Nån som överklockat Acer dator?
40 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Nån som överklockat Acer dator?
Hej, jag har fått ett problem.
Jag hade tänkt att överklocka min CPU av modellen: AMD Phenom II X6 1035T @ 2600mhz (3 kärnor turbo till 3100mhz).
Det har dock uppstått problem med detta, jag kan nämligen inte finna något alternativ i mitt BIOS som tillåter mig att leka med inställningarna på CPU´n så att säga, och jag finner heller inget alternativ för "advanced mode" eller liknande i BIOS. Jag kanske är blind, så någon som vet var jag finner det?
Moderkort: Acer FRS780M
Chipset: AMD 780G
Southbridge: AMD SB700
CPU: AMD Phenom II X6 1035T
BIOS:
Tillverkare: American Megatrends Inc.
Version: P03-B4
Datum: 08/18/2010 (nyaste som fanns på Acer´s hemsida)
Datorn var ett färdigköpt paket, så jag är osäker på om överklockningsalternativet existerar i det, men det bör göra det så AMD Phenom II X6-serien är ganska så snäll att överklocka och boosta upp en del om man säger så och mitt chipset ska fungera för överklockning. Men jag är osäker på om Acer´s BIOS tillåter att man har lite kul i systemet. Någon som har erfarenhet av överklockning i Acer system?
Jag hade tänkt att överklocka min CPU av modellen: AMD Phenom II X6 1035T @ 2600mhz (3 kärnor turbo till 3100mhz).
Det har dock uppstått problem med detta, jag kan nämligen inte finna något alternativ i mitt BIOS som tillåter mig att leka med inställningarna på CPU´n så att säga, och jag finner heller inget alternativ för "advanced mode" eller liknande i BIOS. Jag kanske är blind, så någon som vet var jag finner det?
Moderkort: Acer FRS780M
Chipset: AMD 780G
Southbridge: AMD SB700
CPU: AMD Phenom II X6 1035T
BIOS:
Tillverkare: American Megatrends Inc.
Version: P03-B4
Datum: 08/18/2010 (nyaste som fanns på Acer´s hemsida)
Datorn var ett färdigköpt paket, så jag är osäker på om överklockningsalternativet existerar i det, men det bör göra det så AMD Phenom II X6-serien är ganska så snäll att överklocka och boosta upp en del om man säger så och mitt chipset ska fungera för överklockning. Men jag är osäker på om Acer´s BIOS tillåter att man har lite kul i systemet. Någon som har erfarenhet av överklockning i Acer system?
Re: Nån som överklockat Acer dator?
Skulle rekommendera att du googlar för sannolikheten att hitta någon med den konfigurationen här är rätt liten! Har du kollat sweclockers?
Miche skrev:Skulle rekommendera att du googlar för sannolikheten att hitta någon med den konfigurationen här är rätt liten! Har du kollat sweclockers?
Hittar ingen med rätt moderkort där.
Var inne i BIOS på advanced menyn, men de finns inget till nytta vad jag såg där...
Får Googla runt mer, tänkte dock kolla här först. En sak har jag nämligen märkt här, de brukar alltid finnas någon som vet något om de mest udda ämnen.
Parvlon skrev:Googlat biosmods?
http://www.bios-mods.com/forum/archive/ ... -1607.html
http://www.overclockers.com/forums/show ... p?t=700562
Googlat som en dåre men glömde nog de sökordet, tack för länkarna!
Läser nu.
Kan ha funnit en inställning där man kan göra klockning, frågan är dock hur hårt man kan köra. "Auto Clock" funka nämligen inte, utan de är att dra i spakarna själv...
Nästan alla processorer slår av om de blir för varma men du riskerar ändå att bränna någon väsentlig krets!
Jag hade en bekants bekant som kylde sin kraftigt överklockade dator med flytande kväve (som han snodde på jobbet), en kompis kylde en processor som blev för varm med en ölflaska, alla medel som funkar är bra...
Jag hade en bekants bekant som kylde sin kraftigt överklockade dator med flytande kväve (som han snodde på jobbet), en kompis kylde en processor som blev för varm med en ölflaska, alla medel som funkar är bra...
Miche skrev:Nästan alla processorer slår av om de blir för varma men du riskerar ändå att bränna någon väsentlig krets!
Ja, mina cores är på: 42c på stabilitetstest, så de är stabilt och fint nu.
CPU tempen: 60, stabilt med.
Miche skrev:Nästan alla processorer slår av om de blir för varma men du riskerar ändå att bränna någon väsentlig krets!
Konstigt, när jag ändrade volten, ändrades ändå inte mina MHZ på CPU´n... Är skiten fortfarande låst tro. Jävla Acer...
Du får väl överklocka lite åt gången och se var gränsen går, men tänk på att det som funkar idag troligen inte funkar i sommar då det blir ohemult varmt!
Det kanske kan vara värt att köpa en portabel AC, själv väntar jag hem denna:
Jag hoppas att den räcker för att slippa den värsta värmen i sommar, den kanske funkar att kyla datorn med...
Jag hoppas att den räcker för att slippa den värsta värmen i sommar, den kanske funkar att kyla datorn med...
Miche skrev:Du får väl överklocka lite åt gången och se var gränsen går, men tänk på att det som funkar idag troligen inte funkar i sommar då det blir ohemult varmt!
Datorn är i källaren, här är de typ 18 grader året om.
Det brukar inte gå att överklocka märkesdatorer. (om det inte är lyxgrejer som Alienware eller liknande.)
Det du kan göra är att byta ut moderkortet. Acer använder inga konstiga lösningar så du kan stoppa i vilket AM3 mATX-moderkort som helst så ska det funka, se bara till att den har bra strömförsörjning så den kan driva din processor även med överklockning. Kanske går att hitta något begagnat så det inte blir så dyrt.
Det enda som kan vara ett problem är sladden som går till powerknappen och lysdioderna på fronten, de sitter ihop i en enda kloss och om nya moderkortet inte har exakt samma pinout måste man pilla ut sladdarna ur den och "möblera om" så gott det går.
Det du kan göra är att byta ut moderkortet. Acer använder inga konstiga lösningar så du kan stoppa i vilket AM3 mATX-moderkort som helst så ska det funka, se bara till att den har bra strömförsörjning så den kan driva din processor även med överklockning. Kanske går att hitta något begagnat så det inte blir så dyrt.
Det enda som kan vara ett problem är sladden som går till powerknappen och lysdioderna på fronten, de sitter ihop i en enda kloss och om nya moderkortet inte har exakt samma pinout måste man pilla ut sladdarna ur den och "möblera om" så gott det går.
Märkesdatorerna är ofta snålt dimensionerade, så man ska inte utgå från att vare sig nätaggregat, moderkort eller kylning orkar med om man överklockar nämnvärt. Det kan i sig vara ett skäl, av flera, varför det är låst för överklockning. Det blir färre garantiärenden.
Moderkortet i sig är gissningsvis ett sådant som inte säljs på öppna marknaden, utan bara används internt för egna datorer. Det gör det i så fall svårare att få tag på en teknisk spec. på det. Jag provade att googla, och hittade inte något med måttlig ansträngning, vilket man brukar göra annars.
Moderkortet i sig är gissningsvis ett sådant som inte säljs på öppna marknaden, utan bara används internt för egna datorer. Det gör det i så fall svårare att få tag på en teknisk spec. på det. Jag provade att googla, och hittade inte något med måttlig ansträngning, vilket man brukar göra annars.
Undvik märkesdatorer som pesten. De bara kostar multum, är inkompatibla och jobbiga att reparera.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Om du vill ge dig f-n på att överklocka den så öppna upp och kolla vilka stödkretsar som ingår i klockgenerering och behandling. Samt vilka konfigurationsregister du kan ändra i förslagsvis någon prescaler konfiguration. En del kan bara ändras i när man startar datorn, så du behöver du special BIOS.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
plåtmonster skrev:Undvik märkesdatorer som pesten. De bara kostar multum, är inkompatibla och jobbiga att reparera.
Anledningen jag köpte en OEM istället för att bygga eget var att denna var faktiskt billig jämfört med hårdvaran i den när det begav sig för ca. 2 år sedan. Den var prissänkt av någon anledning, annars hade jag byggt skiten själv. Så den kostade inte multum, utan komponenterna hade kostat omkring samma, och då hade man även fått köpa till en W7 till så...
Donan skrev:Det enda som kan vara ett problem är sladden som går till powerknappen och lysdioderna på fronten, de sitter ihop i en enda kloss och om nya moderkortet inte har exakt samma pinout måste man pilla ut sladdarna ur den och "möblera om" så gott det går.
Kan man inte ta bort hela den lampan istället lite smidigt? Den där lampan gör nämligen så hela mitt rum lyses upp i blått om datorn är på på natten.
Fast den slocknar iaf om man stänger av datorn, TV:n är värre. På den börjar det lysa/blinka blått ifall man har den på Standby, och när TV:n är på, stängs lampan av. Vem som nu kommit på en stor blå standbylampa är något man vill ha på TV:n.
Jag har en irriterande blå lysdiod på skärmen. Fyra fem lager maskeringstejp dämpar ner den lagom mycket.
Varför måste de där blå lysdioderna lysa så ända inihelvete?
Har en extern hårddisk. Den vill ha två sladdar, usb och ström. Båda sladdarna tänder den ilsket blå lampan så det är svårt att hitta port nr två.
Har en extern hårddisk. Den vill ha två sladdar, usb och ström. Båda sladdarna tänder den ilsket blå lampan så det är svårt att hitta port nr två.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Jag funderar på att investera i en rulle maskeringstejp för att sätta på ett antal apparater... UPS-en har en rejäl blå lysande yta, nu har jag iofs ställt den så den inte lyser upp i sängen, men numera har jag blått golv...
Jo, många dioder går att koppla ur, moderkorten är knappast beroende av dom!
Öppna lådan och koppla ur lampan eller tejpa över den!
Jo, många dioder går att koppla ur, moderkorten är knappast beroende av dom!
Savanten Svante skrev:Har en extern hårddisk. Den vill ha två sladdar, usb och ström. Båda sladdarna tänder den ilsket blå lampan så det är svårt att hitta port nr två.
Öppna lådan och koppla ur lampan eller tejpa över den!
Kvasir skrev:Jag har en irriterande blå lysdiod på skärmen. Fyra fem lager maskeringstejp dämpar ner den lagom mycket.
Jag har allt kopplat till samma uttag via förgreningsdosor, så jag drar den ut väggen slocknar allt.
Men jag kan förstå man har en diod på en apparat när den är igång, men varför tänds en 3cm lång blå lampjävel när apparaten stängs av, och slocknar när apparaten är på! Lite irriterande...
Känns ju som en Polis ska rusa in i rummet när det är blinkande blått sken ju!
Jag har för det mesta min dator igång jämt (och numera har jag även UPS på den så att den ska vara ännu stabilare), brukar släcka det som går att släcka (skärmar, NumLock-dioden), men resten lyser som den värsta julgran (har dock försökt att placera så att jag ska de så lite som möjligt av dom från sängen).