Ny mobil - vilket operativsystem ska jag välja?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Fenren » 2012-09-10 10:45:25

barracuber skrev:Håller med om att en av androids allra största fördelar är kopplingen till ens googlekonto/gmail/calendar/maps/navigation/places för att nämna några av alla googletjänster som finns. Eftersom kopplingen är så stark förutsätter det nästan att man åtminstone tolererar google som tjänsteföretag (även om man inte måste älska dem :lol: det gör inte ens jag).

samma gäller i princip windows 7/8. man bör tolerera Microsoft, men gör man det får man en telefon som synkar ohyggligt bra med datorn.

och jag som skyr google som pesten och ser apple som ett modeföretag i stil med Gucci som dessutom använder metoder som skulle göra gudfadern stolt och avundsjuk, har inte så mycket annat än WP att välja på.

Nokia har dessutom en prisbelönt navigator som följer med alla deras smartare telefoner. (som tydligen microsoft är intresserade av att köpa loss.)

WP7/8 är också de enda operativsystemen som inte är föremål för patentstrider och som med säkerhet inte kommer att behöva ändras i grunden för att få fortsätta existera.
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav Fenren » 2012-09-10 10:47:04

barracuber skrev:Finns numera droider helt utan fysiska knappar men jag håller med dig om att fysiska knappar är bra att ha (även om de är vattenkänsliga), de ger en viss trygghet. Jag har varit med om flera androider som inte reagerar när man trycker längst ned på skärmen och ibland även mitt på skärmen. Min Arc S har också det problemet. Jag måste ibland trycka massvis med gånger och vinkla fingret olika innan det händer något. Otroligt irriterande. Återigen inte androids fel utan skärmens hårdvara.

Nån som vet ifall andra mobiler har detta problem?

inte min WP7. fysiska knappar existerar och skärmen är superbra. microsoft ställer dessutom hårda krav på hårdvaran som får användas tillsammans med wp
Fenren

Inläggav barracuber » 2012-09-10 10:57:36

barracuber skrev:
Zirre skrev:Android har många finesser som meny-, back- och hemknapp som t.ex. inte iPhone har. Dessa knappar gör det enkelt att navigera i sin android.

Finns numera droider helt utan fysiska knappar men jag håller med dig om att fysiska knappar är bra att ha (även om de är vattenkänsliga), de ger en viss trygghet. Jag har varit med om flera androider som inte reagerar när man trycker längst ned på skärmen och ibland även mitt på skärmen. Min Arc S har också det problemet. Jag måste ibland trycka massvis med gånger och vinkla fingret olika innan det händer något. Otroligt irriterande. Återigen inte androids fel utan skärmens hårdvara.

Korrigerar mig själv. Det kan vara ett mjukvarufel. Men då inte nödvändigtvis i googles officiella android utan det kan bero på den som skapat customrommen. jag kör nämligen alltid customrom och ytterst sällan den officiella androidversionen, därför vet jag inte ifall felet finns i den officiella.

Ursäkta svamlet, det kan kollas upp ifall någon är intresserad.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Miche » 2012-09-10 11:07:05

Titti skrev:Att större skärm gör stor skillnad har jag redan upptäckt. Jag börjar dessutom bli såpass till åren att jag uppskattar att kunna få texten större än mikroskopisk utan att få scrolla hela tiden åt alla håll för att läsa. Så ja, storleken har betydelse.

Jag kan rekommendera dig att gå in i en affär och prova olika mobiler, behöver man en större skärm så kan en Samsung Galaxy Note vara ett alternativ (mindre än min läsplatta men fullt möjlig att använda vettigt som telefon). En nackdel som iPhone/iPad har (ännu) är det begränsade utbudet på skärmstorlekar, de har sina i grunden två storlekar... Windowstelefonerna har inte heller så många storlekar i utbudet som Android, knappast Blackberry heller.

barracuber skrev:Det är möjligt att bildformaten på dropbox inte blir de optimala, det har jag inte kollat upp

Jag har inte märkt att DropBox förändrar bilderna det minsta, jag använder nämnligen numera DropBox för automatisk backup av alla mina bilder och behöver jag gör något med en bild från telefonen (ex.vis posta här på forumet) så hämtar jag den direkt från min DropBox-mapp.

Fenren skrev:WP7/8 är också de enda operativsystemen som inte är föremål för patentstrider och som med säkerhet inte kommer att behöva ändras i grunden för att få fortsätta existera.

Än så länge... :roll:

Jag har upplevt i huvudsak två problem på Android, det ena är lagg vilket med största sannolikhet beror på hårdvaran som inte är den allra bästa (jag kommer nog denna månad att byta upp mig till en Samsung Galaxy SIII), det andra är att telefonen får betydligt bättre funktioner först när man rootat den (dvs gett några appar full tillgång till systemfunktioner), en sådan app är en den som begränsar andra appars tillgång till funktioner i telefonen som de inte har att göra med (vilket faktiskt snabbar upp telefonen och minskar datatrafiken).
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Fenren » 2012-09-10 11:08:52

windows: välbyggd, hårt styrd hårdvara, bra kompatibilitet med windows-datorer. lättanvänd.

android: bra kompabilitet med google-konton. stor möjlighet att ändra saker. stort urval av telefoner och tillverkare

Iphone: extremt styrd hårdvara. bra helhetsbild. många extraprodukter. innepryl.
Fenren

Inläggav Fenren » 2012-09-10 11:12:19

Miche skrev:Än så länge... :roll:

microsoft har ett väldigt gediget bibliotek med patent, och de har haft som mål att absolut inte vara i närheten av en tveksamt patentöverträdelse, då de vet att både google och apple har synpunkter på varandra.

jag är övertygad om att de har lyckats.
Fenren

Inläggav barracuber » 2012-09-10 11:20:48

Miche skrev:
barracuber skrev:Det är möjligt att bildformaten på dropbox inte blir de optimala, det har jag inte kollat upp

Jag har inte märkt att DropBox förändrar bilderna det minsta, jag använder nämnligen numera DropBox för automatisk backup av alla mina bilder och behöver jag gör något med en bild från telefonen (ex.vis posta här på forumet) så hämtar jag den direkt från min DropBox-mapp.

Sant. Där måste jag ha fått hjärnsläpp (eller jag kanske hade otur när jag tänkte :lol:). Självklart ska formatet inte förändras vilket hade varit absurbt eftersom DP är en ren lagringsplats. Jag tänkte nog på äldre typer av bildsajter (och även exempelvis sajter för julalbum) som "resizar" och har sig när man laddar upp.

Miche skrev:
Jag har upplevt i huvudsak två problem på Android, det ena är lagg vilket med största sannolikhet beror på hårdvaran som inte är den allra bästa (jag kommer nog denna månad att byta upp mig till en Samsung Galaxy SIII), det andra är att telefonen får betydligt bättre funktioner först när man rootat den (dvs gett några appar full tillgång till systemfunktioner), en sådan app är en den som begränsar andra appars tillgång till funktioner i telefonen som de inte har att göra med (vilket faktiskt snabbar upp telefonen och minskar datatrafiken).

Ja det går att få en android riktigt snabb och bra om man lägger ned mycket tid och har lite tur på vägen. Min Arc S laggar väldigt mycket med tanke på att EDIT: den har 1 GB RAM (dock kan man som vanligt bara använda 420 MB av det för apparna :evil: ), 1,5 GHz processor och jag kör en väldigt optimerad custom Jelly Bean. Men den är ju en Sony Ericsson som inte finns längre och antaligen satsar de alla resurser på Sony-modellerna.
barracuber

Inläggav kullan » 2012-09-10 11:35:13

Iphone och andra appelsprodukter ser jag som snobbprodukter. vissa använder en Mac bara för att det låter fiiiinare. Jag alskar PC och Microsoft har jag heller inga problem med. Och det irriterar mig att allt man gör på an android sker via GMail. Därför blir min nästa mobil en W8 telefon. Pojkvännen vill ha en sån oxå.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Sv: Re: Ny mobil - vilket operativsystem ska jag välja?

Inläggav Zirre » 2012-09-10 11:35:36

barracuber skrev:
Zirre skrev:Android har många finesser som meny-, back- och hemknapp som t.ex. inte iPhone har. Dessa knappar gör det enkelt att navigera i sin android.

Finns numera droider helt utan fysiska knappar men jag håller med dig om att fysiska knappar är bra att ha (även om de är vattenkänsliga), de ger en viss trygghet. Jag har varit med om flera androider som inte reagerar när man trycker längst ned på skärmen och ibland även mitt på skärmen. Min Arc S har också det problemet. Jag måste ibland trycka massvis med gånger och vinkla fingret olika innan det händer något. Otroligt irriterande. Återigen inte androids fel utan skärmens hårdvara.

Var talade jag om fysiska knappar?
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Sv: Re: Ny mobil - vilket operativsystem ska jag välja?

Inläggav Zirre » 2012-09-10 11:41:28

kullan skrev:Iphone och andra appelsprodukter ser jag som snobbprodukter. vissa använder en Mac bara för att det låter fiiiinare. Jag alskar PC och Microsoft har jag heller inga problem med. Och det irriterar mig att allt man gör på an android sker via GMail. Därför blir min nästa mobil en W8 telefon. Pojkvännen vill ha en sån oxå.

Allt man gör sker inte via Gmail, Google kanske du menade men allt sker inte ens via det.

Windows kanske gör samma sak med wp7/8 att massa saker sker via deras Live(?)
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav kullan » 2012-09-10 11:43:43

GMail = Google. Så effekten blir samma sak. Jo man måste ha GMail för att installera appar tex.
kullan

Inläggav barracuber » 2012-09-10 11:45:58

Zirre skrev:
barracuber skrev:

Var talade jag om fysiska knappar?

De funktionerna du nämnde (+ search) är de fysiska standardknapparna på en android som hittills alla modeller haft. Den första modellen som kom som INTE har fysiska knappar var Galaxy Nexus:
Bild

Senare versioner av Android (ICS och framåt) kräver inte fysiska knappar. Men ifall modellen har fysiska knappar så stödjer Android det genom att dölja eller visa skärmknapparna längst ned utifrån det. Här står hur Google ser på saken:
Google confirms support for physical buttons on Ice Cream Sandwich
barracuber

Inläggav barracuber » 2012-09-10 11:47:26

kullan skrev:GMail = Google. Så effekten blir samma sak. Jo man måste ha GMail för att installera appar tex.

Nix. Du måste bara ha Gmail om du vill använda Google Play.

Men det finns många andra helt lagliga sätt att skaffa appar, exempelvis appland.se, Amazon App Store, getjar.com osv.

Ytterligare sätt är att själv skaffa apk-filerna och föra över dem till mobilen. Det sättet börjar dock gränsa till halvt olagligt. Google Play är ett sätt för dem att skydda sig mot pirater.
barracuber

Inläggav Titti » 2012-09-10 12:38:33

Nu har jag läst men citerar inte utan skriver fritt. Jag använder inte gmail för mail idag och tänker inte byta mailadress så i så fall får jag vidarebefordra mailen dit. Vad skulle vara den fantastiska vitsen med det? Jag har ganska mycket mail att hantera och löser det idag genom att dels låta alla mail ligga kvar på servern och dels hämta hem och sortera dem i Thunderbird på min stationära dator. Det går utmärkt att både sortera och söka med hjälp av Thunderbird. Mail är extremt viktigt och på det viset har jag alltid tillgång till dem överallt om jag vill.

Jag har ingen glädje av om telefonen funkar bra ihop med Windows eftersom jag slutade använda det för flera år sedan.

Jag har funderat på hur jag ska använda molntjänster framöver, jag är övertygad om att det finns fördelar med det men jag har inte provat ännu. De alternativ som ligger närmast till hands är Ubuntu One, som finns inbyggt sedan jag gick över från 10.04 till 12.04, och Cloud Drive, som ingår hos webbhotellet. Den förstnämnda finns en Androidapp för, den andra finns även en för iPhone (men det kan finnas fler).

Jag har inga planer på att byta dator eller operativsystem. Blåtand använder jag när jag tex ska skicka enstaka bilder eller dokument från min telefon till någon annan - i första hand men inte enbart barnens. Att föra över bilder från mobilen till datorn via kabel går mycket fortare än att skicka dem genom etern oavsett teknik.

Blackberry har jag sett men inte mycket mer. De som använder dem verkar överlag nöjda dock.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Fenren » 2012-09-10 12:48:47

Jag är säker på att du kan få in mail från andra ställen i alla telefoner.

I princip kommer det till vilket företag du föredrar och hur mycket du vill ändra själv. Mer möjlighet att ändra brukar betyda mindre användarvänlig...
Fenren

Inläggav barracuber » 2012-09-10 12:57:11

Titti skrev:Nu har jag läst men citerar inte utan skriver fritt. Jag använder inte gmail för mail idag och tänker inte byta mailadress så i så fall får jag vidarebefordra mailen dit.

Nix. Du behöver inte göra nånting med din nuvarande mail, varken vidarebefordra eller något annat. Det du gör är att använda gmail som klient mot din vanliga POP3-mailtjänst (tror inte att gmail stödjer IMAP i det här fallet men troligen kan din mailtjänst agera både som POP3 och IMAP samtidigt).
Här är en färsk artikel som beskriver hur man gör:
Using Google's Gmail For Online E-Mail Storage to send / receive e-mails from your domain

Titti skrev:Jag har ganska mycket mail att hantera och löser det idag genom att dels låta alla mail ligga kvar på servern och dels hämta hem och sortera dem i Thunderbird på min stationära dator. Det går utmärkt att både sortera och söka med hjälp av Thunderbird. Mail är extremt viktigt och på det viset har jag alltid tillgång till dem överallt om jag vill.

Precis det där sättet att jobba beskriver artikeln i steg 10. I ditt fall skulle du kunna använda Thunderbird som klient emot din gmail (som i sin tur agerar POP3-klient mot din vanliga mailtjänst :wink: ).

Här är stegen för att koppla Thunderbird 3.0 mot gmail.
To configure Thunderbird 3.0 for your Gmail address:

EDIT: jag har inte testat detta i någon mobil så jag vet inte hur smidigt det skulle vara att läsa exempelvis din mailtjänst via gmailappen i android.
barracuber

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-09-10 13:02:42

kullan skrev:Iphone och andra appelsprodukter ser jag som snobbprodukter. vissa använder en Mac bara för att det låter fiiiinare. Jag alskar PC och Microsoft har jag heller inga problem med. Och det irriterar mig att allt man gör på an android sker via GMail. Därför blir min nästa mobil en W8 telefon. Pojkvännen vill ha en sån oxå.

Med tanke på hur mycket klagomål du haft på din stationära dator så har jag lite svårt att förstå att du samtidigt älskar PC och inte har några problem med Microsoft. Har använt mac sedan mitten 90-talet och den är betydligt mer idiotsäker än en genomsnittlig PC:
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav kullan » 2012-09-10 13:06:36

Bjäbbmonstret skrev:

Med tanke på hur mycket klagomål du haft på din stationära dator så har jag lite svårt att förstå att du samtidigt älskar PC och inte har några problem med Microsoft. Har använt mac sedan mitten 90-talet och den är betydligt mer idiotsäker än en genomsnittlig PC:

Det har nog snarare med det skitmärke jag har på burken än på operativsystemet. Hade jag valt ett dyrare märke än HP hade jag inte haft samma strul misstänker jag. Det hade räckt med ett par tusenlappar till så fick jag ett bättre märke direkt.
kullan

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-09-10 13:10:12

barracuber skrev:Vad är det som gör att du sneglar på björnbäret, Bjäbbis?

Flera modeller med riktiga qwerty-knappar samt uteslutningsmetoden. Telefoner ska ha knappar - många knappar, så är det bara. Såvida de inte har nummerskiva! 8)
Bjäbbmonstret

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-09-10 13:12:41

kullan skrev:Det har nog snarare med det skitmärke jag har på burken än på operativsystemet. Hade jag valt ett dyrare märke än HP hade jag inte haft samma strul misstänker jag. Det hade räckt med ett par tusenlappar till så fick jag ett bättre märke direkt.

Dell har jag hört skit om men HP är väl inte något särskilt dåligt märke? Har man mac så slipper man ju tänka på märke. Hårdvaran är densamma. :roll:
Bjäbbmonstret

Inläggav kullan » 2012-09-10 13:15:05

Bjäbbmonstret skrev:Dell har jag hört skit om men HP är väl inte något särskilt dåligt märke?

Det är 3 märken man ska undvika: HP.Packardbell Och Abus. Dell har jag hört är superbra och andra sidan.
kullan

Inläggav kullan » 2012-09-10 13:16:34

Jag sitter på googles och kollar in Blackberry. Jag saknar fysiska knappar på min mobil. Det hade varit något men hur är deras Operativsystem då? och prisklass?
kullan

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-09-10 13:28:35

kullan skrev:Det är 3 märken man ska undvika: HP.Packardbell Och Abus. Dell har jag hört är superbra och andra sidan.

Det jag hört att man ska undvika är Dell eftersom de enbart använder billiga komponenter.

Kullan jag känner ingen som har Blackberry och de flesta brukar vara ganska dyra. Jag drog bara till med det för det där med knapparna.
Bjäbbmonstret

Inläggav Fenren » 2012-09-10 13:37:51

kullan skrev:Jag sitter på googles och kollar in Blackberry. Jag saknar fysiska knappar på min mobil. Det hade varit något men hur är deras Operativsystem då? och prisklass?

De är fokuserade på företag och gör stabila system med bra krypteringsmöjligheter. De är dyra i förhållande till prestanda och du har färre appar än till symbian
Fenren

Återgå till IT-forum

Logga in