Ny Androidmobil - vilken modell ska jag välja
47 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
clivia skrev:Frågan är mer:
Hur använder du din telefon?
Skulle personligen rent hårdvarumässigt säga att HTCn är bättre än SAMSUNG av flera skäl.
HTC är mer villiga att anpassa sig efter oss användare, Samsung och en rad andra märken tenderar att leva efter stenåldern och vill styra vad du ha i din telefon.
(då pratar orootade saker)
Nu är varken S2 eller S3 dåliga men stabilitetsmässigt skulle HTC hålla bättre och har inte såå mycket sämre prestandan än S2 eller S3.
Resten är så klart upp till din plånbok
Fast om telefonen är bättre men har laddat ur, så spelar det ingen roll hur bra den är. Så om det är som för mig, att batteritid är högprioriterat, så är Samsung i framkant.
När jag har känt på olika telefoner, så har Samsung känts mer intuitiv enkel att hitta i. På HTC snurrar jag runt och letar, på Samsung hittar jag det mesta direkt. Naturligtvis är det olika för folk, samt man lär sig, men för mig var det så här från början när jag inte ens hade haft någon Android än. Även nu känns HTC snurrigare. Men min S3 är snurrigare än den gamla SGS1, så det går väl åt det snurrigare hållet eftersom hög användarvänlighet med automatiska funktioner tenderar att göra det snurrigt för folk som vill ha lite koll.
Min sons Skypenamn syns när man ringer till min lur hemifrån. Och då har jag valt att inte visa Skypekontakter (och de syns ingen annanstans heller). Riktigt störande med alla dessa kontakter från överallt. Foton sorteras upp i diverse mappar som telefonen själv gillar att definiera - användarvänligt antagligen, men störande.
Pappa har HTC och den är ännu rörigare. Jag hjälper honom ibland, men först efter ett jäkla letande.
För att inte tala om Iphone Vad fan har Iphone ingen ordentlig tillbakaknapp för? Jag frågade en ägare hur man kommer tillbaka ett snäpp, men hon sade att man måste trycka hemknappen och börja om. Detsamma sade sedan två andra Iphoneägare. Det kan ju inte vara möjligt att jag öppnar fel mapp och måste gå tillbaka till förstasidan.
Jag rootade min S3 enligt instruktioner från Swedroid, men då fick jag två program som började sluka batteri. Eftersom root försvann när jag uppgraderade, och man i S3 kan deaktivera mängder av bloatware, rootade jag inte igen.
Kan man deaktivera/frysa bloat i HTC också nu?
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Åkt till Elgiganten och kläm och känn på telefonerna där. Du kan kolla funktioner mm mm på direkten.
Enklast är troligtvis att ta en telefon som är så lik den du har idag vad gäller användning. Att det sen finns fler funktioner som du tycker är intressanta är något du kan lära dig i sinom tid.
Själv använder jag Nokia så jag kan inte säga om något om de telefoner du tittar på men den ska vara användarvänlig för dig.
Lycka till!!
Enklast är troligtvis att ta en telefon som är så lik den du har idag vad gäller användning. Att det sen finns fler funktioner som du tycker är intressanta är något du kan lära dig i sinom tid.
Själv använder jag Nokia så jag kan inte säga om något om de telefoner du tittar på men den ska vara användarvänlig för dig.
Lycka till!!
Ska du synka den mot datorn så kolla att det går först. Köpte en Samsung som inte kunde det och lämnade tillbaka den direkt när jag kom underfund med det. Den gick bara att synka med Google eftersom Samsung och Google har ett samarbete. Nokia och Microsoft samarbetar också.
Sv: Ny Androidmobil - vilken modell ska jag välja
Jag använder gsyncit, som effektivt synar googlekontot mot Outlook. Men bara en kalender, om man inte vill trixa, och därmed riskera att det går snett första gången = kalendrarna sammanblandade eller liknande...
Några gratissynkprogram ställde till det rejält, så prova försiktigt. Ett raderade allt äldre än 2 år utan att säga till, ett annat delade upp återkommande händelser till skilda händelser. Inte så kul när man satt födelsedagar så, och inte har slutdatum...
Några gratissynkprogram ställde till det rejält, så prova försiktigt. Ett raderade allt äldre än 2 år utan att säga till, ett annat delade upp återkommande händelser till skilda händelser. Inte så kul när man satt födelsedagar så, och inte har slutdatum...
- Bror Duktig
Sv: Ny Androidmobil - vilken modell ska jag välja
Miche, inte kollat på Galaxy Nexus?
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
barracuber skrev:Titti skrev:Varför inte köpa en kontant?
Av någon anledning vill man dela upp'et
Det är alltså enbart ett sätt att att köpa på avbetalning? Det är inte konstigt om man vill med en såpass dyr sak, oavsett vad.
Då är min följdfråga om det finns andra, billigare, sätt att finansiera köpet eller om det är det mest förmånliga att göra det genom att teckna ett abonnemang? Jag frågar för att jag har funderat - jag har haft abonnemang men gått över till kontantkort och jag har aldrig köpt telefon på avbetalning genom att teckna ett långt abonnemang.
För mig har friheten att inte vara bunden varit så viktig att jag löst finansieringen på andra sätt men jag har funderat över om jag har gjort rätt eller fel rent ekonomiskt och om jag ska tänka om?
Jag skulle ta en Galaxy om jag var du. Samsung är bästa märket på allt.
- Yv Ericsson
- Anslöt: 2012-04-25
Jag har en Samsung Galaxy Mini och den skulle jag inte tipsa någon att köpa. Den är krånglig som tusan. Dessutom tror jag att priset på den gör att man får en sämre mobil. Det är inte samsungs bästa modell direkt.
Det finns flera anledningar till att jag föredrar det abonnemanget, dels så är det lätt att uppgradera utan extra kostnad till en högre månadskostnad med större potter, dels så känns det för närvarande inte möjligt, trots min brors stöd att köpa luren kontant så det får bli "avbetalningsmodellen".
Jag vill dessutom ha en potent och slitstark lur, min gamla LG P500 Optimus One är slö och repig och har inte plats för de nödvändiga apparna.
När det gäller synk till datorn har jag hittat appar som hjälper till så jag aldrig behöver ansluta telefonen till datorn, visserligen krävs root men i och med appen root uninstaller så går det bra att kasta ut appar som man inte vill ha.
S3 har för närvarande en rejäl prisfördel gentemot de andra i min lista, man får 500 kr tillbaka kontant, luren är dessutom snabb och välbyggd och så snart jag ätit frukost ska jag cykla iväg till Elgiganten som 2 km bort och klämma på lurarna och sen bestämma mig.
Tack för alla tips.
Jag vill dessutom ha en potent och slitstark lur, min gamla LG P500 Optimus One är slö och repig och har inte plats för de nödvändiga apparna.
När det gäller synk till datorn har jag hittat appar som hjälper till så jag aldrig behöver ansluta telefonen till datorn, visserligen krävs root men i och med appen root uninstaller så går det bra att kasta ut appar som man inte vill ha.
S3 har för närvarande en rejäl prisfördel gentemot de andra i min lista, man får 500 kr tillbaka kontant, luren är dessutom snabb och välbyggd och så snart jag ätit frukost ska jag cykla iväg till Elgiganten som 2 km bort och klämma på lurarna och sen bestämma mig.
Tack för alla tips.
Återigen finns ingen modell som är lika bra som S3 men något mindre i näven?
- barracuber
Jag gillar den stora skärmen på S3 men jag blev lite besviken på användarinterfacet, speciellt när jag jämförde med HTC One X som har en betydligt mycket trevligare användarupplevelse. Jag tror att Samsung har lite för bråttom med alla modeller och lägger inte ner lika mycket tid på användarupplevelsen som HTC.
Jag har i stort sett bestämt mig nu för en HTC och behåller det gamla abonnemanget tills vidare, brorsan ställer upp och pröjsar den kontant, det blir mest fördelaktigt ekonomiskt på det sättet, även för honom (se min Spoiler i signaturraden).
Jag har i stort sett bestämt mig nu för en HTC och behåller det gamla abonnemanget tills vidare, brorsan ställer upp och pröjsar den kontant, det blir mest fördelaktigt ekonomiskt på det sättet, även för honom (se min Spoiler i signaturraden).
Titti skrev:Det är alltså enbart ett sätt att att köpa på avbetalning? Det är inte konstigt om man vill med en såpass dyr sak, oavsett vad.
Då är min följdfråga om det finns andra, billigare, sätt att finansiera köpet eller om det är det mest förmånliga att göra det genom att teckna ett abonnemang? Jag frågar för att jag har funderat - jag har haft abonnemang men gått över till kontantkort och jag har aldrig köpt telefon på avbetalning genom att teckna ett långt abonnemang.
För mig har friheten att inte vara bunden varit så viktig att jag löst finansieringen på andra sätt men jag har funderat över om jag har gjort rätt eller fel rent ekonomiskt och om jag ska tänka om?
Spara först och köp kontant är mitt råd. Tror knappast att det är köparen som tjänar något på erbjudanden av typen "endast 349:-/mån, fria SMS och MMMS....osv". Hur mycket kostar mobilen totalt efter 24 eller 36 månader?
Har man råd med det spelar det ingen roll, "det drabbar ingen fattig", men här verkar inte de rika vara i majoritet.
Jag skulle aldrig någonsin skuldsätta mig för elektronikprylar. Mår illa även av tanken på vilka som tillerkar allt det ni/vi konsumerar. Barnarbetare i Kina? Det går visst åt över 20 kg kemikalier för att tillverka EN stationär dator.
Den som är satt i skuld är icke fri. (Göran Perssons kloka ord)
Selma skrev:Spara först och köp kontant är mitt råd. Tror knappast att det är köparen som tjänar något på erbjudanden av typen "endast 349:-/mån, fria SMS och MMMS....osv". Hur mycket kostar mobilen totalt efter 24 eller 36 månader?
Tror du har helt rätt i det. I slutändan är det alltid de som vinner och vi som förlorar.
Det är inte helt trivialt att räkna på vad man kommer att göra av med på ring/mess/surfkostnader. Det är rätt många parameterar att ta hänsyn till. Dessutom är abonnemangreglerna medvetet snårigt skriva.
Jag satt i somras och försökte räkna inte bara på mina egna kostnader utan på hela min familjs. Det är ganska intressant och lärorikt om man bara kommer igång. Tyvärr kräver det en hel del tid så familjen undrar om man har emigrerat till Australien.
- barracuber
Ibland kan man tjäna på abonnemang. Om man analyserar och räknar så noga som jag, så kan man det, om man har exakt rätt ringbeteende.
Men det är inte sådana som jag som bolagen tjänar på, utan de som inte tänker så noga och ofta skaffar abonnemang som de inte tjänar på för att de inte förstår att räkna.
Ett annat problem som är högst relevant är att det alltid hinner komma nya och bättre abonnemang innan bindningstiden är slut. Som det som dök upp hos Comviq nu. Säkert konkurrerar det fram bättre abb hos andra också. Tycker mig förresten redan se bättre abonnemang hos konkurrenterna än då jag kollade abonnemang när jag köpte min S3 i maj.
När jag köpte min S3, fanns det endast ETT abonnemang där det blir lika dyrt med telefonen som om jag köpte den för sig och hade kontantkort. Och då hade det nackdelen med bundet abonnemang (minns inte om luren var låst, det är de ju inte så ofta längre). Om luren är låst, minskar andrahandsvärdet, alternativt man måste låsa upp den. Om man inte flashar in egen mjukvara så har man väl operatörens jäkla bloatware också = lägre andrahandsvärde det också.
Jag köper alltid lur på Tradera. Får dem då ca 1000 kr billigare än nypris. Kollar såklart säljaren noga, omdömen, vad den sålt, hur mycket och länge. Väljer auktioner som går ut typ torsdag kl 14 när ingen kan buda Därför har mina Traderatelefoner blivit 1 500 kr billigare än nyköp, alltså billiga även för att vara Tradera.
Men det är inte sådana som jag som bolagen tjänar på, utan de som inte tänker så noga och ofta skaffar abonnemang som de inte tjänar på för att de inte förstår att räkna.
Ett annat problem som är högst relevant är att det alltid hinner komma nya och bättre abonnemang innan bindningstiden är slut. Som det som dök upp hos Comviq nu. Säkert konkurrerar det fram bättre abb hos andra också. Tycker mig förresten redan se bättre abonnemang hos konkurrenterna än då jag kollade abonnemang när jag köpte min S3 i maj.
När jag köpte min S3, fanns det endast ETT abonnemang där det blir lika dyrt med telefonen som om jag köpte den för sig och hade kontantkort. Och då hade det nackdelen med bundet abonnemang (minns inte om luren var låst, det är de ju inte så ofta längre). Om luren är låst, minskar andrahandsvärdet, alternativt man måste låsa upp den. Om man inte flashar in egen mjukvara så har man väl operatörens jäkla bloatware också = lägre andrahandsvärde det också.
Jag köper alltid lur på Tradera. Får dem då ca 1000 kr billigare än nypris. Kollar såklart säljaren noga, omdömen, vad den sålt, hur mycket och länge. Väljer auktioner som går ut typ torsdag kl 14 när ingen kan buda Därför har mina Traderatelefoner blivit 1 500 kr billigare än nyköp, alltså billiga även för att vara Tradera.
- Bror Duktig
Miche skrev:Konstigt, jag kollar på swedroid och de har inte testat Sony Xperia Acro S
http://www.swedroid.se/en-narmare-titt-pa-sony-xperia-acro-s/
Xperia Acro S är riktad till dem som vill ha en lite tåligare telefon som ändå lever upp till de prestandakrav som ställs på mellansegmentet av Androidtelefoner, dit Acro S idag får räknas. En IP57-klassificering och mineralglas framför displayen talar för att enheten lär överleva det mesta som en vardagsanvändare kan utsätta den för i form av dagligt slitage och mindre till medelstora misstag.
Sammanfattningsvis är vi imponerade av Xperia Acro S; den vattentäta konstruktionen tillsammans med en display som kort och gott är fantastisk utgör en god kombination, och den extra tjockleken som telefonen har jämfört med många andra upplevs snarare som en fördel än en nackdel, tack vare komforten den ger.
Acro S är lämpad för den som är ute efter en Androidtelefon i mellansegmentet och som är beredd att betala lite extra för ett utökat skydd mot de olyckor som de kan råka ut för, eftersom detta är den mest märkbara skillnaden mot systertelefonen Xperia S som idag är några hundralappar billigare. Värt att nämna är också att vi upplever att Acro S ligger betydligt bättre i handen än Xperia S gör.
För den som vill ha det allra senaste inom hård- eller mjukvara och som inte tycker sig behöva IP-klassificeringen är det troligtvis bättre att se sig om på annat håll, då Snapdragon S3 inte är någon ny eller uppseendeväckande kraftfull plattform och Ice Cream Sandwich inte längre är det senaste ropet inom Androidversioner.
Bror Duktig skrev:Ibland kan man tjäna på abonnemang. Om man analyserar och räknar så noga som jag, så kan man det
Om du tjänade på abonnemanget, hur mycket fick du då från operatören?
Tack Moggy, nu är jag än mer övertygad om att HTC One X är rätt val för mig, flytet i användningen (som även S3 har) kombinerat med ett extremt trevligt användarinterface gör att den telefonen känns helt rätt och bör klara sig ett par år utan bli för trött.
Sv: Re: Ny Androidmobil - vilken modell ska jag välja
Miche skrev:Tack Moggy, nu är jag än mer övertygad om att HTC One X är rätt val för mig, flytet i användningen
Den som har Tegra3. Nån ny HTC har ju Krait S4 med Adreno 225. SoCen som är betydligt bättre än S3 och tillverkningsprocrss på 28nm göra den strömsnål.
Sv: Re: Ny Androidmobil - vilken modell ska jag välja
Selma skrev:Bror Duktig skrev:Ibland kan man tjäna på abonnemang. Om man analyserar och räknar så noga som jag, så kan man det
Om du tjänade på abonnemanget, hur mycket fick du då från operatören?
När man skriver som jag skrev, så menar man "tjäna i jämförelse med i det här fallet, att inte ha abonnemang".
Ingen får pengar av någon operatör.
- Bror Duktig
Bror Duktig skrev:När man skriver som jag skrev, så menar man "tjäna i jämförelse med i det här fallet, att inte ha abonnemang".
I det här fallet betyder tjänar - sparar.
kullan skrev:Bror Duktig skrev:När man skriver som jag skrev, så menar man "tjäna i jämförelse med i det här fallet, att inte ha abonnemang".
Det vet jag. Vad jag försöker säga är att du aldrig "tjänar" på något du betalar för oavsett hur billigt det är. "Köp tre, betala för två" och liknande erbjudanden är exempel på detta.
"Ibland kan man tjäna på abonnemang". Det du tjänar på är att avstå från att teckna något abonnemang öht.
kullan skrev:I det här fallet betyder tjänar - sparar.
Låter helt klart bättre än tjänar men ännu bättre uttryck är nog lägre kostnad!
Selma skrev:kullan skrev:Bror Duktig skrev:När man skriver som jag skrev, så menar man "tjäna i jämförelse med i det här fallet, att inte ha abonnemang".
Det vet jag. Vad jag försöker säga är att du aldrig "tjänar" på något du betalar för oavsett hur billigt det är. "Köp tre, betala för två" och liknande erbjudanden är exempel på detta.
"Ibland kan man tjäna på abonnemang". Det du tjänar på är att avstå från att teckna något abonnemang öht.
"Tjänar på" är ett populäruttryck, och någon språkexpert kan säkert säga om de är korrekt/acceptabelt att använda om man t.ex. ändå tänkt köpa något, och får det mycket billigare om man utnyttjar ett erbjudande.
Svårt för mig att förstå att "det vet du" när du "försöker säga är att du aldrig "tjänar" på något du betalar för oavsett hur billigt det är." när du uttrycker det som en fråga där du undrar om man får pengar från operatören.
Men känns det inte jäkligt OT att diskutera detta här i denna tråd?
- Bror Duktig