Nyhetsspråk - EFF BI AJ och tjej

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav kiddie » 2015-07-29 0:58:17

Innan på SVT:s nyheter så har man varit noga med att antingen säga flicka eller ung kvinna och verkligen bannlyst ordet tjej. Nu har jag hört flera gånger att de säger tjej. Rätt eller fel?

Sedan har de alltid uttalat förkortningar på svenska, som FBI (uttalades EFF BE I), hörde ett nyhetsankare säga EFF BI AJ. Reaktion på det?

Sedan måste jag bara inflika att jag hatar den nya trenden inom nyhetsbranchen att säga "ska ha" när man menar att något med stor sannorlikhet har skett men man kanske inte har fått det bekräftat helt säkert än. "Branden ska ha börjat klockan fyra", "Kvinnan ska vara hemmahörande i Luleå", "En kniv ska ha använts vid mordet". SLUTA!!! Säg något annat istället! Jag blir galen!
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav plåtmonster » 2015-07-29 2:22:47

Det är väl en pågående snedveckling att deras uttryck blir banaliserade?
Men det kanske är helt i linje med att man glömmer bort en hel del viktiga saker som är obekväma eller som är utanför medvetandezonen. Är nog bäst att man ringer redaktionen och upplyser att det kommit en ny fluga som heter internet och där kan man surfa porr (något annat går inte för då måste man använda insidan)..
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Återgå till Språket

Logga in