Notisar för flera datorer och flera OS?
16 inlägg
• Sida 1 av 1
Jag skulle vilja ha något sätt att hantera enklare anteckningar och listor så att det är åtkomligt på olika datorer och under olika OS. Jag vill t.ex. kunna ha vissa "lappar" som är privata, vissa som jag kommer åt även på jobbet, vissa som är gemensamma för mig och min sambo etc. Dessutom måste det fungera allra minst under både Linux och Unix, och helst också under Windows.
Tomboy verkar rätt OK, men fungerar bara under Linux, så vitt jag kunnat se.
Helst vill jag nog kunna använda en egen dator som server också, eftersom det delvis kommer handla om privata anteckningar.
Finns det något bra färdigt och gratis program för detta?
Tomboy verkar rätt OK, men fungerar bara under Linux, så vitt jag kunnat se.
Helst vill jag nog kunna använda en egen dator som server också, eftersom det delvis kommer handla om privata anteckningar.
Finns det något bra färdigt och gratis program för detta?
Har inte kollat så mycket på delning, annars är Evernote asbra på alla plattformar och gratis för normal användning.
Har haft det i flera år och skrivit massor av anteckningar och aldrig varit nära ens halva månadskvoten.
Jag säger inte att det är perfekt för er, men kolla gärna upp det. För Linux får man köra webgränssnitt.
http://www.evernote.com
Har haft det i flera år och skrivit massor av anteckningar och aldrig varit nära ens halva månadskvoten.
Jag säger inte att det är perfekt för er, men kolla gärna upp det. För Linux får man köra webgränssnitt.
http://www.evernote.com
Re: Notisar för flera datorer och flera OS?
Jag använder också Evernote. Mycket lättanvänt och flexibelt eftersom man kan kolla eller ändra sina anteckningar från andra datorer och även från mobilen.
Men jag vet inte om det funkar att dela bara vissa med andra. Det är enkelt att skapa kategorier för sig själv, t ex en för privata anteckningar och en för jobb, men gissningsvis får ni skapa ett separat konto för det som du och sambon vill ha gemensamt.
Men jag vet inte om det funkar att dela bara vissa med andra. Det är enkelt att skapa kategorier för sig själv, t ex en för privata anteckningar och en för jobb, men gissningsvis får ni skapa ett separat konto för det som du och sambon vill ha gemensamt.
Nu såg jag att det fanns en flik i Evernote för det man vill dela.
Jag tackar för tipset, men Evernote verkar väldigt hårt inriktat på Mac och Windows, och har ingen officiell support för Linux och Unix. Eftersom det är just dessa sistnämnda som är nödvändiga i mitt fall känns det som ett tveksamt alternativ att ens prova.
Kan du inte ansluta till dropbox då och skriva notisarna i det program som verkar mest lämpligt för varje miljö?
Dropbox fungerar i de flesta datormiljöer så som Windows, Mac, Linux samt till Android och iOS.
Dropbox fungerar i de flesta datormiljöer så som Windows, Mac, Linux samt till Android och iOS.
Miche skrev:Kan du inte ansluta till dropbox då och skriva notisarna i det program som verkar mest lämpligt för varje miljö?
Det har jag övervägt, men dels gillar jag inte att det är i grunden kommersiellt och jag måste använda deras servrar och dels verkar det inte ha stöd för automatisk filsynkning från Unix, eller i vart fall inte Solaris, som är den aktuella varianten.
Dessutom blir det bara en ren filsynkningstjänst utan något mera, och då är det förmodligen bättre att ha något script eller program som ligger i bakgrunden och synkar mot en server jag väljer själv.
Dropbox funkar med automatisk synk på Lubuntu (det kör jag själv)
Miche skrev:Dropbox funkar med automatisk synk på Lubuntu (det kör jag själv)
Solaris, skrev jag, inte Lubuntu.
De system det måste fungera på är alltså i första hand Ubuntu och Solaris. Allt annat är en bonus.
Googlade orden Solaris Cloud Sync och hittade artikeln Dumpa Dropbox - gör din egen filsynkningstjänst, det kanske kan vara intressant!
Miche skrev:Googlade orden Solaris Cloud Sync och hittade artikeln Dumpa Dropbox - gör din egen filsynkningstjänst, det kanske kan vara intressant!
Gissa vad jag hittade när jag googlade förut idag?
Miche skrev:Varför googlade du inte innan du startade tråden?
Det gjorde jag, och den lösning vi diskuterar nu är ju inte riktigt vad jag efterlyste, utan mera en nödlösning.
Något bättre är kanske svårt att finna... Solaris tillhör ju inte direkt målgruppen för de de flesta leverantörer eftersom marknaden är i minsta laget!
Miche skrev:Något bättre är kanske svårt att finna... Solaris tillhör ju inte direkt målgruppen för de de flesta leverantörer eftersom marknaden är i minsta laget!
Ovanligt för hemmabruk ja, men inte så ovanligt på företag/institutioner. Dessutom ska man nog i första hand tänka sig icke-kommersiella lösningar, om det finns några färdiga. Det troligaste är nog att någon med liknande behov har gjort något. Det kan ju dessutom räcka att det är öppen källkod och tillräckligt portabelt för att kunna kompilera det under Solaris, eller skrivet i java etc.