Nätmobbning

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Nätmobbning

Inläggav slackern » 2011-06-14 15:32:40

tahlia skrev:
weasley skrev:Min personliga åsikt är att jag hoppas alla lugnar ner sej snart. Att anklaga varandra för gnäll respektive låg intelligens är inte fruktbart i sammanhanget och kan, som jag påpekade, taget ur sitt sammanhang lätt se ut som mobbning. Just i den här tråden är det dessutom flera som utsatts för okvädningsord. Mobbning?

Jag tillhör dem som valt att benämna en grupp människor som varande barnsliga, lågintelligenta samt självcentrerade eftersom det är så dessa personer framstår. Misstänker att detta då hamnar under kategorin "åsikt" varvid jag undrar om vädrandet av en åsikt kan klassas som mobbning?

Nej jag tror inte det räknas som mobbning du har inte gaddat ihop dej med en grupp för att mobba någon. Utan du har sagt din åsikt om en handfull personer. Kan säkert tolkas som personangrepp men knappast mobbing. Och jag personligen skulle helst ha ett rakt och ärligt svar som du har gett än att ha drevet efter mej med pikar.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav tahlia » 2011-06-14 15:34:03

Angelic Fruitcake skrev:
tahlia skrev:Jag tillhör dem som valt att benämna en grupp människor som varande barnsliga, lågintelligenta samt självcentrerade eftersom det är så dessa personer framstår. Misstänker att detta då hamnar under kategorin "åsikt" varvid jag undrar om vädrandet av en åsikt kan klassas som mobbning?

Klart det kan. Alla tillmälen man ger någon när man mobbar dem är ju åsikter eller hur?

Nja.. mobbning handlar sällan om de faktiska åsikterna. En person som mobbar vill slå där det känns och väljer därför "åsikt" utefter vad som sårar mest. Många gånger är också den egentliga åsikten för "låg", oacceptabel eller så vag att mobbaren väljer att hacka på något mer påtagligt. Det är inte ofta en person som mobbar väljer att bara vara ärlig.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav treeman » 2011-06-14 15:34:48

tahlia skrev:Jag tillhör dem som valt att benämna en grupp människor som varande barnsliga, lågintelligenta samt självcentrerade eftersom det är så dessa personer framstår. Misstänker att detta då hamnar under kategorin "åsikt" varvid jag undrar om vädrandet av en åsikt kan klassas som mobbning?

Jag är barnslig, högintelligent och icke-självcentrerad. Så när du anmärker på min "mognad" så är det ju sanning inte mobbning. Jag är barnslig.
:)
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav Zombie » 2011-06-14 15:35:29

Blir det flera mot en i en sakfråga så är det en sak.

Är det flera mot en när starka känslor vädras så är det faktiskt en annan sak. Där kan de många gott kosta på sig att vara litet storsinta. För det har de mycket bättre råd med än den ensamma. Vet ni hur trängd man kan känna sig när man är ensam mot tiotals andra? Har ni en aning om hur omöjligt det då kan bli att visa minsta lilla blotta? Av ren självbevarelsedrift? Förutom hur man som aspergare kan gå i baklås av aspig rigiditet?

Verkar inte så. Man skulle väl annars ha trott det, åtminstone för dem av oss som har varit med om det. Men det är väl den dåliga empatin.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav weasley » 2011-06-14 15:38:57

Angelic Fruitcake skrev:

Klart det kan. Alla tillmälen man ger någon när man mobbar dem är ju åsikter eller hur?

Skillnaden mellan "din åsikt om NN" och "du mobbar NN" kan vara väldigt hårfin. Jag antar (men är inte riktigt säker på) att en åsikt borde kunna beläggas med någon form av bevis, i fallet med hur personer framstår bör det dessutom vara gedigna bevis som så lite som möjligt är tagna ur sitt sammanhang.

Försök till exempel på åsikt: "Jag tycker att NN är lortig eftersom här <länk1> påstår NN att den aldrig badar/duschar och här <länk2> säger NN att NN hatar tvål. Eftersom man behöver duscha/bada och använda tvål så anser jag att NN är en lortgris."

Försök till exempel på mobbning: "NN är en lortgris som gillar att vältra sej i sin egen dynga och trivs med att vara en stinkande sörja av soptunnesmuts och lera."

Lägg märke till att i mobbningsfallet gör man inte bara ett "åsiktsuttalande" utan även grandiosa spekulationer baserat på det ickeverifierade antagandet att NN är en lortgris. De grandiosa spekulationerna är naturligtvis inte nödvändiga för att det ska fungera som mobbning men det är relativt vanligt att de förekommer som ett litet extranyp för den man vill trycka till.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav barracuber » 2011-06-14 15:44:53

tahlia skrev:
weasley skrev:Min personliga åsikt är att jag hoppas alla lugnar ner sej snart. Att anklaga varandra för gnäll respektive låg intelligens är inte fruktbart i sammanhanget och kan, som jag påpekade, taget ur sitt sammanhang lätt se ut som mobbning. Just i den här tråden är det dessutom flera som utsatts för okvädningsord. Mobbning?

Jag tillhör dem som valt att benämna en grupp människor som varande barnsliga, lågintelligenta samt självcentrerade eftersom det är så dessa personer framstår. Misstänker att detta då hamnar under kategorin "åsikt" varvid jag undrar om vädrandet av en åsikt kan klassas som mobbning?

Nej, inte för mig åtminstone. Som jag skrev nyss, en åsikt är en åsikt och mobbing är mobbing.

Men - som säkert andra redan skrivit - skillnaden kan vara hårfin.

En åsikt är något man anser i en diskussion/gräl/konflikt/whatever.

Mobbning är elakhet.

Men vad som kan hända är att diskussioner/gräl/osv ofta obemärkt för de inblandade glider över från åsikter till elakheter. Eller rättare sagt - från sansade åsikter till elaka uttalanden/påhopp (håller med Fruktkakan där) - Mobbing är ett elakt uttalande ofta kamoflouerat till en åsikt.

Och som jag skrev till Svante nyss - elakheter ska anmälas. Antingen av den som elakheten riktades emot eller av någon annan (inblandad, åskådare, moderator osv).

(med reservation för att jag inte hann läsa de senaste 5-10 inläggen...)

Kändes nästan som Filosofiska Rummet ett tag..eller Fråga Lund..:lol:
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav weasley » 2011-06-14 15:53:09

Jag håller med DiProgan om att allt herpande är irriterande i en dessutom ganska viktig tråd. Som JAG tolkar tråden och intentionen med den är att försöka lyfta frågan vad som är mobbning, hur detta kan uttryckas, skillnader mellan mobbning och åsikter och rent förtal mm.

Visst kryddas tråden av en hel del onödiga skällsord mot blandade forumister och det ser jag som väldigt tråkigt. Men herpandet är helt onödigt och tillför bara totalt onödiga avbrott i läsningen. Jag kommer att anhålla om förflyttning till OT-tråden av herp-inläggen. Ni som anser att herp-inläggen är nödvändiga eftersom "diskussionen inte leder någonvart".... tänk på att diskussionen per definition inte kan leda någonstans alls om den infekteras av herp.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-06-14 16:00:24

Jag har slutat med herpandet. Är så evinnerligt trött på det här nu att jag inte ens orkar med det. Tack o hej.
Angelic Fruitcake

Anslöt: 2010-05-21

Inläggav treeman » 2011-06-14 16:03:05

Angelic Fruitcake skrev:Jag har slutat med herpandet. Är så evinnerligt trött på det här nu att jag inte ens orkar med det. Tack o hej.

+1

Jag kommer inte säga nåt mer heller om fotografering eller annan skit. Har sagt mitt redan.
treeman
Inaktiv

Inläggav Trampe » 2011-06-14 17:02:05

weasley skrev:Det är en intressant diskussion om principerna bakom mobbning som Trampe har satt igång. Jag kan, tror jag, någorlunda följa tankegångarna bakom dem. Problemet när man använder sej av modeller är just det att de är bara modeller. Modeller är användbara i ett sociologiskt perspektiv och brukar ofta stämma även på individnivå. Men man bör alltid ha i åtanke att modellerna kan behöva justeras lite för att funger på just individnivå.

Vad jag ser att bråket handlar om är alltså att FB (återigen) har ignorerat regler angående fotografering. Om hon har ignorerat dem pga att reglerna var luddiga eller att hon inte begrep dem eller att hon bara struntade i dem har jag ingen kännedom om.

Naturligtvis blir då ett antal ofrivilligt fotade personer arga samtidigt som FB hävdar sin rätt att utöva sitt intresse. En del personer blir arga även de eftersom denna ignorans tyder på en ovilja att respektera andras rätt till sitt eget privatliv.

Här uppstår alltså konflikten. FBs fotointresse versus andras integritet. Så, vad är det då som är mobbning i denna konflikt?

Är det mobbning att fota andra utan deras godkännande och i trots mot de regler som gjorts upp om i förhand?

Är det mobbning att bli arg över att få sitt privatliv kränkt och tala om det för den som går över gränsen?

I det här sammanhanget är det naturligt att det blir en grupp människor som blir arga, irriterade och besvikna på en enda person. Många av dessa arga, irriterade och besvikna människor försöker ge utlopp för sin frustration så att FB ska förstå.

FB däremot hävdar sin rätt till sitt specialintresse och (som jag har förstått det) att det går före allt annat.

I en sådan kontext blir det svårt att se hur modellen för mobbning skulle vara uppfylld. Visserligen finns det personer som blir kränkta i den här historien men det är snarare gruppen som inte vill bli fotade som blir kränkta.

Kan en grupp människor bli mobbade av en person?

FB känner sej också kränkt eftersom hon måste hålla sej till regler angående fotograferingen, något hon brinner för. Men hon följer inte reglerna.

Blir hon då mobbad när gruppen uttrycker missnöje med detta faktum?

Nej, om man analyserar orsak och verkan i det här fallet ser det mest ut som om det finns två schatteringar: En grupp människor som är måna om sitt privatliv versus en person som inte är det. Bägge schatteringarna har orsak att känna sej kränkta. Den som gör det formella felet är tyvärr FB som inte följer de på förhand uppgjorda reglerna alternativt gör en egen tolkning av dem.

I en sådan situation är det svårt att få modellen för mobbning att passa in riktigt. Självklart har det uttalats mycket otidigheter och andra nedsättande ord riktade till FB. Detta kan mycket väl uppfattas som mobbning när det tas ur sitt sammanhang, det kan jag hålla med om.

Om vi däremot tar i beaktande att många av dessa otidigheter och nedsättande ord med stor sannolikhet springer ur en inre frustration och rädsla för sitt privatliv (som ju blivit kränkt genom den oönskade fotograferingen) blir det genast svårare att se vem som mobbar vem, om det nu sker någon mobbning öht.

Min personliga åsikt är att jag hoppas alla lugnar ner sej snart. Att anklaga varandra för gnäll respektive låg intelligens är inte fruktbart i sammanhanget och kan, som jag påpekade, taget ur sitt sammanhang lätt se ut som mobbning. Just i den här tråden är det dessutom flera som utsatts för okvädningsord. Mobbning?

Såsom varande en enkel datornörd och forumtekniker har jag inte längre några modpowers och det jag skriver ska ni bara betrakta som vilken forumists åsikt som helst.

Som svar på de frågor Weasly ställer citerar jag mig själv igen, "Ordet mobbning definierar jag på följande sätt, att när en eller flera personer utsätter en person för upprepat fysiskt och/eller psykiskt våld.
Det skall dock finnas en markant skillnad när det gäller maktstyrka mellan de bägge parterna för att det skall räknas som mobbning.
Det är inte mobbning när två stycken jämnstarka kommer i en konflikt."

Med andra ord det handlar om maktstyrka när det gäller mobbning, så en person kan inte mobba en grupp, och som sagt, jag har tydligt fördömt Fighterbabes sätt att tolka fotoreglerna på träffen men det ger inte rätten till en "lynchmobb" att ge sig på henne på det sättet som sker nu på forumet. Som sagt även ett provokativt mobbningsoffer är ett mobbningsoffer.
Trampe

Anslöt: 2009-08-02

Inläggav Moggy » 2011-06-14 18:03:38

Varför vrids det till så att kullan blir den som anses skyldig för att hon har reagerat på en persons ovilja att följa reglerna?

Sånt här är ju en slags mobbing det med som är svår att försvara sig emot. Att stå upp och försvara nåt man tror på och kommer det andra och gör skruvade tolkningar på det som sägs och där flera håller med varann att den som attackeras gör fel.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-06-14 18:06:06

Det är pajkastning åt alla håll just nu. Eller 'mud-slinging', också ett trevligt ord.
Angelic Fruitcake

Inläggav kullan » 2011-06-14 18:08:18

Moggy skrev:Varför vrids det till så att kullan blir den som anses skyldig för att hon har reagerat på en persons ovilja att följa reglerna?

Det är en väldigt bra fråga som oxå jag vill ha svar på. Fighterbabe har isåfall mobbat MIG lika hårt. Men då är det henne det är synd om. Inte helt rättvisst. :-)003
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Moggy » 2011-06-14 18:09:35

Angelic Fruitcake skrev:st n

Mmmm. Och förmodligen sitter det en person som är väldigt nöjd för att denne lyckas skapa ett rejält bråk och kan därmed känna sig betydelsefull.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav slackern » 2011-06-14 18:11:28

Moggy skrev:Varför vrids det till så att kullan blir den som anses skyldig för att hon har reagerat på en persons ovilja att följa reglerna?

Sånt här är ju en slags mobbing det med som är svår att försvara sig emot. Att stå upp och försvara nåt man tror på och kommer det andra och gör skruvade tolkningar på det som sägs och där flera håller med varann att den som attackeras gör fel.

Jag har även sagt till Seyen att hon har bettet sej illa. Och FB har förklarat hur hon menade genom Pemer och det räcker för mej. Och jag har också sagt att jag tycker det är kränkande att få en kamera upptryckt i ansiktet. Jag har skrivit att jag förstår att FB har reagerat som hon har gjort och sagt att jag kan förstå att hon har gjort så. Men jag försvarar det på inget sätt.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav treeman » 2011-06-14 18:11:52

Moggy skrev:Mmmm. Och förmodligen sitter det en person som är väldigt nöjd för att denne lyckas skapa ett rejält bråk och kan därmed känna sig betydelsefull.

Finns mycket skumt folk i världen. Tyvärr. Träffat ett antal själv. Tyvärr. Men kommer slippa träffa ett antal mer. Känns skönt.
Senast redigerad av treeman 2011-06-14 18:19:28, redigerad totalt 2 gånger.
treeman
Inaktiv

Inläggav kullan » 2011-06-14 18:14:44

Fröet till konflikten är ju att en enda medlem inte VILL acceptera och respektera det regelverk som arrangören satte upp till träffen i Norrköping. Men det anser vissa tydligen att de ska vi se som en bagatell som man lätt kan borsta av sig.

Fråga vad dom som ofrivilligt blev fotade tycker om det. Dom tycker nog inte att det är nån bagatell.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Nefarious » 2011-06-14 18:22:06

kullan skrev:Fråga vad dom som ofrivilligt blev fotade tycker om det. Dom tycker nog inte att det är nån bagatell.

Det är ju lite det som är grejen. Det är två personer som har blivit fotade mot sin vilja, och sen är det en hel hop med folk som blandar sig in helt utan anledning.
Nefarious

Anslöt: 2010-10-02

Inläggav Sheyen » 2011-06-14 18:24:27

kullan skrev:Fighterbabe har isåfall mobbat MIG lika hårt. Men då är det henne det är synd om. Inte helt rättvisst. :-)003
Nä, det är inte synd om henne.
Sheyen

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav treeman » 2011-06-14 18:24:48

Parvlon skrev:Jag tycker inte synd om dig.

Jag tror du gör det innerst inne hehe. Hon är ju trots allt mobbad av FB.
;)
treeman
Inaktiv

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-06-14 18:25:09

Nefarious skrev:
kullan skrev:Fråga vad dom som ofrivilligt blev fotade tycker om det. Dom tycker nog inte att det är nån bagatell.

Det är ju lite det som är grejen. Det är två personer som har blivit fotade mot sin vilja, och sen är det en hel hop med folk som blandar sig in helt utan anledning.

Fast jag vet att många som var där blev väldigt obekväma eftersom de inte visste vad hon fotat mer i smyg, eller om hon tänkte fota igen efter att ha raderat de första bilderna. Så det blev otrevligt även för dem som inte visste om de kommit med på bild.
Angelic Fruitcake

Inläggav treeman » 2011-06-14 18:27:00

Nefarious skrev:Det är ju lite det som är grejen. Det är två personer som har blivit fotade mot sin vilja, och sen är det en hel hop med folk som blandar sig in helt utan anledning.

Endast 3 personer vet vad som fotograferades. De 3 tog bort bilderna. Resten fick inte se bilderna Fighterbabe tagit.

Jag kan ha varit med och alla andra också. Hon vägrade såklart ge ifrån sig kameran men efter nån minut så gjorde hon det motvilligt till 2 andra personer i ett enskilt rum vad jag kommer ihåg.
treeman
Inaktiv

Inläggav Trampe » 2011-06-14 18:28:47

Än en gång, mobbning handlar om makt, gruppvåld, fysiskt eller psykiskt, det är inte mobbning om två personer kommer i konflikt med varandra. Och en person kan inte mobba en grupp utan det ligger i sakens natur att det är gruppen som mobbar, annars är det inte mobbning.
Trampe

Anslöt: 2009-08-02

Inläggav Nefarious » 2011-06-14 18:30:09

Angelic Fruitcake skrev:Fast jag vet att många som var där blev väldigt obekväma eftersom de inte visste vad hon fotat mer i smyg, eller om hon tänkte fota igen efter att ha raderat de första bilderna. Så det blev otrevligt även för dem som inte visste om de kommit med på bild.

Det har jag full förståelse för, och jag skulle ha reagerat likadant. Men det är fortfarande ingen anledning till att starta värsta hatstormen. Istället kan man väl lugnt konstatera att FB är en respeklös, otrevlig person och se till att hon inte blir bjuden på fler träffar.
Nefarious

Anslöt: 2010-10-02

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in