Nu vill jag veta...hur ser ni kristna på ateister?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Miche » 2014-06-11 22:05:39

MsTibbs skrev:
Miche skrev:
MsTibbs skrev:Helvetet är snarare "frånvaro av Gud".
Då måste jag leva i det som ni kallar för Helvete. Måste säga att det uppenbarligen är en bra plats för jag har det bra.

Tja, bra jämfört med vad? ;)
Bl.a. jämfört med hur mitt liv var förut när jag var deprimerad i drygt 30 år men även jämfört med traditionella beskrivningar av himlen, det verkar så fruktansvärt trååååkigt...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav elle » 2014-06-11 22:16:02

Miche skrev:Bl.a. jämfört med hur mitt liv var förut när jag var deprimerad i drygt 30 år men även jämfört med traditionella beskrivningar av himlen, det verkar så fruktansvärt trååååkigt...

Är lyckan något tråkigt ?
Senast redigerad av elle 2014-06-11 22:16:23, redigerad totalt 1 gång.
elle

Anslöt: 2011-01-09

Inläggav MsTibbs » 2014-06-11 22:16:16

Miche skrev:Bl.a. jämfört med hur mitt liv var förut när jag var deprimerad i drygt 30 år men även jämfört med traditionella beskrivningar av himlen, det verkar så fruktansvärt trååååkigt...

Jag hoppas himlen har en utkant, med gamla träd och porlande bäckar... och Arvikafestivalen!!! 8)
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Miche » 2014-06-11 22:27:13

elle skrev:

Jag ser inte den kristna traditionella beskrivningen av himlen som någon speciellt lycklig plats, jag är dessutom betydligt mycket lyckligare än de beskrivningarna.
Miche

Inläggav elle » 2014-06-12 7:05:55

Miche skrev:
elle skrev:

Jag ser inte den kristna traditionella beskrivningen av himlen som någon speciellt lycklig plats, jag är dessutom betydligt mycket lyckligare än de beskrivningarna.

Du har kanske läst en beskrivning av helvetet för det är inte någon speciellt lycklig plats .
elle

Inläggav Mats » 2014-06-12 8:54:46

elle skrev:
Miche skrev:
elle skrev:Är lyckan något tråkigt ?

Du har kanske läst en beskrivning av helvetet för det är inte någon speciellt lycklig plats .

Här länkade geocache till en beskrivning av helvetet som en plats där man vilar utan känsel och medvetande. I så fall är det en plats helt utan olycka och för mig skulle det vara en klar förbättring mot hur jag har det nu.
Mats

Anslöt: 2007-04-09

Inläggav Miche » 2014-06-12 12:23:33

@Parvlon, det är bra för dig att du fick något som räddade ditt liv, det är dock knappast någon gud som ingripit eftersom det inte existerar någon gud som kan ingripa, det handlar enbart om att din hjärna inbillar sig saker, precis som den inbillade sig psykosen som i sig är ett allvarligt sjukdomstillstånd. Nu inbillar sig din hjärna däremot saker som gör att du mår bra och det är glädjande.

Fortsätt du att läsa din bibel och tro på gud eftersom du mår bra av det men tro inte därmed att det är en medicin som fungerar för alla.
Miche

Inläggav Parvlon » 2014-06-12 12:26:01

Miche; Du tror att du vet att det inte finns någon Gud. Du anklagar kristna för att missionera och påstå att ens tro är vetande men det är ju du som gör det. Anledningen är att du är tjockskallig. De flesta ateister vet om att de inte vet. Du bestämmer inte vad jag ska tro. Det gör Gud.

Jag mådde faktiskt bra i min psykos. Var med om en massa Satans frestelser. Egentligen borde jag bara ignorera dig. Anmäla är ingen idé har jag märkt.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Parvlon » 2014-06-12 21:51:16

Kanske ska ändra trådnamnet till "vad tycker ni troende om ateister?"
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-12 21:55:19

Parvlon skrev:Kanske ska ändra trådnamnet till "vad tycker ni troende om ateister?"

Nja, okej, fast har vi några andra troende här på AF? Inga praktiserande judar, vad jag vet, kan inte komma på någon som är muslim...någon buddhist har jag för mig att jag har träffat på, men minns inte.
Jag valde "kristna" eftersom det brukar vara kristna vs ateister/agnostiker här på forumet.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav Parvlon » 2014-06-12 22:02:51

Låter misstänkt likt SD. "Jag hatar inte invandrare, bara invandringspolitiken."

Jag förstår det som att de flesta inte pratar om sin tro p-ga rädsla för att bli trakasserade av ateister.
Senast redigerad av Parvlon 2014-06-12 22:04:29, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav elle » 2014-06-12 22:09:49

Parvlon skrev:Jag förstår det som att de flesta inte pratar om sin tro p-ga rädsla för att bli trakasserade av ateister.

Jag vet kristna som inte vågar berätta för folk att de är kristna eller katoliker IRL .
elle

Inläggav MsTibbs » 2014-06-12 22:12:57

elle skrev:
Parvlon skrev:Jag förstår det som att de flesta inte pratar om sin tro p-ga rädsla för att bli trakasserade av ateister.

Jag vet kristna som inte vågar berätta för folk att de är kristna eller katoliker IRL .

Många säger att man är dum i huvudet om man är öppet kristen. Jag kan ta det, men det kan inte alla tåla.
MsTibbs

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-12 22:25:47

Dum i huvudet är man bara om man prackar på andra sin livsåskådning (vad det än handlar om).
En av mina bästa vänner är öppet kristen och hon är en av de smartaste jag vet.
Kahlokatt

Inläggav MsTibbs » 2014-06-12 22:31:29

Att svara ja på frågan om man går i kyrkan, då får man ett "jaja" suck. Jag tror aldrig jag varit en sån som prackat på.
MsTibbs

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-12 22:35:25

Jag går faktiskt gärna till kyrkan, även om jag inte går på gudstjänst. Har alltid gillat lugnet och ljuset i kyrkor. Jag brukar tända ljus för nära anhöriga som har dött, även djurkompisar, som t.ex. ett kattkompis som blev skjuten, eller min kusins kanin. Sedan brukar jag sätta mig och tänka t.ex. "nu har Tusse det bra".
Kahlokatt

Inläggav kapuni » 2014-06-12 22:55:41

Min familj i Sverige vet inte om att jag är troende. Just av den anledningen att svenskar har sådana fördomar mot kristna och förlöjligar.
Men jag hoppas att familjen ska ta till sig Gud och tro på Honom (om de nu inte redan gör det).
kapuni

Anslöt: 2010-04-28

Inläggav kiddie » 2014-06-13 3:43:48

Tycker det är mesigt vilket håll det än kommer från. Larvigt typ kalla Jesus låtsaskompis och sådant. Räcker väl med att man säger att man inte tror. Larvigt av de kristna som trycker ner ateister med. Vuxna människor liksom...
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav kapuni » 2014-06-13 7:47:18

kiddie skrev:Tycker det är mesigt vilket håll det än kommer från. Larvigt typ kalla Jesus låtsaskompis och sådant. Räcker väl med att man säger att man inte tror. Larvigt av de kristna som trycker ner ateister med. Vuxna människor liksom...
+1
kapuni

Inläggav Alien » 2014-06-15 5:02:36

Tråden har gått off topic så tråden låses för moderering.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Alien » 2014-06-18 2:03:16

Moderator:

Enligt trådrubriken ska tråden handla om hur kristna ser på ateister, inte om för och emot religion i allmänhet, religion vs vetenskap, hur ateister ser på kristna, antisemitism vs antisionism m m.

Har flyttat en del inlägg till off-toptic och andra till:
om-religios-tro-vs-vetenskap-t37900.html
om-gaza-palestina-t30363.html

Hänvisar även till den nystartade tråden nu-vill-jag-veta-hur-ser-ni-ateister-pa-kristna-t40557.html

Låser upp denna tråd.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Wine » 2014-06-27 22:55:55

kapuni skrev:Min familj i Sverige vet inte om att jag är troende. Just av den anledningen att svenskar har sådana fördomar mot kristna och förlöjligar.
Men jag hoppas att familjen ska ta till sig Gud och tro på Honom (om de nu inte redan gör det).

kapuni skrev:
Miche skrev:USA, dubbelmoralens Mecka där religionen står högt i kurs men den betyder inget för handlingarna...

Svenskar har ju så bra koll på USA, alltså! Allt man ser på TV och läser i skvallertidningarna måste ju stämma!

kapuni, har du läst om undersökningen World Values Survey, hur udda svenskar är i jämförelse med människor i andra delar av världen, framförallt när det gäller just religiös tro.

Här finns en artikel som handlar om undersökningen World Values Survey:

DN - "Sverige har världens mest avvikande folk"
Publicerad 2006-03-21 01:05

Ny undersökning om kulturella skillnader: I ett internationellt perspektiv är inte invandrarna annorlunda, utan Sverige.. Svenskarnas åsikter ligger längst bort från de genomsnittliga värderingarna i världens länder. Det visar en undersökning som gjorts på uppdrag av Integrationsverket och som presenteras i dag. Undersökningen - som består av material från ett 80-tal länder - visar att religionen inte spelar någon större roll i Sverige. Samma sak gäller familjen i traditionell mening. Åsikter som särskiljer oss från de flesta andra länder. Svensken avvisar också tydligt idén om starka ledare, och tror på öppenhet, frihet och demokrati som inga andra. I ett litet bredare internationellt perspektiv tycks det inte vara invandrarna som är så annorlunda, utan snarare Sverige, skriver Integrationsverkets generaldirektör Andreas Carlgren.

och här är mer om detta:

SvD - Sverige står modell för en ny andlighet
23 februari 2010 kl 00:01 , uppdaterad: 12 maj 2011 kl 16:18

INDIVIDTRO. Gud är inte död i Sverige, men nästan. Fast det är bara den gamla personliga, styrande och ställande guden som är på väg att gå hädan. När filosofer och tänkare runt om i världen livligt diskuterar en ny gudssyn kommer de fram till en grundhållning som liknar den typiskt svenska.

Lagomlandet Sverige är ett intressant land. Svenskars värderingar är exempelvis inte alls särskilt ”normala” eller ”lagom”. Ur omvärldens synvinkel är vi snarare de mest avvikande.

Enligt en återkommande internationell undersökning om människors värderingar, World Values Survey, är Gud viktig bara för var femte svensk (17 procent) och religion är viktigt för enbart var tredje (35 procent). Om någon tycker att detta verkar vara en förvånansvärt hög andel ska ni veta att ur ett internationellt perspektiv är det här låga siffror, faktiskt lägst i världen.

Sverige är det mest icketypiska landet vad gäller organiserad religion. Extremt kan man hävda. Det menar Thorleif Petterson, professor emeritus i religionssociologi vid Uppsala universitet och ansvarig för den svenska delen av World Values Survey, som är ett nätverk av sociologer som studerar förändringar i människors värderingar och hur detta påverkar ett samhälle.

Finns också postat i tråden Sådana är vi Svenskar
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav kapuni » 2014-06-27 23:30:39

Wine skrev:kapuni, har du läst om undersökningen World Values Survey, hur udda svenskar är i jämförelse med människor i andra delar av världen, framförallt när det gäller just religiös tro.

Tack för informationen!

Det är intressant, och jag har märkt av det ju mer jag befinner mig utanför Sverige. Att det nästan ses som en självklarhet att förakta kristna. Jag har absolut märkt att många svenskar har en konstig syn på kristendom.

Svenskarna tycker om att beskylla USA för både det ena och det andra och att det skulle vara ett land med en massa religiösa galningar.

Men ärligt talat tror jag det är Sverige som har fått religion och kristendom om bakfoten. Och det är ju artiklarna du hänvisar till ett bra exempel på.

Sverige har tappat respekten för kristna. Inte bara mot kristna, jag kan se flera andra skillnader mellan svenskar och amerikaner som visar på att svenskarna har mindre respekt för människor. Gamlingar är ett annat sådant exempel. Och det tror jag invandrare till Sverige kan hålla med om.

I USA respekterar man varandras tro och ifrågasätter det inte. Och icke-troende blir verkligen inte upprörda av att någon skulle be för dem. Och det ses som hur naturligt som helst att gå till kyrkan på söndagar eller andra bibelstudier. Och det är alla möjliga sorters människor jag pratar om.

Dessutom är inte USA så värst kristet. Det är väldigt blandat. Och Sverige har mycket mer kristna helgdagar än vad USA har. Till exempel.
kapuni

Inläggav kiddie » 2014-06-27 23:38:03

Jo, innan hade vi ju än fler, saker som amerikanerna inte alls firar och man får förklara vad det är t o m. Pingst och kristi himmelsfärd. Och vår synnerligen utdragna påsk (i gamla tider firade man t o m 3e dag påsk).

USA är väl lite mer nationaldag, memorial day och thanksgiving, saker som har med USAs historia som stat att göra.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Återgå till Intressanta intressen

Logga in