Myers-Briggs resultaten - har de korrelation med AS?
Jag brukar få INTP. Någon gång INTJ och någon annan gång ENTP.
Inga med AS har ENTP enligt Ingers lista ovan.
Kan bero på att jag kan bli speedad eller hyper kanske?
Jag kan lägga märke till detaljer lite överallt, oavsett var de sitter (människor eller andra inventarier, maskiner, golv, trafik, språk o.s.v.).
Jag kan vara gåpåig och distanslös ibland, eller prata mycket. Förr var jag mer utfrågande, kunde nästan förhöra folk ibland. Ofta knasiga, gåpåigt jobbiga och ibland pinsamma saker, vilket jag inte förstod då. Som att fråga alltför privata och personliga saker för fort, eller ringa upp folk jag kände mycket lite och "förhöra dem" om saker jag visste att de kände till och som jag undrade över. Men det verkar ha avtagit i samband med min utmattning och med att jag har lärt mig att vissa saker bör man inte fråga.
Det förvånar mig att ingen med AS hade ENTP i den där listan. Jag upplever rätt många aspergare som verkar extroverta, eller bryr sig väldigt vad andra tycker.
Också en hel del som har ställt sådana där frågor som jag beskrev ovan att jag har gjort.
Men det kanske handlar om en annan extroverthet och jag har missuppfattat det hela?
Vad säger du Inger när du nu träffade mig? Är jag E eller I? Jag får ju allra allra oftast I, men ändå... Jag har fått E en gång som sagt.
Inga med AS har ENTP enligt Ingers lista ovan.
Kan bero på att jag kan bli speedad eller hyper kanske?
Jag kan lägga märke till detaljer lite överallt, oavsett var de sitter (människor eller andra inventarier, maskiner, golv, trafik, språk o.s.v.).
Jag kan vara gåpåig och distanslös ibland, eller prata mycket. Förr var jag mer utfrågande, kunde nästan förhöra folk ibland. Ofta knasiga, gåpåigt jobbiga och ibland pinsamma saker, vilket jag inte förstod då. Som att fråga alltför privata och personliga saker för fort, eller ringa upp folk jag kände mycket lite och "förhöra dem" om saker jag visste att de kände till och som jag undrade över. Men det verkar ha avtagit i samband med min utmattning och med att jag har lärt mig att vissa saker bör man inte fråga.
Det förvånar mig att ingen med AS hade ENTP i den där listan. Jag upplever rätt många aspergare som verkar extroverta, eller bryr sig väldigt vad andra tycker.
Också en hel del som har ställt sådana där frågor som jag beskrev ovan att jag har gjort.
Men det kanske handlar om en annan extroverthet och jag har missuppfattat det hela?
Vad säger du Inger när du nu träffade mig? Är jag E eller I? Jag får ju allra allra oftast I, men ändå... Jag har fått E en gång som sagt.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 10:26:27, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
INFJ eller INTJ. De hänger också ihop i det att de delar samma dominanta funktion (introverted intuition) och är därmed enligt MB-teori mycket mer lika än t ex INTJ och INTP, även om det i båda fallen bara är en bokstavs skillnad (INTP har introverted thinking som dominant funktion).
Hade MBTI som intresse för något tiotal år sedan. Alldeles nyligen när jag rensade bland mina böcker slängde jag två böcker om ämnet (Gifts Differing och Please Understand Me.)
Hade MBTI som intresse för något tiotal år sedan. Alldeles nyligen när jag rensade bland mina böcker slängde jag två böcker om ämnet (Gifts Differing och Please Understand Me.)
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 10:26:28, redigerad totalt 1 gång.
Jag blev Idealist. Ville man veta vilken undertyp så kostade det och så roligt är det inte. Tycker det är skitsvårt att svara, för ofta är båda svaren lika rätt, fast beroende på vilken dag man pratar om. Har gjort det på riktigt hos psykolog men minns inte vad jag fick för svar då.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 10:26:28, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Har gjort Myers-Briggs-tester på flera olika ställen, ibland blir jag INTJ, ibland ISTJ.
Edit: här är en annan sida där man kan testa sig (gratis). http://www.socionics.com/sta/sta-1-r.html?0:::
Edit: här är en annan sida där man kan testa sig (gratis). http://www.socionics.com/sta/sta-1-r.html?0:::
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 10:26:28, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig skrev:Jag brukar få INTP. Någon gång INTJ och någon annan gång ENTP.
Det där är AS, inte E.
Man kan vara social (och socialt påflugen) utan att vara E. Snarare är det väl så att om man är lite I och inte är så social av naturen så har man inte lika mycket träning i det eller medfödd talang för det de gånger man är social. Att vara I är inte detsamma som att vara helt schizoid och likgiltig inför andra.
Jag är ingen expert på långa vägar men jag tror nog du missuppfattat lite. Tror snarare det handlar om att extroverta har en tendens att reagera utåt och introverta inåt.
Du verkade nog rätt introvert faktiskt. Ibland kan tester, särskilt förenklade nättester, ge missvisande resultat p g a hur frågorn är formulerade och/eller att man bokstavstolkar dem för mycket.
Detta har vi också diskuterat tidigare. Aspergare har ofta svårt med tester p g a att man tar varje fråga på alldeles för stort allvar och har nån sorts tvång att svara 100% ärligt enligt hur frågan är formulerad, fast man skulle fått poäng om den bara var formulerad aningen annorlunda. T ex "Känner du dig obehaglig till mods i större sällskap?" Även om man brukar göra det i 99% av fallen så kanske en del svarar "nej" eller "vet ej" för att det hände en gång på en ovanligt trevlig spelnördträff eller musikfestival att man inte gjorde det.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:26:28, redigerad totalt 1 gång.
@ Inger:
Jag har ju i alla fall förr reagerat utåt, med utbrott.
Tänk på att jag jagade ut en klasskompis genom ett fönster med en sax.
En annan gång när någon retades för mycket, slog jag henne med hennes egen krycka.
Jag har också slängt böcker på andra elever, á la Temple Grandin LOL
Jag har fått utbrott och slagit en slägga i min bil när inget fungerade som jag tänkte och jag hade hållit på ett tag att greja med den ute, mitt i vintern. Jag sparkade ut framrutan på min Duett en gång när min förra kille retade mig till vansinne.
Dragit mig i håret så att det lossnade, när jag blev frustrerad.
Fast jag har sett och hört om aspergare och autister som gör sådant. Men det är inga aspergare som fick ENTP enligt listan ovan.
Däremot så funderar jag väldigt mycket inne i mig. Analyserar mig själv.
Har svårt att komma på att fråga vissa saker.
Jag är inte allmänt intresserade av andras tankar och åsikter i största allmänhet, utan det kan komma något som jag blir intresserad av, och då blir jag intresserad.
Ibland har jag reagerat med utbrotten enligt ovan, ibland har jag inte gjort något och kanske bara analyserat och funderat inom mig.
Depression syns inte så bra på mig enligt läkare, och min AS-kunniga psykolog säger att det är vanligt att det blir så för att aspergare vänder det inåt.
Men jag talar mycket ändå när jag hittar någon som jag KAN tala med, helst diskutera depressioners funktioner i sig, hitta paralleller till mig och hur jag kan tänkas fungera. De flesta psykologer kan inte göra något för mig.
Jag förstår fortfarande inte vad extrovert är.
Jag har ju i alla fall förr reagerat utåt, med utbrott.
Tänk på att jag jagade ut en klasskompis genom ett fönster med en sax.
En annan gång när någon retades för mycket, slog jag henne med hennes egen krycka.
Jag har också slängt böcker på andra elever, á la Temple Grandin LOL
Jag har fått utbrott och slagit en slägga i min bil när inget fungerade som jag tänkte och jag hade hållit på ett tag att greja med den ute, mitt i vintern. Jag sparkade ut framrutan på min Duett en gång när min förra kille retade mig till vansinne.
Dragit mig i håret så att det lossnade, när jag blev frustrerad.
Fast jag har sett och hört om aspergare och autister som gör sådant. Men det är inga aspergare som fick ENTP enligt listan ovan.
Däremot så funderar jag väldigt mycket inne i mig. Analyserar mig själv.
Har svårt att komma på att fråga vissa saker.
Jag är inte allmänt intresserade av andras tankar och åsikter i största allmänhet, utan det kan komma något som jag blir intresserad av, och då blir jag intresserad.
Ibland har jag reagerat med utbrotten enligt ovan, ibland har jag inte gjort något och kanske bara analyserat och funderat inom mig.
Depression syns inte så bra på mig enligt läkare, och min AS-kunniga psykolog säger att det är vanligt att det blir så för att aspergare vänder det inåt.
Men jag talar mycket ändå när jag hittar någon som jag KAN tala med, helst diskutera depressioners funktioner i sig, hitta paralleller till mig och hur jag kan tänkas fungera. De flesta psykologer kan inte göra något för mig.
Jag förstår fortfarande inte vad extrovert är.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 10:26:29, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
Bror Duktig skrev:Jag förstår fortfarande inte vad extrovert är.
Det trodde jag var en som inte klarar att vara ensam nån längre stund. Alltså som andas sällskap som han behöver syre.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:26:29, redigerad totalt 2 gånger.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Inger skrev:Detta har vi också diskuterat tidigare. Aspergare har ofta svårt med tester p g a att man tar varje fråga på alldeles för stort allvar och har nån sorts tvång att svara 100% ärligt enligt hur frågan är formulerad, fast man skulle fått poäng om den bara var formulerad aningen annorlunda. T ex "Känner du dig obehaglig till mods i större sällskap?" Även om man brukar göra det i 99% av fallen så kanske en del svarar "nej" eller "vet ej" för att det hände en gång på en ovanligt trevlig spelnördträff eller musikfestival att man inte gjorde det.
LOL vad jag känner igen mig i detta. På pricken.
- Bror Duktig
barracuber skrev:Bror Duktig skrev:Jag förstår fortfarande inte vad extrovert är.
Det trodde jag var en som inte klarar att vara ensam nån längre stund. Alltså som andas sällskap som han behöver syre.
Tack! Det var nog den bästa sammanfattningen hittills!
(Själv är jag helt groggy idag så ta allt jag skriver med en nypa salt.)
BD, utbrott kan man nog få när man är introvert också. Ibland kanske just för att man lagrar upp så mycket inuti att det till slut kokar över.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:26:29, redigerad totalt 1 gång.
En beskrivning jag sett över skillnaden på I och E är att man som I förlorar energi av socialt umgänge (som återhämtas av stillsamhet), medan E får en energikick (och lätt blir uttråkade av ensamhet). Eller mer generellt att E mycket oftare än I föredrar mer aktiva miljöer.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 10:26:29, redigerad totalt 1 gång.
Altus skrev:En beskrivning jag sett över skillnaden på I och E är att man som I förlorar energi av socialt umgänge (som återhämtas av stillsamhet), medan E får en energikick (och lätt blir uttråkade av ensamhet). Eller mer generellt att E mycket oftare än I föredrar mer aktiva miljöer.
Ja, det var också en bra beskrivning!
(Jag är typisk I.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:26:29, redigerad totalt 1 gång.
Aha!
Då stämmer nog I bäst, MEN - som sjuk på senare år, har jag blivit mer sällskapssjuk, men då med folk jag tycker om.
Fast förr kunde jag följa hack i häl efter vissa personer. En handledare på en pryoarbete sade en gång "nu får du sluta, du får inte följa med på toa" LOL.
Även lärare har sagt att jag har följt efter dem.
Och andra.
Men det kanske handlar om annat.
Socialt umgänge är inte energigivande nej - mer än mentalt med andra aspergare, eller som avbrott efter längre isolering (då uppskattar jag ensamheten snabbt igen).
Det är lättare om jag umgås med en person än flera.
EDIT: Aktiva miljöer... hmm... ibland, ibland inte. Jag har gillat Liseberg som yngre, men kanske blir uppvarvad/speedad av det. Ibland bara beskåda aktiva miljöer.
Och när jag funderar, så gillar jag inte sällskap för sådant som NT vill "dela". Om jag umgås, så är det för det sociala. Intressen görs bäst ensam eller fler om det behövs för att det ska fungera.
Förutom stickning och virkning som man kan göra samtidigt som man diskuterar eller pratar.
Då stämmer nog I bäst, MEN - som sjuk på senare år, har jag blivit mer sällskapssjuk, men då med folk jag tycker om.
Fast förr kunde jag följa hack i häl efter vissa personer. En handledare på en pryoarbete sade en gång "nu får du sluta, du får inte följa med på toa" LOL.
Även lärare har sagt att jag har följt efter dem.
Och andra.
Men det kanske handlar om annat.
Socialt umgänge är inte energigivande nej - mer än mentalt med andra aspergare, eller som avbrott efter längre isolering (då uppskattar jag ensamheten snabbt igen).
Det är lättare om jag umgås med en person än flera.
EDIT: Aktiva miljöer... hmm... ibland, ibland inte. Jag har gillat Liseberg som yngre, men kanske blir uppvarvad/speedad av det. Ibland bara beskåda aktiva miljöer.
Och när jag funderar, så gillar jag inte sällskap för sådant som NT vill "dela". Om jag umgås, så är det för det sociala. Intressen görs bäst ensam eller fler om det behövs för att det ska fungera.
Förutom stickning och virkning som man kan göra samtidigt som man diskuterar eller pratar.
- Bror Duktig
Altus skrev:En beskrivning jag sett över skillnaden på I och E är att man som I förlorar energi av socialt umgänge (som återhämtas av stillsamhet), medan E får en energikick (och lätt blir uttråkade av ensamhet). Eller mer generellt att E mycket oftare än I föredrar mer aktiva miljöer.
Och om man både får och tappar kraft av umgänge, och inte ens av olika personer utan beroende på dagsform osv? Så dubbelt är det för mig. Nu när jag är utbränd så tappar jag oftast, även av umgänge med såna som jag älskar aldrig så mycket, men samtidigt är jag social (det får jag ofta höra också) och får ut nåt av umgänge (även om jag inte tråkas ut av ensamhet, den är alltför ovanlig i mitt liv).
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 10:26:29, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
alfapetsmamma skrev:Altus skrev:En beskrivning jag sett över skillnaden på I och E är att man som I förlorar energi av socialt umgänge (som återhämtas av stillsamhet), medan E får en energikick (och lätt blir uttråkade av ensamhet). Eller mer generellt att E mycket oftare än I föredrar mer aktiva miljöer.
Och om man både får och tappar kraft av umgänge, och inte ens av olika personer utan beroende på dagsform osv? Så dubbelt är det för mig. Nu när jag är utbränd så tappar jag oftast, även av umgänge med såna som jag älskar aldrig så mycket, men samtidigt är jag social (det får jag ofta höra också) och får ut nåt av umgänge (även om jag inte tråkas ut av ensamhet, den är alltför ovanlig i mitt liv).
Känner precis igen mig. Utom att ensamheten i mitt liv är alldeles för vanlig och samtidigt aldrig tillräcklig och att det också spelar roll
vem det är jag umgås med.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 10:26:29, redigerad totalt 1 gång.
Zombie skrev:alfapetsmamma skrev:Altus skrev:En beskrivning jag sett över skillnaden på I och E är att man som I förlorar energi av socialt umgänge (som återhämtas av stillsamhet), medan E får en energikick (och lätt blir uttråkade av ensamhet). Eller mer generellt att E mycket oftare än I föredrar mer aktiva miljöer.
Känner precis igen mig, utom i ensamheten och att det också spelar roll
vem det är.
Jo, det spelar roll, men det är inte så enkelt som att umgänge med energitjuvar tjuvar och umgänge med peppande, glada, älskvärda, intressanta personer bara ger.
Det kan vara ganska soft även att träffa värsta gnällspiken (som jag älskar men som är svartsynt eller mår skitdåligt t ex) om jag är i en sån form att jag kan låta bli att ta på mig eller smittas för mycket eller triggas i ångesten.
Men det kan alltså kosta hur mycket som helst att bara vara med nån vem som helst som inte ens är särskilt krävande som person eller försöker få hjälp eller stöttning eller spyr ur sig dåligtmående.
Det finns alltså dagar eller stunder där det kan vara så jobbigt med ljud, intryck, känslor, associationer, förväntningar på respons, eller t o m mina förväntningar på att leva upp till nåt att jag önskar jag slapp umgås med mig själv t o m!!
Och när jag skriver sånt här som i det här inlägget så önskar jag att forumet var mycket mer slutet.. men jag skriver det ändå.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 10:26:29, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
Jag fick ESFJ. Fattar dock inte riktigt vad bokstäverna står för.
Senast redigerad av MissNervvrak 2011-05-04 10:26:29, redigerad totalt 1 gång.
- MissNervvrak
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-06-28
Aha, tack Inger! Nu förstår jag. Av mitt resultat att döma så är det ett riktigt bra test för resultatet jag fick stämmer precis på mig.
Senast redigerad av MissNervvrak 2011-05-04 10:26:29, redigerad totalt 1 gång.
- MissNervvrak
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-06-28
Är det inte konstigt att jag får P på slutet?
Jag är vänsterhjärna i alla sådana tester.
Och visserligen gillar jag att inte låsa mig själv helt för scheman, men jag är inte särskilt flexibel inför andras påhitt.
Jag använder scheman och todo-listor för att klara mitt vardagliga liv.
Och andra bokstaven, N, jag tänker väl konkret trodde jag? Om man inte anser mönstertänkande (nu menar jag förutom matematik och visuellt att jag har mönstertänkande i stället för att tänka i bilder eller i ord) för abstrakt och intuitivt? Jag vet inte. Jag är inte intuitiv vad gäller att läsa av folk eller känna på mig saker.
Och jag har inga extrasensoriska förmågor vad jag vet (om jag nu har fattat vad DET betyder...).
Antagligen är det alltså mer jag inte förstår av de här bokstäverna.
T och F är det dock ingen tvekan om.
Jag följer frågorna, och får som sagt allra oftast INTP, har fått ENTP en gång och INTJ en gång, men INTP många gånger.
Jag är vänsterhjärna i alla sådana tester.
Och visserligen gillar jag att inte låsa mig själv helt för scheman, men jag är inte särskilt flexibel inför andras påhitt.
Jag använder scheman och todo-listor för att klara mitt vardagliga liv.
Och andra bokstaven, N, jag tänker väl konkret trodde jag? Om man inte anser mönstertänkande (nu menar jag förutom matematik och visuellt att jag har mönstertänkande i stället för att tänka i bilder eller i ord) för abstrakt och intuitivt? Jag vet inte. Jag är inte intuitiv vad gäller att läsa av folk eller känna på mig saker.
Och jag har inga extrasensoriska förmågor vad jag vet (om jag nu har fattat vad DET betyder...).
Antagligen är det alltså mer jag inte förstår av de här bokstäverna.
T och F är det dock ingen tvekan om.
Jag följer frågorna, och får som sagt allra oftast INTP, har fått ENTP en gång och INTJ en gång, men INTP många gånger.
- Bror Duktig
ISTJ, fick jag på ett annat som jag gjorde ganska nyligen. Men jag blev bara 58% på sensing och 42% på intuition. Hela 95% på JUDGING. Jag fick faktiskt en känsla av att det inte stämde för fem öre. Jag misstolkade säkerligen frågorna eller svarade som jag önskade att jag skulle svara.
Den här morgonen är en bra morgon, kära aspergare. Det är en mycket bra morgon! 2 superviktiga beslut fattades inom omloppet av 9 minuter. Jag gick med mina stora hörlurar i stan, tittade upp mot himmelen, drömde mig långt bort ovanför kajorna som svävade över mig och tog 2 beslut. Underbart.
Den här morgonen är en bra morgon, kära aspergare. Det är en mycket bra morgon! 2 superviktiga beslut fattades inom omloppet av 9 minuter. Jag gick med mina stora hörlurar i stan, tittade upp mot himmelen, drömde mig långt bort ovanför kajorna som svävade över mig och tog 2 beslut. Underbart.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 10:26:29, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
earlydayminer skrev:Jag fick faktiskt en känsla av att det inte stämde för fem öre.
- Bror Duktig
imperativ skrev:Gjorde ett riktigt MBTI-test en gång. Fick ISTP alias realisten.
Hittade resultatmappen. Där står saker som 85% tänkare och att ISTPn är riktigt svag OM den låter känslor och intuition styra för mycket.
Det vet jag av erfarenhet att det stämmer.
Läser också att ISTPn med dominant tanke "tänker för fort" (ligger i regel flera steg före) och det är en stor nackdel vid t. ex grupparbeten då andra kan uppfatta ISTPn som vilsen, lös och obegriplig. Ler lite åt beskrivningen blir nervös av att sitta och bara prata och personer som vill planera allt.
Passar också i många erfarenheter jag har.
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 10:26:29, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Aspergare och vården