Ny kulturrevolution i Kina?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav felaktig » 2015-08-06 19:07:58

Kina är ju ganska intressant och mer intressant blir det i samma stund som det händer grejer och när det gäller kulturrevolutioner, då brukar det hända en hel del.

Jag gillar detta citat från artikeln (se nedan) i The Guardian i dag:
“Since [Xi] came to power the government has placed tighter controls on ideological research and education. It’s like a minor cultural revolution.”

-säger Qiao Mu, professor i journalistik i Peking som blivit hänvisad till biblioteket och fråntagen sin rätt att undervisa då han spridit liberala idéer.

Xi är nuvarande president i Kina. Kontrollen som omtalas är som sagts ideologisk och kulturell. Den syftar till att köra ut underminerande västlig propaganda och intressen. I artikeln talas om en kampanj som förts i Kina. Den har bland annat klämt åt vissa advokater som i väst sägs företräda "mänskliga rättigheter" men den kinesiska versionen är ganska annorlunda, vilket man kan läsa om i kinesisk media: advokaterna försöker uppvigla till våld och omstörtande verksamhet med hjälp av utländska finansiärer.

NGOs (Non-Government organizations) i Kina har fått mindre manöverutrymme (liknande utveckling kan ses i flera andra länder som t ex i Ryssland och Venezuela), därför att de har en politisk agenda. Hjälpen från NGOs är ett medel för målet att upprätta västliga samhällslösningar. Dessa NGOs är ofta finansierade av stater (ex. den svenska staten som t ex genom utrikesdepartementet finansierar NGOs som producerar anti-nordkoreansk propaganda) eller av rika kapitalister i väst.

Man kan kanske säga att statskuppen i Ukraina i början av februari 2014, fått stora konsekvenser för NGOs runt omkring i världen. USA hade innan denna statskupp pumpat in §5 miljarder i Ukraina under 20 års tid för att åstadkomma regimförändring och det lyckades ju. Pengarna förvaltades till stora delar av sk NGOs, som på skilda sätt verkade för systemförändringar. Erfarenheterna från denna utländska inblandning i Ukrainas inre politiska utveckling, kan nog inte underskattas för vad som nu sker på olika håll i världen.

Så man kan lugnt säga att det pågår en kulturell kamp i Kina, kanske en början på en ny kulturell revolution för att undvika att samhället skall brytas sönder och plundras av Väst.

Jag ser detta ytterst som en politisk kamp om intressen. Man behöver inte låssas som att detta handlar om en förljugen kamp mellan västs "demokratiska och fina samhälle" och Kinas "hemska brutala kommunism"; istället handlar det om ekonomiskt och socialt inflytande och vilken väg Kina väljer. Väst vill mer kapitalism, det kinesiska kommunistpartiet vill behålla kontrollen över utvecklingen med hjälp av en stark stat. Därför slår Xi ned på propaganda och idéer som underminerar kommunistpartiets inflytande och vägval.

Man kan göra det omvända tricket, föreställa sig universitetsprofessorer i USA eller Sverige som propagerar för en kinesisk utveckling? Hur många finns det? Hur många har släppts fram? Jag läste praktisk filosofi för X antal år sedan. Jag blev väldigt besviken då hela kontexten var centrerad kring liberala värderingar och teorier, i skilda tappningar. Ungefär så kan det nog vara i Kina också, med den skillnaden att det är Konfucius och marxism som finns på programmet.

http://www.theguardian.com/world/2015/a ... revolution
felaktig

Anslöt: 2015-03-04

Inläggav plåtmonster » 2015-08-07 1:56:11

felaktig skrev:Man kan kanske säga att statskuppen i Ukraina i början av februari 2014, fått stora konsekvenser för NGOs runt omkring i världen. USA hade innan denna statskupp pumpat in §5 miljarder i Ukraina under 20 års tid för att åstadkomma regimförändring och det lyckades ju.

felaktig skrev:Därför slår Xi ned på propaganda och idéer som underminerar kommunistpartiets inflytande och vägval.

felaktig skrev:Man kan göra det omvända tricket, föreställa sig universitetsprofessorer i USA eller Sverige som propagerar för en kinesisk utveckling? Hur många finns det? Hur många har släppts fram? Jag läste praktisk filosofi för X antal år sedan. Jag blev väldigt besviken då hela kontexten var centrerad kring liberala värderingar och teorier, i skilda tappningar.

Tycker du har intressanta tankar! :-)Hug

Dock anser jag nog att utvecklingen i Kina går mot en utveckling där individer trycks ner och sätts under fruktan. Det gör också att den långsiktiga utvecklingen kvävs. Så på ett sätt gör de västvärlden en tjänst.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav plåtmonster » 2015-08-07 2:20:30

Om du är vetgirig nog så kanske du kan hitta någon som studerar praktisk filosofi i Kina och jämföra vad som lärs ut?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Återgå till Intressanta intressen

Logga in