någon som haft för mycket kalcium i blodet?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

någon som haft för mycket kalcium i blodet?

Inläggav Bror Duktig » 2015-04-07 8:06:25

Plasticfck, jag begär alltid ut alla papper på prover, och min nuvarande läkare skriver ändå ut automatiskt och säger att jag ska ha dem. Han söker inte efter "rött på skärmen" utan även efter gränsvärden eller höga/låga värden ihop med symptom, eller bara obalanser (högt på vissa saker i kombination med lågt på andra).

1 500 IE kan vara stabilt för mig, men kanske inte för andra. Det finns ju de som ätit 10 000 IE länge och fortfarande har lågt D3.

Jag hade bara farligt högt på D-vitamin. Kanske hade det blivit värre om jag fortsatt. Men nu använde jag ett preparat med K2 i också, och då skickas Ca till rätt ställen bättre. Man kanske undviker ännu värre obalanser på det sättet.

Zima33: Det sägs att upp till 10 000 IE/dag är ofarligt, och verkar det vara för de flesta. Men sådana som jag finns, så man ska inte lita på det. Säg på en vårdcentral att du äter höga doser och vill kolla nivåer. Det sägs att de inte brukar neka en person som faktiskt skulle kunna ha för höga nivåer. Om du har ätit som nu länge, och ligger bra, så är det bra. Och tänk på att labreferenserna ligger under optimala nivåer. På mina papper står referenserna upp till 90, men optimala nivåer 70-250 eller liknande. Det är för att folk i allmänhet har för låga värden. Och visar att labrefs fungerar precis så som jag brukar skriva: de visar vad folk har, inte vad som är bra.

Sedan finns det de som menar att vi inte har brister allihop bara för att vi har låga värden, utan att detta prov är ett osäkert prov och att det finns ett annat som bättre visar hur det verkligen är.

Tyvärr hoppar många på när det blir en hype, man proppar i sig fiskolja och D-vitamin, precis som man proppade i sig selen och C-vitamin på 80-talet.

I vilket fall som helst, så verkar D-vitamin vara en del av ett system, och att bara tillföra det, verkar vanskligt. Ca och MG verkar höra ihop, och K2 (inte K1) verkar vara en viktig nyckel i systemet, för att föra Ca till rätt ställen. Thorne har en flaska med D3 som även innehåller K2. De har även så man kan köpa var för sig om man vill ha lite mer K2 och mindre D3 som jag vill. Jag köper nog så nästa gång, vilket blir nästa vinter. Nu kör jag klart min komboflaska och har lite K2 i kapsel till. Men inga megadoser då. K2 finns i olika versioner, och MK7 som jag köpte, ska man optimalt ha 300 mcg av. Jag får ju lite via D3-dropparna också, och via maten, så jag tar bara 100 mcg.

För övrigt så mådde jag bättre när jag lade av med många tillskott. T.ex. blev också mitt homocystein mycket lågt när jag SLUTADE med B12 (methylkobalamin). Då ska ju homocystein sjunka av högre B12, inte lägre. Jag tolkar det som att det uppstår obalanser eller att kroppen inte hanterar tillskott som mat. Mitt homocystein sjönk från 7 (som är det högsta man ska ha om man har optimala nivåer) till 4 på kort tid efter att jag slutade med methylkoblamin.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Aspergare och vården

Logga in