NT Diagnosen - En ''Neurotypisk'' analys av en Aspergare
61 inlägg
• Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
NT Diagnosen - En ''Neurotypisk'' analys av en Aspergare
Detta är något jag länge frågat mig själv och pratat med olika aspies och det är rätt kul, fast mer tragikomisk.
NT står ju för Neurotypisk och är en diagnos som åsyftar till att personen är (skall vara) Normal, men frågan är egentligen, är dom egentligen så Normala som dom försöker
Vilka Neuro psykiska funktionshinder får NT folk av Aspies och Autister?
Det skulle vara kul att höra Aspies/Högfungerande autisters diagnostisering av NT folk och vad de har för slags känslomässiga och psykologiska funktionshinder, sett ur Aspies och Högfungerande autisters synvinkel, notera dock att det är seriös diagnostisering, även om den är ironiskt formulerad.
Då kan jag själv börja:
NT är en betäckning för Neurologisk trångsynthet, som är en allvarlig och grov psykologisk störning och påminner mycket om en tvångstanke, vilket i sig kan resultera i rädslor och gruppbeteende och mobbing på oliktänkande, dvs. ett fascistiskt beteende.
En NT person behöver upprätthålla en mask för att fungera i flocken, annars blir den betraktad som ett "Weirdo", dvs underlig, bisarr, konstig, litet speciell, kortfattat en individ man ej bör befatta sig med, även om man känner sig dragen till den, då detta faktum i sig skulle stämpla NT personen som underlig och oacceptabel av den stora flocken.
När det gäller alkohol reagerar NT folk väldigt underligt, där de gärna kan hångla med sin kompis flickvän, slå ner sin kompis, packa bajs, eller går med på gruppsexorgier. Notera att fallet dock blir annorlunda om en Aspergare, eller Högfungerande Autist gör samma sak, speciellt då den är nykter och även står för det, för det är högst oacceptabelt beteende och visar bara på att personen (Aspergaren/Högfungerande autisten) faktiskt har ett funktionshinder i fråga.
Daltande lärare och vuxna, är en lätt mental störning som kan hänföras till ett infantilt och instabilt känslomässigt tillstånd, där man tror att omgivningen är ens egna barn och är lika mentalt skadade, eller ibland lika obildade som sig själva.
NT står ju för Neurotypisk och är en diagnos som åsyftar till att personen är (skall vara) Normal, men frågan är egentligen, är dom egentligen så Normala som dom försöker
Vilka Neuro psykiska funktionshinder får NT folk av Aspies och Autister?
Det skulle vara kul att höra Aspies/Högfungerande autisters diagnostisering av NT folk och vad de har för slags känslomässiga och psykologiska funktionshinder, sett ur Aspies och Högfungerande autisters synvinkel, notera dock att det är seriös diagnostisering, även om den är ironiskt formulerad.
Då kan jag själv börja:
NT är en betäckning för Neurologisk trångsynthet, som är en allvarlig och grov psykologisk störning och påminner mycket om en tvångstanke, vilket i sig kan resultera i rädslor och gruppbeteende och mobbing på oliktänkande, dvs. ett fascistiskt beteende.
En NT person behöver upprätthålla en mask för att fungera i flocken, annars blir den betraktad som ett "Weirdo", dvs underlig, bisarr, konstig, litet speciell, kortfattat en individ man ej bör befatta sig med, även om man känner sig dragen till den, då detta faktum i sig skulle stämpla NT personen som underlig och oacceptabel av den stora flocken.
När det gäller alkohol reagerar NT folk väldigt underligt, där de gärna kan hångla med sin kompis flickvän, slå ner sin kompis, packa bajs, eller går med på gruppsexorgier. Notera att fallet dock blir annorlunda om en Aspergare, eller Högfungerande Autist gör samma sak, speciellt då den är nykter och även står för det, för det är högst oacceptabelt beteende och visar bara på att personen (Aspergaren/Högfungerande autisten) faktiskt har ett funktionshinder i fråga.
Daltande lärare och vuxna, är en lätt mental störning som kan hänföras till ett infantilt och instabilt känslomässigt tillstånd, där man tror att omgivningen är ens egna barn och är lika mentalt skadade, eller ibland lika obildade som sig själva.
- Kingdom_Hearts
- Anslöt: 2010-11-22
Jag skulle tro att om Aspies var en majoritet, och om deras psykiatrer hittat på neurotypical disorder (inte omöjligt), så skulle dess främsta symptom vara:
1. Kommunikation
* Låg empatisk förmåga
* Svårigheter att bli förstådd, och förstå
* Klumpig i sociala situationer.
* Stela
* Lustig intonation
2. Tvångmässighet
* Tvångsmässiga behov av planering och organisation
* Tvångsmässiga behov av att visa sin "status" som kan leda till våldsamheter.
* Tvångsmässigt ljugande
3. Kognition
* Svårigheter med logiska resonemang
* Obefintlig kreativ förmåga
4. Sexualitet
* NT mäns raggande skulle betraktas som kriminellt
* NT kvinnor skulle betraktas som snuskhummrar.
Att observera är att 1 är ungefär detsamma som hur AS kärna beskrivs idag av NTs.
1. Kommunikation
* Låg empatisk förmåga
* Svårigheter att bli förstådd, och förstå
* Klumpig i sociala situationer.
* Stela
* Lustig intonation
2. Tvångmässighet
* Tvångsmässiga behov av planering och organisation
* Tvångsmässiga behov av att visa sin "status" som kan leda till våldsamheter.
* Tvångsmässigt ljugande
3. Kognition
* Svårigheter med logiska resonemang
* Obefintlig kreativ förmåga
4. Sexualitet
Att observera är att 1 är ungefär detsamma som hur AS kärna beskrivs idag av NTs.
Parvlon skrev:Vad är det för fel på snuskiga kvinnor? Fäbojäntan, det är kultur det.rdos skrev:4. Sexualitet
Fäbotäntan var inte hälften så snuskig som dagens NT-fierade kvinnor. Förr i tiden (före pillret) kunde inte kvinnor ha sex med massor av olika män utan risk för att bli på smällen, så sex förekom knappt mer än inom äktenskapet.
Fenren skrev:jag vet inte om jag håller med om att det finns några skillnader i sexuellt behov mellan AS och NT, utan att det helt och hållet baseras på andra faktorer och du verkar mer eller mindre övertygad om motsatsen, om jag tolkat dina inlägg rätt.
Japp, det har du. Men för formulering av diagnoskriterier för neurotypical disorder så behöver jag ingen vetenskap i form av korrelationsstudier, utan jag utgår ifrån det jag ogillar mest och klumpar ihop alltsammans i en sjukdomsdiagnos. Så har ju AS-diagnosen skapats, så varför göra något bättre?
lolrdos skrev:Parvlon skrev:Vad är det för fel på snuskiga kvinnor? Fäbojäntan, det är kultur det.rdos skrev:4. Sexualitet
Fäbotäntan var inte hälften så snuskig som dagens NT-fierade kvinnor. Förr i tiden (före pillret) kunde inte kvinnor ha sex med massor av olika män utan risk för att bli på smällen, så sex förekom knappt mer än inom äktenskapet.
rdos skrev:Fenren skrev:jag vet inte om jag håller med om att det finns några skillnader i sexuellt behov mellan AS och NT, utan att det helt och hållet baseras på andra faktorer och du verkar mer eller mindre övertygad om motsatsen, om jag tolkat dina inlägg rätt.
Japp, det har du. Men för formulering av diagnoskriterier för neurotypical disorder så behöver jag ingen vetenskap i form av korrelationsstudier, utan jag utgår ifrån det jag ogillar mest och klumpar ihop alltsammans i en sjukdomsdiagnos. Så har ju AS-diagnosen skapats, så varför göra något bättre?
om man inte gör korrelationsstudier är väl risken stor att man kommer att få både AS-diagnos och NT-diagnos, trots att det känns som om en NT-diagnos borde omöjliggöra andra diagnoser och att andra diagnoser borde omöjliggöra en NT-diagnos.
I ett aspie-majoritetssamhälle med en neuropsykiatri, så är det väl ganska troligt att "neurotypical disorder" kanske skulle existerat som något slags slaskdiagnos liknande AS idag. Sedan skulle det finnas mer specifika diagnoser som ntfilier (snuskiga NT-beteenden, typ killar som tafsar på tjejer, tjejer som "bjuder ut sig" mm), abnormalt flockbeteende mm. Liksom neurotypical disorder inte existerar nu så skulle givetvis inte diagnoser som ADHD, AS, Tourette, Dyslexi eller Dyskalkuli existera ö.h.t. Möjligen skulle utvecklingsstörning baserad på aspie-favoriserade IQ-tester existera.
En NT diagnos bör innehålla
1. Saknar förmåga att analysera saker efter sakliga kriterier, allt relateras till "socialt acceptabelt".
2. Analyser av problem, även rent tekniska görs i första hand på ett känslomässigt plan, fakta som är ofördelaktiga förträngs.
3. Behandlar barn som om dom bara är små vuxna saknar möjlighet att behandla dem på deras egen nivå. Likadant med djur, saknar förmåga att förstå att djur inte tänker som människor. klara inte att förstå deras särart.
4. Tycker sig ha rätt att bestämma vad andra tycker. T.ex. vad barn vill göra eller äta vad personer med funktionshinder skall vilja ha. Eller NT HBT personer anser sig ha rätt att bestämma vila aspisar som har HBT "gener" och skall värvas till HBT sekten.
1. Saknar förmåga att analysera saker efter sakliga kriterier, allt relateras till "socialt acceptabelt".
2. Analyser av problem, även rent tekniska görs i första hand på ett känslomässigt plan, fakta som är ofördelaktiga förträngs.
3. Behandlar barn som om dom bara är små vuxna saknar möjlighet att behandla dem på deras egen nivå. Likadant med djur, saknar förmåga att förstå att djur inte tänker som människor. klara inte att förstå deras särart.
4. Tycker sig ha rätt att bestämma vad andra tycker. T.ex. vad barn vill göra eller äta vad personer med funktionshinder skall vilja ha. Eller NT HBT personer anser sig ha rätt att bestämma vila aspisar som har HBT "gener" och skall värvas till HBT sekten.
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20
lasseivägen skrev:En NT diagnos bör innehålla
+1 bäst hittills!
lasseivägen skrev:En NT diagnos bör innehålla
Möjligt, men den bör nog ändras till:
* Saknar förmåga att analysera saker efter sakliga kriterier, allt tolkas in i vänskapsrelationer och andra typer av lojaliteter.
Fast jag är inte säker på att det skulle hålla (rent korrelationsmässigt).
lasseivägen skrev:2. Analyser av problem, även rent tekniska görs i första hand på ett känslomässigt plan, fakta som är ofördelaktiga förträngs.
Den tror jag inte håller alls. Liknar mycket det Attwood påstår i sina "Aspie-kriterier" som inte håller.
lasseivägen skrev:3. Behandlar barn som om dom bara är små vuxna saknar möjlighet att behandla dem på deras egen nivå. Likadant med djur, saknar förmåga att förstå att djur inte tänker som människor. klara inte att förstå deras särart.
Den är bra.
lasseivägen skrev:4. Tycker sig ha rätt att bestämma vad andra tycker. T.ex. vad barn vill göra eller äta vad personer med funktionshinder skall vilja ha. Eller NT HBT personer anser sig ha rätt att bestämma vila aspisar som har HBT "gener" och skall värvas till HBT sekten.
Den är oxå bra.
rdos skrev:lasseivägen skrev:2. Analyser av problem, även rent tekniska görs i första hand på ett känslomässigt plan, fakta som är ofördelaktiga förträngs.
Den tror jag inte håller alls. Liknar mycket det Attwood påstår i sina "Aspie-kriterier" som inte håller.
Har tyvärr egen erfarenhet från flera arbetsplatser, är just inblandad i ett sådant fall på min arbetsplats, men har insett det meningslösa i att försöka förklara för dom NT som "vet". Är för närvarande inblandad i att ersätta en helkass lösning med en något mindre kass.
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20
Fenren skrev:oförmåga att se andra lösningar om ett lösningsförslag visats ineffektivt
Är det inte precis sånt som vi aspies blir anklagade för i våra "inflexibla"/tvångsmässiga fixeringar som kallas OCD?
Det är ju möjligt att NTs sätt av vara skulle missförstås på ett liknande sätt av aspies, men det är i vilket fall som helst bara okunniga tolkningar av andra sidan.
rdos skrev:Det är ju möjligt att NTs sätt av vara skulle missförstås på ett liknande sätt av aspies, men det är i vilket fall som helst bara okunniga tolkningar av andra sidan.
ja, det är jag övertygad om att det är, och eftersom vi verkar vara oförmögna att förstå varandra på ett tillförlitligt sätt så kommer feltolkningar att tillhöra en NT-diagnos.
Moderator mnordgren: fixade trasigt citat.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor