Ny fästingbakterie att vara uppmärksam på Borrelia miyamotoi

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ny fästingbakterie att vara uppmärksam på Borrelia miyamotoi

Inläggav plåtmonster » 2015-11-13 20:33:25

Det finns tydligen en ny bakterie som smittar via fästingar i Danmark och som inte ger de klassiska utslagen som varningssignal.
CPH post: Ticks carrying a new form of bacteria
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ny fästingbakterie att vara uppmärksam på

Inläggav kiddie » 2015-11-15 1:16:49

Vi kan vara hur uppmärksamma som helst, men läkare behandlar bara den gamla sorten, du kan mer eller mindre gå under av borrelia men passar du inte i deras ram får du ingen behandling. Läkare tror förövrigt inte på denna nya borreliaform. De trodde inte ens på den gamla heller förr, avfärdades med hysteri.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Ny fästingbakterie att vara uppmärksam på

Inläggav plåtmonster » 2015-11-15 1:22:23

Själv tror jag att svenska läkare är ett påhitt :P

Allvarligt.. Finns det något test så man kan falsifiera om man har någon av borreliavarianterna?
Det är också känt inofficiellt att det är tysk pencillinkur som gäller ifall man behöver bli kvitt skiten.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ny fästingbakterie att vara uppmärksam på

Inläggav kiddie » 2015-11-15 1:35:35

Det finns antikroppstest. Det talar om om du någongång alls haft borrelia. Säger inget om du har en aktiv infektion. Det har inte många falskt positiva svar men väldigt många falskt negativa svar. Det är ett skitdåligt prov. Men läkarna använder det för att kasta ut patienter.

Från http://www.1177.se/Uppsala-lan/Fakta-oc ... infektion/

Borrelia är en bakterieinfektion som sprids via fästingar. Oftast ger den bara ett för infektionen typiskt hudutslag, som är lätt att behandla med penicillin.


Penicillin är ett dåligt val. Man bör behandla med doxycyklin. I svensk sjukvård behandlar man med för låg dos och under för kort tid. Dessutom är de väldigt motvilliga mot att behandla när inte hudutslag finns vilket gissningsvis händer i 50 % av fallen hos män och 90 % av fallen hos kvinnor.

Ibland kan infektionen sprida sig till lederna eller nervsystemet och då kan det ta längre tid för kroppen att läka infektionen. Borrelia kan också orsaka mer bestående inflammationer i huden och lederna, men det är ovanligt.


Obehandlad borrelia leder inte sällan till permanenta problem. Dessa är inte begränsade till nervsystemet och lederna.

Risken att få sjukdomen efter ett enstaka fästingbett är liten, mindre än en på hundra.


En av tre fästingar bär på borrelia. Om du blir smittad beror på flera saker. Dessutom är fästingarnas antal enormt jämfört med för 20 år sedan då fästingar nästan saknades i väldigt många delar av landet. Nu kan det finnas hundratals på en kvadratmeter i skog och mark. Folk får fler fästingbett nu så risken att få borrelia är ganska stor.

Genom att ta bort fästingar direkt kan man minska risken att bli smittad.


En seglivad myt är att man inte kan få borrelia om man tar bort fästingen inom 24 timmar. Man kan likagärna bli smittad med en gång.

Man tonar ner allvaret av en borreliainfektion så att man kan snåla med antibiotika. Men detta är ett av fallen där antibiotikabehandling är extremt viktig. Ska man använda antibiotika öht ska man väl använda det om skadorna annars blir stora? Varför är det annars så viktigt att antibiotika ska funka, om man aldrig kan få det?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Ny fästingbakterie att vara uppmärksam på

Inläggav plåtmonster » 2015-11-15 1:56:27

kiddie skrev:Det finns antikroppstest. Det talar om om du någongång alls haft borrelia. Säger inget om du har en aktiv infektion. Det har inte många falskt positiva svar men väldigt många falskt negativa svar.
Finns det inga bra tester på aktiv infektion?

kiddie skrev:Penicillin är ett dåligt val. Man bör behandla med doxycyklin.
Skulle skrivit antibiotikum ;) Det var mer exakt vad jag avsåg.

Tyskarna använder väl några fler antibiotikum har jag för mig? Hur fick du reda på att doxycyklin är rätt?

kiddie skrev:En av tre fästingar bär på borrelia. Om du blir smittad beror på flera saker. Dessutom är fästingarnas antal enormt jämfört med för 20 år sedan då fästingar nästan saknades i väldigt många delar av landet.
Har kollat på aktuell karta för kanske 2 år sedan. Det är i stort sett fritt i det aktuella området. Har tur helt enkelt. Stockholms skärgård och baltikum skall dock visst vara rena smitthärden.

kiddie skrev:En seglivad myt är att man inte kan få borrelia om man tar bort fästingen inom 24 timmar. Man kan likagärna bli smittad med en gång.
Har hittat ett okonventionellt sätt att få bort de. Man doppar en örontops i klorin. Sedan nuddar man fästingen så att lite mindre än en droppe förs över och bildar en bubbla runt den genom ytspänningen. De verkar dö rätt snabbt och släppa greppet. Dessutom steriliserar det infektionsstället rätt bra. Inget vidare för huden men det händer rätt sällan. Oftast hittas fästingen inom 2 timmar.

Kul att du lyckades såga 1177 informationen iaf :P
Har alltid varit tveksam till deras "tjänster". Lite som att det i stort sett alltid inte är någon fara och ingen preventiv åtgärd bör tas.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ny fästingbakterie att vara uppmärksam på

Inläggav kiddie » 2015-11-15 3:11:12

Det var att 1177 skrev penicillin jag gnällde över, inte dig.

Klorin var nytt, ska testa det nästa gång. Jag är en riktig fästingmagnet.

Jag är hyfsat påläst om borrelia eftersom vänner har drabbats (ibland svårt) och haft det själv, så jag ville veta. Har egentligen själv inte haft problem att få doxy, utan bara att få antibiotika öht.

Man kan testa för själva borreliabakterien, då man letar upp delar av dess DNA. Det måste vara dyrt för jag har aldrig hört om någon som blivit testad så.

Det som just är så jobbigt med borrelia är ju att behandlas man inte i tid eller underbehandlas, så är det svårt att få bort borrelian senare, man har liksom bara en chans med den. Vissa tror ju att bakterien blir kvar, men jag tror nog mer att det är kroppens egna reaktioner som blir själva sjukdomen när den blir kronisk.

1177 skriver också att halsfluss läker ut av sig själv och att man mer eller mindre inte behöver söka läkare för det. Det är känt att streptokocker är farliga iom att de kan trigga igång immunförsvaret på ett sätt som inte är bra. Men jag tror 1177 helt enkelt tycker att nationellt tjänar vi på att offra individer, av en eller annan anledning.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Ny fästingbakterie att vara uppmärksam på

Inläggav Dagobert » 2015-11-15 3:45:32

kiddie skrev:De trodde inte ens på den gamla heller förr, avfärdades med hysteri.

Oj, jag har aldrig sett en enda hysterisk läkare. :wink:
Dagobert
 
Inlägg: 14476
Anslöt: 2010-11-30

Ny fästingbakterie att vara uppmärksam på

Inläggav Moggy » 2015-11-15 16:27:10

kiddie skrev:1177 skriver också att halsfluss läker ut av sig själv och att man mer eller mindre inte behöver söka läkare för det. Det är känt att streptokocker är farliga iom att de kan trigga igång immunförsvaret på ett sätt som inte är bra. Men jag tror 1177 helt enkelt tycker att nationellt tjänar vi på att offra individer, av en eller annan anledning.


Halsfluss är väl inget man behöver gå till läkare för. Har haft det någgra gånger och får ont som fan i halsen under drygt en vecka men sen går det över.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Ny fästingbakterie att vara uppmärksam på

Inläggav slackern » 2015-11-15 16:30:19

Moggy skrev:
kiddie skrev:1177 skriver också att halsfluss läker ut av sig själv och att man mer eller mindre inte behöver söka läkare för det. Det är känt att streptokocker är farliga iom att de kan trigga igång immunförsvaret på ett sätt som inte är bra. Men jag tror 1177 helt enkelt tycker att nationellt tjänar vi på att offra individer, av en eller annan anledning.


Halsfluss är väl inget man behöver gå till läkare för. Har haft det någgra gånger och får ont som fan i halsen under drygt en vecka men sen går det över.


Sonens mamma hade det förra veckan och fick antibiotika för det.
slackern
 
Inlägg: 44022
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Ny fästingbakterie att vara uppmärksam på

Inläggav plåtmonster » 2015-11-15 17:51:24

kiddie skrev:Men jag tror 1177 helt enkelt tycker att nationellt tjänar vi på att offra individer, av en eller annan anledning.
Man kan ju få sina funderingar.

Apropå min metod, den går till ungefär så här:
* Ta en tops och doppa den i klorin med 2,7% viktandel NaClO.
* Vidrör försiktigt toppen av fästingen så att tillräcklig mängd vätska överförs och ytspänningen bildar en droppe med fästingen innuti.
* Låt det verka i cirka 5 minuter. (kan variera!)
* Plocka bort fästingen med fästingtång som inte klämmer ut maginnehållet i din blodbana.
* Efter cirka 20 minuter kan man med fördel svabba området med en bomullstuss som är indränkt i vatten så att man blir kvitt klorrester som trots allt kan vara cancerogent.

Det som kan vara oroande med metoden är om kloret reagerar med cellerna på något långsiktigt ofördelaktigt sätt. Man kanske inte bör chansa med födelsemärken mm.

Har provat med både etanol och olja innan och det verkar inte göra stor skillnad. Vinäger och salubrin kan dock vara värt att testa.

Någon som vet vad det där DNA testet för borrelia heter förresten?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ny fästingbakterie att vara uppmärksam på

Inläggav Moggy » 2015-11-15 17:57:10

plåtmonster skrev: * Plocka bort fästingen med fästingtång som inte klämmer ut maginnehållet i din blodbana.



:x icon :x icon

Kan det hända?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Ny fästingbakterie att vara uppmärksam på

Inläggav plåtmonster » 2015-11-15 18:02:52

Det finns en anledning till att det finns speciella tänger för att ta bort fästingar. De har ett V-format grepp för att åstadkomma detta till skillnad från vanliga pincetter som är platta.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ny fästingbakterie att vara uppmärksam på

Inläggav kiddie » 2015-11-15 23:05:29

Moggy skrev:Halsfluss är väl inget man behöver gå till läkare för. Har haft det någgra gånger och får ont som fan i halsen under drygt en vecka men sen går det över.


I många fall är det så. Men i den äldre generationen så är en av de vanligaste anledningarna till att de måste byta hjärtklaffar just halsfluss. Det ingav en ganska stor respekt och därför behandlades det ofta med antibiotika.

Själv blev jag ju nekad behandling vilket innebar att mina tics som jag inte haft sen tonåren blommade upp samt ofrivilliga muskelryckningar. Det tog ett år för det att gå över. Men jag ska nog vara glad att det inte blev reumatisk feber av det hela. Den kommer tillbaka på grund av att man slutat behandla.

Det är alltså inte pga den akuta infektionen som man behandlade med antibiotika.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Ny fästingbakterie att vara uppmärksam på

Inläggav plåtmonster » 2015-11-16 4:31:14

Vilken antibiotika är lämplig mot halsfluss?

(snart får man väl driva sitt eget lilla sjukhus i detta u-land..)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ny fästingbakterie att vara uppmärksam på

Inläggav kiddie » 2015-11-16 11:12:25

Man brukar behandla med Kåvepenin om man behandlar.

Halsfluss har som jag såg nu en egen sajt. Där hävdas det att streptokocker inte har några följdsjukdomar.

Antar att utveckligen av PANS/PANDAS inte har ett dugg med detta att göra då?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Ny fästingbakterie att vara uppmärksam på

Inläggav Fenren » 2015-11-16 11:40:44

Nä, penicillin är bättre att ge till friska kor och grisar än att ge till sjuka människor.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Ny fästingbakterie att vara uppmärksam på

Inläggav Kanin » 2015-11-16 11:58:17

kiddie skrev:I många fall är det så. Men i den äldre generationen så är en av de vanligaste anledningarna till att de måste byta hjärtklaffar just halsfluss. Det ingav en ganska stor respekt och därför behandlades det ofta med antibiotika.

Reumatisk feber tycks numera vara extremt ovanlig som följdsjukdom till halsfluss i västvärlden och riskerna med antibiotikabehandling överväger därmed (se https://en.wikipedia.org/wiki/Tonsillitis#Prognosis och refererade källor).

kiddie skrev:Antar att utveckligen av PANS/PANDAS inte har ett dugg med detta att göra då?

PANDAS är enbart en omstridd hypotes (oavsett utgör det åtminstone inget argument för att behandla vuxna med halsfluss).
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Ny fästingbakterie att vara uppmärksam på

Inläggav kiddie » 2015-11-16 14:45:33

Men man behandlar ju inte barn heller ju. Och det är klart att de inte tror att saker kan drabba vuxna när de bara skrattar åt oss som fick problem :(

Varför skulle följdsjukdomar försvinna av sig själva? De drabbar ju oftare folk med autoimmuna problem och de är ju mer vanliga nu än förr. Är det ngt i vår miljö som gör att vi då hanterar dessa bakterier bättre?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Ny fästingbakterie att vara uppmärksam på

Inläggav kiddie » 2015-11-16 14:55:06

Har som barn haft en abscess i halsen pga halsfluss. Sådant var tvunget att behandlas eftersom man annars kan få blodförgiftning. De skär upp och tömmer. Problemet är bara att de skär rätt nära halspulsådern, hört att idag får inte vemsomhelst skära om nu barnet skulle skruva på sig. Men på den tiden skar allmänläkaren glatt i halsen på barn. Huga! Lite OT kanske.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Ny fästingbakterie att vara uppmärksam på

Inläggav kiddie » 2015-11-16 15:02:29

Tillbaka till fästingarna! Snart kommer väl borrelia 2.0 hit. Förutom det finns det rickettsia helvetica (vet folk som haft) och TBE (vet folk som haft). De där små krypen verkar ju bära "allt". Så verkar de ha orsakat den sk orienteringsdöden med genom att sprida en annan bakterie som vid svår ansträngning kan orsaka hjärtdöd. TBE vet jag iaf man kan vaccinera sig mot.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Ny fästingbakterie att vara uppmärksam på

Inläggav Kanin » 2015-11-16 15:04:13

kiddie skrev:Men man behandlar ju inte barn heller ju.

PANDAS är som sagt en obevisad hypotes. Antibiotikaresistens är däremot ett mycket allvarligt problem.

Vissa fall av halsfluss tycks dock behandlas med antibiotika och läkemedelsverket rekommenderar behandling med penicillin V när den orsakas av streptokocker.
Patienter som har uttalade symtom på halsfluss orsakad av grupp A-streptokocker rekommenderas antibiotika, i första hand penicillin. Tiden med besvär kan då minska med 1-3 dagar.

Källa: https://lakemedelsverket.se/Alla-nyhete ... alsfluss-/, https://lakemedelsverket.se/malgrupp/Ha ... ppen-vard/


kiddie skrev:Varför skulle följdsjukdomar försvinna av sig själva? De drabbar ju oftare folk med autoimmuna problem och de är ju mer vanliga nu än förr. Är det ngt i vår miljö som gör att vi då hanterar dessa bakterier bättre?

Bakteriestammarna tycks ha förändrats.
Senast redigerad av Kanin 2015-11-16 15:15:58, redigerad totalt 1 gång.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Ny fästingbakterie att vara uppmärksam på

Inläggav kiddie » 2015-11-16 15:06:44

Har de blivit snällare? Vore ju trevligt om så var fallet. Om det är så vore det verkligen bra för de följdsjukdomar som fanns förr var verkligen otrevliga. Tog för givet att det var behandlingen som gjorde att de försvann eftersom det hände samtidigt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Ny fästingbakterie att vara uppmärksam på

Inläggav plåtmonster » 2015-11-16 15:26:33

Kanin skrev:Reumatisk feber tycks numera vara extremt ovanlig som följdsjukdom till halsfluss i västvärlden och riskerna med antibiotikabehandling överväger därmed
Fast som individ.. varför chansa?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Ny fästingbakterie att vara uppmärksam på

Inläggav Kanin » 2015-11-16 15:33:31

plåtmonster skrev:
Kanin skrev:Reumatisk feber tycks numera vara extremt ovanlig som följdsjukdom till halsfluss i västvärlden och riskerna med antibiotikabehandling överväger därmed
Fast som individ.. varför chansa?

I det här fallet är det motiverat att inte låta individer helt välja behandlingsmetod.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in