"Naturlig" godhet/kärlek kontra aspisk sådan

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Inger » 2008-08-24 18:20:39

Alien skrev:När jag tänker efter är jag nog varken aspigt el "naturligt" god. Jag skulle kunna passera 10 gamla tanter med tunga kassar och öht inte se dem, eftersom jag ofta inte lägger märke till omgivningen utan lever i mina egna tankar.

Haha, sådär kan jag också vara. Kan hända t ex när jag kör bil om jag har nåt intressant att tänka på att jag plötsligt är framme vid min desstination men knappt minns hur jag kom dit för att jag suttit och tänkt på nånting. Och ändå har jag rätt bra periferseende och bra utblick från bilen. Däremot när jag går på stan, då kollar jag huvudsakligen efter det jag söker, alt belysningen & arkikekturen, sällan på folk. (Om det inte är nån med exceptionellt snygga ben, lockigt hårsvall eller originella kläder, sånt brukar jag lägga märke till.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 15:24:24, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2008-08-24 18:35:16

Saninaé skrev:
tahlia skrev:Sedan får man inte glömma att även handlingar som kan tolkas som "goda" ofta är rent egoistiska. Största anledningen till att en del människor hjälper till, är för att det får dem att må bra i och över sig själva.

Jag håller med tahlia, en känsla gör dig inte mer "god".

Nä, "godhet" är väl ett knepigt begrepp eftersom man kan göra saker av många olika anledningar, både medvetna och omedvetna.

Skuld och "borden" tror jag faktiskt är en ännu vanligare anledning. Många verkar ohyggligt rädda för vad andra ska tycka och säga om de t ex säger nej när en vän eller släkting begär något som de egentligen inte vill ställa upp på, t ex att skriva på borgen eller vara hundvakt. Ofta kan det röra sig om ren emotionell utpressning, där man till synes inte har något val. Och så vill man inte göra den andre besviken
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in