Nån som testat RegistryBooster?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Nån som testat RegistryBooster?

Inläggav Kimmelie » 2010-09-21 8:38:11

Jag har haft en del problem med min dator rätt länge nu, den krånglar mer och mer. Så jag testade igår att ladda ner RegistryBooster, och scannade av datorn. Den hittade 650 fel, 15 fick man åtgärdat gratis, men om jag vill fortsätta använda det kostar det. (Kampanjpris, €24.95, tom. i morgon...)

Nån som använt detta program, och tycker det är bra eller dåligt? Eller finns det andra program (helst gratis...) som funkar lika bra?

De flesta felen den hittade var ogiltiga sökvägar ex.

Kod: Markera allt
Sökvägar för programmet
Funna poster:    1

Post: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\App Paths\NVCTE.EXE
Värdenamn:
Värde: C:\Program Files\Norman\Nvc\BIN\NVCTE.EXE
Orsak: Standardvärdet i HKEY_LOCAL_MACHINE/SOFTWARE/Microsoft/Windows/CurrentVersion/App Paths/NVCTE.EXE innehåller en ogiltig sökväg C:/Program Files/Norman/Nvc/BIN/NVCTE.EXE

Inställningar för systemprogramvara
Funna poster:    20

Post: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\MMC\SnapIns\FX:{b05566ac-fe9c-4368-be01-7a4cbb6cba13}
Värdenamn: HelpTopic
Värde: C:\Windows\Help\AuthFW.chm
Orsak: Värdet HelpTopic i HKEY_LOCAL_MACHINE/SOFTWARE/Microsoft/MMC/SnapIns/FX:{b05566ac-fe9c-4368-be01-7a4cbb6cba13} innehåller en ogiltig sökväg C:/Windows/Help/AuthFW.chm

Genomsök underavsnitt:    ActiveX-, OLE-, COM-avsnitt
Funna poster:    334

Post: HKEY_CLASSES_ROOT\Interface\{777BA811-2498-4875-933A-3067DE883070}\ProxyStubClsid32
Värdenamn:
Värde: {777BA81B-2498-4875-933A-3067DE883070}
Orsak: Standardvärdet i HKEY_CLASSES_ROOT/Interface/{777BA811-2498-4875-933A-3067DE883070}/ProxyStubClsid32 pekar på den saknade referensen {777BA81B-2498-4875-933A-3067DE883070}

Post: HKEY_CLASSES_ROOT\CLSID\{BDD611C3-7BAB-460F-8711-5B9AC9EF6020}\InProcServer32
Värdenamn:
Värde: C:\Program Files\OpenOffice.org 3\Basis\program\xmergesync.dll
Orsak: Standardvärdet i HKEY_CLASSES_ROOT/CLSID/{BDD611C3-7BAB-460F-8711-5B9AC9EF6020}/InProcServer32 pekar på den saknade filen C:/Program Files/OpenOffice.org 3/Basis/program/xmergesync.dll

T ex Open Office funkar knappt längre. Nånting blev fel när jag uppdaterade till den senaste versionen...

Nån som fattar nåt av detta, och vet vad man kan göra åt det? (Förutom då att köpa detta program...)
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Parvlon » 2010-09-21 8:52:40

Avinstallera OO och sen installera om på nytt.

Ang. registrybooster så låter det som ett skitprogram om du måste betala. När de tycker att det är bråttom att betala, tex. genom kampanjpris, då är det ännu säkrare att det är i helt onödan. De vill att man ska känna stress och missa annat.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Re: Nån som testat RegistryBooster?

Inläggav barracuber » 2010-09-21 11:29:47

Kimmelie skrev:Jag har haft en del problem med min dator rätt länge nu, den krånglar mer och mer. Så jag testade igår att ladda ner RegistryBooster, och scannade av datorn. Den hittade 650 fel, 15 fick man åtgärdat gratis, men om jag vill fortsätta använda det kostar det. (Kampanjpris, €24.95, tom. i morgon...)

Nån som använt detta program, och tycker det är bra eller dåligt? Eller finns det andra program (helst gratis...) som funkar lika bra?

De flesta felen den hittade var ogiltiga sökvägar ex.

RegistryBooster ser på ytan ut nästan som ett "scamprogram" dvs det ser väldigt amerikanskt ut och man undrar hur det kan vara så fantastiskt som påstås. Men jag hittade en positiv recension från en person som verkade pålitlig. Googla gärna själv och skapa din egen bild av programmet.

Har du Ccleaner? Det ett kanonprogram, dessutom gratis. Jag kan nästan slå vad om att Ccleaner kommer att hitta många eller alla av de där 650 felen.

Ogiltig sökväg låter väldigt bekant. Har för mig att, när man avinstallerar program, så brukar det ligga kvar mängder med sökvägar i registryt och dessa betraktas sedan som ogiltiga. Men återigen, Ccleaner kommer att fixa alla dom.

Kimmelie skrev:T ex Open Office funkar knappt längre. Nånting blev fel när jag uppdaterade till den senaste versionen...

Nån som fattar nåt av detta, och vet vad man kan göra åt det? (Förutom då att köpa detta program...)

Håller med Parvlon. Installera om OO. Att köra CCleaner kommer kanske att fixa problemen.

Förutom Ccleaner finns det inte så där jättemånga andra bra städprogram som är gratis. På Windows är det ju alltid så att säkerheten och skyddet är viktigt. Du har inte märkt av några virus eller annat skumt? Jag kan rekommendera Microsoft Security Essentials (gratis och bra) och eventuellt Ad-Aware (gratis men ganska tungt program). Samt en bra brandvägg, men Windows egna är rätt bra.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Kimmelie » 2010-09-22 16:15:58

barracuber skrev:RegistryBooster ser på ytan ut nästan som ett "scamprogram" dvs det ser väldigt amerikanskt ut och man undrar hur det kan vara så fantastiskt som påstås. Men jag hittade en positiv recension från en person som verkade pålitlig. Googla gärna själv och skapa din egen bild av programmet.

Har du Ccleaner? Det ett kanonprogram, dessutom gratis. Jag kan nästan slå vad om att Ccleaner kommer att hitta många eller alla av de där 650 felen.

Ogiltig sökväg låter väldigt bekant. Har för mig att, när man avinstallerar program, så brukar det ligga kvar mängder med sökvägar i registryt och dessa betraktas sedan som ogiltiga. Men återigen, Ccleaner kommer att fixa alla dom.

Har ägnat nästan 2 dagar åt att städa i datorn... Har kört CCleaner flera gånger (det dök upp mer skräp när jag avinstallerade några program), och sen körde jag RegistryBooster igen, och den hittade nästan lika många fel, så de verkar jobba på olika sätt. Men jag känner inte riktigt att jag litar på RB, så jag återställde de fel den åtgärdat... (Läste på nåt forum om nån, som det programmet orsakat att datorn inte fungerade alls...)

barracuber skrev:
Kimmelie skrev:T ex Open Office funkar knappt längre. Nånting blev fel när jag uppdaterade till den senaste versionen...

Håller med Parvlon. Installera om OO. Att köra CCleaner kommer kanske att fixa problemen.

Nu funkar iaf. OpenOffice igen. Felet som inträffade när jag uppdaterade det var förmodligen detsamma som jag var nära att göra igen... Installationsguiden föreslog att programmet skulle packas upp i samma mapp som installationsfilerna låg i, istället för i en ny mapp i Program Files...

Förut hade jag en ikon längst ner till höger, i meddelande fältet, som man kunde högerklicka på och få upp en snabbmeny och välja vilket av programmen man ville starta. Mycket snabbare än att först öppna hela programmet, och sen välja t ex Textdokument, eller att bläddra igenom startmenyn och hitta undermapparna, och starta därifrån. Men det har jag inte lyckats få till...

barracuber skrev:Förutom Ccleaner finns det inte så där jättemånga andra bra städprogram som är gratis. På Windows är det ju alltid så att säkerheten och skyddet är viktigt. Du har inte märkt av några virus eller annat skumt? Jag kan rekommendera Microsoft Security Essentials (gratis och bra) och eventuellt Ad-Aware (gratis men gan-ska tungt program). Samt en bra brandvägg, men Windows egna är rätt bra.

Jag har inte hittat några virus iaf... Krockar inte de programmen med mitt vanliga AV-program?

Det har pågått rätt länge nu, att det krånglat mer och mer, program som hänger sig, (svarar inte), gradvis minst ett halvår som det krånglat mer och mer... 3 år är väl inte så gammalt, att själva datorn skulle vara utsliten... Ska man behöva göra nån återställning till som den var i början, och installera allt på nytt?

Jag gjorde en diskdefragmentering för ca 2 veckor sen, men enligt RegistryBooster har det aldrig gjorts, fast det står i diskdefragmenteringen på kontrollpanelen att senaste körning gjordes 2010-09-11... Tänkte göra en nu, och den har stått och analyserat diskarna i minst en halvtimme, det står att det kan ta några minuter... Jag antar att den inte ens har börjat själva defragmenteringen (för knappen "Defragmentera nu" lyser gråtonat...)

*söker vidare efter problemlösningar*
Kimmelie

Inläggav barracuber » 2010-09-22 17:46:31

Kimmelie skrev:Har ägnat nästan 2 dagar åt att städa i datorn... Har kört CCleaner flera gånger (det dök upp mer skräp när jag avinstallerade några program), och sen körde jag RegistryBooster igen, och den hittade nästan lika många fel, så de verkar jobba på olika sätt. Men jag känner inte riktigt att jag litar på RB, så jag återställde de fel den åtgärdat... (Läste på nåt forum om nån, som det programmet orsakat att datorn inte fungerade alls...)

Ju mer jag läser desto mer skeptisk bir jag mot RB. Ska det kännas tryggt ska man hitta mängder med positiva träffar när man googlar (som CCleaner) men det gör man inte. Så det skulle jag bara glömma.

Kimmelie skrev:Jag har inte hittat några virus iaf... Krockar inte de programmen med mitt vanliga AV-program?

Vilket AV kör du? Faktum är att på en äldre windowsPC jag har så kör jag bara windows brandvägg, Security Essentials, Ad-Aware och CCleaner. jag tror till och med jag tog bort Ad-Aware eftersom det var tungt och inte behövdes tack vare Security Essentials. Av samma skäl kunde jag också skippa gratis-AV-programmet jag hade innan (tror det var Comodo eller Avast). AV-program, både gratis och betal, brukar tynga ner Windows, så om du ersätter AV med Sec. Essentials så borde ditt Windows gå snabbare.

Kimmelie skrev:Det har pågått rätt länge nu, att det krånglat mer och mer, program som hänger sig, (svarar inte), gradvis minst ett halvår som det krånglat mer och mer... 3 år är väl inte så gammalt, att själva datorn skulle vara utsliten... Ska man behöva göra nån återställning till som den var i början, och installera allt på nytt?

Pröva det upplägget jag skrev i förra stycket. Det kanske löser upp en massa skit.

Kimmelie skrev:Jag gjorde en diskdefragmentering för ca 2 veckor sen, men enligt RegistryBooster har det aldrig gjorts, fast det står i diskdefragmenteringen på kontrollpanelen att senaste körning gjordes 2010-09-11... Tänkte göra en nu, och den har stått och analyserat diskarna i minst en halvtimme, det står att det kan ta några minuter... Jag antar att den inte ens har börjat själva defragmenteringen (för knappen "Defragmentera nu" lyser gråtonat...)

Antar att du kör Windows egna diskdefragmentering. Både den och diskrensning brukar vara väldigt sega och stå och tugga i evigheter. Men har man gjort det en gång så brukar det göra windows snabbare.
barracuber

Inläggav Kimmelie » 2010-09-25 0:00:46

barracuber skrev:
Kimmelie skrev:Jag har inte hittat några virus iaf... Krockar inte de programmen med mitt vanliga AV-program?

Vilket AV kör du? Faktum är att på en äldre windowsPC jag har så kör jag bara windows brandvägg, Security Essentials, Ad-Aware och CCleaner. jag tror till och med jag tog bort Ad-Aware eftersom det var tungt och inte behövdes tack vare Security Essentials. Av samma skäl kunde jag också skippa gratis-AV-programmet jag hade innan (tror det var Comodo eller Avast). AV-program, både gratis och betal, brukar tynga ner Windows, så om du ersätter AV med Sec. Essentials så borde ditt Windows gå snabbare.

Jag har Norman antivirus. Jag tycker det fungerar bra, och har nyligen betalt in licensen för ett år till, så jag känner inte direkt för att byta, om det inte är nåt krångel med det...

Det här var vad RegistryBooster hittade om det:

Genomsök underavsnitt:    Systemdrivrutiner
Funna poster:    4

Post: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\nvcoarc4
Värdenamn: ImagePath
Värde: \??\C:\Program Files\Norman\Nvc\bin\nvcoarc4.sys
Orsak: Värdet ImagePath i HKEY_LOCAL_MACHINE/SYSTEM/CurrentControlSet/Services/nvcoarc4 innehåller en ogiltig sökväg /??/C:/Program Files/Norman/Nvc/bin/nvcoarc4.sys

Post: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\NVCScheduler
Värde: C:\Program Files\Norman\Nvc\BIN\NVCSCHED.EXE
Orsak: Värdet ImagePath i HKEY_LOCAL_MACHINE/SYSTEM/CurrentControlSet/Services/NVCScheduler innehåller en ogiltig sökväg C:/Program Files/Norman/Nvc/BIN/NVCSCHED.EXE

Post: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\nvcoaft4
Värde: \??\C:\Program Files\Norman\Nvc\bin\nvcoaft4.sys
Orsak: Värdet ImagePath i HKEY_LOCAL_MACHINE/SYSTEM/CurrentControlSet/Services/nvcoaft4 innehåller en ogiltig sökväg /??/C:/Program Files/Norman/Nvc/bin/nvcoaft4.sys

Post: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\nvcoafl4
Värde: \??\C:\Program Files\Norman\Nvc\bin\nvcoafl4.sys
Orsak: Värdet ImagePath i HKEY_LOCAL_MACHINE/SYSTEM/CurrentControlSet/Services/nvcoafl4 innehåller en ogiltig sökväg /??/C:/Program Files/Norman/Nvc/bin/nvcoafl4.sys

Genomsök underavsnitt:    Avinstallationsavsnitt
Funna poster:    1

Post: HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall\{F0DA7B2E-5D3F-43DB-AAA6-8835296AEA12}
Värdenamn: UninstallString
Värde: C:\Program Files\Norman\NVC\BIN\DelNVC5.exe
Orsak: Nyckeln HKEY_LOCAL_MACHINE/Software/Microsoft/Windows/CurrentVersion/Uninstall/{F0DA7B2E-5D3F-43DB-AAA6-8835296AEA12} hänvisar till en MainApp som saknas

CCleaner "hittade" bara avinstallationsfilen...

Jag testade även att göra en systemåterställning, men den tidigaste återställningspunkt som fanns var den 14/9, jag hade velat återställa datorn betydligt längre bakåt i tiden... Men det måste iaf. vara innan jag fick det där viruset, om nu det spelar nån roll... (Vet inte om det hann ställa till med nån skada, innan det sattes i karantän. Det satt tydligen på nån fil till skrivaren, men den funkar iaf, även om den filen inte finns längre...)

Efter jag gjort den där systemåterställningen var det flera program som inte funkade. Den blev ju inte precis som den varit den 14/9... Uppkopplingsprogrammet till Internet funkade inte, det blev bara helt tomt i fönstret som öppnades, så det fick jag avinstallera och installera på nytt, från modemet. Sen gick det inte att få igång FF, och det tog evigheter innan jag fick igång Internet Explorer (då började jag bli nervös...)

Så jag avinstallerade den gamla versionen av FF, och tog bort alla rester jag hittade. Hade inte kvar CCleaner då, så jag bara letade efter mappar och genvägar i utforskaren. Jag antar att nåt måste blivit kvar, eftersom den kom ihåg mina inställningar, sparade lösenord och bokmärken... Men den krånglar fortfarande, ofta när jag startar det så kommer det upp ett meddelande:

"Ett skript på den här sidan kan vara upptaget, eller ha slutat att svara. Du kan stoppa skriptet nu, eller så kan du fortsätta för att se om skriptet slutförs."
Och så olika skript från gång till gång:

Skript: file:///C:/Program%20Files/Mozilla%20Firefox/modules/XPCOMUtils.jsm:165

Skript: file:///C:/Program%20Files/Mozilla%20Firefox/components/nsPlacesDBFlush.js:244

Skript: file:///C:/Program%20Files/Mozilla%20Firefox/components/nsLivemarkService.js:855

Jag testade att bara ta bort de här skripten, men då gick det inte att starta FF, men det var bara att återställa dem från papperskorgen.

Jag har suttit och läst i Lilla Gummans tråd, och de råd hon fått. Har precis laddat ner Ad-Aware och TuneUp, och ska testa dem och se om det hjälper...

Blir datorn slö om man har många program installerade på den? Skulle jag vinna nåt på att avinstallera de som jag ändå inte använder? ("Bra-att-ha"...)
Kimmelie

Inläggav Kimmelie » 2010-09-25 0:04:33

Det här var vad Registry Booster hittade om FF:

Post: HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\SharedDLLs
Värdenamn: C:\Program Files\Mozilla Firefox\plugins\NPSWF32.dll
Värde: 1
Orsak: Nyckeln HKEY_LOCAL_MACHINE/Software/Microsoft/Windows/CurrentVersion/SharedDLLs innehåller en ogiltig sökväg C:\Program Files\Mozilla Firefox\plugins\NPSWF32.dll

Post: HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\AppDataLow\AskBarDis\bar
Värdenamn: FFExtPath
Värde: C:\Users\Lena\AppData\Roaming\Mozilla\Firefox\Profiles\10i4lsk8.default\extensions\{E9A1DEE0-C623-4439-8932-001E7D17607D}
Orsak: Värdet PackagePath i HKEY_CURRENT_USER/SOFTWARE/AppDataLow/AskBarDis/bar innehåller en ogiltig sökväg C:/Users/Lena/AppData/Roaming/Mozilla/Firefox/Profiles/10i4lsk8.default/extensions/{E9A1DEE0-C623-4439-8932-001E7D17607D}
Kimmelie

Inläggav Moggy » 2010-09-25 0:25:07

Såna där grejer är med största säkerhet bluff. som Barracuber säger så är CCleaner förmodligen lika bra.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Miche » 2010-09-25 0:54:05

Kimmelie skrev:Blir datorn slö om man har många program installerade på den? Skulle jag vinna nåt på att avinstallera de som jag ändå inte använder? ("Bra-att-ha"...)

Det beror på...

Många programvaror lägger till funktioner i datorn som programmakarna tycker är bra att ha, funktioner som startas och tar upp resurser helt i onödan för att skapa någon liten förbättring för just det programmets skull (eller bara rena skitfunktioner). Andra programvaror är bra skrivna och kräver inget annat än hårddiskutrymme när det är installerat.

Rådet blir, om man inte har full koll, låt inte programvaror som inte används vara installerade (helst ska de inte alls installeras). Avinstallera och försök få bort sådant som avinstallationen lämnar kvar (vilket ibland kan vara en hel del). Ccleaner kan hjälpa till en viss del, men kontrollera även inget annat blir kvar som inte ska vara där (vilket kan vara svårt när man inte har 100% koll, men vem har det...)
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Kimmelie » 2010-09-25 10:40:13

Jag testade TunUp i natt. Nästan direkt jag startat programmet kom det upp en varning om att jag hade 4 säkerhetsrisker. 3 av dem handlade om åtkomst genom nätverk, men eftersom jag inte är ansluten till nåt nätverk ska väl knappast det vara nån risk, eller att jag inte har satt lösenord på mitt (administrativ-)konto, jag har ju bara dotorn hemma...

Men det jag undrar över är, att det också stod att jag inte har nåt aktiverat anti-spyware program. Är inte Windows Defender ett anti-spywareprogram? För i kontrollpanelen stod det att Windows Defender är aktiverat och ger realtidsskydd...

Jag har inte installerat Ad-Aware ännu, har visserligen tänkt att göra det, för att testa det, men det skulle visst vara rätt tungt, och slöa ner datorn... Är Security Essentials ett anti-spyware-program? När jag läste om det så verkade det inte ge nåt bra virusskydd, och frågan är om det krockar med Norman?

Jag gjorde iaf. en fullständig scanning, som automatiskt reparerade alla fel den hittade. Den var inne i BIOS och sökte, och jag såg på skärmen (så länge jag orkade titta) vad den sökt igenom, och om/hur många fel den hittat och reparerat, fast inte i detalj. Men nånting om referenser till felaktiga sökvägar, de som Registry Booster ville ta bort. Jag vet inte vad den gjorde, om den bara tog bort dem, eller hittade filerna, och ändrade sökvägarna så att de stämde. Den höll väl på och jobbade minst 2 timmar, och jag hade väntat mig att få upp en lista över vad den gjort, men det fick jag inte. När den var klar bara startade den Windows som vanligt, och programmet kom inte ens upp...

Hoppas den inte har ställt till med nån skada (som inte går att återställa), för jag hade ju noll koll på vad den gjorde... Men det var iaf. många fel den åtgärdade...

Ska väl testa övriga funktioner i programmet också. Jag får ju ha den fullständiga versionen gratis i 2 veckor, så jag har ju iaf. lite tid på mig att fixa så många problem den kan under den tiden. Nån som har nån erfarenhet av TuneUp? Jag är som vanligt naiv och optimistisk... Men kanske att det räcker att städa upp ordentligt nu, och inte finns nåt behov av att köpa programmet sen?

Jag tror att det stod att det även kunde städa bort såna där rootkit, som det skrevs om i Lilla Gummans tråd. (Skrämmande läsning... Och att det även kunde drabba Mac, jag som börjat fundera på att köpa en Mac nästa gång det blir dags att köpa ny dator. De sägs ju ska vara så säkra mot virus...)

För tidigt att säga om datorn fungerar bättre nu, efter nattens reparationer...
Kimmelie

Inläggav barracuber » 2010-09-25 11:07:01

Kimmelie skrev:Jag testade TunUp i natt. Nästan direkt jag startat programmet kom det upp en varning om att jag hade 4 säkerhetsrisker. 3 av dem handlade om åtkomst genom nätverk, men eftersom jag inte är ansluten till nåt nätverk ska väl knappast det vara nån risk, eller att jag inte har satt lösenord på mitt (administrativ-)konto, jag har ju bara dotorn hemma...

Den räknar även internet som ett nätverk.

Kimmelie skrev:Men det jag undrar över är, att det också stod att jag inte har nåt aktiverat anti-spyware program. Är inte Windows Defender ett anti-spywareprogram? För i kontrollpanelen stod det att Windows Defender är aktiverat och ger realtidsskydd...

Jag har fattat det så att Defender (numera Security Essentials) även klarar vissa spyware. Men det är inte ett program specialicerat på spyware.

Kimmelie skrev:Jag har inte installerat Ad-Aware ännu, har visserligen tänkt att göra det, för att testa det, men det skulle visst vara rätt tungt, och slöa ner datorn...

Kimmelie skrev: Är Security Essentials ett anti-spyware-program? När jag läste om det så verkade det inte ge nåt bra virusskydd, och frågan är om det krockar med Norman?

Security Essentials är gamla Defender som jag fattat det. Den är inget renodlat antivirus eller antispyware utan mera ett "allmänt" antiprogram, har inte riktigt fattat hur, men det är hur som helst ett "lightweight" program som inte tynger ner eller gör väsen av sig. På min gamla windowsPC har jag egentligen bara windows brandvägg, ccleaner och Security Essentials (jag tog bort Tuneup och AdAware efter ett tag) och -- ta i trä! - det verkar fungera! Kanske skulle kika på den, det är numera min fru som använder den PCn.

Att betala för exempelvis Norman tror jag är väldigt vettigt när man kör Windows.

Krockar ska normalt sett inte kunna ske. Med skyddsprogram är det lite grand som med försäkringar, att man kan ha hur många man har lust att ha och är beredd att betala för, tills datorn börja sega.

Kimmelie skrev:Jag gjorde iaf. en fullständig scanning, som automatiskt reparerade alla fel den hittade. Den var inne i BIOS och sökte, och jag såg på skärmen (så länge jag orkade titta) vad den sökt igenom, och om/hur många fel den hittat och reparerat, fast inte i detalj. Men nånting om referenser till felaktiga sökvägar, de som Registry Booster ville ta bort. Jag vet inte vad den gjorde, om den bara tog bort dem, eller hittade filerna, och ändrade sökvägarna så att de stämde. Den höll väl på och jobbade minst 2 timmar, och jag hade väntat mig att få upp en lista över vad den gjort, men det fick jag inte. När den var klar bara startade den Windows som vanligt, och programmet kom inte ens upp...

Hoppas den inte har ställt till med nån skada (som inte går att återställa), för jag hade ju noll koll på vad den gjorde... Men det var iaf. många fel den åtgärdade...

Ska väl testa övriga funktioner i programmet också. Jag får ju ha den fullständiga versionen gratis i 2 veckor, så jag har ju iaf. lite tid på mig att fixa så många problem den kan under den tiden. Nån som har nån erfarenhet av TuneUp? Jag är som vanligt naiv och optimistisk... Men kanske att det räcker att städa upp ordentligt nu, och inte finns nåt behov av att köpa programmet sen?

Jag gjorde som du och testade det i två veckor. Jag hade läst ganska mycket bra om det. Tyckte det kändes proffsigt och inte så där amerikanskt spammigt. Jag har inte märkt några problem av dess "framfart".

Kimmelie skrev:Jag tror att det stod att det även kunde städa bort såna där rootkit, som det skrevs om i Lilla Gummans tråd. (Skrämmande läsning... Och att det även kunde drabba Mac, jag som börjat fundera på att köpa en Mac nästa gång det blir dags att köpa ny dator. De sägs ju ska vara så säkra mot virus...)

Rootkit är ju något mycket djävligare eftersom de inte kan upptäckas av vanliga skyddsprogram. Rootkits är designade att undvika upptäckt. Vad gäller Lilla Gumman kan man ju bara hålla tummarna. Hon gjorde ju aldrig någon "djup" fullständig formatering av hela disken vilket man egentligen behöver göra för att säkert få bort ett rootkit.

Eftersom mac växer på marknaden så börjar elakingarna sikta in sig även på den mer och mer. Det har vara ganska mycket skriverier om detta på sistone. Men jag försöker att inte oroa mig - jag vet att OSX är byggt på
extremt säkera unixplattformar, nämligen FreeBSD och NetBSD.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mac_OS_X
barracuber

Inläggav Kimmelie » 2010-09-25 15:43:11

barracuber skrev:Rootkit är ju något mycket djävligare eftersom de inte kan upptäckas av vanliga skyddsprogram. Rootkits är designade att undvika upptäckt. Vad gäller Lilla Gumman kan man ju bara hålla tummarna. Hon gjorde ju aldrig någon "djup" fullständig formatering av hela disken vilket man egentligen behöver göra för att säkert få bort ett rootkit.

Kan inte ens TuneUp hitta rootkit? Den var ju inne i BIOS och sökte...

Datorn kändes f.ö. genast mycket segare när jag installerat Ad-Aware... Det kanske finns nåt bättre anti-spionprogram, som inte tynger ner så mycket. Om det finns nåt bra så kan jag tänka mig att betala för det, om det inte finns nåt bra gratisprogram.
Kimmelie

Inläggav Kimmelie » 2010-09-25 19:53:16

Jag installerade nyligen NoScript som tillägg i FF. Det verkar som att det ska ge ett visst virusskydd också. Nån som vet hur bra skydd det ger?
Kimmelie

Inläggav Kimmelie » 2010-09-25 20:31:14

Det här meddelandet kommer upp jätteofta, vad betyder det?

"ApMsgFwd har slutat att fungera." Vad är det för ett program (som enligt meddelanderutan kommer att stängas)?
Kimmelie

Inläggav Miche » 2010-09-25 21:23:47

Kimmelie skrev:ApMsgFwd har slutat att fungera." Vad är det för ett program (som enligt meddelanderutan kommer att stängas)?

Sökte på namnet och hittade det här.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav barracuber » 2010-09-25 21:34:42

Kimmelie skrev:Jag installerade nyligen NoScript som tillägg i FF. Det verkar som att det ska ge ett visst virusskydd också. Nån som vet hur bra skydd det ger?

Översiktlig artikel: <a target="_blank" href="http://thepcsecurity.com/disable-javascript-flash-for-secured-web-browsing-with-noscript/">Disable JavaScript, Flash for Secured Web Browsing with NoScript</a>

Den är en av de bästa säkerhetsskydden som finns, eftersom man kan blockera både javascript och flash på de sajter man vill. Det är bra eftersom både javascript och flash kan användas för intrång. Samtidigt är det inte alltid bra eftersom framför allt javascript används på väldigt många sajter utan vilket de inte fungerar som de ska. Men man kan skapa en "whitelist" där man lägger sajter man anser som säkra (exempelvis banken).
barracuber

Återgå till IT-forum

Logga in