Ny dator inom kort
53 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Zombie skrev:AAA skrev:Med all respekt, varför ska en vanlig användare köpa en Mac???
PC och Ubuntu - bättre, billigare och ballare!
Tyckte just jag förklarade det? Alla är inte experter. Ubuntu med kringorganisation är inte användartillvänt på den nivå som ett kommersiellt företag för konsumentprodukter måste hålla.
(Antar att du menar PC med Ubuntu - menar du Windows eller Ubuntu gör du ju självmål...)
Jag säger emot direkt av egen erfarenhet, det är väldigt lätt att köpa en maskin (stationär eller bärbar) utan operativsystem och få den att funka med Ubuntu. Du har fri support över hela nätet och kan till och med få en egen mentor som hjälper dig!
Användaren behöver inte alls vara någon slags datorexpert, tvärtom! Öppen källkod och alla hjälper alla gör att det går att få hjälp snabbt och effektivt vid behov.
PC med Ubuntu är en PC med Ubuntu, en PC med Windows är en PC med Windows. Vad menar du?
En liten annan vinkling kanske...
Det skiljer lite vad plattformarna riktar in sig på för användare. (Fast bara i de lägre prisnivåerna).
Mac är vanligast inom kreativa yrken som konst, design, tryck, webbutveckling, programmering osv. Jag har kört massvis med videokurser och 8 gånger av 10 använder de Mac.
Jag köpte en Macbook för 9000 i juni och kommer aldrig byta tillbaka. Den kommer dessutom räcka längre än en PC.
Om jag vore i Kristoffers kläder och inne på multimedia, TV, hdmi, dvi, bluray, dvd osv hade jag tveklöst tagit PC. Den har mer prisvärda tillbehör iaf inom dessa områden.
Jag tycker man borde ställa krav på att fler PC skulle komma förinstallerade med Linux. Tydligen motarbetar Microsoft det genom att ge bra rabatter till tillverkarna. Det värsta jag vet är Windows som är brandad av en viss tillverkare, t ex Dell eller Acer.
Det skiljer lite vad plattformarna riktar in sig på för användare. (Fast bara i de lägre prisnivåerna).
Mac är vanligast inom kreativa yrken som konst, design, tryck, webbutveckling, programmering osv. Jag har kört massvis med videokurser och 8 gånger av 10 använder de Mac.
Jag köpte en Macbook för 9000 i juni och kommer aldrig byta tillbaka. Den kommer dessutom räcka längre än en PC.
Om jag vore i Kristoffers kläder och inne på multimedia, TV, hdmi, dvi, bluray, dvd osv hade jag tveklöst tagit PC. Den har mer prisvärda tillbehör iaf inom dessa områden.
Jag tycker man borde ställa krav på att fler PC skulle komma förinstallerade med Linux. Tydligen motarbetar Microsoft det genom att ge bra rabatter till tillverkarna. Det värsta jag vet är Windows som är brandad av en viss tillverkare, t ex Dell eller Acer.
Senast redigerad av barracuber 2010-08-22 14:27:04, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Mac Book 13" är iofs ganska liten, men den suveräna styrplattan och den enkla hanteringen av växling mellan olika fönster gör att den inte käns så liten.
Har en dotter som redigerar film på mac hon föredrar 13" skärm. eftersom den är suverän att ta med.
Hon planerar att köp ny Mac, blir nog en 13" Mac book pro.
Fins massvis med bra grarisprogram under GNU att ladda ner.
På jobber kör jag två 21" skärmar och windowsXP 64bitar, föredrar doc min Mac
Har en dotter som redigerar film på mac hon föredrar 13" skärm. eftersom den är suverän att ta med.
Hon planerar att köp ny Mac, blir nog en 13" Mac book pro.
Fins massvis med bra grarisprogram under GNU att ladda ner.
På jobber kör jag två 21" skärmar och windowsXP 64bitar, föredrar doc min Mac
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20
AAA skrev:Zombie skrev:AAA skrev:Med all respekt, varför ska en vanlig användare köpa en Mac???
PC och Ubuntu - bättre, billigare och ballare!
Tyckte just jag förklarade det? Alla är inte experter. Ubuntu med kringorganisation är inte användartillvänt på den nivå som ett kommersiellt företag för konsumentprodukter måste hålla.
(Antar att du menar PC med Ubuntu - menar du Windows eller Ubuntu gör du ju självmål...)
Jag säger emot direkt av egen erfarenhet, det är väldigt lätt att köpa en maskin (stationär eller bärbar) utan operativsystem och få den att funka med Ubuntu. Du har fri support över hela nätet och kan till och med få en egen mentor som hjälper dig!
Användaren behöver inte alls vara någon slags datorexpert, tvärtom! Öppen källkod och alla hjälper alla gör att det går att få hjälp snabbt och effektivt vid behov.
Hittills, när jag har fått det utmålat så positivt och sedan kollat runt på nätet, så har det inte stämt för min kunskapsnivå iallafall. Och jag är ändå inte helt någon dununge längre, har jag märkt. Folk på fora och så vidare svänger sig med exklusiva termer och förutsätter att man kan en massa grundrutiner som man inte kan. En och annan expert med koll på icke-experter har också sagt det rent ut: Satsa inte på Linux om du inte är beredd att ta en del strul och att hjälpen ibland är mer än ett par knapptryck bort, typ.
Dessutom två saker som kan vara viktiga för en känslig, folkskygg eller inte alltid så utåtriktad person: Bland en del av de nördar som inte helt enkelt är aningslösa om den "vanliga" användarens kunskapsnivå frodas en väldig otålighet och arrogans mot folk som kan alltför mycket mindre än de själva, deras sätt att förväxla okunnighet eller läggning åt annat håll med dumhet är bara utgångspunkten. Naturligtvis är inte alla sådana, men att döma av den jargong jag har sett löper man stor risk att stöta på det. Och hur som helst, systemet förutsätter att man alltid är i form och skick för social frottering eftersom man aldrig vet när den blir nödvändig. Kanske även rätt tidskrävande och tålamodsprövande för den andra utan att man kan ge något tillbaka.
AAA skrev:PC med Ubuntu är en PC med Ubuntu, en PC med Windows är en PC med Windows. Vad menar du?
Att "PC" väldigt ofta används som ellips för "PC med Windows". Till och med Moggy verkade ha fattat ditt inlägg så när du skrev "och" i stället för "med".
Torsdag skrev:Personligen tycker jag dock att MacBooks 13,3 tums skärm är lite i minsta laget.
Håller i viss mån med men den är ett under av skärpa. Mycket skarpare än den 19" LG jag köpte extra med Macbooken eftersom jag visste att frun skulle knorra om ergonomin. Men två skärmar är faktiskt skitcoolt - mycket mer användbart än jag hade föreställt mig!
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Två skärmar är ett rejält lyft för de flesta laptops, själv har jag använt två skärmar sen flera år tillbaka och nu när skärmen på min gamla laptop pajjat (pga jag kastade musen på den när jag var extremt frusterad, dock inte på datorn) så är den externa skärmen en nödvändighet för att kunna använda den tills jag har råd att byta dator...
En fundering kring att välja Mac, finns det codecs och smarta paket med codecs för de flesta formaten, ex vis Matroska (.mkv)?
En fundering kring att välja Mac, finns det codecs och smarta paket med codecs för de flesta formaten, ex vis Matroska (.mkv)?
Miche skrev:En fundering kring att välja Mac, finns det codecs och smarta paket med codecs för de flesta formaten, ex vis Matroska (.mkv)?
Jag använder http://www.videolan.org/vlc/ och http://www.plexapp.com/ för att spela upp film i datorn eller på den anslutna TV-apparaten.
Det svåra är inte att välja, det svåra är att välja bort...
Jag försöker inte övertala någon, inte ens övertyga, möjligtvis informera om möjligheter.
Jag är en aspie - nörd - så jag gillar personal computers och är för kulturer där vi hjälps åt med en öppen och välvillig attityd där huvudsyftet inte är att tjäna pengar.
/* Information wants to be free */
Jag försöker inte övertala någon, inte ens övertyga, möjligtvis informera om möjligheter.
Jag är en aspie - nörd - så jag gillar personal computers och är för kulturer där vi hjälps åt med en öppen och välvillig attityd där huvudsyftet inte är att tjäna pengar.
Mycket vettigt.AAA skrev:Det svåra är inte att välja, det svåra är att välja bort...
Kan inte annat än hålla med. Att det finns mest malware till windows är inget hållbart enskilt argument för att inte välja windows, som det kanske verkar att jag använt det som.
Skulle aldrig få för mig att köpa en Mac. Inte att rekommendera en till någon heller. Det ska till någon helt ny omständighet isf, risken är större att universum äter upp sig själv innan.
Även jag föredrar frihet, inklusive kommersfrihet i bemärkelsen frihet från kommers.
Men precis som i samhället i stort, de privilegierade lever i en värld och vanligt folk i en annan och de förra begriper inte de senare; i det här fallet är det ni nördar eller experter som inte begriper vad det innebär att vara nödd att ta användarvänligheten först. Kanske också att ni, i varje fall säkert att andra bland er, inte begriper vad det vill säga att av psykiska skäl inte alltid kunna ta kontakt med folk bara för att man måste det.
Men precis som i samhället i stort, de privilegierade lever i en värld och vanligt folk i en annan och de förra begriper inte de senare; i det här fallet är det ni nördar eller experter som inte begriper vad det innebär att vara nödd att ta användarvänligheten först. Kanske också att ni, i varje fall säkert att andra bland er, inte begriper vad det vill säga att av psykiska skäl inte alltid kunna ta kontakt med folk bara för att man måste det.
Nej, men fick intrycket att du och Parvlon svarade på (bland annat) vad jag skrev utan att ha tagit in det och försökte därför förtydliga. Eller åtminstone Parvlon. Och även om det inte gällde dig så var jag intresserad av att markera att jag i princip höll med dig, eftersom mitt inlägg kunde uppfattas annorlunda i ljuset av ditt.
Ni minns väl vad som hände i slutet av maj? Apple är inte coolt längre, så ni kan sluta med Mac nu när ni ändå mest bara pudersnö-surfar.
- "Nej, nu ska jag fasiken ha en SGI bara för att den har cool status!" < Det om något är Aspie-verktyg, ifall vi följer mallarna. Inte sättet att skriva det på, eller att ens uttrycka sig så. Men SGI.
Jag tycker det är fascinerande med bolag som erövrar marknaden. Brainstorming status: Accomplished.
- "Nej, nu ska jag fasiken ha en SGI bara för att den har cool status!" < Det om något är Aspie-verktyg, ifall vi följer mallarna. Inte sättet att skriva det på, eller att ens uttrycka sig så. Men SGI.
Jag tycker det är fascinerande med bolag som erövrar marknaden. Brainstorming status: Accomplished.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Det är din åsikt, så visst... Vi verkar ha olika definition på användarvänlighet, men så är det ju i livet. Jag ska tänka på dina ord nästa gång då jag behöver tillämpa givande och tagande avseende datorer eller tillbehöver till dem.
Tips: Datorproblem? Googla på felmeddelandet för ni är med all säkerhet inte de första som råkar ut för problemet.
Tips: Datorproblem? Googla på felmeddelandet för ni är med all säkerhet inte de första som råkar ut för problemet.
Om man läser lite i tråden Mac-frågor så ser man tydligt att Macens användarvänlighet är betydligt överdriven...
AAA skrev:Tips: Datorproblem? Googla på felmeddelandet för ni är med all säkerhet inte de första som råkar ut för problemet.
Hoppas andra har nytta av tipset. För min del är det till stor del så jag har skaffat mig mina blandade erfarenheter.
Miche skrev:Om man läser lite i tråden Mac-frågor så ser man tydligt att Macens användarvänlighet är betydligt överdriven...
Som den ena av de båda stora frågeställarna där och bekant med den andra kan jag tala om att det är ett falskt intryck åtminstone av oss två. Omskolningsproblem är en självklarhet, och ingen av oss har någonsin försökt låtsas att Mac skulle vara problemfritt, men du har uppenbarligen inte den blekaste om vad det är för windowserfarenheter vi båda har i bagaget.
Senast redigerad av Zombie 2010-08-24 0:51:57, redigerad totalt 2 gånger.