NPF lr bara psykiskt störd NT?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

NPF lr bara psykiskt störd NT?

Inläggav Lorelei » 2011-05-18 14:09:34

Utredning givetvis.

Helt NT tror jag inte att jag är iaf. Grejen e att antidepp och benzo och övrig psykofarmaka inte biter nämnvärt på mig. Läkare har haft svårt diagnosticera mig. Helt klart e att jag har ångestproblem, stämningslägesförändringar, tvångstankar m.m.

Sedan jag var liten har jag upptäckt nu när jag tänker tillbaka att jag alltid känt mig annorlunda, lite utanför, vart mobbad många många år. Problem med att automatisera uppgifter, t.ex när jag kört bil, växelspak, koppling, gaspedal å broms, får alltid tänka på hur jag ska göra. Koordinationsproblem, framförallt med hur jag ska röra armarna med pendlingsrörelsen.
Störs och blir stressad (extremt) av olika stimuli, ex köpcenter (fruktansvärt) :!:
Gör oftast saker på egen hand, även om jag har kompisar.
Ogillar att kolla folk i ögonen.Dålig mimik.
Sömnproblem.
Fortsätter göra saker på samma sätt, även om det är ineffektivt.

Enl. läkare har jag exekutiva svårigheter, koncentrationsproblem, uppmärksamhetsproblem, svårigheter med att se helheter och sammanhang, problem med struktur och planering, svårigheter i sociala situationer, koder etc. Impulsiv och emotionellt instabil. Dålig självbild, självkänsla och självförtroende. Tydligen rigit tvångsmässigt tänkande oxå.

Vem var det du sa var normal? : psykiatri och rim
(häftad)
av Susanne Bejerot
:)
Lorelei
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2010-02-05
Ort: Göteborg

Re: NPF lr bara psykiskt störd NT?

Inläggav MsTibbs » 2011-05-18 14:51:28

Be att få göra SCID-I och SCID-2, då hittar man psykisk sjukdom respektive personlighetsstörningar. Angående NPF så är den utredningen mycket längre. Gör tex rdos test på nätet (visserligen omdebatterat här på forumet) då kan du få en vink om än inte en sanning. Skriv upp på lapp till läkaren vad du lider av för symtom. Man kan ha AS-symtom utan att det skapar stora problem, då får man ingen diagnos. Kanske är du AS, vissa symtom tyder på det, du har ju även koncentrationssvårigheter vilket kan vara ADHD. Men det kan också vara så att du har OCD, det kan också förklara lite, då NPF ofta går i varandra, vissa drag finns i flera diagnoser (även symtom som ej finns i själva diagnoskriterierna).

OBS! Jag är ingen läkare, bara de kan avgöra, läkare eller psykolog.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: NPF lr bara psykiskt störd NT?

Inläggav Lorelei » 2011-05-18 15:14:34

Tack för ditt svar MsTibbs!

Ska till läkaren på tisdag nästa vecka, så ska definitivt ta upp de här frågeställningarna med henne då, SCID-1/2 etc. Börjar tröttna på att harva runt i psykiatrin utan adekvat förbättring, vart där sedan - 01. Vill ha en förändring till det positiva, kunna få leva och njuta av livet!
Har testat allt utom litium och cs-preparat. Känns så hopplöst, vill inte vara ett terapirefraktärt fall!
Den som lever får se och leva vill jag! Fast bra/bättre då i måendet, mer stabil.

En läkare på akutpsyk tyckte faktiskt jag behöver utredas mer.
Har man rätt att begära ytterligare utredning?
Lorelei
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2010-02-05
Ort: Göteborg

Re: NPF lr bara psykiskt störd NT?

Inläggav mar0der » 2011-05-18 16:01:14

Lorelei skrev:Tack för ditt svar MsTibbs!

Ska till läkaren på tisdag nästa vecka, så ska definitivt ta upp de här frågeställningarna med henne då, SCID-1/2 etc. Börjar tröttna på att harva runt i psykiatrin utan adekvat förbättring, vart där sedan - 01. Vill ha en förändring till det positiva, kunna få leva och njuta av livet!
Har testat allt utom litium och cs-preparat. Känns så hopplöst, vill inte vara ett terapirefraktärt fall!
Den som lever får se och leva vill jag! Fast bra/bättre då i måendet, mer stabil.

En läkare på akutpsyk tyckte faktiskt jag behöver utredas mer.
Har man rätt att begära ytterligare utredning?


Du har rätt till en bedömning om utredning är behövligt. Där tittar man inte bara efter symtom utan försöker svara på den viktigaste frågan, hur du besväras i vardagen av dina symtom. Är det tvånget, ångesten, uppmärksamheten, sociala samspelet, etc etc etc som är det primära funktionshindersområdet och isf i vilken grad och vad skulle en utredning tillföra i din vardag. Det arbetas väldigt olika kring utredningar beroende geografiskt vart du bor och om det är offentlig eller privat sektor mm.
mar0der
 
Inlägg: 241
Anslöt: 2011-04-29

Re: NPF lr bara psykiskt störd NT?

Inläggav Björne » 2011-05-18 18:57:42

Lorelei skrev:Problem med att automatisera uppgifter, t.ex när jag kört bil, växelspak, koppling, gaspedal å broms, får alltid tänka på hur jag ska göra. Koordinationsproblem, framförallt med hur jag ska röra armarna med pendlingsrörelsen.

Då borde du inte köra bil!
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: NPF lr bara psykiskt störd NT?

Inläggav Lorelei » 2011-05-19 10:04:56

Björne skrev:
Lorelei skrev:Problem med att automatisera uppgifter, t.ex när jag kört bil, växelspak, koppling, gaspedal å broms, får alltid tänka på hur jag ska göra. Koordinationsproblem, framförallt med hur jag ska röra armarna med pendlingsrörelsen.

Då borde du inte köra bil!


Framförallt e det att jag blir så lättstressad, som e ett problem vad gäller bilkörning, kör nästan aldrig bil av den anledningen. Har ingen egen bil.
Lorelei
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2010-02-05
Ort: Göteborg

Re: NPF lr bara psykiskt störd NT?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-05-19 10:17:22

Björne skrev:
Lorelei skrev:UProblem med att automatisera uppgifter, t.ex när jag kört bil, växelspak, koppling, gaspedal å broms, får alltid tänka på hur jag ska göra. Koordinationsproblem, framförallt med hur jag ska röra armarna med pendlingsrörelsen.

Då borde du inte köra bil!


Koordinationsproblem hade jag också första gången jag försökte lära mig köra bil men det var mycket bättre andra gången jag försökte ca 15 år senare så sånt går faktiskt att träna upp. Automatisering tog också lång tid att lära sig. Jag har visserligen inte körkort idag men det har andra orsaker. Men med oerhört mycket privatkörning så gick det. Finns ju simulatorer också på vissa körskolor. Där kanske man kan träna sånt. Det finns en särskild körkortstråd. Jag tycker att det verkar vara minst sagt vanskligt att bedöma någons körförmåga över nätet då det är helt normalt att vissa har det svårare och tar längre tid på sig att lära sig de här sakerna än andra.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: NPF lr bara psykiskt störd NT?

Inläggav barracuber » 2011-05-19 11:40:46

Bjäbbmonstret skrev:.. Det finns en särskild körkortstråd. Jag tycker att det verkar vara minst sagt vanskligt att bedöma någons körförmåga över nätet då det är helt normalt att vissa har det svårare och tar längre tid på sig att lära sig de här sakerna än andra.


Håller med. Och jag tror inte det finns någon tydlig NPF-koppling vad gäller bilkörning. Att ha NPF behöver inte betyda att man automatiskt har sämre koordination och motorik till exempel.

Min fru (NT) behövde cirka 25-30 körlektioner innan hon blev godkänd medan jag (diagnosticerad för autismlikande tillstånd och misstänkt ADD) behövde 12 lektioner. En skillnad som iofs också kan bero på att jag kom bra överens med min privatlärare medan hon inte funkade alls bra ihop med sin privatlärare (våra respektive pappor) - tror man kan spara många lektioner på att ha bra privathjälp först.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: NPF lr bara psykiskt störd NT?

Inläggav Björne » 2011-05-19 23:16:39

Bjäbbmonstret skrev:Jag tycker att det verkar vara minst sagt vanskligt att bedöma någons körförmåga över nätet då det är helt normalt att vissa har det svårare och tar längre tid på sig att lära sig de här sakerna än andra.


Knappast mer vanskligt än att bedöma ifall personen har ett NPF eller inte över nätet. Om personen måste "tänka på hur den ska göra" samt har koordinationsproblem indikerar det att personen inte är någon fullgod bilförare. En person som måste tänka på vilken pedal den ska trampa på och med vilken fot, när en oförutsedd fotfängare står i vägen är en fara för sig själv och andra och bör inte köra bil.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in