Nätmobbning
Re: Fighterbabe
Men rdos, det är inte en minioritet som vill slippa bli fotograferade.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Zombie skrev:Ja, du kan nog lugnt tolka det som att en NT som du måste tänka på väldigt mycket du inte är van vid när du träffar aspergare.
OK, så nu svarar du mig genom att förolämpa mig.
Zombie skrev:Annars påpekade jag för några sidor sedan eller vad det var att Asperger är en känslig diagnos. plåtmonster (tror jag det var) utvecklade det med fler exempel något senare. Jag förstår att det kan vara svårt för en NT att sätta sig in i och förstå, men då är det bara att respektera det iallafall.
Nu är det ju så att det bara är vissa aspie-egenheter som folket här lyckats upphöja till skyarna, medan andra inte är lika populära. Det är mycket NT över dessa "kulturella" yttringar där det är coolt att värna om sin intergritet, och definiera vilka egenskaper som är coolast. Ni kan väl skapa en fan-club oxå så blir det riktigt NT alltsammans?
Senast redigerad av rdos 2012-05-30 23:13:23, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern skrev:Men rdos, det är inte en minioritet som vill slippa bli fotograferade.
Hur vet du det? Har någon undersökt saken?
rdos skrev:Danne, vad jag minns så är det du och liten klick som drivit fram fotoförbud o.d. på träffar. Att det dessutom huvudsakligen är du som drivit mycket av hatkampanjen emot FB gör inte saken bättre. Varför tycker du att du och en liten minoritet har rätt att bestämma regler för träffar som kraftigt avviker ifrån vanliga normer i samhället?
Jaha, nu är det nöjestjafs i farten igen. Har du semester...?
Svaret på din fråga har ju många förklarat om och om igen.
Istället kan väl du svara på frågan varför du plötsligt tycker att vi, trots mycket goda skäl för att inte göra det i just den här frågan, ska anpassa oss till 'vanliga normer' när hela ditt liv, ditt specialintresse och allt ditt bjäbb på nätet gått ut på att 'bevisa' att "det behöver man inte alls det, så det så"?
Säger du seriöst att vi ska följa normer i samhället på våra träffar, istället för regler som fungerar för oss aspergare? Vad ska vi då träffas för, då kan vi väl lika gärna fortsätta känna oss malplacerade ute i Verkligheten™?
Jag förstår inte hur man kan få det till mobbing att reagera när någon annan gång på gång skiter i en. Varför ska man respektera en människa som skiter i en? Varför ska man vara snäll mot någon som upprepade gånger är elak mot en? Det är inte mobbing att vägra umgås med en människa som gör, eller riskerar att göra, en illa. Inte ens när flera människor vägrar att umgås med samma människa. Det spelar ingen roll att mobbare använder liknande argument, att någon annan grupp delar ens åsikt betyder inte att man är en del av den gruppen. Jag delar till exempel åsikten att det är fel att mörda, vilket även kristna gör, detta gör mig inte till kristen eller min åsikt till baserad på gudstro.
Edit: Detta är alltså riktat till rdos, det rasade in inlägg medan jag skrev.
Jag förstår inte hur man kan få det till mobbing att reagera när någon annan gång på gång skiter i en. Varför ska man respektera en människa som skiter i en? Varför ska man vara snäll mot någon som upprepade gånger är elak mot en? Det är inte mobbing att vägra umgås med en människa som gör, eller riskerar att göra, en illa. Inte ens när flera människor vägrar att umgås med samma människa. Det spelar ingen roll att mobbare använder liknande argument, att någon annan grupp delar ens åsikt betyder inte att man är en del av den gruppen. Jag delar till exempel åsikten att det är fel att mörda, vilket även kristna gör, detta gör mig inte till kristen eller min åsikt till baserad på gudstro.
Edit: Detta är alltså riktat till rdos, det rasade in inlägg medan jag skrev.
- Abbreviation
- Anslöt: 2010-10-15
Iridia skrev:Istället kan väl du svara på frågan varför du plötsligt tycker att vi, trots mycket goda skäl för att inte göra det i just den här frågan, ska anpassa oss till 'vanliga normer' när hela ditt liv, ditt specialintresse och allt ditt bjäbb på nätet gått ut på att 'bevisa' att "det behöver man inte alls det, så det så"?
Jag är numera 100% NT om jag vill, och har anpassat mig så pass bra att ingen skulle komma på tanken att jag skulle kunna ha något inom autismspektrum. Även om jag själv inte heller gillar att se mig själv på bild, så accepterar jag när andra fotar mig, och ställer inte till något j-vla liv för sånt.
Trots det så ämnar jag fortsätta att bjäbba om att npf i grunden är en annan människoart, och att vi ska bli skyddade som vilken minoritetsgrupp som helst, och ska ha rätt att få vara oss själva. Men där är vi inte på länge än, och då är det bättre att anpassa sig.
rdos skrev:Danne skrev:Fighterbabe däremot kränker folks integritet, har vid ett flertal tillfällen ertappats röja forummedlemmars identitet offentligt, anklagat andra för saker som dom inte har gjort och hotat med polis och repressalier, och dessutom många gånger varnats och blivit avstängd för att varit elak mot andra forummedlemmar i sina inlägg.
Så jag skulle nog påstå att Fighterbabe är den som mest uppfyller kriterierna för en mobbare, och att folk här har tröttnat på det är nog bara en sund och förståelig reaktion på det.
Helt sanslöst! Nu har den värste i mobbinggänget plötsligt omdefinierat rollerna.
Danne, vad jag minns så är det du och liten klick som drivit fram fotoförbud o.d. på träffar. Att det dessutom huvudsakligen är du som drivit mycket av hatkampanjen emot FB gör inte saken bättre. Varför tycker du att du och en liten minoritet har rätt att bestämma regler för träffar som kraftigt avviker ifrån vanliga normer i samhället?
Lyssna nu noga och försök begripa skillnaden.
Ingen av oss försöker tvinga folk till att göra nåt eller utsätta någon för något mot deras vilja. Tvärtom vill vi slippa sådana fasoner. Det är den stora skillnaden. Och jag rättar mig efter vad kollektivet röstar fram, istället för att skapa egna regler som går emot vad som demokratiskt röstats fram av majoriteten. T.ex. så hade jag velat haft totalt fotoförbud på första trädden, så blev det inte, vilket jag accepterade. Till andra träffen rtöstade jag för att FB skulle portas, men även den gången blev jag nedröstad, vilket jag accepterade och gav även jag henne en ny chans på träffen. BÄGGE gångerna var det majoriteten som bestämde vad som skulle gälla, och ingen av gångerna blev det som jag röstade för. Men jag rättade mig efter vad kollektivet beslutade varenda gång.
Fighterbabe, liksom du, skiter fullkomligt i vad som röstas fram av majoriteten. Utan ni båda verkar tro att det är du och/eller hon ensamma som ska besluta saker som berör andra. Som sagt, där har du skillnaden. Jag håller med, helt sanslöst att jag måste förklara det för dig.
Men som sagt, gör en omröstning om du vågar, så får du se hur många som delar din uppfattning och hur "liten klick" det faktiskt är som inte tycker att man ska tvingas till saker mot deras vilja på forumträffarna.
Re: Nätmobbning
rdos skrev:sugrövmanövern skrev:Men rdos, det är inte en minioritet som vill slippa bli fotograferade.
Hur vet du det? Har någon undersökt saken?
Starta en omröstning,vet ja,så får vi se vad folk här tycker.
- tvilling99
- Anslöt: 2007-05-07
med det mått du öser upp, skall det mätas upp åt dig
det man sår, det skördar man
och det man skördar, är det man sår
det kallas fri vilja, och har konsekvenser
det man sår, det skördar man
och det man skördar, är det man sår
det kallas fri vilja, och har konsekvenser
- Issa Jesus
- Förhandsgranskad
- Anslöt: 2012-01-06
Danne skrev:Men som sagt, gör en omröstning om du vågar, så får du se hur många som delar din uppfattning och hur "liten klick" det faktiskt är som inte tycker att man ska tvingas till saker mot deras vilja på forumträffarna.
Meppe skrev:De är redan startade.
ar-det-ok-att-bli-fotograferad-t27093.html
den-riktiga-fotoomrostningen-t27098.html
Vilket skulle bevisas. "Liten klick" ?!? Pyttsan.
rdos skrev:Zombie skrev:Ja, du kan nog lugnt tolka det som att en NT som du måste tänka på väldigt mycket du inte är van vid när du träffar aspergare.
OK, så nu svarar du mig genom att förolämpa mig.
Nej. Jag drog, låt vara på ett polemiskt sätt, ut konsekvensen av vad du själv sade. Mer utvecklat här i din omröstningstråd.
Ser du det som en förolämpning att bli kallad NT kanske även det säger något.
rdos skrev:Zombie skrev:Annars påpekade jag för några sidor sedan eller vad det var att Asperger är en känslig diagnos. plåtmonster (tror jag det var) utvecklade det med fler exempel något senare. Jag förstår att det kan vara svårt för en NT att sätta sig in i och förstå, men då är det bara att respektera det iallafall.
Nu är det ju så att det bara är vissa aspie-egenheter som folket här lyckats upphöja till skyarna, medan andra inte är lika populära. Det är mycket NT över dessa "kulturella" yttringar där det är coolt att värna om sin intergritet, och definiera vilka egenskaper som är coolast. Ni kan väl skapa en fan-club oxå så blir det riktigt NT alltsammans?
Det är inte din sak att tala om vad andra vuxna människor är eller borde vara när de inte råkar passa din mall. Vad är det för slags forskare?
Tycker det här är tänkvärda ord:
"Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten , inte skrytsam och inte uppblåst. Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont. Den finner inte glädje i orätten men gläds med sanningen. Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den."
http://sv.wikiquote.org/wiki/Paulus
"Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten , inte skrytsam och inte uppblåst. Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont. Den finner inte glädje i orätten men gläds med sanningen. Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den."
http://sv.wikiquote.org/wiki/Paulus
Mats skrev:Kärleken har alltså inte trotssyndrom?
- Abbreviation
Zombie skrev:Kärleken äger trots syndrom.
- Abbreviation
tvilling99 skrev:Mats skrev:rdos skrev:Det är inte en ursäkt för någonting, men om man vill kunna umgås med folk som har trotssyndrom så måste man lära sig lite elementära strategier.
Jag går inte på Aspergerträffar för att umgås med folk som har trotssyndrom, så jag tänker inte lära mig några elementära strategier. Detta är ett Aspergerforum, inte ett trotssyndromsforum.
Träffar anpassade för folk med trotssyndrom anordnas lämpligen från något trotssyndromsforum.
Bra skrivit!
Kanske är svårt att undvika att möta folk med trotssyndrom på träffar, så här står det på Wikipedia:
Trotssyndrom är också ofta förekommande hos vuxna personer med autismspektrumtillstånd.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Trotssyndrom
Senast redigerad av Wine 2012-05-31 20:01:14, redigerad totalt 1 gång.
Mats skrev:Trampe skrev:Fighterbabe - mobbarna 0 - 2.
Du får ingen respekt alls genom att håna dem du vill påverka. Det enda som händer här du hånar mig är att jag tycker du är dum i huvudet. Dina argument läser jag inte ens.
Det uttalandet säger mer om dig än det gör om mig. Hånat dig? Såvitt jag vet har jag inte namngivit någon mobbare, men du verkar räkna dig till dom.
Jag har istället undvikit att peka ut någon specifik som mobbare, just för att det är tämligen ointressant vem som specifikt gjort vad.
Om man bryter ut vad var och en har har gjort låter det kanske bara som var och än betett sig på ett minst sagt otrevligt sätt mot en person, men när det är flera som beter sig på ett otrevligt samtidigt mot denna person då har man skapat ett annorlunda läge, då är det inte bara otrevligt utan det handlar också om mobbning.
Wine skrev:Kanske är svårt att undvika att möta folk med trotssyndrom på träffar
Jag har varit på massor med Aspergerträffar sedan min första träff hösten 2006. Av alla Aspergare jag har träffat - och det är säkert över hundra - är det bara en enda som (pga trotssyndrom?) har uppfört sig så illa att jag inte vill träffa henne mer. Problemet med trotssyndrom på Aspergerträffar är inte särskilt stort, kan jag meddela.
Jag känner flera st. som har diagnosen trotssyndrom och ingen beter sig som en viss medlem gör. Vad det kan va för problem där det vet nog ingen.
Trampe:
Du har klumpat ihop alla som inte vill träffa Fighterbabe och kallat dem mobbare. I och med det har du kallat mig en av mobbarna. Om du inte förstår det ÄR du dum i huvudet.
Du har klumpat ihop alla som inte vill träffa Fighterbabe och kallat dem mobbare. I och med det har du kallat mig en av mobbarna. Om du inte förstår det ÄR du dum i huvudet.
Återgå till Regler, nyheter och synpunkter