Någon mer som är förbannad på försäkringskassan??????

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Glimma » 2008-09-23 16:00:25

Aspkvinna skrev:Glimma, har läst och förstår din frustration. Jag tänker inte mer än konstatera att vissa delar inom FK är förvirrade och eftersatta men att vi hoppas på att dom kanske kan bättra sig..

Men lite tankar.

Har jag uppfattat det rätt att du har diagnos och är inskriven på Hab?

CSN halvtid och i nuläget socialbidrag för att täcka resten upp till existensminimum.

Du är under utredning av FK och jag tror att du kanske har blandat ihop. Det finns något som heter sjukersättning/aktivitetsersättning och det är beroende på hur gammal man är.

Arbetsförmedlingen har något som kallas Lönebidrag och betalas ut av FK men det är arbetsförmedlingen som bestämmer om du ska få det om du är arbetande på en arbetsplats anpassad för dig och arbetsgivaren anställt dig med den grunden eller någon annan slags åtgärd arrangerat av Arbetsförmedlingnen.

Kanske är utredningen på FK tillsammans med Arbetsförmedlingen om du är arbetsför eller ej och om du ska få det ena eller andra?

Frustrerande självklart men du kan kanske använda ovanstående för att ha ett samtal med dom så du i alla fall vet vad dom utreder i grunden?

Du behöver heller inte oroa dig för dina ägodelar som du beskriver utan det tillhör normalt ägande och kan inte tvångssäljas innan socialbidrag.

Tack för inlägget. Nej jag blandar inte ihop sjukersättning och aktivitetsstöd. Det ska nämligen finnas ngt "nytt" utöver dessa moment som man i min situation får.Nej Arbetsförmedlningen har inget med detta att göra då det handlar om mina studier. Därför tror jag det heter ngt liknande som sjukvårdsbidrag. Så många ggr som jag ringt om detta borde jag ha koll på detta nu. Men så jävlig som denna regering är kan det ju ha ändrat namn ytterligare sedan jag sist hörde ngt. Vet mkt väl vad lönebidraget innebär, men det har ingen plats i mitt liv just nu eftersom det är studier det handlar om. Aktivitets/sjukersättning tror jag inte man är berättigad till att få ens en gång som student.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:01:54, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Glimma » 2008-09-23 16:02:34

Aspkvinna skrev:Glimma, har läst och förstår din frustration. Jag tänker inte mer än konstatera att vissa delar inom FK är förvirrade och eftersatta men att vi hoppas på att dom kanske kan bättra sig..

Men lite tankar.

Har jag uppfattat det rätt att du har diagnos och är inskriven på Hab?

CSN halvtid och i nuläget socialbidrag för att täcka resten upp till existensminimum.

Du är under utredning av FK och jag tror att du kanske har blandat ihop. Det finns något som heter sjukersättning/aktivitetsersättning och det är beroende på hur gammal man är.

Arbetsförmedlingen har något som kallas Lönebidrag och betalas ut av FK men det är arbetsförmedlingen som bestämmer om du ska få det om du är arbetande på en arbetsplats anpassad för dig och arbetsgivaren anställt dig med den grunden eller någon annan slags åtgärd arrangerat av Arbetsförmedlingnen.

Kanske är utredningen på FK tillsammans med Arbetsförmedlingen om du är arbetsför eller ej och om du ska få det ena eller andra?

Frustrerande självklart men du kan kanske använda ovanstående för att ha ett samtal med dom så du i alla fall vet vad dom utreder i grunden?

Du behöver heller inte oroa dig för dina ägodelar som du beskriver utan det tillhör normalt ägande och kan inte tvångssäljas innan socialbidrag.

Tack för inlägget. Nej jag blandar inte ihop sjukersättning och aktivitetsstöd. Det ska nämligen finnas ngt "nytt" utöver dessa moment som man i min situation får.Nej Arbetsförmedlningen har inget med detta att göra då det handlar om mina studier jag är avskriven där tom för närvarande. Därför tror jag det heter ngt liknande som sjukvårdsbidrag. Så många ggr som jag ringt om detta borde jag ha koll på detta nu. Men så jävlig som denna regering är kan det ju ha ändrat namn ytterligare sedan jag sist hörde ngt. Vet mkt väl vad lönebidraget innebär, men det har ingen plats i mitt liv just nu eftersom det är studier det handlar om. Aktivitets/sjukersättning tror jag inte man är berättigad till att få ens en gång som student.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:01:54, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-23 18:35:20

Glimma, bra. Det konstiga är att jag ringde själv för några veckor sedan för att se vad allt hette som fanns för jag blev lite konfunderad om allt vad det hette så jag känner mig bara förvånad! En sak till och hålla reda på :wink:
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:01:54, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna

Anslöt: 2008-04-24

Inläggav Sam » 2008-09-23 18:54:37

Glimma:
Vem har gett dig den här informationen om att det skulle finnas något med namnet "sjukvårdsbidrag" från början?
Jag har aldrig hört talas om det och kan inte se någon info om det på FK:s hemsida.
Har du ansökt själv eller har du fått hjälp med ansökan och isf av vem Hab, läkare, kurator.....?
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 16:01:54, redigerad totalt 1 gång.
Sam

Anslöt: 2007-04-07

Rättning av mig! Sorry!

Inläggav Glimma » 2008-09-23 19:43:54

Sam skrev:Glimma:
Vem har gett dig den här informationen om att det skulle finnas något med namnet "sjukvårdsbidrag" från början?
Jag har aldrig hört talas om det och kan inte se någon info om det på FK:s hemsida.
Har du ansökt själv eller har du fått hjälp med ansökan och isf av vem Hab, läkare, kurator.....?

Ojoj! Tur att folk har koll här på forumet. Nu väljer jag att skylla ifrån mig lite på min habiskontakt ändock, för hon sa typ sjukvårdsbidrag. Men jag borde naturligtvis ha kollat upp detta själv innan jag skrev.Ursäkta!! Det är Vilande sjukersättning och aktivitetsersättning vid studier. Annars hade jag nog inte behövt vänta så länge om det hade varit vanlig sjukersättning eller aktivitetsstöd.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:01:55, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Flinta » 2008-09-23 19:49:51

Sam skrev:Glimma:

Också nyfiken. Finns en del som skriver sjukvårdsbidrag när de menar t ex handikappersättning, bidrag till anhörigvårdare (kallas ibland sjukvårsbidrag) eller ersättning för medicin- o läkarkostnader.

Men eftersom du verkar behöva det för att kunna försörja dig på det måste det va ngt annat du menar?
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 16:01:55, redigerad totalt 1 gång.
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Flinta » 2008-09-23 19:51:50

Tänkte väl det :)

Men kan du ha Vilande sjukersättning och aktivitetsersättning vid studier samtidigt? Är du under eller över 30?
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 16:01:55, redigerad totalt 1 gång.
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Delusion » 2008-09-23 23:46:12

Glimma skrev:Det är Vilande sjukersättning och aktivitetsersättning vid studier. Annars hade jag nog inte behövt vänta så länge om det hade varit vanlig sjukersättning eller aktivitetsstöd.

Vet inte hur mycket har mitt meddelande med det här att göra men... Jag har också ansökt om aktivitetsersättning. I bekräftelsebrevet som jag fick tre veckor efter att ha skickat min ansökan sa dom att det kommer att ta minst (?) fyra månader "innan ett beslut kan lämnas i mitt ärende". Är det FK:s trrrööögggheeet eller bara byråkrati i allmänhet, det vet jag inte :?

Och ja, om jag inte beviljas ersättningen kommer jag att vara så otroligt FÖRBANNAD på Förseningskassan...
Senast redigerad av Delusion 2011-05-04 16:01:55, redigerad totalt 1 gång.
Delusion

Anslöt: 2006-01-15

Inläggav Glimma » 2008-09-24 7:22:40

Flinta skrev:Tänkte väl det :)

Men kan du ha Vilande sjukersättning och aktivitetsersättning vid studier samtidigt? Är du under eller över 30?

Ja eftersom jag läser på 50 %. Hade jag läst 100% hade jag inte kunnat söka. OBS! Jag vet ej ännu om jag får det....Fyller 30 om ngr veckor. Plus att då får jag bostadstillägg om jag får detta beviljat.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:01:55, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Glimma » 2008-09-24 7:25:05

Delusion skrev:
Glimma skrev:Det är Vilande sjukersättning och aktivitetsersättning vid studier. Annars hade jag nog inte behövt vänta så länge om det hade varit vanlig sjukersättning eller aktivitetsstöd.

Vet inte hur mycket har mitt meddelande med det här att göra men... Jag har också ansökt om aktivitetsersättning. I bekräftelsebrevet som jag fick tre veckor efter att ha skickat min ansökan sa dom att det kommer att ta minst (?) fyra månader "innan ett beslut kan lämnas i mitt ärende". Är det FK:s trrrööögggheeet eller bara byråkrati i allmänhet, det vet jag inte :?

Och ja, om jag inte beviljas ersättningen kommer jag att vara så otroligt FÖRBANNAD på Förseningskassan...

Då måste du ha sökt den vilande ersättningen. För enligt regeringens beslut för ngr veckors sedan skulle de prioritera sjukskrivning och föräldrapenningen.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 16:01:58, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-24 7:29:24

Glimma, bra då förstår jag lite bättre!

Det är ok och inte veta allt :wink:
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 16:01:58, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna

Inläggav Delusion » 2008-09-24 16:18:58

Börjar ta över den här tråden, förlåt mig för det men rubriken passar så himla bra... :?

FK, ALLTSÅ VAD JÄVLANS? ERA #@!%$ BYRÅKRATER SOM FÖRSTÅR INGENTING! (måste skrika just nu, tyvärr) :evil:

Fick ett brev idag.

FK skrev:Utifrån uppgifterna i ärendet överväger Försäkringskassan att avslå din ansökan. Det beror på att din arbetsförmåga inte bedöms vara nedsatt med minst en fjärdedel i minst ett år i förhållande till vanligt förekommande arbete på arbetsmarknaden.

[...]

Den försökringsmedicinska rådgivarens yttrande
För yttrandet har jag tagit del av angivna dokument
Arbetsförmågan bedöms ej som varaktigt nedsatt
Intyg styrker ej till någon del sådan nedsättning som efterfrågas

Datum för yttrande och den försäkringsmedicinska rådgivarens namn
2008-xx-xx *klipp klipp* spec allm vux psyk

ALLTSÅ HURsdafkjsdfkjfsdhjsdffd. Förlåt. Men fsdaijdifsd. Vad vet den här "rådgivaren" om Aspergers syndrom? Vad vet han/hon om depression som har kommit som resultat att man inte blir förstådd, accepterat, man klarar sig inte...

Och jag som tänkte att mitt liv skulle ENS DELVIS vända sig om efter att ha flyttat till Sverige... :evil:
Senast redigerad av Delusion 2011-05-04 16:01:58, redigerad totalt 1 gång.
Delusion

Anslöt: 2006-01-15

Inläggav Glimma » 2008-09-24 18:42:13

Delusion skrev:Börjar ta över den här tråden, förlåt mig för det men rubriken passar så himla bra... :?

FK, ALLTSÅ VAD JÄVLANS? ERA #@!%$ BYRÅKRATER SOM FÖRSTÅR INGENTING! (måste skrika just nu, tyvärr) :evil:

Fick ett brev idag.

FK skrev:Utifrån uppgifterna i ärendet överväger Försäkringskassan att avslå din ansökan. Det beror på att din arbetsförmåga inte bedöms vara nedsatt med minst en fjärdedel i minst ett år i förhållande till vanligt förekommande arbete på arbetsmarknaden.

[...]

Den försäkringsmedicinska rådgivarens yttrande
För yttrandet har jag tagit del av angivna dokument
Arbetsförmågan bedöms ej som varaktigt nedsatt
Intyg styrker ej till någon del sådan nedsättning som efterfrågas

Datum för yttrande och den försäkringsmedicinska rådgivarens namn
2008-xx-xx *klipp klipp* spec allm vux psyk

ALLTSÅ HURsdafkjsdfkjfsdhjsdffd. Förlåt. Men fsdaijdifsd. Vad vet den här "rådgivaren" om Aspergers syndrom? Vad vet han/hon om depression som har kommit som resultat att man inte blir förstådd, accepterat, man klarar sig inte...

Och jag som tänkte att mitt liv skulle ENS DELVIS vända sig om efter att ha flyttat till Sverige... :evil:

Håller med dig.... man kan bli arg för mindre. Dessvärre klassas ju Aspergers syndrom inte som ngt du kan sjukskrivas för. Det är ju ett varaktigt funktionshinder trots allt. Resonerade om detta med min läkare då jag funderade på om jag kunde sjukskrivas istället för att få sjukersättningen fortare och sedan föra över den vilande delen. Det var då vi kom fram till att man inte kunde sjukskriva mig just nu. Men vad ansökte du??? Sökte du den vilande delen eller vanliga sjukersättningen?
Glimma
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Nilale » 2008-09-24 18:49:55

Delusion skrev:ALLTSÅ HURsdafkjsdfkjfsdhjsdffd. Förlåt. Men fsdaijdifsd. Vad vet den här "rådgivaren" om Aspergers syndrom? Vad vet han/hon om depression som har kommit som resultat att man inte blir förstådd, accepterat, man klarar sig inte...

Nej har man AS så får man gott utsätta sig för situationer där man mår dålig så man åker på en rungande depression. Sen kan man bli sjukskriven. Du kan ju inte bli sjukskriven i förebyggande syfte. :roll:
Detta samhälle...
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 16:01:58, redigerad totalt 1 gång.
Nilale

Anslöt: 2008-05-02

Inläggav Pemer » 2008-09-24 23:32:22

Ja, herre jävlar... Nej precis... gärna pension, men först en rejäl depression...??!? :?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 16:01:58, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav nano » 2008-09-25 5:10:21

Men höni, vore det inte roligare med jobb som inte gjorde en deprimerad?
Ett glädjejobb eller vad man ska kalla det.
Eller tänker jag helt tokigt nu?
Kanske inte passar in på alla men jag känner iaf själv att jag blir glad av att lyckas och det gör jag ofta när jag bygger elektronik.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 16:01:58, redigerad totalt 1 gång.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav Glimma » 2008-09-25 7:33:46

nano skrev:Men höni, vore det inte roligare med jobb som inte gjorde en deprimerad?
Ett glädjejobb eller vad man ska kalla det.
Eller tänker jag helt tokigt nu?
Kanske inte passar in på alla men jag känner iaf själv att jag blir glad av att lyckas och det gör jag ofta när jag bygger elektronik.

Jo men det gäller att få en sådant jobb också...och klara av det. Den vägen är inte heller helt enkelt för sådana som oss.Tro mig jag har testat.
Glimma
Frivilligt inaktiverad

Inläggav nano » 2008-09-25 9:35:03

Jo det är nog så även om jag inte riktigt insett det, det jobbigaste tycker jag verkar vara att skicka någonting öht.
Efter att den man pratar med i andra änden har sagt "ja det låter jättintressant, skulle du kunna skicka in ett enkelt cv till mig", "javisst" säger jag på automatik.
Efter det så blir det tokjobbigt, låter jättelätt men det blir i det närmaste deprimerande att kunna få iväg den där.
Väl på det nya jobbet blir iaf jag kvar tills de kastar ut en, kan ta allt mellan 2 månader och 7 år.
Jag vet ju att jag saknar något än fast samma sak stämmer för i princip varenda människa de försöker få tag på.
Ibland tror jag de lägger ut krav för att kunna säga det är ju inte riktigt vad vi är ute efter och försöker andvända det för o få ned lönen.
Fast nu senast så sade de faktiskt bara "ah, det är spetskompetens".
Jag kan knappt nått tycker jag men egentligen gör jag ju det.
Knepigt.
nano

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-25 11:56:06

Nano, någon här kanske kan hjälpa dig att sätta ihop ett CV!
Aspkvinna

Inläggav nano » 2008-09-25 12:03:38

Tack det har du nog rätt i, det är mycket lättare att göra någon annas CV än sitt eget, har själv andvänt den metoden, intervjuvade personen i en soffa och denne fick stryka och ändra i sin berättelse precis hur den ville, tog 3 timmar så hade vi varsitt CV :)
Nu har jag redan ett CV men jag tycker ändå det är jobbigt att skicka iväg det.
Låter helt korkat jag vet men så käns det. :(
När jag skickar det så går det oftast bra.
Nu går jag o väntar på att ett avtal ska komma påskrivet hem till mig.
Sedan har jag ett jobb på Ericsson som innebär att sitta o göra footprint på kretsar och rita upp komponenter i 3D.
Dvs ungefär samma sak som jag gör hemma men nu kommer jag att få betalt för det.
nano

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-25 12:12:12

nano skrev:Tack det har du nog rätt i, det är mycket lättare att göra någon annas CV än sitt eget, har själv andvänt den metoden, intervjuvade personen i en soffa och denne fick stryka och ändra i sin berättelse precis hur den ville, tog 3 timmar så hade vi varsitt CV :)
Nu har jag redan ett CV men jag tycker ändå det är jobbigt att skicka iväg det.
Låter helt korkat jag vet men så käns det. :(
När jag skickar det så går det oftast bra.
Nu går jag o väntar på att ett avtal ska komma påskrivet hem till mig.
Sedan har jag ett jobb på Ericsson som innebär att sitta o göra footprint på kretsar och rita upp komponenter i 3D.
Dvs ungefär samma sak som jag gör hemma men nu kommer jag att få betalt för det.

Nano :!:

Det låter mera som du behöver putsa lite på ditt självförtroende!
Aspkvinna

Inläggav nano » 2008-09-25 12:24:50

Självförtroende, kan man låta bli o erkänna det?
Tror jag har selektivt självförtroende för ibland har jag hur mycket som helst och ibland bara lite.
Inte säker på det där, suck, men jag gillar saker iaf även om jag sitter hemma o deppar just nu.
Jag som typ aldrig är nere annars.
Har lyckat göra slut på alla pengar och har inte råd med hyran och har 800 spänn på fickan.

Lite skillnad mot vad jag kommer o tjäna på nya jobbet.
Inte jobbat på flera månader faktiskt.
Kunde ha skickat in papper till akassan så hade jag fått betalt för hela tiden jag inte jobbat men jag och papper brukar som vanligt inte fungera.
Har dessutom alla papper liggandes här framför mig tror jag.
Känns helt sjukt att göra så ändå gör jag det gång på gång.
Fast jag har ju turen att ha lätt att jobba så fort jag har ett jobb att göra.
nano

Inläggav Aspkvinna » 2008-09-25 12:44:39

nano skrev:Självförtroende, kan man låta bli o erkänna det?
Tror jag har selektivt självförtroende för ibland har jag hur mycket som helst och ibland bara lite.
Inte säker på det där, suck, men jag gillar saker iaf även om jag sitter hemma o deppar just nu.
Jag som typ aldrig är nere annars.
Har lyckat göra slut på alla pengar och har inte råd med hyran och har 800 spänn på fickan.

Lite skillnad mot vad jag kommer o tjäna på nya jobbet.
Inte jobbat på flera månader faktiskt.
Kunde ha skickat in papper till akassan så hade jag fått betalt för hela tiden jag inte jobbat men jag och papper brukar som vanligt inte fungera.
Har dessutom alla papper liggandes här framför mig tror jag.
Känns helt sjukt att göra så ändå gör jag det gång på gång.
Fast jag har ju turen att ha lätt att jobba så fort jag har ett jobb att göra.

Har du kontakt på Hab eller någon annan du litar på som kan hjälpa dig? Be om hjälp så reder det sig!
Aspkvinna

Inläggav nano » 2008-09-25 12:50:06

Har inte kontakt med någon alls :(
Kommer säkert ha fel i dessa påståenden:
Hab låter som rehabilitering och genast tänker jag på sjukgymnast?
Har också hört ordet habilitering är det samma eller något annat?

Av någon anledning så litar jag på de flesta på gott och ont.
Sällan jag blir överraskad men tycker mig kunna se de värsta avarterna av myglare.
Som tur är inte ofta man kommer i kontakt med dem.
nano

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in