NPF - mörkertal?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

NPF - mörkertal?

Inläggav biologic » 2011-05-30 20:28:09

Jag läste någonstans att 0,5% av befolkningen har AS. Tror att 5% av alla har ADHD, men det kan vara fel. Någon som vågar gissa hur stort mörkertalet är (de som skulle få diagnos men som ej utretts)? Förstår att det inte går att säga exakt, men vad jag har hört så har 1 av 10 autistiska drag på ett eller annat sätt.
biologic

Anslöt: 2010-10-09

Re: NPF - mörkertal?

Inläggav segdeg » 2011-05-30 22:09:11

Enligt populärvetenskapliga uppgifter som inte är tillförlitliga och i strikt vetenskapliga sammanhang användbara, brukar man ändå återkomma med siffror som inte ändrats sensationellt över tid.

Ca: 1% av befolkningen är inom det vi kallar AS, hälften av den här procenten med AS har stödbehov pga ?
Ca: 5% av befolkningen är av det vi kallar NPF-Relaterat och här är det grader svåra att beskriva, då det gäller svagheter och styrkor som är mycket individuella, Ett Spektra av AS, Autism, HFA, AD(h)D, Dyslexi, m.m.

Mörkertalet tror jag personligen kommer att förbli ett mörkertal, då mycket är Samhällsförändringar,Miljö och Kulturutveckling m.m. som gör ideliga språng och synliggör olika Mänskliga egenskaper...

NPF och alla övriga termer är viktiga för forskningen och dess kommunikation med omvärlden, men inte ristade i sten, snarare ett redskap för att utbilda Pedagoger, Kuratorer, Socionomer,Psykologer, Läkare, Lagstiftare m.m.

Mvh segdeg
segdeg

Anslöt: 2010-12-25

Inläggav Ganesh » 2011-05-31 22:21:36

biologic skrev:Jag läste någonstans att 0,5% av befolkningen har AS. Tror att 5% av alla har ADHD, men det kan vara fel. Någon som vågar gissa hur stort mörkertalet är (de som skulle få diagnos men som ej utretts)? Förstår att det inte går att säga exakt, men vad jag har hört så har 1 av 10 autistiska drag på ett eller annat sätt.

Anders Miltons psykiatri-utredning för sådär 5 år sen sa att ADD/ADHD har cirka 10 % av befolkningen. Lägger man till de som har AST så blir det tillsammans kanske 12% av befolkningen.

Det blir i runda slängar 1 miljon personer i Sverige.

Men av denna miljon är det bara en del som har stora problem. Men det är väldigt många som har problem. Dock, som du säger, det finns ett stort mörkertal.

Ser man det från andra sidan, visar det sig att bland de som är arbetslösa, misbrukare, misslyckas i skolan etc etc så är

VI VÅLDSAMT ÖVERREPRESENTERADE.

Dock okänt hur överrepresenterade. Ett exempel kan vara ADHD-projektet på Norrtälje-anstalten.
Ganesh

Anslöt: 2007-11-16

Inläggav biologic » 2011-05-31 22:49:36

Ganesh skrev:Anders Miltons psykiatri-utredning för sådär 5 år sen sa att ADD/ADHD har cirka 10 % av befolkningen. Lägger man till de som har AST så blir det tillsammans kanske 12% av befolkningen.

Oj! Det var intressant läsning, att det är så många! Men det förvånar mig knappast. Vet du händelsevis hur många som nydiagnostiseras varje år med autismspektrumstörning/ADHD/annan NPF?
biologic

Anslöt: 2010-10-09

Inläggav Ganesh » 2011-06-01 11:15:10

Jag har inget minne av hur många som nydiagnosticeras varje år. Ska leta, återkommer om detta.

Det finns litet olika siffror om hur många som har ADHD/etc/etc. Litet beroende på hur man gjort undersökningarna, vilka definitioner/kriteerie-uppsättningar man använt och annat.
Ganesh

Anslöt: 2007-11-16

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in