OA anordnar ett möte med Svenny Kopp
80 inlägg
• Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
Ett besök i Sjöbo:
http://www.youtube.com/watch?v=Uzae_SqbmDE
http://www.youtube.com/watch?v=Uzae_SqbmDE
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
vadloink skrev:Vad är det för något?
Svenny Kopp-föredraget? Står här:
http://www.aspergerforum.se/oa-anordnar ... 17091.html
Några radioinslag och dylikt (om de finns kvar):
http://www.aspergerforum.se/avhandling- ... 17079.html
http://www.aspergerforum.se/autism-och- ... t17286.htm
http://www.aspergerforum.se/efter-tio-p ... 17351.html
Jag har bilderna från hennes presentation av avhandlingen när hon disputerade i Göteborg. Om någon vill ha dem mailar jag gärna över dem. Jag har fått dem av henne själv med tillåtelse att vidarebefordra dem till intresserade. Skicka mig ett PM så fixar jag det.
Hon är intressant och väl värd att lyssna på för dem, som har möjlighet.
Hon är intressant och väl värd att lyssna på för dem, som har möjlighet.
Jag SKULLE komma men mitt minne ställde till det, så när jag fick tid för behandling i morgon (som jag blir helt däckad av) och annan behandling på fredag (för att stötta lite, men som också gör mig däckad) så tänkte jag inte på att 26 november då det var träff var samma 26 november som jag ska på akupunktur. Jag blir såååå trött på mig själv ibland...
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Väldigt intressant. Hon verkar nyfiken och ödmjuk, en sann vetenskapare. Sa att hon trodde hon hade lärt sig mer än vi av kvällen. Mer kan jag tyvärr inte säga för närvarande, just hemsläpad i ett stycke.
Jo förresten: hon kan inte följa upp hur det går för de flickor hon doktorerade på som hon skulle vilja eftersom hon är barnpsykiater och artonårsgränsen kommer i vägen. Tyvärr blev det inte tid att fråga om hon har någon idé hur det kan göras ändå. Byråkrati åstadkommer en del slöseri med värdefulla forskningsdata...
Jo förresten: hon kan inte följa upp hur det går för de flickor hon doktorerade på som hon skulle vilja eftersom hon är barnpsykiater och artonårsgränsen kommer i vägen. Tyvärr blev det inte tid att fråga om hon har någon idé hur det kan göras ändå. Byråkrati åstadkommer en del slöseri med värdefulla forskningsdata...
Jag tyckte hon var socialt kompetent i ordets rätta betydelse. Lyssnande, diplomatisk och ändå organiserad i sitt tänkande. Kan inte vara lätt att hålla tråden i en öppen frågestund med en massa aspies och ingen moderator
Och framför allt verkade hon genuint nyfiken och intresserad av vad hon ägnar sig åt. Nej, jag är helt klart ett fan!
Och framför allt verkade hon genuint nyfiken och intresserad av vad hon ägnar sig åt. Nej, jag är helt klart ett fan!
- Angelic Fruitcake
- Anslöt: 2010-05-21
Kan bara instämma att hon gjorde ett bra intryck. Inte så onyanserat som det blir i media. En statistisk trend är inte samma sak som att det gäller alla.
Den undersökning som hon gjorde bestod av 100 till kliniken remtterade flickor + en kontrollgrupp av 60 "normala" (dvs utan utredning el kontakt med BUP). Även bland de "normala" hittades 2 med ADHD.
Det som förvånade mig var att det just inte forskats på flickor tidigare, ens i det stora landet USA.
Både för AS och ADHD har man utgått ifrån kriterierna för pojkar (som ofta är mer utagerande) och när flickorna inte passat in på dem, så har de blivit "osynliga".
I Finland hade det gjorts en undersökning som visade att förhållandet pojkar - flickor inom AST är 2:1 (alltså inte 4:1 som det brukar sägas).
Om nu flickor får sina diagnoser mycket senare än pojkar, undrar jag om det fortfarande förekommer att de får den först efter 18 år. Men det kunde jag inte fråga Svenny Kopp om, eftersom Barnneuropsykiatriska kliniken i Göteborg bara utreder barn upp till 18 år.
Givetvis gick bussen inte i tid från Stockholm, och kom alltså inte heller fram i tid. Det hade inte gjort något om jag blivit hämtad, som jag räknat med. Men så blev det inte, min mobil var död och maken väntade förgävas på mitt telefonsamtal. Det visade sig att min buss just gått. Då hoppade jag på en annan buss, men eftersom jag inte visste riktigt hur den gick steg jag av lite för tidigt och fick en 20 min promenad i ett stilla vinterlandskap med fallande snö och utan människor, underbart tyst. Iofs höll jag mig varm av promenaden.
Den undersökning som hon gjorde bestod av 100 till kliniken remtterade flickor + en kontrollgrupp av 60 "normala" (dvs utan utredning el kontakt med BUP). Även bland de "normala" hittades 2 med ADHD.
Det som förvånade mig var att det just inte forskats på flickor tidigare, ens i det stora landet USA.
Både för AS och ADHD har man utgått ifrån kriterierna för pojkar (som ofta är mer utagerande) och när flickorna inte passat in på dem, så har de blivit "osynliga".
I Finland hade det gjorts en undersökning som visade att förhållandet pojkar - flickor inom AST är 2:1 (alltså inte 4:1 som det brukar sägas).
Om nu flickor får sina diagnoser mycket senare än pojkar, undrar jag om det fortfarande förekommer att de får den först efter 18 år. Men det kunde jag inte fråga Svenny Kopp om, eftersom Barnneuropsykiatriska kliniken i Göteborg bara utreder barn upp till 18 år.
Givetvis gick bussen inte i tid från Stockholm, och kom alltså inte heller fram i tid. Det hade inte gjort något om jag blivit hämtad, som jag räknat med. Men så blev det inte, min mobil var död och maken väntade förgävas på mitt telefonsamtal. Det visade sig att min buss just gått. Då hoppade jag på en annan buss, men eftersom jag inte visste riktigt hur den gick steg jag av lite för tidigt och fick en 20 min promenad i ett stilla vinterlandskap med fallande snö och utan människor, underbart tyst. Iofs höll jag mig varm av promenaden.
Jag tycker hon verkar vettig av det jag sett förut, tyvärr har jag ingen större förmåga att sätta mig in i saker och ting så AS är inget jag har koll på förutom egen erfarenhet och de närmaste upplevelser och diagnoser. Skulle nog vilja läsa 16 böcker och se 32 filmer, gå på 8 föreläsningar och 4 träffar, men klarar inte av det riktigt.
Tänkte på en sak, vi missade o berätta för henne att på föreläsningen några av oss var på med Susanne Bejerot.
Vi kom ju med ett påstående om att Susanne hade sagt något (minns inte exakt vad i skrivande stund), men på föreläsningen sade hon ju tvärt emot vad som senare stod i läkartidningen som vi berättade för Svenny.
Vi kom ju med ett påstående om att Susanne hade sagt något (minns inte exakt vad i skrivande stund), men på föreläsningen sade hon ju tvärt emot vad som senare stod i läkartidningen som vi berättade för Svenny.