Nån som har tips på hur jag ska sortera min dators filer?
17 inlägg
• Sida 1 av 1
Nån som har tips på hur jag ska sortera min dators filer?
Tja, jag ska nog sortera om min dators alla filer. Det är mp3:or (massvis!) pdf-filer, videos, photoshop och illustrator-filer, bilder, word-dokument osv.
Jag vill ha jävligt bra ordning, men undrar om det inte vore bättre att tagga filerna nogrannare, och minska antalet mappar, och använda windows till att söka efter filer genom alla sätt man kan sortera och gruppera grejerna.
Nån som har några tips?
Jag vill ha jävligt bra ordning, men undrar om det inte vore bättre att tagga filerna nogrannare, och minska antalet mappar, och använda windows till att söka efter filer genom alla sätt man kan sortera och gruppera grejerna.
Nån som har några tips?
Re: Nån som har tips på hur jag ska sortera min dators filer
bästa sättet är mappar
en mapp som heter Musik, med undermappar för varje artist, så har jag det, för alla filer på datorn.
en mapp som heter Musik, med undermappar för varje artist, så har jag det, för alla filer på datorn.
Nej så vill jag inte ha det, för jag lyssnar på typ kategorier, inte på artister. Har så mkt musik nu att jag inte ens kan komma ihåg vad alla artister heter.
Jag har alldeles för mkt mappar så det har gått från att vara praktiskt till att det blir skitsvårt att hitta saker.
Everything search engine
eller
http://www.deadnode.org/sw/tfind (GUI)
Är du ute efter nått speciellt innehåll i nån fil och inte vet (hela) namnet så finns det en hel del plugin's till Total Commander.
eller
http://www.deadnode.org/sw/tfind (GUI)
Är du ute efter nått speciellt innehåll i nån fil och inte vet (hela) namnet så finns det en hel del plugin's till Total Commander.
sansula skrev:Nej så vill jag inte ha det, för jag lyssnar på typ kategorier, inte på artister. Har så mkt musik nu att jag inte ens kan komma ihåg vad alla artister heter.
ok, kanske kan sortera efter genre och årtal då? då 90-tals musik oftast låter på ett sätt etc.
Moderator:
Flyttade från Att leva som Aspergare.
Flyttade från Att leva som Aspergare.
Jagers skrev:sansula skrev:Nej så vill jag inte ha det, för jag lyssnar på typ kategorier, inte på artister. Har så mkt musik nu att jag inte ens kan komma ihåg vad alla artister heter.
ok, kanske kan sortera efter genre och årtal då? då 90-tals musik oftast låter på ett sätt etc.
Jag har det så. Tycker det ger jättebra överblick.
För populärmusik har jag huvudmappar efter årtionde med undermappar för olika genrer (pop, rock, hårdrock, folkrock, postpunk, hiphop, dancehall etc).
Sen har jag en huvudmapp för klassisk musik med undermappar efter epok/århundrade (renässans, barock, klassisk, romantisk etc).
Och en huvudmapp för jazz med undermappar för olika typer av jazz (bebop, afro-cuban, folk-jazz, fusion etc).
Och en huvudmapp för världsmusik med undermappar för olika länder.
Har du ett bra program för att tagga om mp3-filerna? Jag gillar både att ha dem i ordning och taggade enhetligt med rätt genre etc. Jag tar också alltid bort numreringen på låtarna så jag får dem antingen i bokstavsordning inom varje mapp (lättare att hitta låtarna då) eller också i den ordning jag själv vill ha.
På favoritlåtar lägger jag till ett + före titeln så kommer de alltid högst upp och är lätta att hitta sen. Dåliga låtar som jag inte vill slänga sätter jag ett z framför så kommer de sist i mappen.
När det gäller övriga mappar så är det bara att lägga bilder för sig och dokument för sig. Har man många så delar man upp dem i mappar efter ämne. Personliga foton kanske man vill sortera efter datum eller efter vad de föreställer.
Min chef tycker att spara alla filer på skrivbordet är ett väldigt bra sätt att sortera filer på. Sedan tycker han tydligen också att det är ett bra backup-system att spara samma fil i lite olika versioner på olika ställen på samma hårddisk, t.ex. på skrivbordet, i dokumentmappen, i någon mapp på skrivbordet, i dropboxmappen eller i en mapp i dokumentmappen, det får gärna finnas flera mappar med samma namn och självklart heter filerna samma sak. Att han arbetar med flera av filerna parallellt är heller inte något hinder då han brukar öppna den fil han hittar först, men han undrar ibland var texten han skrivit har tagit vägen eller varför ändringarna han gjort inte finns kvar.
Ni kan säkert gissa vad jag tycker…
Musiken brukar jag sortera i spellistor inne i itunes, som jag låter sköta sorteringen av filerna också.
Jag försöker att skapa undermappar också. Inte bara ha en Attention-mapp, utan ha en mapp för varje typ av dokument. En för Excel, en för word, en för in-design. (Det kluriga med sistnämnda är att bilderna bör ligga i samma mapp, för annars tappar in design ibland kopplingen till dem, i synnerhet om du använder Dropbox och använder flera datorer. Då får man skapa en mapp i in design-mappen för varje projekt och sedan kopiera in bilderna, vilket naturligtvis kan skapa flera onödiga kopior på hårddisken.)
Jag försöker att skapa undermappar också. Inte bara ha en Attention-mapp, utan ha en mapp för varje typ av dokument. En för Excel, en för word, en för in-design. (Det kluriga med sistnämnda är att bilderna bör ligga i samma mapp, för annars tappar in design ibland kopplingen till dem, i synnerhet om du använder Dropbox och använder flera datorer. Då får man skapa en mapp i in design-mappen för varje projekt och sedan kopiera in bilderna, vilket naturligtvis kan skapa flera onödiga kopior på hårddisken.)
För projekt som kan innehålla både bilder och dokument har jag en särskild mapp som jag kallar Projekt.
Ja. Skulle bli galen av ett sånt system.
Jag vill ha allt i en version, med backup på extern hårddisk som jag ser till att hålla uppdaterad. Dropbox och Google documents använder jag bara för filer jag faktiskt vill dela.
ragnevi skrev:Min chef tycker att spara alla filer på skrivbordet är ett väldigt bra sätt att sortera filer på. Sedan tycker han tydligen också att det är ett bra backup-system att spara samma fil i lite olika versioner på olika ställen på samma hårddisk, t.ex. på skrivbordet, i dokumentmappen, i någon mapp på skrivbordet, i dropboxmappen eller i en mapp i dokumentmappen, det får gärna finnas flera mappar med samma namn och självklart heter filerna samma sak. Att han arbetar med flera av filerna parallellt är heller inte något hinder då han brukar öppna den fil han hittar först, men han undrar ibland var texten han skrivit har tagit vägen eller varför ändringarna han gjort inte finns kvar.
Ja. Skulle bli galen av ett sånt system.
Jag vill ha allt i en version, med backup på extern hårddisk som jag ser till att hålla uppdaterad. Dropbox och Google documents använder jag bara för filer jag faktiskt vill dela.
Dropbox har en (inte tvingande) public-area, men resten kommer man bara åt med din inloggning.
Min bror har av för mig någon underlig anledning delat med sig av sin inloggning till Dropbox, vilket innebär att en bekant får brorsan filer på sin hårddisk och kunde för sitt liv inte begripa varför...
Min bror har av för mig någon underlig anledning delat med sig av sin inloggning till Dropbox, vilket innebär att en bekant får brorsan filer på sin hårddisk och kunde för sitt liv inte begripa varför...
sansula skrev:Jag vill ha jävligt bra ordning, men undrar om det inte vore bättre att tagga filerna nogrannare, och minska antalet mappar, och använda windows till att söka efter filer genom alla sätt man kan sortera och gruppera grejerna.
Jo, det vore faktiskt bra om det gick att göra.
För det finns inget ett enda sätt att organisera sånt här som fixar det du vill uppnå. I alla fall inte i ett filsystem som Windows använder om man bara vill ha ett ex av varje fil.
- Le_inimitable
- Anslöt: 2008-10-26
sansula skrev:Tja, jag ska nog sortera om min dators alla filer. Det är mp3:or (massvis!) pdf-filer, videos, photoshop och illustrator-filer, bilder, word-dokument osv.
Nån som har några tips?
För MP3 gör så här.
Skaffa en stor mapp som heter "Musik.
I den skapar du undermappar som: "Rock" "Punk", "Metall", "Rap" eller vad du nu gillar.
I undermapparna lägger du inte Artistnamnen och deras låtar/album i resp. mapp.
Om du lyssnar på en kategori ofta, ex "Punk", lägger du in en genväg på skrivbordet till denna mapp.
Gör likadant med alla andra sorters filer du har.
En stor mapp som säger vad för sorts filer det är, i den stora mappen lägger du in undermappar/underkategorier.
En del är jätterädda för att använda Dropbox för att de inte anser det vara säkert.
Men det är liksom inte några statshemligheter jag har på min dator och jag tycker det är jättebra att jag alltid har filerna tillgängliga i samma version på mina datorer.
Men det är liksom inte några statshemligheter jag har på min dator och jag tycker det är jättebra att jag alltid har filerna tillgängliga i samma version på mina datorer.
Musik sorterar jag:
Musik\Genre\Artist\Album
Musik\Genre\Artist\Album
- Hundralappen
- Anslöt: 2009-01-16
Iridia skrev:För populärmusik har jag huvudmappar efter årtionde med undermappar för olika genrer (pop, rock, hårdrock, folkrock, postpunk, hiphop, dancehall etc).
Man kan förstås ha tvärtom också: huvudmappar för olika genrer och sedan undermappar per årtionde (60-talspop, 70-talspop, 90-talspop etc).