När är det dags för en uppgradering av datorkomponenter?
37 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
hood skrev:Grejen är den, att ska du spela spel idag behöver du en oktakärnig 5.0ghz processor, 16 terrabyte radeon 801GT, 32TB DDR8x RAM, 10TB SSD HD, samt en privat kärnkraftsreaktor för strömförsörjning.
Då kan du möjligtvis uppnå 30 FPS i Crysis 2.
Hallå, disken lät lite långsam i din beskrivning, givetvis ska man ha en sån här!
Miche skrev:hood skrev:Grejen är den, att ska du spela spel idag behöver du en oktakärnig 5.0ghz processor, 16 terrabyte radeon 801GT, 32TB DDR8x RAM, 10TB SSD HD, samt en privat kärnkraftsreaktor för strömförsörjning.
Hallå, disken lät lite långsam i din beskrivning, givetvis ska man ha en sån här!
Han skrev ju bara SSD (vet att han även skrev HD också, vilket man egentligen inte ska, men jag tolkar det som att han menade rätt), vilket faktiskt kan vara en sån! Han skrev ju inte vilket märke eller modell.
Det är bra att vara ospecifik ibland.
Ifs var det ju ett skämt, men jag visste inte att det fanns andra än OCZ som tillverkade SSDs i RAID så jag tackar för upplysningen!
Fantasi skrev:Har du mer än 1 grafikkort? Det framgick inte heller i din beskrivning av datorn. WoW har jag hört använder mer processorkraft så jag kan tänka mig att det inte laggar där med en flerkärnig processor. Förmodligen är det kodat så för att de flesta som spelar det inte har bra grafikkort.
Nej, jag har inte dubbla grafikkort. Däremot så är förinställningen i Call Of Duty Black Ops PC följande saker man får ändra DIREKT.
Ändra följande: seta r_multiGpu"1" till seta r_multiGpu "0" (1 innebär att CoD tror att du använder flera grafikkort, vilket tydligen är standardinställningen)
seta r_multithreaded_device"0" till seta r_multithreaded_device "1" (Gör så att CoD utnyttjar flera processorkärnor, vilket det inte gör om den står på 0, som är standardinställningen) .
Det är därför CoD BO laggar satan om man inte ändrar det. Standardinställningen i configfilen är att den ska nyttja en kärna och två grafikkort.
Fantasi skrev:Däremot, om du arrangerat det som du råder mig så kan jag tänka mig att det är smidigare än att ha allt installerat på en singeldisk, eftersom hur snabb den än är och hur snabb eller miljonkärnig processor man än har så kan en HDD bara hantera en viss mängd data/s eftersom den bara har en enda axel som gör jobbet, vilket medför stora begränsningar.
Köpte datorn i butik. Däremot så är hårddisken inställd på att vara delad i två mindre bitar på en halv TB vardera, istället för en stor på 1 TB. Vet ej vad de heter när disken är inställd på det sättet.
Senast redigerad av marxisten 2011-01-19 18:32:59, redigerad totalt 1 gång.
hood skrev:Grejen är den, att ska du spela spel idag behöver du en oktakärnig 5.0ghz processor, 16 terrabyte radeon 801GT, 32TB DDR8x RAM, 10TB SSD HD, samt en privat kärnkraftsreaktor för strömförsörjning.
Haha. Är nog ett par år kvar till den där datorn blir minimum systemet för ett spel.
Miche skrev:marxisten skrev:Köpte datorn i butik. Däremot så är hårddisken inställd på att vara delad i två mindre bitar på en halv TB vardera, istället för en stor på 1 TB. Vet ej vad de heter när disken är inställd på det sättet.
Partionerad!
Jepp, och mina diskar är i princip alltid partitionerade, men det löser inga problem med den enda axeln, snarare tvärt om om ngt eftersom den enda axeln nu har två diskar att "vara" på samma gång.
Jag vet inte vad du hade för dator innan din nuvarande, men när jag höll på med olika saker som att flytta filer och ladda ned så retade den långsamma hastigheten gallfeber på mig så jag tog en gammal 80GB jag hittade i grovsoprummet och resten vet du.
Poängen är iaf som jag sade tidigare, att det verkligen går märkbart mycket snabbare om man har minst 2st axlar/HDD, jag prövade med 2st diskar i RAID sen men det går bra med separata diskar med.
Nej, jag har inte dubbla grafikkort. Däremot så är förinställningen i Call Of Duty Black Ops PC följande saker man får ändra DIREKT.
Hehe poletten trilllade ned idag en dag försent, att du formulerat dig rätt, det stod ju inte att du hade flera graf.kort! ifs kanske du har flera Graaf-kort hemma
I vilket fall tycker jag att speltillverkarna är lite väl optimistiska om de utgår från att de flesta har råd med dubbla g.kort.
Fantasi skrev:Nej, jag har inte dubbla grafikkort. Däremot så är förinställningen i Call Of Duty Black Ops PC följande saker man får ändra DIREKT.
Hehe poletten trilllade ned idag en dag försent, att du formulerat dig rätt, det stod ju inte att du hade flera graf.kort! ifs kanske du har flera Graaf-kort hemma
I vilket fall tycker jag att speltillverkarna är lite väl optimistiska om de utgår från att de flesta har råd med dubbla g.kort.
Och lite väl pessimistiska om de utgår från att du bara har enkärnad processor. Vet inte vilken dåre som satte de inställningar som standard. Dubbla graf-kort och enkärnig processor... Vanligtvis brukar de vara tvärtom!
Fantasi skrev:Jepp, och mina diskar är i princip alltid partitionerade, men det löser inga problem med den enda axeln, snarare tvärt om om ngt eftersom den enda axeln nu har två diskar att "vara" på samma gång.
Jag vet inte vad du hade för dator innan din nuvarande, men när jag höll på med olika saker som att flytta filer och ladda ned så retade den långsamma hastigheten gallfeber på mig så jag tog en gammal 80GB jag hittade i grovsoprummet och resten vet du.
Poängen är iaf som jag sade tidigare, att det verkligen går märkbart mycket snabbare om man har minst 2st axlar/HDD, jag prövade med 2st diskar i RAID sen men det går bra med separata diskar med.
Min gamla är skitdålig jämfört med denna. Den har morsan och farsan fått istället.
Intel Core 2 Duo E4500(?) på 2.2Ghz.
Nvidia 8400
350Gb HDD
Windows Vista...
Hmmm..blir lite nyfiken nu..jag tycker det låter som en helt ok burk det med. Lite lite cache-minne på den processorn, o inte värstinggraf.kortet, men det kanske bara e jag..jag visste inget om datorer fram till i somras, så jag kanske inte är så kräsen..eller?
För att få reda på det så beskriver jag min egen dator för er, vilken jag är rätt nöjd med så får ni säga vad ni tänker..
Processor: Q6600@3,07GHz, 1,29V (dåligt chip som inte går att pressa mer pga 75gr i Intelburn test, ok går nog lite till )
Kylning: Vatten, Coolit ECO, originalfläkt på radiatorn
Moderkort: P5K deluxe
Grafik: ATI/AMD Radeon HD 4870@820MHz, 1GB DDR5@3600MHz(effektivt)
Minne: 2x2GB Corsair PC6400 DHX 4-4-4-12, 853MHz
HDD 1: Seagate 1TB 7200.12
HDD 2: wd800jd har jag för mig..80GB iaf
Nätagg: Corsair 550W
För att få reda på det så beskriver jag min egen dator för er, vilken jag är rätt nöjd med så får ni säga vad ni tänker..
Processor: Q6600@3,07GHz, 1,29V (dåligt chip som inte går att pressa mer pga 75gr i Intelburn test, ok går nog lite till )
Kylning: Vatten, Coolit ECO, originalfläkt på radiatorn
Moderkort: P5K deluxe
Grafik: ATI/AMD Radeon HD 4870@820MHz, 1GB DDR5@3600MHz(effektivt)
Minne: 2x2GB Corsair PC6400 DHX 4-4-4-12, 853MHz
HDD 1: Seagate 1TB 7200.12
HDD 2: wd800jd har jag för mig..80GB iaf
Nätagg: Corsair 550W