Numret upphört - men ändå inte
19 inlägg
• Sida 1 av 1
Hej!
Blev uppringd igår. Nåt knas hände när jag svarade, vi kunde inte höra varandra. Jag såg vem det var, och såg numret. Kunde inte ringa upp för numret fanns inte.
Idag hände samma sak. Han ringde, men smartphonen var på laddning och precis när jag tagit bort laddaren lade han på. Numret går inte att ringa till, numret finns inte. Personen har en konstig stavning på sitt förnamn och han finns på Eniro med adress och allt, men utan telefonnummer.
Jag tror jag vet vad det gäller. Om numret är hemligt eller ligger bakom en växel, varför syns det i min telefon? Och varför säger en röst att numret upphört eller slutat gälla när jag ringer honom? Han har ju själv använt det.
Lilla Gumman
Blev uppringd igår. Nåt knas hände när jag svarade, vi kunde inte höra varandra. Jag såg vem det var, och såg numret. Kunde inte ringa upp för numret fanns inte.
Idag hände samma sak. Han ringde, men smartphonen var på laddning och precis när jag tagit bort laddaren lade han på. Numret går inte att ringa till, numret finns inte. Personen har en konstig stavning på sitt förnamn och han finns på Eniro med adress och allt, men utan telefonnummer.
Jag tror jag vet vad det gäller. Om numret är hemligt eller ligger bakom en växel, varför syns det i min telefon? Och varför säger en röst att numret upphört eller slutat gälla när jag ringer honom? Han har ju själv använt det.
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Kan det være at telefonen er sperret for innkommende samtaler?
- Jeopardy Lane
- Inaktiv
- Anslöt: 2014-02-23
Re: Numret upphört - men ändå inte
Kanske. Jag känner inte personen. Om det är den jag tror, så jobbar han som musikpedagog. Jag ska få chansen att göra nåt som jag inte vill avslöja. I Falun. Men vederbörande bor tydligen i Stockholm. Det är därifrån han ringer också. Numret är 08 och adressen är Stockholm nånstans.
Senast redigerad av Lilla Gumman 2014-03-06 20:01:23, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
Lilla Gumman skrev:
Kan vara växeln som skickar ut numret och så är det anknytningen inte längre aktiv. Att han ringer fårn bakom en växel men har fått ett annat nummer. Det som syns som det nummer som ringer upp är bara en text som skickas med i nätet och som inte behöver ha nåt med det riktiga numret att göra.
Rösten som säger att numret inte finns, blir det så att det startas ett samtal innan den rösten går igång? Så att det är växeln dit du ringer som svarar och inte nåt felmeddelande i operatörens nät.
Vissa nummer på mitt jobb gåt ej att ringa till utifrån men man kan ringa ut. Ringer man ut syns nummret. De ingår i arbetsplatsens växel med interna kortnummer osv.
Zirre skrev:Vissa nummer på mitt jobb gåt ej att ringa till utifrån men man kan ringa ut. Ringer man ut syns nummret. De ingår i arbetsplatsens växel med interna kortnummer osv.
Okej, tack. Det är ju en av flera möjliga förklaringar.
Det var inte musikpedagogen. Jag har dubbelkollat namnet. Bara mellannamnet var samma.
Det är ett 08-nummer och personen bor i Stockholm. Det kan vara en person med AS. Eller en person som har koppling till AS, eller OA. Det är inget namn jag tycker mig ha hört. Fast jag är ju väldigt dålig på folks namn, så det kan mycket väl vara nån som vill stämma träff med mig angående nåt med OA eller liknande. Har ingen aning.
Dumt att personen inte låter fler signaler gå fram. I onsdags ringde personen cirka 18.15 och idag cirka 17.40. Så imorgon mellan 17 och 19 tänker jag ha smartphonen nära mig och vara beredd att svara. Det känns viktigt. Men jag blir irriterad på mig själv att ingen klocka ringer vad personen vill. Att inte adressen ger nån signal om vem personen är. Att personen inte går att ringa till.
Den som är nyfiken kan få namnet i PM. Kanske kan någon här känna igen namnet? Törs inte lägga ut det i tråden, ifall man inte får göra så enligt reglerna här på forumet. Men om man får det så gör jag det.
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Verkar vara en som sitter i 4 bolagsstyrelser. Kan ju vara så att jag vunnit nåt. Men företagen känner jag inte igen. Jaja, personen får återkomma helt enkelt.
- Lilla Gumman
Moggy skrev:Lilla Gumman skrev:
Kan vara växeln som skickar ut numret och så är det anknytningen inte längre aktiv. Att han ringer fårn bakom en växel men har fått ett annat nummer. Det som syns som det nummer som ringer upp är bara en text som skickas med i nätet och som inte behöver ha nåt med det riktiga numret att göra.
Rösten som säger att numret inte finns, blir det så att det startas ett samtal innan den rösten går igång? Så att det är växeln dit du ringer som svarar och inte nåt felmeddelande i operatörens nät.
Det är ingen växeltelefonist som svarar. Det är en automatisk röst. Samma röst som man får höra om man råkar slå fel nummer, man missar nån siffra och ringer upp ett nummer som inte finns.
Nåja, jag får fråga OA helt enkelt.
- Lilla Gumman
Denne man ringde idag 17.27, 3-4 signaler. Hann inte fiska upp telefonen ur fickan och svara.
Måste alltså sitta med telefonen i handen, redo att svara, från klockan 17 imorgon. Irriterande, men det är väl enda sättet att få veta vad herrn vill.
Måste alltså sitta med telefonen i handen, redo att svara, från klockan 17 imorgon. Irriterande, men det är väl enda sättet att få veta vad herrn vill.
- Lilla Gumman
Det är en försäljare så antingen blockerar du numret (du kan lägga in det i telefonboken och sen klicka menyknappen och spärra numret) eller så jävlas du ordentligt med dom och pratar bort deras tid (men då ska man vara slängd i käften, det är inte så lätt).
Anledningen till att du inte hinner svara är troligen att de ringer flera nummer samtidigt (en metod som borde vara olaglig, jag har hotat försäljarna med polisanmälan om de fortsätter när jag märkt att de använder metoden och då har jag hamnat på deras spärrlista och slipper idioterna igen) och slänger på luren hos alla andra när en svarar.
Anledningen till att du inte hinner svara är troligen att de ringer flera nummer samtidigt (en metod som borde vara olaglig, jag har hotat försäljarna med polisanmälan om de fortsätter när jag märkt att de använder metoden och då har jag hamnat på deras spärrlista och slipper idioterna igen) och slänger på luren hos alla andra när en svarar.
Re: Sv: Numret upphört - men ändå inte
Miche skrev:Det är en försäljare så antingen blockerar du numret (du kan lägga in det i telefonboken och sen klicka menyknappen och spärra numret)
Man kan lägga in det i spärrlistan utan att behöva lägga in det i telefonboken.
Gör långtryck på nummret i "loggar" bara så kommer alternativet "lägg till i spärrlistan" upp.
Jag kan låta TrueCaller blockera numret, det brukar jag göra med försäljare. Då brukar jag se ett nummer som jag inte känner igen. Om jag söker på numret på Eniro brukar det stå "företag som bedriver telefonförsjälning" och då är saken klar. I det här fallet får jag upp en persons namn, och en adress. Personen har koppling till fyra bolag, som alla sitter på den adressen. Så okej, det kan vara telefonförsäljning, men man brukar inte bli uppringd dagligen såvida det verkligen inte är något dom vill. Som att man är kund hos företaget och de vill förlänga avtalet, eller något liknande.
Men okej, jag ska inte hetsa upp mig över detta. Får personen tag i mig så vet jag vad den vill, annars får det vara. Jag brukar kunna säga nej till telefonförsäljare, lägger på luren om de inte fattar.
Gissar att det är premiepensionsförvaltare som vill ha tag på mig nu. De vill veta vilket bolag jag har nu, och hur avtalet ser ut. Om jag säger att jag är upptagen, så säger dom "jamen, då återkommer vi" och dom ger sig inte förrän jag har svarat på deras frågor. Bläh. Jag är inte intresserad av att byta premiepensionsförvaltare. Antar att jag kan säga att jag inte är intresserad av att byta bolag och slänga på luren, och spärra dom premiepensionsförvaltningsbolag som jag inte är intresserad av.
Men okej, jag ska inte hetsa upp mig över detta. Får personen tag i mig så vet jag vad den vill, annars får det vara. Jag brukar kunna säga nej till telefonförsäljare, lägger på luren om de inte fattar.
Gissar att det är premiepensionsförvaltare som vill ha tag på mig nu. De vill veta vilket bolag jag har nu, och hur avtalet ser ut. Om jag säger att jag är upptagen, så säger dom "jamen, då återkommer vi" och dom ger sig inte förrän jag har svarat på deras frågor. Bläh. Jag är inte intresserad av att byta premiepensionsförvaltare. Antar att jag kan säga att jag inte är intresserad av att byta bolag och slänga på luren, och spärra dom premiepensionsförvaltningsbolag som jag inte är intresserad av.
- Lilla Gumman
Ah, tack för tipset.Zirre skrev:Miche skrev:Det är en försäljare så antingen blockerar du numret (du kan lägga in det i telefonboken och sen klicka menyknappen och spärra numret)
Man kan lägga in det i spärrlistan utan att behöva lägga in det i telefonboken.
Gör långtryck på nummret i "loggar" bara så kommer alternativet "lägg till i spärrlistan" upp.
Karln finns på Facebook. Finns bara en i Sverige med det namnet. Fast skriva till honom på Facebook är kanske ingen god ide. Men nu vet jag iaf lite mer om karln, dock inte vad han vill.
- Lilla Gumman
Numret är spärrat. Jag har gett upp.
Han ringde i 3 sekunder. Inte en chans att hinna svara på 3 sekunder. Första gången hann jag verkligen svara eftersom jag hade telefonen i handen och samtalet tickade igång, men jag fick inget svar från honom. De andra fyra gångerna hann jag inte svara.
En telefonförsäljare brukar ju vilja ha svar från de han ringer till. Verkar konstigt att det alltid är bara 3 sekunder, sen bryts det. Första gången när jag verkligen hann att svara verkade personen inte vara intresserad av att köra sitt säljsnack, eller vad det nu är han vill.
Så, nu vet ni att jag inte mera kommer bli störd. Eller jo, jag ser väl att personen ringt men att telefonen spärrat det hela antar jag.
Han ringde i 3 sekunder. Inte en chans att hinna svara på 3 sekunder. Första gången hann jag verkligen svara eftersom jag hade telefonen i handen och samtalet tickade igång, men jag fick inget svar från honom. De andra fyra gångerna hann jag inte svara.
En telefonförsäljare brukar ju vilja ha svar från de han ringer till. Verkar konstigt att det alltid är bara 3 sekunder, sen bryts det. Första gången när jag verkligen hann att svara verkade personen inte vara intresserad av att köra sitt säljsnack, eller vad det nu är han vill.
Så, nu vet ni att jag inte mera kommer bli störd. Eller jo, jag ser väl att personen ringt men att telefonen spärrat det hela antar jag.
- Lilla Gumman
Kanske någon app eller liknande i hans telefon som ringer upp och han är kanske inte ens medveten om det...
Spärr är bra.
Spärr är bra.
Re: Sv: Numret upphört - men ändå inte
Pemer skrev:Fy fan för telefonterror...
Ja.
Undrar om jag ändå ska kontakta honom och meddela? Kan ju skriva ett brev till hans adress. På den adressen ligger de bolag han är styrelseledamot i. Annars får det kanske inget slut.
- Lilla Gumman