NLP Intresse?
44 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Tingeling skrev:Trams....nu tror jag du ändå är öite är ute och cyklar....
Allt finns ingen evidems på men stora delar faktiskt.
Har DU ockaå personlig erfarenhet av NLP eller utbildning
eller är du bara allmänt grinig?
Jag är skeptisk och allmänt svårmanipulerad. Varje kvacksalvares och försäljares mardröm.
Såna där coacher, ledarskapskonsulenter, Törnblommare, dammsugarnasare och fan och deras mindfulnessade mostrar har ingenting att hämta hos mig.
Jag har mina egna inspirationskällor och accepterar inte att bli påprackad nya hejsan-svejsan-frälsningsläror. Kommer de i min väg får de vara beredda på obekväma frågor.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:16:03, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Jag är likadan....jag gick kursen med en ganska skeptisk inställning hela vägen. Men vissa av grejerna är faktiskt bra.....Men de ska inte utföras av vem som helst (eller hur som helst heller för den delen) och bör i mina ögon ses mer som ett komplement.
Ungefär som c-vitamin....
Senast redigerad av Tingeling 2011-05-04 11:16:03, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl skrev:Vilket j-a trams! Den där Tony Robbins, hur mycket tjänar han på sitt mumbojumbo egentligen? Vem som helst kan fatta att en stor folksamling triggar flockmänniskor att bete sig som en flock.
Han tjänar astronomiska summor. Billigaste biljetterna kostade 1500:- andra mer än det dubbla. Och det är inget mot vad han tar som personlig coach, här fick man bara massvarianten.
Han verkar dock väldigt trevlig och välvillig och menar säkert väl. Men han gör samma misstag som alla andra framgångsrika som försöker sälja sin idé till andra: att han tror att alla kan göra det han kan. Han föreföll vara 200% extrovert, ha ADHD i kvadrat och extremt mycket energi och karisma.
Jag å andra sidan är 95% introvert, avskyr uppmärksamhet kring min person och blir närmast katagonisk av trötthet bara av att vara ute på stan några timmar. Att bli framgångsrik genom att låtsas vara en extrovert ångvält med yrkesmässigt självförtroende som räcker till månen och tillbaka funkar liksom inte särskilt bra för mig... Jag vill helst att mina idéer ska sälja sig själva utan att jag behöver vara inblandad ö h t.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 11:16:05, redigerad totalt 2 gånger.
Det är klart att karln verkar trevlig & välvillig.
Det är väl det minsta man kan begära av en överbetald pratkvarn?
Det är väl det minsta man kan begära av en överbetald pratkvarn?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 11:16:05, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Tingeling skrev:Jag är likadan....jag gick kursen med en ganska skeptisk inställning hela vägen. Men vissa av grejerna är faktiskt bra.....Men de ska inte utföras av vem som helst (eller hur som helst heller för den delen) och bör i mina ögon ses mer som ett komplement.
Du verkar ha en sund inställning till det hela.
Jag tror mycket väl att vissa saker funkar eftersom det väl handlar om att omprogrammera hjärnan och sinnena, och de kan vara lättare att påverka än man tror. Så länge man bara gör det på sig själv, eller i hjälpande syfte på sina närmaste med deras medgivande, så ser jag som sagt inga problem med det.
Brukar själv använda EFT och tycker det funkar rätt bra för att lugna nerverna i vissa situationer.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 11:16:05, redigerad totalt 1 gång.
Jag har inte ens visitkort.....Usch....otäcka saker.
Han tills dags dato aldrig marknadsfört mig nämnvärt själv.
Däremot kan jag tacka ja om någon frågar om de får marknadsföra mig. (mest för jag inte kommer på att man kan säga nej---dessutom ångrar jag mig nästan alltid...)
Jag är både extrovert och introvert men uppmärksamhey kring MIG ogillar jag egentligen. Jag väger hela tiden syftet och ser att det är gott nog för så många som möjligt då jag själv mår dåligt av att synas. Helst vill jag sitta på kammaren i datorn hela tiden....metodutveckla och fastna i alla sköna detaljer som finns...
Åhhh vad mysigt..så får jag göra heeela sommaren i år---
Han tills dags dato aldrig marknadsfört mig nämnvärt själv.
Däremot kan jag tacka ja om någon frågar om de får marknadsföra mig. (mest för jag inte kommer på att man kan säga nej---dessutom ångrar jag mig nästan alltid...)
Jag är både extrovert och introvert men uppmärksamhey kring MIG ogillar jag egentligen. Jag väger hela tiden syftet och ser att det är gott nog för så många som möjligt då jag själv mår dåligt av att synas. Helst vill jag sitta på kammaren i datorn hela tiden....metodutveckla och fastna i alla sköna detaljer som finns...
Åhhh vad mysigt..så får jag göra heeela sommaren i år---
Senast redigerad av Tingeling 2011-05-04 11:16:05, redigerad totalt 1 gång.
Ok, jag ogillar reklam men jag blev faktiskt väldigt nöjd med de här när jag beställde visitkort från dem (bara man aktar sig för alla extragrejer de försöker lura på en så kommer man väldigt billigt undan): http://www.vistaprint.se
Nä, vad "gulligt"! Deras sida kommer ihåg mig från 2005 och önskar mig välkommen tillbaka (nu när jag sökte upp sajten för att hitta länken). Ska jag känna mig smickrad eller bli förbannad? Har inte kakor något bäst-före-datum?
Nä, vad "gulligt"! Deras sida kommer ihåg mig från 2005 och önskar mig välkommen tillbaka (nu när jag sökte upp sajten för att hitta länken). Ska jag känna mig smickrad eller bli förbannad? Har inte kakor något bäst-före-datum?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 11:16:05, redigerad totalt 2 gånger.
Tingeling skrev:Alexandra:
Men det fungrade inte alls då alltså?
Vad intressant. Berätta gärna mer om du vill.
Jag arbetade, under ett par månaders tid, som telefonförsäljare, och där hade jag nytta av den NLP jag kunde. NLP är de facto ett verktyg för att manipulera människor, och ett mycket effektivt sådant, kan tilläggas.
NLP är dock INTE en fungerande terapeutisk metod. Det som gör mig irriterad, är när det presenteras som en sådan.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 11:16:05, redigerad totalt 1 gång.
Det finns ingen som helst evidens för att NLP bara i sig skulle vara en effektiv eller fungerande metod. Delar av det används i psykiatrin mycket länge och delar har viss evidens.
Att använda det som en enskild terapiform tycker jag verkar oseriöst., Delar däremot i NLP tycker jag är skitbra i kombination med annat.
Typ djupavslappningen och självkännedomsövningarna.
Att använda det som en enskild terapiform tycker jag verkar oseriöst., Delar däremot i NLP tycker jag är skitbra i kombination med annat.
Typ djupavslappningen och självkännedomsövningarna.
Senast redigerad av Tingeling 2011-05-04 11:16:05, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra skrev:
Jag arbetade, under ett par månaders tid, som telefonförsäljare, och där hade jag nytta av den NLP jag kunde. NLP är de facto ett verktyg för att manipulera människor, och ett mycket effektivt sådant, kan tilläggas.
SÅ effektivt är det inte, en duktig och driven säljare som inte studerat NLP kan förmodligen manipulera människor minst lika bra som nån som läst NLP.
Den finns en kärna som är vettig i NLP, och sen har som lindat in i det i diverse lull-lull som gränsar till new age.
Betalar man dyra pengar för en NLP-kurs så blir man lurad...
hade en period när jag var intresserad av NLP. Tog hem en videokurs som kostade typ flera tusen dollar, gjord av Richard Bandler. visst har han en och annan poäng och en del av det han säger funkar men mycket trams med. endast lättlurade människor skulle betala massa pengar för det där...
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:16:05, redigerad totalt 1 gång.
Moggy skrev:SÅ effektivt är det inte, en duktig och driven säljare som inte studerat NLP kan förmodligen manipulera människor minst lika bra som nån som läst NLP.
Alltså, förstå mig rätt. Jag är ledsen för att jag var lite otydlig, men det jag menade var alltså följande: jag ären bra säljare. När jag mår bra. Och det ser jag som en medfödd förmåga, och nåt jag klarar utan NLP. Men NLP kan vara ett verktyg, som kan underlätta om man försöker sälja på folk skit de inte behöver.
Amen! Lyckligtvis har jag aldrig betalat för skiten, utan det är släkten med flera som pådyvlat mig "goda råd"/böcker/CD-skivor med MP3-filer. Tråkigt att du betalat för skitenBetalar man dyra pengar för en NLP-kurs så blir man lurad...
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 11:16:05, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra skrev:höver.Amen! Lyckligtvis har jag aldrig betalat för skiten, utan det är släkten med flera som pådyvlat mig "goda råd"/böcker/CD-skivor med MP3-filer. Tråkigt att du betalat för skitenBetalar man dyra pengar för en NLP-kurs så blir man lurad...
Har inte betalt. Har tankar hem kurser som var svindyra om man skulle ha köpt dom.