Nördar! Se hit! (söker app för att göra veckoschema)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav kullan » 2013-09-04 12:40:56

Jag hittar inte en app till min android som motsvarar mina behov. Jag efterlyser en app som man enkelt kan göra ett veckoschema i. Den ska inte bygga på någon kalender. Utan det ska räcka med att veckans nummer står i ena hörnet. Typ: v 39. Sen kan det set ut typ nåt så här;

Måndag
Tisdag
Onsdag
Torsdag
Fredag
Lördag
söndag

Och klickar man på en dag kan det se ut som så här:

V 39 Måndag

Boendestöd 10:30 - 12.00

Eftermiddag: Gå och handla
Panta flaskor och ta med ev. sopor.

Så ser det ut under alla dagar sen med egna aktiviteter. Det ska gå att gå in på en dag och lägga till eller ta bort ev. aktivitet vid förändringar. Någon som har en idè? Alla appar jag hittar är kalendermodell eller färdigskrivna skolscheman. eller scheman som inte går att ändra utan att man skriver om hela dagen. colornote blir onödigt jobbigt att fixa detta i.

Admin: förtydligade rubriken
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav barracuber » 2013-09-04 18:38:05

jag tror fortfarande http://teuxdeux.com kan vara något. Den är inte upplagd som en kalender särskilt. I centrum är alltid idag, inte veckan.

Jag söker själv något sånt här väldigt mycket. Behöver skapa en "schedule" (typ schema). Men inte för en hel vecka, det är för stor för mig att greppa i viss mån. En dag-schedule är fullt tillräckligt. Så att jag tittar på nästa dag enbart och skapar en lista på vad jag vill göra den dagen. I vissa fall kan det vara enklare att även kunna schedulera in saker till kommande dagar, då är det bra med en vecko-schedule. Det är viktigt att inte bli för optimistisk i sina tidsuppskattningar.

Så en schedule - oavsett om det är dag- eller vecko-schedule - är inte samma sak som en kalender. En kalender har att man ska till tandläkaren om 4 veckor. En schedule är en detaljerad plan med tidsblock för nästa dag eller resten av veckan. Återigen jag tycker det är tillräckligt svårt att schedulera bara en enda dag. Men det har att göra med att jag håller på med ganska stora projekt och att det är svårt att bryta ned projekt i hanterbara aktiviteter. Om en enskild aktivitet tar mer än 2-4 timmar att göra blir den oftast oöverblickbar och behöver brytas ned ytterligare.

Vissa delar av dagen ska vara "regular" eller "oförhandlingsbara", dvs saker som man bara måste göra varje dag för att överleva, typ sova, måltider, borsta tänder, duscha, träna, handla. Dessa saker måste "blockas ut" eller "reserveras" obönhörligt, de kan inte kompromissas bort, de måste man bara göra. Man får inte underskatta hur lång tid de sakerna tar.

Resten av tiden är det som är tillgängligt för mera kreativta saker typ kultur, nöjen och utbildning, att lära sig saker, att utvecklas, att testa nya saker, att umgås med andra, att njuta av filmer, böcker, intressen mm. Avkoppling och umgänge är så viktigt att det skulle kanske t.o.m. ligga inom den oförhandlingsbara tiden.

Den återstående tiden är ifall man behöver studera något, förkovra sig och utbilda sig inom något exempelvis till ett yrke, eller något man tror skulle kunna bli en försörjning. Den här tiden är egentligen den svåraste att hantera, eftersom det idag inte är lätt att lyckas bli tillräckligt bra inom ett yrke för att bli anställningsbar (eller kunna försörja sig själv i egen regi). Det kräver mycket och hårt arbete, vilket många, som inte varit i den situationen (ofta unga personer men också många äldre som tvingas byta karriär) riktigt kan föreställa sig. Framgång kommer inte utan hårt arbete. Allt annat är myt. Det krävs självkännedom, självdisciplin, självregulering, emotionell intelligens mm. Det är många saker man behöver behärska för att kunna nå framgång inom ett yrke. Det är lätt att ta två steg tillbaka och ge upp.

Trivs inte riktigt i Google Calendar av flera skäl. Extremt fult interface (verkar inte finnas några skins vad jag kan se). Veckoschemat känns stressande och pressande om man, som jag, inte riktigt klarar stressen av heltidsarbete. Har hört en del gott om iCal (om man kör Mac) om man vill ha ett trevligare interface - den kan synka mot Google Calendar. På Windowssidan kan man köra Outlook eller Thunderbird (gratis).
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav kullan » 2013-09-04 19:04:51

Ja visst men den var väl enbart till Iphone? Och jag har android. Sen vill jag inte ha en app där man måste registrera sig på någon hemsida för att synka aktiviteterna. fick tips om Autiplan men den kräver att man har ett användarkonto på deras hemsida för att funka. då blir jag vrång och säger Nej Tack!
kullan

Inläggav iuftfy547s » 2013-09-25 18:26:13

Denna använder jag. Tycker den är bra. Jag tror att den kan matcha det du eftersöker:
https://play.google.com/store/apps/deta ... lyschedule
iuftfy547s

Anslöt: 2012-10-12

Inläggav Vilsen » 2013-09-25 18:43:53

Jag använder Jorte Kalender eftersom jag måste kunna anpassa min kalender väldigt mycket. Man kan antingen göra den väldigt enkel eller väldigt komplicerad och du väljer själv om du vill ha den kopplad till någon annan kalender eller inte.

https://play.google.com/store/apps/deta ... pace.jorte

Lycka till!
Vilsen

Anslöt: 2011-04-29

Inläggav antonius » 2013-09-25 18:59:09

kullan skrev:Så ser det ut under alla dagar sen med egna aktiviteter. Det ska gå att gå in på en dag och lägga till eller ta bort ev. aktivitet vid förändringar. Någon som har en idè? Alla appar jag hittar är kalendermodell eller färdigskrivna skolscheman. eller scheman som inte går att ändra utan att man skriver om hela dagen. colornote blir onödigt jobbigt att fixa detta i.

Man kan ha en vanlig fickalmanacka och en blyertspenna, mycket analogt men funkar alltid blir aldrig utan ström, eller krånglar på ngt annat tekniskt vis. dessutom är det lite coolt numer när alla bara svamlar med sina smartfåns, man ser ut som en poet som sitter och diktar, hehe :-)018
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav higgspartikel » 2013-09-25 20:13:04

Jag använde Astrid tidigare, men fick gå över till Wunderlist. Tycker det funkar bra, men det är såklart en vanesak att bocka av uppgifterna allteftersom.

https://www.wunderlist.com/en/
https://play.google.com/store/apps/deta ... istandroid
higgspartikel

Anslöt: 2012-10-29

Inläggav kullan » 2013-09-25 20:16:30

Astrid blev jag vansinnig på. De texter som ska påminna en är ju på en mycket låg och barnslig nivå. Jag är inte 15 utan över 40.
kullan

Inläggav higgspartikel » 2013-09-25 20:22:21

Wunderlist har dock inte några såna texter, bara påminnelsen man själv skrivit.
higgspartikel

Anslöt: 2012-10-29

Återgå till IT-forum

Logga in