räkna med att det finns behov av att kunna sätta upp ett partytält. Jag har numera potentiell tillgång till partytält att låna, eventuellt från två håll till och med. Men jag kommer förmodligen inte att ha tid att vara på vårt landställe - där det ena finns - innan nästa helg. Tänk, nu är riksmötet så nära i tiden som nästa helg...

Det andra kan jag kanske låna av en nyupptäckt fyrmänning på Facebook, som själv nämnde i förbigående apropå firande av makens 40-årsdag att de hade köpt partytält till förlustelserna, så behövde jag låna sådant kunde jag bara säga till. Det finns i så fall mer sydost om stan, om jag inte minns var de bor alldeles galet, så i så fall gäller det att jag kan komma förbi och låna det i god tid innan.

Men som sagt. Vi behöver nog kunna börja styra upp det här nu, så vi vet någorlunda om vi blir ca tio eller ca tjugo eller var det kan tänkas landa...

Det är väl i varje fall Matte, jag och Kristofer som öppet yttrat här i tråden och/eller i andra sammanhang att vi nog tänker komma härifrån, och som inte gjort det. Jag kan föreställa mig minst två eller tre till och kanske ännu fler än så, som säkert vill komma om det funkar - frågan är bara om det funkar...

Info- och anmälningssidan som sagt: http://stockholm.autister.org/riksmote.html
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 14:14:25, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav mitzerl » 2008-07-23 23:09:10

Om föreningen antar ett namn som jag känner att jag kan representera så kan jag tänka mig en ev. styrelsepost.
Senast redigerad av mitzerl 2011-05-04 14:14:25, redigerad totalt 1 gång.
mitzerl
Inaktiv
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2007-05-07

Inläggav Pemer » 2008-07-24 0:27:22

Jag förutsätter väl i princip att ni som tillkommit sedan namnfrågan togs upp till diskussion kommer att ge majoritet för ett sådant namn.

Snart vet vi var vi landade... :)

Ett tips till de som exempelvis redan anmält sig till träffen, min inte hittills har *gått med* i OA och därmed bjudits in till vår maillista (vad jag kan se på maillistans medlemaslista verkar det finnas några) är att göra det, det är på maillistan vi har haft intentionen att föra diskussionen (om det än varit en smula tyst på densamma ett tag just nu), och dit jag just ska skicka ut mail för att efterhöra medlemskårens hjälp med att sammanställa ett förslag till styrelse.

(Mailet kommer att innehålla frågorna hur många tycker du ska ingå i styrelsen, har du förslag på namn, och: skulle du själv kunna tänka dig att ingå.)

Skicka ett mail eller pm till milyc eller till mig, så kommer adressen till den websida där man kan anmäla sig till maillistan snarast!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 14:14:25, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav mitzerl » 2008-07-24 1:22:20

Jag vill gärna vara med i mailinglistan.
Senast redigerad av mitzerl 2011-05-04 14:14:25, redigerad totalt 1 gång.
mitzerl
Inaktiv
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2007-05-07

Inläggav Inger » 2008-07-24 4:04:24

Om Milyc & Lnovgo kan tänka sig dela gäststugan med flera så har jag extramadrasser och en futon, utöver den väggfasta dubbelunderslafen och enkelöverslafen.

Sängkläder finns också i så fall, så ta inte med. (Jag köpte billiga på IKEA när jag flyttade hit, just ifall flera skulle vilja övernatta på samma gång.)

Men glöm inte badkläder om någon vill gå och bada i sjön.

Om partytält kommer behövas får vi se. Just nu säger prognosen att det ska bli sån här riktig sommarvärme i minst 10 dagar till. Och skulle det mot förmodan regna så går det ju alltid att sitta under den där [glömt namnet] som man vevar ut såsom vi gjorde vid första träffen.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:14:25, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Kvasir » 2008-07-24 9:14:01

Pemer skrev:Jag förutsätter väl i princip att ni som tillkommit sedan namnfrågan togs upp till diskussion kommer att ge majoritet för ett sådant namn.

Snart vet vi var vi landade... :)

Ett tips till de som exempelvis redan anmält sig till träffen, min inte hittills har *gått med* i OA och därmed bjudits in till vår maillista (vad jag kan se på maillistans medlemaslista verkar det finnas några) är att göra det, det är på maillistan vi har haft intentionen att föra diskussionen (om det än varit en smula tyst på densamma ett tag just nu), och dit jag just ska skicka ut mail för att efterhöra medlemskårens hjälp med att sammanställa ett förslag till styrelse.

(Mailet kommer att innehålla frågorna hur många tycker du ska ingå i styrelsen, har du förslag på namn, och: skulle du själv kunna tänka dig att ingå.)

Skicka ett mail eller pm till milyc eller till mig, så kommer adressen till den websida där man kan anmäla sig till maillistan snarast!


Maillista! Herregud, varför stressa stackars aspergare med något så gammalmodigt och jobbigt? Kan man inte ha ett slutet forum istället? Maillistor undviker jag som pesten för att inte bli stressad av en massa mail. Det är väl snudd på diskriminering att använda maillistor när aspergare är inblandade.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:14:25, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Kvasir » 2008-07-24 9:21:04

Nu har jag dessutom sent om sider anmält mig både som medlem i OA och anmält att jag kommer på mötet (tror jag, för jag fick ingen bekräftelse av något slag i webbläsaren).
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:14:25, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Inger » 2008-07-24 10:26:15

Toppen!
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:14:25, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Pemer » 2008-07-24 16:16:36

Jag undrar om maillistans server är seg? Mitt mail "Styrelseförslag" har gått iväg och står som skickat hos mig, men jag har inte sett det dyka upp på mina två mailadrsser som jag är med på listan med. Någon annan som har fått det än?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 14:14:25, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Aspkvinna » 2008-07-24 16:20:38

Ingenting, men spray som jag har håller på och uppgraderar och flyttar om sina servrar så där kan vara min orsak.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:14:25, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Kristofer » 2008-07-24 20:29:40

Jag bör ju anmäla mig.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 14:14:25, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Mats » 2008-07-24 20:38:43

Jag har fortfarande inte fått något mail från OA-listan. Jag har Telia som mailserver (eller vad det heter).
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 14:14:25, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5601
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Milyc » 2008-07-24 20:57:33

Det är tydligen något fel på mailinglistan. Jag skall maila supporten för att be om hjälp.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 14:14:25, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Pemer » 2008-07-24 21:13:30

Ser inte bättre ut. Äh, jag kopierar alla adresser från medlemslistan och skickar ut det manuellt till alla så det kommer ut... grejen var ju att det bara är en dryg vecka kvar till mötet...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 14:14:25, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Hej!

Inläggav VaiSing » 2008-07-24 21:42:30

Hej!

Ja, jag har inte fått något på mailinglistan på länge, misstänker att nåt inte stämmer. :? Bra om du skickar ut förslag och annat viktigt som vanligt mail, Pemer. :)

Hur många har anmält sig så här långt? *nyfiken*
Senast redigerad av VaiSing 2011-05-04 14:14:25, redigerad totalt 1 gång.
VaiSing
 
Inlägg: 195
Anslöt: 2006-09-17

Inläggav Milyc » 2008-07-24 21:49:39

Nu har jag mailat supporten men har hoppas inte allt för mycket på dem i tid. Hur pass komplett är din medlemslista Pemer? Man kan fortfarande logga in och administera medlemslitan men allt ser okej ut där (utan att den funkar för det). Så man kan ju kopiera e-postaddresser därifrån också om någon saknas för dig Pemer.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 14:14:25, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Pemer » 2008-07-24 22:03:36

Jepp, ska just logga in på maillistans hemsida och kopiera adresser där, och skicka iväg det där...

Under gårdagskvällen och dagen idag har brillmongot, Kvasir, Matte och Ganesh anmält sig. Sedan glömde jag räkna Aspvinna igår kväll, i högsta grad anmäld sedan länge om än inte just via formuläret. Sorry!

Med Inger och mig själv är det 16 personer. Krigis skulle bli nr 17... om ingen annan hinner före, Nilale och Moggy har tänkt högt i tråden om att kanske försöka komma också, vad jag påminner mig nu på en gång... det är säkert fler... :)

Men det ser ut att bli ett rätt rejält gäng som samlas... :D
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 14:14:25, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Nilale » 2008-07-24 22:04:57

Blir inget för mig. För dyrt med transporten tyvärr. :cry:
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 14:14:25, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav Milyc » 2008-07-24 22:11:03

Låter bra om vi kan bli ganska många i alla fall. Då kanske vi kan lyckas bilda en föening i alla fall ;):)
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 14:14:25, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Återgå till Träffar



Logga in