Normalt beteende för en läkare?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav docfrasse » 2008-05-26 20:56:32

Pontus skrev:
Parvlon skrev:
Pontus skrev:Även om siffran är så hög som att 7/10 mår sämre av SSRI så är det fortfarande fel att försöka svartmåla preparaten som du och Parvlon verkar försöka göra.
Jag behöver inte försöka svartmåla SSRI, det är som det är ändå. Tycker det är värre att vitmåla något som är smutsigt, men inte konstigt att de som brukar dessa medel själva gör det.
Andelen förgiftade lär vara högre på detta forum.
Att media skulle göra kopplingen mellan ssri och (orsak till)dödskjutningarna är inte den bilden jag fått men jag är inte fullt uppdaterad där heller. I enstaka fall har jag iofs läst att de nämnt att förövarna har gått på dessa sk 'medeciner'. Men vad jag vet så har de aldrig påstått att det är medecinerna som är _orsaken_.
Oftare har jag läst att det är p.ga vapenlagarna de har i USA som är orsaken tillsammans med att dessa personer är psykiskt störda.
Din jämförelse med att det kliar på benet var lustig, totalt ovidkommande i sammanhanget dock.
Det är skrämmande att SSRI används som universalmedecin.

Det verkar ändå som att i princip alla har förstått det som att SSRI var den utlösande faktorn. Min liknelse angående skakande ben var totalt ovidkommande ja, och syftar bara på att man kan inte skylla alla problem som finns på SSRI bara för att man äter medicinen.
Jag försöker inte vitmåla preparaten heller, varje gång jag nämner att jag använder dom så är jag noga med att säga att det inte fungerar för alla just för att jag har hört hur otroligt dåligt det kan gå. (Med undantag för den här tråden då det blev mer av en diskussion rörande SSRI)
Parvlon skrev:Bara en not om SSRI, det är allmänt känt att personerna som utförde dödskjutningarna vid skolorna i USA var 'medecinerade' med dessa prep. De var iofs unga och säkerligen deprimerade, men du kan säkert hitta den verkliga kopplingen själv.

När man läser det här så är det också svårt att tro att du inte menade att antyda att SSRI var orsaken. Bara för att någon som går på medicinen mejar ner en halv skolgård behöver det inte bero på medicinen helt enkelt. Det finns ju rätt många som går på preparaten som inte går omkring och skjuter omkring sig.
Citatet ovan från Parvlon om SSRI och skolskjutningarna är som vore det direkt urklippt från någon av scientologikyrkans sajter, retoriken är välbekant. Och detta kan sägas utan att man för den skull tror eller anser att SSRI är lösningen för alla psykiska, sociala eller relationella problem. (Bara en not om antibiotika, det är allmänt känt att personer som avlidit i lunginflammation på sjukhus varit "medicinerade" med dessa prep. De var iofs sjuka och säkerligen infekterade, men du kan säkert hitta den verkliga kopplingen själv)
Senast redigerad av docfrasse 2011-05-04 14:11:46, redigerad totalt 1 gång.
docfrasse
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Parvlon » 2008-05-27 13:57:02

Scientologer verkar ha sunda åsikter ang. läkemedel. ;) Fast jag inte har fördjupat mig i vad deras 'teori' går ut på och jag bryr mig ärligt talat inte. Precis som att man inte har bättre saker för sig.
Det är inte första gången någon anklagar mig för att ha "scientologåsikter", de jag fört fram har inget med Scientologer att göra, jag vill ej bli förknippad med ett helt gäng dårar Frasse, tack.

Pontus skrev:När man läser det här så är det också svårt att tro att du inte menade att antyda att SSRI var orsaken. Bara för att någon som går på medicinen mejar ner en halv skolgård behöver det inte bero på medicinen helt enkelt. Det finns ju rätt många som går på preparaten som inte går omkring och skjuter omkring sig.
Jag skrev aldrig att SSRI är orsaken till dödskjutningarna, det lär vara mer komplicerat än så. Speciellt eftersom det är människor som utfört handlingarna. 100%iga bevis kommer man aldrig att få även om det vore så o det behövs många mer dödskjutningar för att de ska fungera + som statistiska underlag. Men om man ska peka ut en faktor så är det min övertygelse att ifall de inte hade varit 'medecinerade' ej hade kunnat eller viljat utföra dåden. Det kan säkert finnas fler faktorer man kan ta bort för att få bättre 'resultat', tex dumburken men tycker ändå det är allmänt tokeri att tipsa om SSRI till människor på ett forum där för det första så är frågerställaren är tveksam till den sortens medeciner. Jag antar att h*n kan tänka själv o tar det som skrivs här med en nypa salt samt inte tror att "Doktorn"alls vet bäst alltid men man vet aldrig.


Frågande skrev:Jag tycker du ska be att få en riktig genomgång av vad dina test visade. Det är kanske inte så kul alla gånger men då vet man åtminstone har det står till. De flesta test är till för att ta reda på hur någon tänker/fungerar inom olika områden. Test i sig kan inte visa på en Aspergerdiagnos, man måste intervjua personen ifråga och helst deras föräldrar också (för Aspergerdiagnos måste man bla ha normal språkutveckling, vilket man oftast inte minns så bra själv hur det var).
Enligt Gillbergså är sen talutveckling ett krav för att få diagnos. Men du syftar nog på 'bibeln' DSM. Gillbers används oftare i Sverige tror jag. De flesta här bor i Sverige.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 14:11:46, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav weasley » 2008-05-27 18:28:05

Jag tror det är värt att upprepa detta:

weasley skrev:Ja, bara det faktum att sådana här galenskaper (dvs folk som skjuter vilt omkring sej etc odyl bla) har hänt genom hela mänsklighetens historia även UTAN mediciner som SSRI torde ju tyda på att det inte nödvändigtvis har med just medicinen att göra.


Ibland är det bra att ha historiska kunskaper så man inte stirrar sej blind på nutiden.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:11:46, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav docfrasse » 2008-05-27 19:06:12

Parvlon skrev:Scientologer verkar ha sunda åsikter ang. läkemedel. ;) Fast jag inte har fördjupat mig i vad deras 'teori' går ut på och jag bryr mig ärligt talat inte. Precis som att man inte har bättre saker för sig.
Det är inte första gången någon anklagar mig för att ha "scientologåsikter", de jag fört fram har inget med Scientologer att göra, jag vill ej bli förknippad med ett helt gäng dårar Frasse, tack.

Pontus skrev:När man läser det här så är det också svårt att tro att du inte menade att antyda att SSRI var orsaken. Bara för att någon som går på medicinen mejar ner en halv skolgård behöver det inte bero på medicinen helt enkelt. Det finns ju rätt många som går på preparaten som inte går omkring och skjuter omkring sig.
Jag skrev aldrig att SSRI är orsaken till dödskjutningarna, det lär vara mer komplicerat än så. Speciellt eftersom det är människor som utfört handlingarna. 100%iga bevis kommer man aldrig att få även om det vore så o det behövs många mer dödskjutningar för att de ska fungera + som statistiska underlag. Men om man ska peka ut en faktor så är det min övertygelse att ifall de inte hade varit 'medecinerade' ej hade kunnat eller viljat utföra dåden. Det kan säkert finnas fler faktorer man kan ta bort för att få bättre 'resultat', tex dumburken men tycker ändå det är allmänt tokeri att tipsa om SSRI till människor på ett forum där för det första så är frågerställaren är tveksam till den sortens medeciner. Jag antar att h*n kan tänka själv o tar det som skrivs här med en nypa salt samt inte tror att "Doktorn"alls vet bäst alltid men man vet aldrig.


Frågande skrev:Jag tycker du ska be att få en riktig genomgång av vad dina test visade. Det är kanske inte så kul alla gånger men då vet man åtminstone har det står till. De flesta test är till för att ta reda på hur någon tänker/fungerar inom olika områden. Test i sig kan inte visa på en Aspergerdiagnos, man måste intervjua personen ifråga och helst deras föräldrar också (för Aspergerdiagnos måste man bla ha normal språkutveckling, vilket man oftast inte minns så bra själv hur det var).
Enligt Gillbergså är sen talutveckling ett krav för att få diagnos. Men du syftar nog på 'bibeln' DSM. Gillbers används oftare i Sverige tror jag. De flesta här bor i Sverige.
Ditt svar gläder mig, även om vi har helt olika uppfattning om vad som är rimliga orsaker bakom skolmassakrer. Vi är helt överens om att Gillbergs aspergerkriterier är mer relevanta än de i DSM-IV. Tycker dock att det behövs en helt ny samling kriterier för AS för vuxna, ställer mig exempelvis skeptisk till att klumpighet krävs för diagnos enligt Gillberg och Gillberg. Menar också som så många andra att avvikande (från majoritetens) sensorik borde ingå i kriteriesamlingarna.
Senast redigerad av docfrasse 2011-05-04 14:11:46, redigerad totalt 1 gång.
docfrasse
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2007-07-30

Inläggav MsTibbs » 2009-11-17 20:02:02

Kvasir +1
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:11:46, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Om mediciner som funkar/inte funkar

Inläggav Torgil » 2009-11-22 21:02:53

Jag har sedan 20 år epilepsi, EP och äter ganska starka och mkt mediciner idag. Hermolepsin Retard och Keppra. Men det finns en uppskö olika epilepsi mediciner och jag blev på 90-talet ordinerad en medicin som inte fungerade utan gav mig ett par stora anfall (Grand Mal). Idag är det 5 år sedan senaste anfallet men jag har ambitionen att bli medicinfri och minskar långsamt hur mkt jag äter, i samförstånd med läkare.

Så utan att veta hur anti dep mediciner fungerar fråga om alternativ och för och nackdelar hos olika mediciner.
Torgil
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2009-11-16

Återgå till Aspergare och vården



Logga in