Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Alien » 2013-08-08 12:53:29

Jag väljer ju helt själv nu också, det är inte så att jag sätter mig framför TV:n för att "kolla film" om det inte är någon film jag vill se. För övrigt finns det ett värde i att kolla en helt okänd film som man aldrig kommit på tanken att hyra, man kan få se något nytt och oväntat.

När man "väljer själv" genom tt hyra en film så kan den ju vara sämre än man trodde. Ser jag på TV stänger jag TV:n/byter kanal, har jag hyrt en film och betalat för det blir jag irriterad.

Men sedan har ju min dator så liten skärm, varför välja den framför TV:ns? Till råga på allt har ljudet slutet fungera så nu är datorn aldrig ett alternativ för att se film el lyssna på musik längre.

Sedan kan jag bli nostalgisk över den tiden hela familjen satt framför teven och delade upplevelsen istf för att var och en satt framför sin egen dator och såg olika ting. Leve Individualismen! Och ner med kollektiva upplevelser.

Hursomhelst anser jag att det finns så många bra program på SVT/Kunskapskanalen/UR att det är värt licenspengarna. Att se på dem och ändå skolka från licensen ser jag som oacceptabelt, gillar inte fripassagerare/skatteskolkare/fuskare.

Men som det nu blivit känns det som att det är lika bra att det finansieras via skatten. I framtiden kommer det knappast att finnas några individer som saknar såväl smartphone, dator, surfplatta och TV.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav kvicksilver » 2013-08-08 13:03:18

Jag har inte haft TV sen jag började plugga, så mina argument är främst efterhandskonstruktioner till varför jag inte planerar att skaffa TV igen (förutom för TV-spel).

Alien skrev:Jag väljer ju helt själv nu också, det är inte så att jag sätter mig framför TV:n för att "kolla film" om det inte är någon film jag vill se. För övrigt finns det ett värde i att kolla en helt okänd film som man aldrig kommit på tanken att hyra, man kan få se något nytt och oväntat.

Finns ju "liknande filmer" som ex Filmtipset och IMDB. När jag hade TV (alltså bodde hemma) så var det mest att man satt och slökollade på typ Våra värsta år. Det större utbudet jag hade då var mest skittv och repriser, vilket finns på de mesta kanalerna.

Alien skrev:När man "väljer själv" genom tt hyra en film så kan den ju vara sämre än man trodde. Ser jag på TV stänger jag TV:n/byter kanal, har jag hyrt en film och betalat för det blir jag irriterad.

Laddar oftast ner (om jag inte ser på bio). Äger ingen DVD-spelare.

Men sedan har ju min dator så liten skärm, varför välja den framför TV:ns? Till råga på allt har ljudet slutet fungera så nu är datorn aldrig ett alternativ för att se film el lyssna på musik längre.

Fast det där är ju bara din dator, inte något allmänt resonemang.

Sedan kan jag bli nostalgisk över den tiden hela familjen satt framför teven och delade upplevelsen istf för att var och en satt framför sin egen dator och såg olika ting. Leve Individualismen! Och ner med kollektiva upplevelser.

Är nog inget nostalgiskt, de flesta i min umgängeskrets kollar på TV och film tillsammans. Förstår inte grejen med det, men så har jag ju Asperger också. ;)

Alien skrev:Hursomhelst anser jag att det finns så många bra program på SVT/Kunskapskanalen/UR att det är värt licenspengarna. Att se på dem och ändå skolka från licensen ser jag som oacceptabelt, gillar inte fripassagerare/skatteskolkare/fuskare.

Brukar kolla på SVT Play, så kollar väl indirekt, även om jag inte betalar licenspengar (än så länge...). Men det mesta som inte är egenproducerat är inte värt att se på TV: t ex brukar serier i allmänhet gå ett år efter de sänts i hemlandet, vilket gör att det är mycket snabbare att ladda ner. Förvånas över resonemanget att serieavsnitt är nya bara för att de sänds för första gången i Sverige. Helt onödigt att vänta så länge.
kvicksilver

Anslöt: 2011-02-19

Inläggav kullan » 2013-08-08 13:10:21

Jag tycker de kan införa Englands system. När man vill kolla på ett TV program får man knappa in en kod och sen kan de antingen dra direkt från kontot eller att man får en månadsfaktura på det man infacto har kollat på. Går man inte in på någon TV - kanal och tittar så får man ingen räkning heller. Så då betalar man bara för den tjänst man själv väljer att njyttja.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Miche » 2013-08-08 13:13:44

Alien skrev:Jag väljer ju helt själv nu också, det är inte så att jag sätter mig framför TV:n för att "kolla film" om det inte är någon film jag vill se. För övrigt finns det ett värde i att kolla en helt okänd film som man aldrig kommit på tanken att hyra, man kan få se något nytt och oväntat.

De möjligheterna finns ju kvar (och dessutom ger det mycket mer) med streamade tjänster eftersom man själv kan välja när man vill sätta sig och mysa framför TVn).

Det finns numera gott om olika apparater som man kopplar till TVn för att både kunna titta på streamade tjänster och annat material, den billigaste jag hittat (som jag nyligen köpt) är Tizzbird F10 (299:- på Webbhallen.se).

Jag har den kopplad i nätverket och kan titta på alla filmer som finns på datorn (även DVD-filmer som sätts i datorns DVD-spelare) men även alla Play-tjänster som det finns Android-appar för (ex.vis SvT-Play).

Ser att kullan hunnit postat innan jag postade detta så jag lägger till en kommentar:
Tycker f.ö. att det engelska systemet verkar betydligt mycket mer rättvist än den förbannade licensen.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Alien » 2013-08-08 14:20:17

kullan skrev:Jag tycker de kan införa Englands system. När man vill kolla på ett TV program får man knappa in en kod och sen kan de antingen dra direkt från kontot eller att man får en månadsfaktura på det man infacto har kollat på. Går man inte in på någon TV - kanal och tittar så får man ingen räkning heller. Så då betalar man bara för den tjänst man själv väljer att njyttja.

Ja, det låter ju bra, det gäller alltså för alla kanaler då inkl BBC? Är det för dyrt att införa i Sverige el vad? Kräver det samarbete mellan SVT och alla privata kanaler?
Alien
Moderator

Inläggav kullan » 2013-08-08 14:25:32

Alien skrev:
kullan skrev:Jag tycker de kan införa Englands system. När man vill kolla på ett TV program får man knappa in en kod och sen kan de antingen dra direkt från kontot eller att man får en månadsfaktura på det man infacto har kollat på. Går man inte in på någon TV - kanal och tittar så får man ingen räkning heller. Så då betalar man bara för den tjänst man själv väljer att njyttja.

Ja, det låter ju bra, det gäller alltså för alla kanaler då inkl BBC? Är det för dyrt att införa i Sverige el vad? Kräver det samarbete mellan SVT och alla privata kanaler?

Ja det verkar som att alla TV kanaler har det systemet. Vet inte varför vårt land inte har det så. vore ju enkelt att betala via Paypal tex.
kullan

Inläggav Alien » 2013-08-08 14:27:34

kvicksilver skrev:Men det mesta som inte är egenproducerat är inte värt att se på TV: t ex brukar serier i allmänhet gå ett år efter de sänts i hemlandet, vilket gör att det är mycket snabbare att ladda ner. Förvånas över resonemanget att serieavsnitt är nya bara för att de sänds för första gången i Sverige. Helt onödigt att vänta så länge.

Blott Sverige svenska TV-serier och svenska dokumentärprogram har.

Men jag förstår inte vadan denna brådska? Jag vill inte se t ex en BBC-serie innan den kommer i en svensk kanal. Jag fattar inte allt om det inte är svensktextat (engelsktextat skulle väl också gå bra för engelskspråkiga serier).

Kan inte dagens ungdom vänta utan måste se färdigt alla avsnitt i ett svep istf en gång i veckan? Ungefär som att man blir frustrerad av att läsa ett avsnitt per dag i tidningsföljetongen och köper/lånar/laddar ner boken i stället.

Intet är som väntans tider ...
Alien
Moderator

Inläggav katta222 » 2013-08-08 14:30:59

Alien skrev:Kan inte dagens ungdom vänta utan måste se färdigt alla avsnitt i ett svep istf en gång i veckan?
Det är så det funkar! Man snöar in på en serie och ser den. Aspigt!
katta222

Anslöt: 2013-07-16

Inläggav Alien » 2013-08-08 14:32:56

Det verkar som BBC är uppdelat i två delar, en public service och en kmmersiell. Den första finansieras också med liclensmedel.

British Broadcasting Corporation (BBC) är ett statligt brittiskt public service-företag för TV- och radioverksamhet, i första hand finansierat genom licensintäkter men även från intäkter i det kommersiella bolaget BBC Worldwide.
http://sv.wikipedia.org/wiki/

Ja, det var ju en annan variant än SVT. Men vill man se BBC:s public service så måste man iaf betala licens då. Antar att man då inte betalar med kod för bara de program man ser.
Alien
Moderator

Inläggav kullan » 2013-08-08 14:33:07

Själv har jag slutat följa serier. Ser ingenting av det TV sänder. Har därför ingen TV heller. Men sitter och får betala på skiten det gör jag ändå.
kullan

Inläggav kullan » 2013-08-08 14:35:22

Alien skrev:Ja, det var ju en annan variant än SVT. Men vill man se BBC:s public service så måste man iaf betala licens då. Antar att man då inte betalar med kod för bara de program man ser.

Nä vad jag hört så är det ingen licens där utan allt betalar via kod. Det är inget som Radiotjänst eller något liknande utan vad jag hört ska man bara betala för tjänster man brukar. Inget mer. Eller så lägger de på den avgiften via skatten istället.
kullan

Inläggav Tiblan » 2013-08-08 16:20:39

Det är ju en Radio- OCH TV-licens vi betalar för idag å jag förstår syftet med den men jag förstår inte om nu alla ändå måste betala varför man måste ha administrationen med att skicka ut fakturor och allt vad det innebär sedan att få in pengarna antingen för att folk betalar frivilligt eller via kronofogden. Lägg det på skatten så är det slutdiskuterat en gång för alla. Då kan inte heller massmedia varje gång det varit val hålla på alla kolla om samtliga politiker som blir valda har betalat eller inte för att sedan låta dom bli hängda i massmedia för att dom fuskat.

Se till att det inte går att fuska och ta bort det stressmomentet som det verkar vara för dom flesta eller så ska dom börja fakturera för licens för sjukvården också....
Tiblan

Anslöt: 2009-08-13

Inläggav sugrövmanövern » 2013-08-08 16:28:02

kullan skrev:Själv har jag slutat följa serier. Ser ingenting av det TV sänder. Har därför ingen TV heller. Men sitter och får betala på skiten det gör jag ändå.

Radiotjänst skrev:Om du inte längre har en tv-mottagare i ditt hushåll eller på ditt företag (gäller inte om mottagaren tillfälligt är inlämnad till reparatör) kan du avsluta din radio- och tv-avgift.

På Mina sidor kan du avanmäla:

när du flyttar till ett hushåll som redan betalar radio- och tv-avgift.
När innehavaren av tv-mottagaren avlidit.
Vill du säga upp din avgift av andra orsaker måste du ringa, faxa eller skriva till oss. Vi behöver ditt kund- eller personnummer, namn samt gärna orsak till avanmälan.

http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservic ... -och-svar/

Avanmälan
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Alien » 2013-08-08 16:29:21

En stilla undrar: Alla ni som säger att ALLT som visar på SVT är skit, vad har ni för krav egentligen?
Alien
Moderator

Inläggav kullan » 2013-08-08 19:32:02

Alien skrev:En stilla undrar: Alla ni som säger att ALLT som visar på SVT är skit, vad har ni för krav egentligen?

Till att börja med kan de ta bort reklamen. Sen gillar jag inte dessa dokusåpor annat trams som visas. Och nyheterna har ju ingen information att komma med. De bara bluddrar på.
kullan

Inläggav slackern » 2013-08-08 22:58:50

kullan skrev:
Alien skrev:En stilla undrar: Alla ni som säger att ALLT som visar på SVT är skit, vad har ni för krav egentligen?

Till att börja med kan de ta bort reklamen. Sen gillar jag inte dessa dokusåpor annat trams som visas. Och nyheterna har ju ingen information att komma med. De bara bluddrar på.

Öhhh reklam på SVT?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav plåtmonster » 2013-08-08 23:26:17

Japp, dels den direkta när större sportevenemang inleds. Men även reklam för kommande program. För att inte tala om indirekt vänsterkulturell propaganda.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav rewqqwer » 2013-08-08 23:26:29

Kan hela världen se svtplay? Det skulle varit skoj om man hittar nytt intelligent liv på någon planet och så får de betala tv-licens.
rewqqwer

Anslöt: 2013-07-23

Inläggav rewqqwer » 2013-08-08 23:28:34

Jag menar nya intelligenta livsformer får betala tv.licens till Sverige, Jorden för att de har dator.
rewqqwer

Anslöt: 2013-07-23

Inläggav kvicksilver » 2013-08-09 0:36:34

Alien skrev:
kvicksilver skrev:Men det mesta som inte är egenproducerat är inte värt att se på TV: t ex brukar serier i allmänhet gå ett år efter de sänts i hemlandet, vilket gör att det är mycket snabbare att ladda ner. Förvånas över resonemanget att serieavsnitt är nya bara för att de sänds för första gången i Sverige. Helt onödigt att vänta så länge.

Blott Sverige svenska TV-serier och svenska dokumentärprogram har.

Men jag förstår inte vadan denna brådska? Jag vill inte se t ex en BBC-serie innan den kommer i en svensk kanal. Jag fattar inte allt om det inte är svensktextat (engelsktextat skulle väl också gå bra för engelskspråkiga serier).

Kan inte dagens ungdom vänta utan måste se färdigt alla avsnitt i ett svep istf en gång i veckan? Ungefär som att man blir frustrerad av att läsa ett avsnitt per dag i tidningsföljetongen och köper/lånar/laddar ner boken i stället.

Intet är som väntans tider ...

Ja, svenska TV-serier kan vara riktigt bra ibland.

Nu råkar jag kunna förstå engelska utan text, så för mig är det inte ett problem. Och varför ska man vänta när man kan få det mycket snabbare? Det är betydligt enklare att se när det kommer ut online än att veta när det kommer till Sverige.

Och även om man laddar ner så blir det en gång i veckan - bara betydligt tidigare än i SVT. Varför vänta när jag inte behöver text eller reklam? (om det är i en reklamkanal?).Varför göra sig beroende av en flaskhals?

Nu läser jag inte tidningsföljetong heller - läser hellre hur mycket jag vill, när jag vill.

Inget av dina argument får mig att vilja skaffa TV, det får mig bara tycka att du verkar hålla fast vid hur man gjorde förr bara för sakens skull. Och "dagens ungdom"? Kom igen...
kvicksilver

Anslöt: 2011-02-19

Inläggav Alien » 2013-08-09 1:06:44

Jo, det är framför allt dagens ungdom som hellre ser TV på nätet, laddar ner och inte läser tidningar. Kommer någon i framtiden att vara intresserad av att läsa långa bakbrundsartiklar el föredrar de snuttifierade nyheter och infotainment?

Jag förstår verkligen inte denna otålighet. Skulle du gå och läsa boken för att få veta hur det går (t ex Game of Thrones) för att de inte spelat in alla säsonger än? Sista boken är visst inte klar ännu, så där får vi verkligen vänta.

Inte går jag och väntar otåligt på nästa säsong av t ex Downton Abbey, det kommer när det kommer. Under tiden finns det andra TV-program att se och böcker och tidningar att läsa. Men sådana fossil som jag får ju svårt att diskutera TV-serier; alla andra har sett flera avsnitt före mig.

Och "bara för sakens skull"? Kom igen själv, jag var med på den tiden folk diskuterade gårdagens TV-program. Vad ska man diskutera på jobbet nuförtiden? Kanske enbart svenska serier och debattprogrammen, de kan iaf inte ses i förväg.
Alien
Moderator

Inläggav slackern » 2013-08-09 1:22:03

Alien skrev:
Och "bara för sakens skull"? Kom igen själv, jag var med på den tiden folk diskuterade gårdagens TV-program. Vad ska man diskutera på jobbet nuförtiden? Kanske enbart svenska serier och debattprogrammen, de kan iaf inte ses i förväg.

Det säger ju sej själv dom diskuterar det senaste avsnittet utav Game of Thrones som sändes kvällen innan på HBO som dom tankade ner.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Alien » 2013-08-09 1:33:45

rewqqwer skrev:Kan hela världen se svtplay? Det skulle varit skoj om man hittar nytt intelligent liv på någon planet och så får de betala tv-licens.

Svensk TV kan man väl bara se i Norden, inte någon annanstans utanför Sverige. Och inte SVT Play utanför Sverige alls, då möts man av detta meddelande:
"can only be seen in Sweden, it is blocked for any other country due to copyright issues",
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2013-08-09 1:39:25

slackern skrev:
Alien skrev:

Det säger ju sej själv dom diskuterar det senaste avsnittet utav Game of Thrones som sändes kvällen innan på HBO som dom tankade ner.

Men varför skulle alla tanka ner precis samma serier och se dem precis samma tid? Om man nu tankar ned (olagligt) så är man ju inte bunden till de serier som (senare) visas i Sverige.

När alla tittade på svensk TV så fanns det större chans för gemenskap. Vete 17 vad jag skulle snacka om på fikarasterna nu. Jobbet förstås, men det "får" man ju inte. Politik är för känsligt. Ens privatliv, nej tack. Nåt svenskt TV-program, men då har andra sett andra TV-program (el nedtankat).
Alien
Moderator

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in