Ni som kan html, länka till högre upp i mappsystemet
9 inlägg
• Sida 1 av 1
Ni som kan html, länka till högre upp i mappsystemet
Jag har en fråga som jag inte hittar svar på.
När jag ska länka inom min egen site, så har jag använt
Annars har jag inget före, som t.ex.
Nu råkade jag upptäcka att om jag skrev en slash före:
Nu undrar jag om detta är det vanliga "nu för tiden" eller om det är något som bara fungerar på vissa webbhotell. Det har jag nämligen råkat ut för (liknande) förr och inte så kul om man byter och nästa har något annat.
Just nu är min sida byggd så den passar överallt, men kommer den att göra det om jag byter alla ../ eller inget före internlänken till /?
Om detta ska fungera överallt, så byter jag naturligtvis alla länkar till att få en / före, så slipper jag ha olika text-dokument till samma saker (när standardtexter infogas på alla sidor), bara för att sidorna ligger olika.
Hoppas det framgår hur jag menar och vad jag fråga om ^_^
När jag ska länka inom min egen site, så har jag använt
- Kod: Markera allt
href="../index.php"
href="../../index.php"
Annars har jag inget före, som t.ex.
href="index.php"
Nu råkade jag upptäcka att om jag skrev en slash före:
href="/index.php"
Nu undrar jag om detta är det vanliga "nu för tiden" eller om det är något som bara fungerar på vissa webbhotell. Det har jag nämligen råkat ut för (liknande) förr och inte så kul om man byter och nästa har något annat.
Just nu är min sida byggd så den passar överallt, men kommer den att göra det om jag byter alla ../ eller inget före internlänken till /?
Om detta ska fungera överallt, så byter jag naturligtvis alla länkar till att få en / före, så slipper jag ha olika text-dokument till samma saker (när standardtexter infogas på alla sidor), bara för att sidorna ligger olika.
Hoppas det framgår hur jag menar och vad jag fråga om ^_^
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
De flesta webbhotell låter nog din hemsida ligga i root och då fungerar det alldeles utmärkt med /index.php men om du byter till ett webbhotell som inte låter din sida ligga i root är det kört med den koden.
Det går alltså inte att lämna en 100% garanti att /index.php alltid kommer att fungera, tyvärr...
Det går alltså inte att lämna en 100% garanti att /index.php alltid kommer att fungera, tyvärr...
Jaha, betyder det alltså att när man ligger i root, så kan jag länka till mappar högre i hierarkin utan ../ (måste fråga för tydlighetens skull)?
Det gäller alltså då att inte ha flera mappar med samma namn? Med ../ så skulle det ju inte kunna gå fel eftersom man pekar på rätt mapp.
/bilder/bild.jpg
../../bilder/bild.jpg
Dessa två kan ju ge olika bilder om man inom sitt system har två mappar som heter bilder. Den första varianten kan ju inte veta vilken bilder-mapp jag vill åt. Men man kanske inte bör ha samma namn på mappar och bilder (jag har det ej) så det är en hypotetisk fråga.
Jag har för mig att det var när jag gick från swipnet till manufrog som jag fick ändra en hel del.
Det gäller alltså då att inte ha flera mappar med samma namn? Med ../ så skulle det ju inte kunna gå fel eftersom man pekar på rätt mapp.
/bilder/bild.jpg
../../bilder/bild.jpg
Dessa två kan ju ge olika bilder om man inom sitt system har två mappar som heter bilder. Den första varianten kan ju inte veta vilken bilder-mapp jag vill åt. Men man kanske inte bör ha samma namn på mappar och bilder (jag har det ej) så det är en hypotetisk fråga.
Jag har för mig att det var när jag gick från swipnet till manufrog som jag fick ändra en hel del.
- Bror Duktig
Bör jag ta för vana att alltid skriva en / före varje länk, och skippa tänket om var i mapphierarkin saker befinner sig?
Eller kan det blir problem om jag lägger en sida som en subdomän eller egen domän som är kopplad till samma konto som ett annat (och då inte blir huvuddomänen)?
Eller kan det blir problem om jag lägger en sida som en subdomän eller egen domän som är kopplad till samma konto som ett annat (och då inte blir huvuddomänen)?
- Bror Duktig
Allt som ligger i root kan adresseras med / först, om du vill åt en fil i root (ex. index.php) går den att adresserar med /index.php, om du vill adressera bild.png som ligger i mappen bilder i root så når du den med /bilder/bild.png osv.
Att använda ../ eller ../../ ger relativa sökvägar från den plats där du befinner dig och borde alltid fungera oavsett vilket webbhotell du väljer, men man måste vara mycket mer noggrann med hur filerna placeras vilket kan vara lite jobbigt och kan som sagt ge olika resultat beroende på var man befinner sig i mappträdet.
Ärligt talat tror jag inte att det är så värst många seriösa webbhotell som inte tilldelar en root-adress, så jag tror inte att bekymret är så värst stort...
Att använda ../ eller ../../ ger relativa sökvägar från den plats där du befinner dig och borde alltid fungera oavsett vilket webbhotell du väljer, men man måste vara mycket mer noggrann med hur filerna placeras vilket kan vara lite jobbigt och kan som sagt ge olika resultat beroende på var man befinner sig i mappträdet.
Ärligt talat tror jag inte att det är så värst många seriösa webbhotell som inte tilldelar en root-adress, så jag tror inte att bekymret är så värst stort...
Ok, då fattar jag. Jag som trodde det var så viktigt med ../ X( Då kan jag förenkla lite för vissa sidor som ligger lite djupare nu då. Jag har helt missat info om att det kan fungera så här.
- Bror Duktig
Bror Duktig skrev:Bör jag ta för vana att alltid skriva en / före varje länk, och skippa tänket om var i mapphierarkin saker befinner sig?
JA! En url som börjar med / kallas för absolut och en som inte gör det kallas för relativ. Anledningen till varför man ska använda sig av absolute urler är för att det är mycket enklare att ändra dem när man flyttar runt filer. Säg att du har massor med länkar till en bild med urlen "/bror/duktig/bilder/a/1.jpg" som du flyttar till "/mina/bilder/b/1.jpg" då kan du enkelt uppdatera alla länkar genom att använda sök & ersätt i editorn. Med relativa länkar går det inte alls lika smidigt.
Du menar att /bror/duktig/bilder/a/1.jpg är absolut, medan 1.jpg är relativ?
Om jag har sidan som länkar till bilden i mappen a då förstås.
Sök och ersätt vet jag inte vad det är. Jag skriver allt för hand och använder inga funktioner annat än en som letar efter fel, när jag gör nya sidor eller om det blir något fel som jag inte hittar.
Jo, jag använder en funktion som automatiskt sätter ut specialtecken, även åäö som ä o.s.v.
Fattar inte hur jag har missat att man så enkelt skriver från root.
Om jag har sidan som länkar till bilden i mappen a då förstås.
Sök och ersätt vet jag inte vad det är. Jag skriver allt för hand och använder inga funktioner annat än en som letar efter fel, när jag gör nya sidor eller om det blir något fel som jag inte hittar.
Jo, jag använder en funktion som automatiskt sätter ut specialtecken, även åäö som ä o.s.v.
Fattar inte hur jag har missat att man så enkelt skriver från root.
- Bror Duktig