Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav KrigarSjäl » 2013-08-16 16:42:37

kiddie skrev:
KrigarSjäl skrev:Menar du att SVT ska finansiera en ny dator åt dig också?

Du menar att jag måste förklara vad jag menar? Jag tror nog att du förstår. Datorer som uppenbart är för gamla för att visa rörliga bilder är ju uppenbart tillräckligt för att man ska betala licens. Vilket jag tycker är trams. Förr i tiden så fick man ha en trasig TV utan att betala licens. Nu måste man betala för den trasiga TV:n. Det är ungefär samma sak.

Ärligt talat, kan man eller kan man inte se på TV i en trasig TV?

Jag anser att man inte kan det. Jag anser att tillgång till TV har man när man kan se programmen.

Har du en avställd bil behöver du inte betala för den. Tror du att folk med avställda bilar vill att samhället ger dem nya bilar?

Som jag förklarat tidigare, SVT måste finansieras för att kunna starta produktioner. Alltifrån kameror till studio, rekvisita, manusförfattare, nyhetsuppläsare med mera med mera är knappast gratis och om du har en taskig burk eller inte är ointressant.

Tv-licens ser jag inget fel i då alternativet är andra länders nyheter och format, för att inte tala om all lättsinnig smörja som ständigt kablas ut i kommersiell media.
Utan SVT blir vi ett land av amerikaniserade nickedockor.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Miche » 2013-08-17 19:14:46

Även (nästan) blinda ska betala licens nu...
Aftonbladet skrev:Peter Bergman är nästan blind.
Men när han förstorar upp datorns skärm 14 gånger ser han så pass mycket att han kan skriva in siffrorna och betala sina räkningar, samt skriva meddelanden till vänner.
En tv har han inte haft på tio år, eftersom han inte har någon glädje av den.

Nu kräver Radiotjänst honom på tv-licens...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav beardy » 2013-08-17 19:35:54

KrigarSjäl skrev:Som jag förklarat tidigare, SVT måste finansieras för att kunna starta produktioner. Alltifrån kameror till studio, rekvisita, manusförfattare, nyhetsuppläsare med mera med mera är knappast gratis och om du har en taskig burk eller inte är ointressant.

Det är väl ganska intressant om man kan ta emot tv-sändningar eller inte, iomed att det är det man betalar för när man betalar tv/radio-avgiften.
beardy

Anslöt: 2013-01-11

Inläggav KrigarSjäl » 2013-08-17 19:38:00

beardy skrev:
KrigarSjäl skrev:Som jag förklarat tidigare, SVT måste finansieras för att kunna starta produktioner. Alltifrån kameror till studio, rekvisita, manusförfattare, nyhetsuppläsare med mera med mera är knappast gratis och om du har en taskig burk eller inte är ointressant.

Det är väl ganska intressant om man kan ta emot tv-sändningar eller inte, iomed att det är det man betalar för när man betalar tv/radio-avgiften.

Du pröjsar inte bara tv-anslutningen utan hela SVT med alla produktioner och redaktioner finansieras genom tv-avgiften.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Miche » 2013-08-17 19:46:29

Det vore ju bättre i så fall att de delar av SvT-Play som föranleder licenskravet beläggs med inloggning så att de som inte betalar licensen inte har möjlighet att se de sändningarna.
Miche

Inläggav KrigarSjäl » 2013-08-17 19:49:17

Miche skrev:Det vore ju bättre i så fall att de delar av SvT-Play som föranleder licenskravet beläggs med inloggning så att de som inte betalar licensen inte har möjlighet att se de sändningarna.

Ja det ligger kanske mer i tiden.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Moggy » 2013-08-17 19:56:26

Fast det suger att behöva peja för att titta på nåt på nätet. Som Tv4Play där nästan allt kräver premium och kostar 99:-/månad. Inte en chans att jag tar ett sånt abb då jag inte tittar tillräckligt mycket för att det ska vara motiverat.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav beardy » 2013-08-17 20:17:33

KrigarSjäl skrev:
beardy skrev:

Du pröjsar inte bara tv-anslutningen utan hela SVT med alla produktioner och redaktioner finansieras genom tv-avgiften.

Inser att jag uttryckte mig otydligt, vad jag menade var att har man möjlighet att ta emot tv-utsändningar så ska man betala radio/TV-avgift, det är vad det står i lagen.
Det borde ge att har man inte möjlighet att ta emot TV-utsändningar så behöver man inte heller betala radio/TV-avgiften.
En trasig mottagare har ingen möjlighet att ta emot TV-utsändningar, därför behöver ett hushåll inte betala denna avgift om hushållet inte innehar någon licenspliktig utrustning.
beardy

Anslöt: 2013-01-11

Inläggav Zima33 » 2013-08-18 0:19:47

Miche skrev:Det vore ju bättre i så fall att de delar av SvT-Play som föranleder licenskravet beläggs med inloggning så att de som inte betalar licensen inte har möjlighet att se de sändningarna.

Har inte SVT sagt att de vill inte införa inloggning för då kan inte alla se på play? Alltså det ska vara tillgängligt för alla (även de som inte betalar licensen...).
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav Miche » 2013-08-18 0:29:22

Innan de började med sändningar på Play som lades ut samtidigt som programmen sändes var det fan inget tjafs om TV-licens för datorer så det borde räcka att lägga kod på de sändningarna.
Miche

Inläggav Charlie72 » 2013-08-18 0:31:29

Men den kommer jag aldrig att betala, skulle liksom aldrig falla mig in att betala för svt o sr då dom styrs politiskt åt ett håll som jag inte vill
Charlie72

Anslöt: 2012-10-11

Inläggav Alien » 2013-08-18 2:24:36

Det var ett uselt argument för att inte betala licensen. Alla skattebetalare skulle ju kunna vägra betala skatt då, eftersom de inte gillar den politik regeringen, landstinget och kommunen för.

Tycker man att ett program är partiskt och osakligt kan man anmäla det till Myndigheten för radio och tv (förr Granskningsnämnden): http://www.radioochtv.se/Tillsyn/Regler ... SR-och-UR/
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav slackern » 2013-08-18 3:54:19

Alien skrev:Det var ett uselt argument för att inte betala licensen. Alla skattebetalare skulle ju kunna vägra betala skatt då, eftersom de inte gillar den politik regeringen, landstinget och kommunen för.

Tycker man att ett program är partiskt och osakligt kan man anmäla det till Myndigheten för radio och tv (förr Granskningsnämnden): http://www.radioochtv.se/Tillsyn/Regler ... SR-och-UR/

Och hur skulle det gå rent till rent praktiskt? Skulle du kunna förklara hur vi skulle gå till väga för att vägra betala skatt?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Tiblan » 2013-08-18 7:06:46

Miche skrev:Även (nästan) blinda ska betala licens nu...
Aftonbladet skrev:Peter Bergman är nästan blind.
Men när han förstorar upp datorns skärm 14 gånger ser han så pass mycket att han kan skriva in siffrorna och betala sina räkningar, samt skriva meddelanden till vänner.
En tv har han inte haft på tio år, eftersom han inte har någon glädje av den.

Nu kräver Radiotjänst honom på tv-licens...

Å alla dom som inte nyttjar sjukvården eller åker kommunalt ska dom få avdrag på skatten då??

Lägg licensen på skatten!!

Ja jag vet, jag tjatar :-)
Tiblan

Anslöt: 2009-08-13

Inläggav Miche » 2013-08-18 9:50:41

slackern skrev:Skulle du kunna förklara hur vi skulle gå till väga för att vägra betala skatt?

Det finns rätt många svenskar i arbetsför ålder som inte betalar skatt, antingen lever de på soc (eller har det ännu sämre) eller så har de gott om pengar och utnyttjar kryphålen på alla möjliga sätt för att komma undan från skatten...
Miche

Inläggav Mountain_lion » 2013-08-18 10:08:30

Lägg ned radiotjänsten, få ned behövlig budget med ett antal miljoner och lägg kvarvarande behövlig avgift på skatten!
Mountain_lion

Anslöt: 2013-07-18

Inläggav Alien » 2013-08-18 11:29:21

slackern skrev:
Alien skrev:Det var ett uselt argument för att inte betala licensen. Alla skattebetalare skulle ju kunna vägra betala skatt då, eftersom de inte gillar den politik regeringen, landstinget och kommunen för.

Och hur skulle det gå rent till rent praktiskt? Skulle du kunna förklara hur vi skulle gå till väga för att vägra betala skatt?

Va, har du inte hört talas om skattefusk? :roll: De som ägnar sig åt sånt skulle alltså kunna motivera det med att de inte vill stödja en viss politik. Men det arugumentet håller inte juridiskt, och inte moraliskt heller, anser jag.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Charlie72 » 2013-08-18 12:41:23

Men det tycker inte jag, vi vet alla vad som pågår så anmäla ett program är inget som leder någonstans, däremot så kanske ett byte av ledningen på SVT o SR skulle vara något
Charlie72

Anslöt: 2012-10-11

Inläggav slackern » 2013-08-18 13:43:49

Alien skrev:
slackern skrev:

Va, har du inte hört talas om skattefusk? :roll: De som ägnar sig åt sånt skulle alltså kunna motivera det med att de inte vill stödja en viss politik. Men det arugumentet håller inte juridiskt, och inte moraliskt heller, anser jag.

Vägrar du att betala skatt så måste du ju bli noll taxerad. Vilket är väldigt svårt eller till och med omöjligt för en löntagare. Hur ska du kringgå att betala moms som privatperson? Du blandar ihop begreppen vägra betyder att man vägrar att betala skatt. Alltså inte samma sak som att skattefuska.
slackern

Inläggav slackern » 2013-08-18 13:44:51

Miche skrev:
slackern skrev:Skulle du kunna förklara hur vi skulle gå till väga för att vägra betala skatt?

Det finns rätt många svenskar i arbetsför ålder som inte betalar skatt, antingen lever de på soc (eller har det ännu sämre) eller så har de gott om pengar och utnyttjar kryphålen på alla möjliga sätt för att komma undan från skatten...

Betalar dom inte matmoms eller energiskatter?
slackern

Inläggav Huggorm » 2013-08-18 13:51:22

slackern skrev:
Miche skrev:

Jo, det är svårt att undgå även om det finns kryphål. Jag fick exempelvis erbjudande om att köpa norsk fartygsdiesel svart för 4kr per liter, men de sålde bara i hela kubik och jag hade inte möjlighet att ta emot så mycket. Mycket mat kan man köpa direkt av bönderna, många kan nog tänka sig att sälja svart och som bonus får man ju sundare mat än den i butikerna som kanske flugits in från utlandet.

Men vad det gäller att lägga TV-licensen på skatten, så är ju det en annan sak. Antagligen höjer de bara skattesatsen lite, så blir det som vanligt så att vissa får betala mycket mer än andra. Eller vad händer om man nolltaxerar, får man betala TV-skatt i alla fall? Kan det vara så orättvist att det blir en lika hög avgift för alla medborgare, oavsett vilken inkomst de har?
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav kullan » 2013-08-18 13:55:03

Eftersom det inte ska gå att se på SVT och SVT - Play så kan det gott föras in ett kodsystem. så den som inte betalar licensen får heller ingen kod och då kommer man inte åt de tjänster som SVT har. Ska det vara så krångligt? Sen betalar man endast för de tjänster man använder sig av.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav slackern » 2013-08-18 13:55:22

Huggorm skrev:
slackern skrev:
Miche skrev:Det finns rätt många svenskar i arbetsför ålder som inte betalar skatt, antingen lever de på soc (eller har det ännu sämre) eller så har de gott om pengar och utnyttjar kryphålen på alla möjliga sätt för att komma undan från skatten...

Jo, det är svårt att undgå även om det finns kryphål. Jag fick exempelvis erbjudande om att köpa norsk fartygsdiesel svart för 4kr per liter, men de sålde bara i hela kubik och jag hade inte möjlighet att ta emot så mycket. Mycket mat kan man köpa direkt av bönderna, många kan nog tänka sig att sälja svart och som bonus får man ju sundare mat än den i butikerna som kanske flugits in från utlandet.

Men vad det gäller att lägga TV-licensen på skatten, så är ju det en annan sak. Antagligen höjer de bara skattesatsen lite, så blir det som vanligt så att vissa får betala mycket mer än andra. Eller vad händer om man nolltaxerar, får man betala TV-skatt i alla fall? Kan det vara så orättvist att det blir en lika hög avgift för alla medborgare, oavsett vilken inkomst de har?

Jag har inte den blekaste. Om jag ska vara ärlig. Det jag kommenterade var att Alien skrev skattevägra. Vilket jag tror blir extremt svårt att genomföra. Även om du blir nolltaxerad så måste du ju ligga ute med skatten under 1 år innan deklarationen går igenom. Så du kan omöjligt skattevägra rent praktiskt.
slackern

Inläggav Huggorm » 2013-08-18 14:01:33

slackern skrev:Jag har inte den blekaste. Om jag ska vara ärlig. Det jag kommenterade var att Alien skrev skattevägra. Vilket jag tror blir extremt svårt att genomföra. Även om du blir nolltaxerad så måste du ju ligga ute med skatten under 1 år innan deklarationen går igenom. Så du kan omöjligt skattevägra rent praktiskt.

Nolltaxerar man betalar man inte in någon skatt alls, men om TV-skatten blir obligatorisk får man ju restskatt på summan då
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in