Nu vill jag veta... hur ser ni ateister på kristna?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Nu vill jag veta...hur ser ni ateister på kristna?

Inläggav kapuni » 2014-06-15 20:37:29

Skinny skrev:http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/studie-om-tro-och-intelligens/

Jag anser att kristna människor är mindre intelligenta än andra människor.

Nu handlar väl inte den studien om endast kristna, utan om alla religiösa.

Men anledningen till deras resultat lär bero på att IQ mäter det logiska tänkandet. Och att mäta religiositet med IQ är inte så smart. Logiskt tänkande och andlighet går nog inte att mäta tillsammans alla gånger.
kapuni

Anslöt: 2010-04-28

Inläggav Wine » 2014-06-15 20:42:19

kapuni skrev:

Men anledningen till deras resultat lär bero på att IQ mäter det logiska tänkandet. Och att mäta religiositet med IQ är inte så smart. Logiskt tänkande och andlighet går nog inte att mäta tillsammans alla gånger.

Det är samma studie som Krigarsjäl startat en tråd om och som diskuterats här:

Troende mindre intelligenta
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav kapuni » 2014-06-15 20:51:31

Wine skrev:
kapuni skrev:

Det är samma studie som Krigarsjäl startat en tråd om och som diskuterats här:

Troende mindre intelligenta

Jo, jag misstänkte det, att det bara finns en studie. Som icke-troende tycker om att ha som försvar.
kapuni

Anslöt: 2010-04-28

Inläggav elle » 2014-06-15 21:14:12

Skinny skrev:Jag anser att kristna människor är mindre intelligenta än andra människor.

Jag anser att det finns värre saker man kan vara än att vara " mindre intelligent " .
elle

Anslöt: 2011-01-09

Inläggav Parvlon » 2014-06-15 21:34:58

Kahlokatt skrev:Jag hade en natt en dröm som har varit väldigt viktig för mig. Jag grälade med någon som sade att homosexualitet är synd och att Gud är emot det. Jag blev jätteupprörd och sade: "Nej! Du har fel! Homosexualitet är inte synd! För Gud är..."
Och så plötsligt insåg jag sanningen:
"...Gud är KÄRLEK! Inget mer och inget mindre. Bara ren kärlek."
Och jag svävade uppåt mot ett ljus och det ljuset var....

Bild

Satan själv gör sig lik en ljusets ängel. (2 Kor 11:14.)
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav slackern » 2014-06-15 21:36:31

Parvlon skrev:
Kahlokatt skrev:Jag hade en natt en dröm som har varit väldigt viktig för mig. Jag grälade med någon som sade att homosexualitet är synd och att Gud är emot det. Jag blev jätteupprörd och sade: "Nej! Du har fel! Homosexualitet är inte synd! För Gud är..."
Och så plötsligt insåg jag sanningen:
"...Gud är KÄRLEK! Inget mer och inget mindre. Bara ren kärlek."
Och jag svävade uppåt mot ett ljus och det ljuset var....

Bild

Satan själv gör sig lik en ljusets ängel. (2 Kor 11:14.)

Han var väl en ljusets ängel? Lucifer betyder väl det?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Parvlon » 2014-06-15 21:38:08

slackern skrev:Han var väl en ljusets ängel? Lucifer betyder väl det?
Han uppträder som en ljusets ängel, enligt bibeln.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav slackern » 2014-06-15 21:42:49

Parvlon skrev:
slackern skrev:Han var väl en ljusets ängel? Lucifer betyder väl det?
Han uppträder som en ljusets ängel, enligt bibeln.

Han är väl en ängel från början? Så förvisar gud honom?
slackern

Inläggav Parvlon » 2014-06-15 21:48:00

slackern skrev:Han är väl en ängel från början? Så förvisar gud honom?
Lustigt att du först skriver "var" sedan "är" men ja, något sånt. Han går runt på planeten som ett odjur och förleder människors hjärtan.

Jag misstänker att det var det jag fick uppleva i min psykos. Natten innan jag begick två självmordsförsök så vaknar jag av att en andevarelse gick in i min kropp. Misstänker även att det är så han gör när han skappar nya "irrläror"/religioner, för jag fick uppleva en mängd konstigheter som gjorde att jag trodde på både det ena och andra.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-15 21:56:28

elle skrev:
Skinny skrev:Jag anser att kristna människor är mindre intelligenta än andra människor.

Jag anser att det finns värre saker man kan vara än att vara " mindre intelligent " .

Jag tror inte att det är någon skillnad i intelligens mellan religiösa och icke-religiösa, jag tror det är högst individuellt.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav Myrkr » 2014-06-15 21:59:34

Tror gör man i kyrkan.
Myrkr

Anslöt: 2014-05-15

Inläggav Miche » 2014-06-15 22:13:57

elle skrev:

Helt klart. Att vara dum (bete sig värre än man egentligen behöver) är värre vilket inte har någon direkt koppling till intelligens, till det beteendet kan man bl.a. koppla bristen på ifrågasättande.
Kahlokatt skrev:Jag tror inte att det är någon skillnad i intelligens mellan religiösa och icke-religiösa, jag tror det är högst individuellt.
Det är ju det metaundersökningen visade, det finns en koppling.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-15 22:15:32

Miche skrev:
Kahlokatt skrev:Jag tror inte att det är någon skillnad i intelligens mellan religiösa och icke-religiösa, jag tror det är högst individuellt.

Jo, men jag har faktiskt läst någon undersökning som sade det motsatta. Så det råder tydligen delade meningar om det.
Kahlokatt

Inläggav Miche » 2014-06-15 22:25:02

Kahlokatt skrev:
Miche skrev:

Jo, men jag har faktiskt läst någon undersökning som sade det motsatta. Så det råder tydligen delade meningar om det.
Man kan med "vetenskapliga" undersökningar bevisa det mesta, skillnaden mellan den ena och den andra undersökningen är hur de färgas av de som tolkar resultaten. En relativt bra form är metaundersökningar där man studerar ett antal vetenskapliga undersökningar och sammanfattar resultaten av dessa undersökningar och drar slutsatser utifrån dessa vilket är fallet i den länkade undersökningen.
Miche

Inläggav elle » 2014-06-15 22:29:49

Miche skrev:
elle skrev:

Helt klart. Att vara dum (bete sig värre än man egentligen behöver) är värre vilket inte har någon direkt koppling till intelligens, till det beteendet kan man bl.a. koppla bristen på ifrågasättande.

Jag är inte intresserad av din smutskastning och det är ingen tävling heller om vem som är mer eller mindre intelligent .Tydligen känner sig folk på något sätt attraherad av Gud inklusive ateister .
Senast redigerad av elle 2014-06-15 22:35:44, redigerad totalt 1 gång.
elle

Inläggav Parvlon » 2014-06-15 22:31:57

1 Korinthierbrevet 3 skrev:
16Veten I icke att I ären ett Guds tempel och att Guds Ande bor i eder? 17Om nu någon fördärvar Guds tempel, så skall Gud fördärva honom; ty Guds tempel är heligt, och det templet ären I.

18Ingen bedrage sig själv. Om någon bland eder menar sig vara vis genom denna tidsålders visdom, så blive han en dåre, för att han skall kunna bliva vis.

19Ty denna världens visdom är dårskap inför Gud. Det är ju skrivet: »Han fångar de visa i deras klokskap»; 20så ock: »Herren känner de visas tankar, han vet att de äro fåfängliga.» 21Så berömme sig då ingen av människor. Allt hör ju eder till; 22det må vara Paulus eller Apollos eller Cefas eller hela världen, det må vara liv eller död, vad som nu är, eller vad som skall komma, alltsammans hör eder till. 23Men I hören Kristus till, och Kristus hör Gud till.
.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav elle » 2014-06-15 22:44:40

Kahlokatt skrev:
elle skrev:

Jag tror inte att det är någon skillnad i intelligens mellan religiösa och icke-religiösa, jag tror det är högst individuellt.

Kanske det . Om man visar en undersökning så tror man sig ha ett " bevis " att det är sant punkt slut och ingen ifrågasätter det .
elle

Inläggav Skinny » 2014-06-16 10:54:46

elle skrev:
Kahlokatt skrev:
elle skrev:

Kanske det . Om man visar en undersökning så tror man sig ha ett " bevis " att det är sant punkt slut och ingen ifrågasätter det .

Frågan löd: "Hur ser ni ateister på kristna". MITT svar lyder: "Jag anser att kristna människor är mindre intelligenta än andra människor". Det är inte förhandlingsbart. Det är MIN åsikt.
Skinny

Anslöt: 2011-02-27

Inläggav Miche » 2014-06-16 11:32:14

elle skrev:
Miche skrev:
elle skrev:

Jag är inte intresserad av din smutskastning och det är ingen tävling heller om vem som är mer eller mindre intelligent .Tydligen känner sig folk på något sätt attraherad av Gud inklusive ateister .
Det finns både ateister och religiösa som beter sig dumt och inte ifrågasätter så det är ingen skillnad där. Min personliga erfarenhet är att det dock är vanligare bland religiösa personer att inte ifrågasätta i gruppen vedertagna men korkade normer, de som dock är bäst på sådant ifrågasättande är personer med AS.

Det är möjligt att flera religiösa personer här medvetet valt religion genom att ifrågasätta normer eller medvetet stannat kvar i en religion genom att ifrågasätta andras normer (och motsvarande med ateism) vilket jag respekterar (en sådan person som jag känner till är katolik), de däremot som inte gjort det ifrågasättandet känns inte som någon speciellt intelligent handling.
Miche

Inläggav tahlia » 2014-06-16 12:21:03

Hur ser jag på kristna...
Det där är som med så mycket annat - förbaskat krångligt. Jag kan absolut se poängen i att tro, behovet av detsamma och varför man skulle vilja stanna i den om/när man väl hittat den. Samtidigt känner jag att den kan begränsa en hel del - inte för alla, men för alldeles för många.

En annan bit jag har svårt för är ju just det här med att religion har så många varianter som i sig själva har muterat otaliga gånger fram till dags datum. Tro kan försätta berg sägs det men i sig själv velar den både hit och dit men är inte bekväm med att erkänna något velande alls. Det gör det svårt att ta det hela seriöst på något annat vis än som ett rent psykologiskt fenomen.

Jag vill inte se ned på någon - det är en farlig väg att slå in på och leder inte bara till exkludering av större delen av världen utan också i förlängningen till bitterhet och självförakt (även om man vid det laget aldrig skulle erkänna det). Det är en av anledningarna till att jag försökt ha en diskussion kring just religion - för att hitta människorna bakom och kunna se dem på ett sätt som hindrar mig från att börja klänga i stegen. Hur man än vrider och vänder på saker är det bättre att (försöka) förstå folk än att bara avfärda dem och förflytta sig några pinnhål uppåt.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav Frimodig » 2014-06-16 18:49:02

Jag skulle säga att det är två grejer med kristna, eller tre.

Ett, är dumheterna de tror på. Två, är de goda gärningar många av dem gör. Tre, är de här som är som den nya ärkebiskopen med det knepiga namnet. Att medvetet kämpa för utsatta minoriteter. Mkt bra.

Så, min bild är rätt kluven.

Kriteriet är: vad leder din kristna tro, eller din islamska tro, eller din katolska tro, etc, dig att göra i ditt praktiska liv? Det är måttsocken, som jag ser det. Vad du tror på är en privat grej. Vad din tro får dig att göra är en publik grej.

Frimodig
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-16 21:25:10

Jag tror inte på helgonberättelser som fakta (däremot kan personerna mycket väl ha funnits), men jag tycker ändå om många av dem. Man kan se dem som vägledning även om man inte är troende: Var godhjärtad, hjälp dem som har det svårt, var snäll mot djuren, sukta inte efter saker du inte behöver och håll fast vid det du tror på även om det är svårt.
Jag tycker om Sankt Martin av Peru, "de fattigas och djurens vän" och jag tycker om den stackars övergivna, vanställda Sankta Germaine Cousin, som är alla handikappade personers skyddshelgon.
Kahlokatt

Inläggav slackern » 2014-06-16 21:30:41

Kahlokatt skrev:Jag tror inte på helgonberättelser som fakta (däremot kan personerna mycket väl ha funnits), men jag tycker ändå om många av dem. Man kan se dem som vägledning även om man inte är troende: Var godhjärtad, hjälp dem som har det svårt, var snäll mot djuren, sukta inte efter saker du inte behöver och håll fast vid det du tror på även om det är svårt.
Jag tycker om Sankt Martin av Peru, "de fattigas och djurens vän" och jag tycker om den stackars övergivna, vanställda Sankta Germaine Cousin, som är alla handikappade personers skyddshelgon.

Den heliga Birgitta var tydligen en riktig ragata. Enligt historiker.
slackern

Inläggav kullan » 2014-06-16 21:40:07

Så länge inte den kristna försöker " värva " mig så får de be bäst de vill.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Återgå till Intressanta intressen

Logga in