Någon som testat OpenWatcoms kompilator & miljö?
3 inlägg
• Sida 1 av 1
Någon som testat OpenWatcoms kompilator & miljö?
Funderar på om det är lönt att "gräva ner sig" i Open Watcoms kompilator & debugger. Debuggern verkar klart överlägsen Borlands TD32 (som jag just nu använder med RDOS), och eftersom hela källkoden oxå finns så går den att anpassa till RDOS. Säkert inte utan problem, men det är säkert möjligt. Frågan är bara om det är värt besväret?
Det ska oxå gå att skapa "mixed-bitness" applikationer, vilket möjligen gör att man skulle kunna skapa drivrutiner oxå i C.
Fast det tar 2 timmar att bygga på en 1GHz maskin. Nästan värre än Windows CE.
Länk: http://www.openwatcom.org
Det ska oxå gå att skapa "mixed-bitness" applikationer, vilket möjligen gör att man skulle kunna skapa drivrutiner oxå i C.
Fast det tar 2 timmar att bygga på en 1GHz maskin. Nästan värre än Windows CE.
Länk: http://www.openwatcom.org
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 18:09:15, redigerad totalt 1 gång.
Watcom har jag inte använt sen nån gång på 90-talet tror jag, så jag har ingen aning faktiskt...
Jag har kört en del med Intels kompilatorer, de verkar generellt generera (betydligt ibland) bättre kod för IA32 än vad gcc gör. Borlands C++-kompilator är ju tyvärr från stenåldern vilket gör den oanvändbar för mig, men jag har för mig att den då, på stenåldern, också generarade riktigt hygglig kod.
Jag har kört en del med Intels kompilatorer, de verkar generellt generera (betydligt ibland) bättre kod för IA32 än vad gcc gör. Borlands C++-kompilator är ju tyvärr från stenåldern vilket gör den oanvändbar för mig, men jag har för mig att den då, på stenåldern, också generarade riktigt hygglig kod.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 18:09:15, redigerad totalt 1 gång.
Jag tror att Borland C++ genererar bra kod, men problemet är som sagt att den inte uppdaterats på lång tid + att det saknas källkod så man inte kan modifiera den till att generera optimal kod utan en massa Windows grejs. GCC och LIBC är en enorm koloss som man helst inte vill använda i inbyggda system. Dessutom är det en extremt seg & långsam process att addera nya operativsystem till GCC.
Det fina med Watcom är att entusiaster nu jobbat flera år med att göra den helt fri och fixa till en hel massa saker. Bland annat finns remote-debugging i deras debugger, och numera verkar det dessutom bara behövas två filer emot massvis av filer förrut för debuggern.
Det fina med Watcom är att entusiaster nu jobbat flera år med att göra den helt fri och fixa till en hel massa saker. Bland annat finns remote-debugging i deras debugger, och numera verkar det dessutom bara behövas två filer emot massvis av filer förrut för debuggern.