Ny dator inom kort
53 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Zombie skrev:Miche skrev:Om man läser lite i tråden Mac-frågor så ser man tydligt att Macens användarvänlighet är betydligt överdriven...
Som den ena av de båda stora frågeställarna där och bekant med den andra kan jag tala om att det är ett falskt intryck åtminstone av oss två. Omskolningsproblem är en självklarhet, och ingen av oss har någonsin försökt låtsas att Mac skulle vara problemfritt, men du har uppenbarligen inte den blekaste om vad det är för windowserfarenheter vi båda har i bagaget.
Så du menar att omskolningsproblemen var orsaken till era problem med Macen... Jag har fått ett helt annat intryck av tråden...
Vad era Windowserfarenheter har med saken att göra begriper jag inte.
Visserligen är det inte värst ovanligt att folk har problem med Windows, men det är inte heller ovanligt med människor som inte har några problem alls med Windows.
Själv har jag en huvudanledning till att använda Windows, utbudet av programvaror som är vida överlägsen alla andra operativ.
Huvudorsaken bland Mac-användarna till att använda Mac brukar vara att det ska vara problemfritt, mina erfarenheter visar att de lever i en lögn...
Miche skrev:Zombie skrev:Miche skrev:Om man läser lite i tråden Mac-frågor så ser man tydligt att Macens användarvänlighet är betydligt överdriven...
Som den ena av de båda stora frågeställarna där och bekant med den andra kan jag tala om att det är ett falskt intryck åtminstone av oss två. Omskolningsproblem är en självklarhet, och ingen av oss har någonsin försökt låtsas att Mac skulle vara problemfritt, men du har uppenbarligen inte den blekaste om vad det är för windowserfarenheter vi båda har i bagaget.
Så du menar att omskolningsproblemen var orsaken till era problem med Macen... Jag har fått ett helt annat intryck av tråden...
Vem vet mest om våra problem med Mac:en, du eller jag? Eller också far jag med osanning.
Jag kan förstå om du behöver mer ingående förklaringar innan du fattar, men det orkar jag tyvärr inte leverera.
Miche skrev:Vad era Windowserfarenheter har med saken att göra begriper jag inte.
1. Ett av ämnena för den här diskussionen är att jämföra olika operativsystem.
2. Vi bytte från Windows för att slippa problem. (Vilket inte betyder "slippa alla problem", så naiv är man inte. Men nettoresultatet har blivit gott och väl så mycket mindre problem att det är värt det.)
Miche skrev:Visserligen är det inte värst ovanligt att folk har problem med Windows, men det är inte heller ovanligt med människor som inte har några problem alls med Windows.
Då kan man väl jämföra det i detalj när några från vardera "sidan" har lust.
(Tydligen är det här ett inflammerat ämne i nördvärlden. Dra inte in mig i det tack. För mig är det en rent praktisk fråga. Samt mer allmänt en företagsmoralisk, som råkar dra åt samma håll så länge mitt intryck säger mig att Apple bär sig något mindre ojuste åt än Microsoft. Men redan det verkar vara ett inflammerat ämne i sig.)
Miche skrev:Huvudorsaken bland Mac-användarna till att använda Mac brukar vara att det ska vara problemfritt, mina erfarenheter visar att de lever i en lögn...
Där tror jag det är du som lever i en om inte lögn så åtminstone verklighetsfrämmande människosyn. (Eller semantiska feltolkningar, se ovan?)
Zombie skrev:(Tydligen är det här ett inflammerat ämne i nördvärlden. Dra inte in mig i det tack. För mig är det en rent praktisk fråga. Samt mer allmänt en företagsmoralisk, som råkar dra åt samma håll så länge mitt intryck säger mig att Apple bär sig något mindre ojuste åt än Microsoft. Men redan det verkar vara ett inflammerat ämne i sig.)
Det jag vill få fram är att ett Mac-ägande inte garanterar att man slipper problem, så det är viktigt att väga prisskillnaden utifrån detta...
När det gäller hur just Apple och Microsoft agerar så tycker jag inte att Apple beter sig mer juste gentemot användarna jämfört med Microsoft, Apple har en förmåga att styra över innehållet från andra leverantörer på ett sätt som Microsoft aldrig har gjort och avsikten med det är för mig självklar, de vill öka på sina vinster.
En sak som komplicerar det sistnämnda, om jag tolkar rätt från min lekmannahorisont, är väl att ett sätt att öka på sina vinster också kan vara att i möjligaste mån se till att alla program som ska samverka med ens OS är kompatibla med både det och varandra. Sådant lär i sig medföra kinkiga avvägningar mellan otillbörlig kontroll och risk för skador i folks datorer. Sedan funkar det ändå inte vattentätt på en Mac heller, men skillnaden i grad är som natt och dag. Enligt min erfarenhet då.
Vad jag har läst om Microsoft på det området är ungefär att de utfäster sig saker som de sedan inte håller och tar dåligt eller inget ansvar för följderna, och det stämmer mycket väl med mina konkreta erfarenheter vid datorn.
Vad jag har läst om Microsoft på det området är ungefär att de utfäster sig saker som de sedan inte håller och tar dåligt eller inget ansvar för följderna, och det stämmer mycket väl med mina konkreta erfarenheter vid datorn.