Neandertalsteorin publicerad i Nature
19 inlägg
• Sida 1 av 1
Neandertalsteorin publicerad i Nature
Tror ni att jag skojar?
Kolla den här bloggen isf: http://proseandpassion.blogspot.se/2008 ... utism.html
Går man till Natures arkiv för maj 2008 så finner man en artikel på sista sidan om neandertal. Vad som står i den vet jag dock inte. Har ännu inte betalat $32 för att få läsa en sida. Fast jag måste väl antagligen för att utesluta att denna Hecht knyckt min idé och publicerat den som sin egen.
Kolla den här bloggen isf: http://proseandpassion.blogspot.se/2008 ... utism.html
Går man till Natures arkiv för maj 2008 så finner man en artikel på sista sidan om neandertal. Vad som står i den vet jag dock inte. Har ännu inte betalat $32 för att få läsa en sida. Fast jag måste väl antagligen för att utesluta att denna Hecht knyckt min idé och publicerat den som sin egen.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 20:57:45, redigerad totalt 1 gång.
Du får åka till bibblan och låna Nature.
Scanna sedan in så vi andra också får läsa!
Scanna sedan in så vi andra också får läsa!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 20:57:45, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
rdos skrev:OK, så de har Nature på biblioteket? Det visste jag inte. Får väl kolla in det då.
Jag är rätt säker på att malmös bibliotek har den iaf.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 20:57:45, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Savanten Svante skrev:rdos skrev:OK, så de har Nature på biblioteket? Det visste jag inte. Får väl kolla in det då.
Jag är rätt säker på att malmös bibliotek har den iaf.
Malmö högskolas bibliotek också, måhända?
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 20:57:45, redigerad totalt 1 gång.
Jonte skrev:Det är en skönlitterär historia. Rätt kul. Helt i linje med neandertalsteorin. Men alltså ingen vetenskaplig artikel.
Tänker inte lägga skyddat matrial.
Det är tillåtet att skriva en recension...
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 20:57:45, redigerad totalt 1 gång.
Re: Neandertalsteorin publicerad i Nature
rdos skrev:Tror ni att jag skojar?
de är dock dumma och korkade..
kan bara räkna till 10 Max ju..
http://www.youtube.com/watch?v=SQfloK9EvxE
Senast redigerad av manne 2011-05-04 20:57:45, redigerad totalt 1 gång.
Jonte skrev:Det är en skönlitterär historia. Rätt kul. Helt i linje med neandertalsteorin. Men alltså ingen vetenskaplig artikel.
Ja, skönlitterär är den, ingen artikel. Men den går helt enligt neandertalsteorin i det att den ena huvudpersonen påstår att matematisk intelligens har kommit från neandertalarna medan människorna (Cro Magnon) bara hade "socialization skills". Generna för matematisk-logisk intelligens ska ha förts in i människomaterialet för ungefär 30000 år sedan.
Som sagt; inte en vetenskaplig artikel!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 20:57:45, redigerad totalt 1 gång.
Tillåtet men jobbigt Ska se om jag hinner.Miche skrev:Jonte skrev:Det är en skönlitterär historia. Rätt kul. Helt i linje med neandertalsteorin. Men alltså ingen vetenskaplig artikel.
Det är tillåtet att skriva en recension...
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 20:57:45, redigerad totalt 1 gång.
weasley skrev:Jonte skrev:Det är en skönlitterär historia. Rätt kul. Helt i linje med neandertalsteorin. Men alltså ingen vetenskaplig artikel.
Ja, skönlitterär är den, ingen artikel. Men den går helt enligt neandertalsteorin i det att den ena huvudpersonen påstår att matematisk intelligens har kommit från neandertalarna medan människorna (Cro Magnon) bara hade "socialization skills". Generna för matematisk-logisk intelligens ska ha förts in i människomaterialet för ungefär 30000 år sedan.
Låter ju som en direkt plankning av rdos' hypotes. Får man göra det även om det är skönlitterärt utan att ange (inspirations)källan?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 20:57:45, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:weasley skrev:Jonte skrev:Det är en skönlitterär historia. Rätt kul. Helt i linje med neandertalsteorin. Men alltså ingen vetenskaplig artikel.
Låter ju som en direkt plankning av rdos' hypotes. Får man göra det även om det är skönlitterärt utan att ange (inspirations)källan?
Absolut får man det. Det görs hela tiden och det hade sett rätt märkligt ut om det krävts att alla inspirationskällor skulle listas. Verk däremot är upphovsrättsligt skyddade men inte idéer i sig eller text i största allmänhet.
Senast redigerad av TK 2011-05-04 20:57:45, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Låter ju som en direkt plankning av rdos' hypotes. Får man göra det även om det är skönlitterärt utan att ange (inspirations)källan?
Jo, det låter som en plankning ja. Har ingen aning om hur man får göra. Lite info om författaren av artikeln:
Jeff Hecht (http://www.jeffhecht.com) is Boston correspondent for New Scientist and contributing editor to Laser Focus World.
Det är två personer som pratar. Beth är lite hemlighetsfull och vill inte berätta vad hon kommit fram till förrän i slutet av berättelsen. Allt utspelas på kanske 3/4 A4-sida. Jag tror jag får citera ur materialet så jag gör det:
Nature 453, 562 (22 May 2008) | doi:10.1038/453562a; Published online 21 May 2008
"The genes for red hair and pale skin didn't match well enough to show a correlation, but I found a correlation for genes linked to other traits. There's a gene cluster linked to advanced mathematics skills, information processing, logic, analytical intelligence, concentration skills, obsession–compulsion and Asperger's syndrome. That cluster correlates very strongly. I can trace some genes back to the interglacial around 450,000 years ago, and others back to another burst of evolutionary innovation during the Eemian interglacial about 130,000 years ago." She rambled on with endless details.
[...]
I looked at Beth blankly, realizing I was missing a key part of the puzzle. "You said these were Neanderthal genes?"
"Yes, they were," she said. "They weren't in the modern human genome until Neanderthals interbred with Cro-Magnons between 25,000 and 30,000 years ago."
"Advanced mathematical processing? Shouldn't that have been missing from the Neanderthal genome?"
"No, I found that Neanderthals lacked genes linked to successful socialization and management skills. They could count perfectly well, but they couldn't deal with groups. Socialization genes came from Sapiens"
[...]
"The hybridization was successful in the Stone Age, but the environment has changed. I found that modern culture selects for socialization but against the Neanderthal traits for mathematics and intelligence," she said, and looked down. "I don't know how you'll survive when our genes are gone."
Det antyds även i artikeln att Beth har Aspergers. Hon beskrivs som att hon inte tar ögonkontakt, har ett rörigt skrivbord, inte kan avläsa berättarjagets ansiktsuttryck, har okammat rött hår och "undescript clothes". Det finns även hintar i materialet jag citerade. Inte särskilt trevliga hintar, och väldigt stereotypa. Menmen...
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 20:57:45, redigerad totalt 1 gång.
Nä, det tycker jag inte*. Snarare NT bashing.Zombie skrev:Och som den vanliga "roliga" bilden av aspergare som herr Gottfrid Gädda fick en chans att sprida en gång till.
Slutrepliken ungefär: Jag är orolig hur det ska gå för er när våra gener är borta.
*eller jo, om man menar bilden av AS som intelligentare men mindre sociala, men det är NT som är de funktionshindrade i historien.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 20:57:45, redigerad totalt 1 gång.
Desto bättre om folk i allmänhet inte tolkar det som "satir" mot oss. Jag kan inte kolla efter vad jag tycker eftersom jag inte abonnerar på Nature. (Vilket jag länge har tänkt att man kanske skulle ta och fundera på...)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 20:57:45, redigerad totalt 1 gång.
Ni menar alltså att man tagit ut allt detta och presenterat det som sin egen hypotes i Nature?
Jo, jag vet att det inte var en artikel, utan snarare en histora, men det hjälper ju inte.
Var på Eslövs bibliotek, men de hade inte Nature. Får kolla i Lund vid tillfälle.
Förresten så är det inte en direkt plankning, utan man har valt andra datum och dels också andra drag än vad Aspie-quiz undersökt och länkat.
Frågan är dock vad meningen med texten är och hur man lyckats få den publicerad i Nature?
Jo, jag vet att det inte var en artikel, utan snarare en histora, men det hjälper ju inte.
Var på Eslövs bibliotek, men de hade inte Nature. Får kolla i Lund vid tillfälle.
Förresten så är det inte en direkt plankning, utan man har valt andra datum och dels också andra drag än vad Aspie-quiz undersökt och länkat.
Frågan är dock vad meningen med texten är och hur man lyckats få den publicerad i Nature?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 20:57:45, redigerad totalt 1 gång.