Några nedslag i de svartas historia i USA

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Några nedslag i de svartas historia i USA

Inläggav Alien » 2016-05-01 1:57:22

Vi vet att de första svarta kom dit var högst ofrivilliga immigranter, dvs slavar från Västafrika. Nu ska för första gången en svart kvinna finnas med på en sedel, 20-dollarsedeln. Det är Harriet Tubman (död 10 mars 1913). Jag kände inte till henne tidigare men läste om henne i UNT:

UNT Ledare skrev:Hon föddes som Amaranta Ross i Maryland någon gång runt 1820 av föräldrar som var slavar hos olika ägare. Som förslavad afrikan utsattes hon för omänsklig behandling, grovt våld och separationer ända från barndomen, och hon bar på svåra permanenta skador. År 1849 fick hon nog och flydde ensam norrut, till friheten. Hon var då gift med John Tubman.

Att fly var farligt nog, det straffades ofta med döden. Men Harriet nöjde sig inte med att rädda sig själv. Hon kom att resa tillbaka till södern närmare 20 gånger för att frita släktingar och andra. Sammanlagt befriade hon 300 personer på egen hand. Ingen kom till skada.

Tubman verkade inom ett nät av flyktvägar, "den underjordiska järnvägen", som drevs och finansierades av "konduktörer" – förslavade afrikaner som rymt från slaveriet. Även en del vita amerikaner gav den stöd.

Året efter Tubmans rymning blev allt ännu svårare. Fugitive Slave Act tvingade från 1850 myndigheterna även i norr att återföra förrymda slavarbetare till ägarna i södern. Nu måste de fly ända till Kanada. Men det stoppade inte Harriet från att befria "passagerare".
http://www.unt.se/asikt/ledare/antligen ... 09315.aspx

Det var kväkarna som startade abolitioniströrelsen och de hjälpte till med The Underground Railroad.

Harriet Tubman deltog också i det amerikanska inbördeskriget:
Under det amerikanska inbördeskriget, 1863, ledde Tubman en räd mot Combahee River Ferry i Colleton County, South Carolina och befriade hundratals slavar. Detta var den första militära operation i USA som planerades och genomfördes av en kvinna. Tubman hade i förklädnad besökt plantagerna i förväg och givit slavarna där instruktioner att vara redo att springa till floden, där nordstatskepp skulle vänta på dem.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Harriet_Tubman

Ja, det var en riktig hjältinna. Hon led dessutom av epilepsi efter att en slavägare kastade en vikt mot hennes huvud.

Här står mera om henne: http://www.biography.com/people/harriet-tubman-9511430
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46504
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Några nedslag i de svartas historia i USA

Inläggav colaflaska » 2016-05-01 2:09:46

Hur är det här ett nedslag?

Förresten, trist att komma tillbaka till forumet och se att du fortfarande inte kan göra ordentliga trådstarter.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Några nedslag i de svartas historia i USA

Inläggav KrigarSjäl » 2016-05-01 6:41:09

colaflaska skrev:Hur är det här ett nedslag?

Förresten, trist att komma tillbaka till forumet och se att du fortfarande inte kan göra ordentliga trådstarter.

1. Varför skulle det inte vara ett nedslag i historien?

2. Varför är inte det här en ordentlig trådstart?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Några nedslag i de svartas historia i USA

Inläggav Flatline » 2016-05-01 9:28:06

colaflaska skrev:Hur är det här ett nedslag?

Förresten, trist att komma tillbaka till forumet och se att du fortfarande inte kan göra ordentliga trådstarter.


Historiska nedslag behöver ju inte vara nedslående.
Men jag har svårt att förstå varför de väljer just Tubman, hur fina och heroiska hennes insatser än må ha varit så var hon rent krasst en ganska så obetydlig del av väldigt stora händelser.
Antar att man ansåg att det var dags att ha en afroamerikan på en valuta men där finns ju en uppsjö av riktigt bra alternativ.

Att välja Tubman för hennes insatser att befria svarta slavar känns mest som ett spel för kulisserna för att lugna ned "black lives matter" demonstranterna.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Några nedslag i de svartas historia i USA

Inläggav Huggorm » 2016-05-01 18:40:08

Har de motiverat varför det inte blev Martin Luther King som blev första svart på sedlarna?
Huggorm
 
Inlägg: 22399
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Några nedslag i de svartas historia i USA

Inläggav slackern » 2016-05-01 18:42:13

Huggorm skrev:Har de motiverat varför det inte blev Martin Luther King som blev första svart på sedlarna?


Kanske för att han själv använde ordet negro?
slackern
 
Inlägg: 43884
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Några nedslag i de svartas historia i USA

Inläggav Alien » 2016-05-01 19:10:09

Jag tycker det är mycket intressant med den underjordiska järnvägen. Som Röda Nejlikan, fast på riktigt. Det fanns slavar som flytt och ändå riskerade att åka fast för att befria andra. Det fanns vita som hjälpte (de riskerade väl inte att piskas ihjäl av förgrymmade slavägare men kanske att åka i fängelse).

Det enda slavarna visste var att de måste norrut så de följde polstjärnan. På vägen fick de hjälp av både svarta och vita att övernatta i "safe houses" och komma vidare. Även när de kom till nordstater där slaveri var förbjudet kunde de inte känna sig säkra. Slavägarna postade affischer om de förrymda slavarna där belöning utlovades för dem som angav den förrymda slaven. http://teacher.scholastic.com/activitie ... t_free.htm

De var inte säkra förrän de anlänt till Kanada.

Filmen 12 years a slave bygger på slavjägare som kidnappade en fri svart man, Solomon Northup, och påstod att han var en förrymd slav. De sålde honom sedan till en plantageägare i södern.

In 1841, he was offered a traveling musician's job and went to Washington, D.C. (where slavery was legal); there he was drugged, kidnapped, and sold as a slave. He was shipped to New Orleans, purchased by a planter, and held as a slave for 12 years in the Red River region of Louisiana, mostly in Avoyelles Parish. He remained in slavery until he met a Canadian working on his plantation who helped get word to New York, where state law provided aid to free New York citizens kidnapped into slavery. Family and friends enlisted the aid of the Governor of New York, Washington Hunt, and Northup regained his freedom on January 3, 1853.
https://en.wikipedia.org/wiki/Solomon_Northup

De män som kidnappade Northup fick aldrig något straff.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46504
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Några nedslag i de svartas historia i USA

Inläggav Alien » 2016-05-01 19:12:01

slackern skrev:
Huggorm skrev:Har de motiverat varför det inte blev Martin Luther King som blev första svart på sedlarna?


Kanske för att han själv använde ordet negro?


"Negro" var det ordet alla använde då. Jag är säker på att Harriet Tubman använde samma ord.

Kanske är en kvinna från 1800-talet mindre kontroversiellt än någon från 1900-talet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46504
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Några nedslag i de svartas historia i USA

Inläggav Julianus » 2016-05-01 19:13:51

Det var verkligen på tiden att en svart människa är på dollar-sedeln.

Harriet Tubman var en modig kvinna :)
Julianus
 
Inlägg: 9443
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Några nedslag i de svartas historia i USA

Inläggav Huggorm » 2016-05-01 19:15:02

De kanske ville göra två flugor på smällen, och få både en kvinna och en svart på sedlarna?
Huggorm
 
Inlägg: 22399
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Några nedslag i de svartas historia i USA

Inläggav Charlie72 » 2016-05-01 19:18:32

Först en svart president, sen en svart på sedlarna :shock:
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Några nedslag i de svartas historia i USA

Inläggav colaflaska » 2016-05-01 20:04:27

KrigarSjäl skrev:
2. Varför är inte det här en ordentlig trådstart?

Majoriteten av trådstarten är citat och det finns inga frågor för diskussionsunderlag.
Flatline skrev:
Historiska nedslag behöver ju inte vara nedslående.

Inte?
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Några nedslag i de svartas historia i USA

Inläggav Flatline » 2016-05-01 20:06:44

colaflaska skrev:Inte?


Nej med nedslag menas ett intryck i historien och inte att något dåligt har hänt.
Måhända är det så att användandet av just "nedslag" är lite olyckligt då man oftast tänker på att det skulle regna granater eller något annat typiskt dåligt.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Några nedslag i de svartas historia i USA

Inläggav colaflaska » 2016-05-01 20:11:41

Flatline skrev:
colaflaska skrev:Inte?


Nej med nedslag menas ett intryck i historien och inte att något dåligt har hänt.
Måhända är det så att användandet av just "nedslag" är lite olyckligt då man oftast tänker på att det skulle regna granater eller något annat typiskt dåligt.

Aha, det visste jag inte. Tack för att du förklarade :) Nedslag för mig är när det händer något tråkigt. Typ "att min fru lämnade mig var ett riktigt nedslag".
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Några nedslag i de svartas historia i USA

Inläggav slackern » 2016-05-01 20:12:39

colaflaska skrev:
Flatline skrev:
colaflaska skrev:Inte?


Nej med nedslag menas ett intryck i historien och inte att något dåligt har hänt.
Måhända är det så att användandet av just "nedslag" är lite olyckligt då man oftast tänker på att det skulle regna granater eller något annat typiskt dåligt.

Aha, det visste jag inte. Tack för att du förklarade :) Nedslag för mig är när det händer något tråkigt. Typ "att min fru lämnade mig var ett riktigt nedslag".


Det är mer typ nederlag du tänker på?
slackern
 
Inlägg: 43884
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Några nedslag i de svartas historia i USA

Inläggav Flatline » 2016-05-01 20:13:12

colaflaska skrev:
Flatline skrev:
colaflaska skrev:Inte?


Nej med nedslag menas ett intryck i historien och inte att något dåligt har hänt.
Måhända är det så att användandet av just "nedslag" är lite olyckligt då man oftast tänker på att det skulle regna granater eller något annat typiskt dåligt.

Aha, det visste jag inte. Tack för att du förklarade :) Nedslag för mig är när det händer något tråkigt. Typ "att min fru lämnade mig var ett riktigt nedslag".


Lugna puckar jag misstänkte att det var där skon klämde, du är inte den första som misstar det för nederlag och knappast den sista.
Flatline
 
Inlägg: 1193
Anslöt: 2013-03-26

Återgå till Intressanta intressen



Logga in