Mvh. = oartigt sätt att avsluta e-brev?
31 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Mvh. = oartigt sätt att avsluta e-brev?
Har tidigare ofta skrivit mvh i e-brev och i vanliga brev. Men för några år sedan läste jag om detta och jag uppfattade det som att det skulle vara oartigt att inte skriva ut hela hälsningen.
Har sedan dess aldrig skrivit mvh. Rätt eller fel ? Hittar inte ursprungstexten, men den här tar ju också upp det.
http://www.kotus.fi/index.phtml?l=sv&s=3145
Har sedan dess aldrig skrivit mvh. Rätt eller fel ? Hittar inte ursprungstexten, men den här tar ju också upp det.
Fundera också på hur du i allmänhet avslutar dina e-brev. Det är en bra idé att inkludera kontaktuppgifter i avskedsfrasen. Det har blivit mer eller mindre konvention att ditt telefonnummer står i det första brevet i en korrespondens, men i följande brev räcker det med bara en hälsning. Hur formell hälsningen ska vara får relationen avgöra. Du kan alltid använda Med vänlig hälsning till affärskontakter, men även Hälsningar är enkelt och trevligt. Däremot avråder jag från förkortningen MVH – det är en artighetsfras som alltid bör skrivas ut för att uppnå sitt syfte som just artighetsfras.
http://www.kotus.fi/index.phtml?l=sv&s=3145
Senast redigerad av Selma 2011-05-05 0:49:15, redigerad totalt 1 gång.
Jag har för mig att Magdalena Ribbing skrev in sin krönika i DN för några år sedan om just detta, att om man inte orkar skriva ut det så kan man lika gärna låta bli att skriva alls. Men det är ju Ribbing, och hennes råd tar jag med en rejäl nypa grovsalt.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 0:49:15, redigerad totalt 1 gång.
Tycker det är ett tecken på intelligens att använda sig av förkortningar som alla förstår.
Om man ändå skriver långa ord så är det ett tecken på något eller flera av följande:
Skriver man en artikel i DN om ämnet så är man bara korkad. Finns verkliga problem.
Om man ändå skriver långa ord så är det ett tecken på något eller flera av följande:
- # man har ett program som skriver det långa ordet automatiskt.
# man har för mycket tid.
# man beter sig så som man tror att man måste bete sig.
# idioti.
Skriver man en artikel i DN om ämnet så är man bara korkad. Finns verkliga problem.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-05 0:49:15, redigerad totalt 1 gång.
Med hemlig väsning är mycket roligare!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-05 0:49:15, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Jag fick just ett mejl från styrelsen där jag bor. Det var undertecknat med Mvh. Jag tror det är rätt vedertaget numera, tid är pengar och de flesta vet vad det betyder.
(Lol! åt Svante.)
(Lol! åt Svante.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:49:15, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:(Lol! åt Svante.)
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-05 0:49:15, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
med VANLIG hälsning!
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Jag tycker det ser fult och slappt ut med mvh, så tråkigt nonchalant på något vis. Om man inte ids skriva ut någon hälsningsfras så ser det faktiskt bättre ut med /Namn, tycker jag.
Och "med vänliga hälsningar" är ju också en så tråkig klyscha i sig, det använder jag bara i högtravande syfte. Jag skriver alltid "Hälsningar" eller något sådant.
Och "med vänliga hälsningar" är ju också en så tråkig klyscha i sig, det använder jag bara i högtravande syfte. Jag skriver alltid "Hälsningar" eller något sådant.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-05 0:49:15, redigerad totalt 1 gång.
Heliora skrev:Och "med vänliga hälsningar" är ju också en så tråkig klyscha i sig, det använder jag bara i högtravande syfte. Jag skriver alltid "Hälsningar" eller något sådant.
Om jag inte känner mig vänligt sinnad skriver jag bara "Hälsningar NN". Tycker inte att det passar att skriva "Med vänliga hälsningar" när man skickar påminnelser om obetalda fakturor. Just då är jag allt annat än vänlig. En skulle passa bättre.
Senast redigerad av Selma 2011-05-05 0:49:15, redigerad totalt 1 gång.
Jag varierar mina sluthälsningar men vanligtvis skriver jag; De Bästa Hälsningar men jag kan också skriva; De Allra Bästa Hälsningar, eller De Allra Bästa Av Hälsningar. Det beror lite på hur jag mår och vad det är för slags person jag skriver till såväl som varför jag skriver.
Senast redigerad av atoms 2011-05-05 0:49:15, redigerad totalt 1 gång.
Hej!
Jag avslutar alltid mejl, inlägg på forum etc. med Hälsningar, en blankrad mellan och så namnet/nicket. Även till viktiga kontakter. På engelska får det väl bli "Best regards" eller också bara namnet under.
Hälsningar
Lilla Gumman
Jag avslutar alltid mejl, inlägg på forum etc. med Hälsningar, en blankrad mellan och så namnet/nicket. Även till viktiga kontakter. På engelska får det väl bli "Best regards" eller också bara namnet under.
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-05 0:49:15, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Jag använder olika former av Med vänlig hälsning samt mvh eller nåt annat beroende på hur formell jag vill vara.
Tex om jag vill ge ett seriöst intryck till en relativt okänd mottagare så försöker jag vara riktigt formell.
Tex om jag vill ge ett seriöst intryck till en relativt okänd mottagare så försöker jag vara riktigt formell.
Senast redigerad av carl 2011-05-05 0:49:15, redigerad totalt 1 gång.
I vanliga snigelbrev skulle jag skriva ut det. I e-mail tycker jag det är en annan sak. Skulle jag eposta till en blivande arbetsgivare, så skulle jag nog också fjäska till med hela uttrycket. I vanliga fall får MVH duga.
Senast redigerad av Alien 2011-05-05 0:49:15, redigerad totalt 1 gång.
Heliora skrev:Jag tycker det ser fult och slappt ut med mvh, så tråkigt nonchalant på något vis. Om man inte ids skriva ut någon hälsningsfras så ser det faktiskt bättre ut med /Namn, tycker jag.
Håller med!
Senast redigerad av weasley 2011-05-05 0:49:15, redigerad totalt 1 gång.
Heliora skrev:(...) "med vänliga hälsningar" är ju också en så tråkig klyscha i sig (...)
Jag skriver alltid "med vänliga hälsningar". Men inte för att vara högtravande, utan bara väluppfostrat artig. För snälla lilla ni här i tråden, ni tror väl inte att jag egentligen bryr mig? Hade jag fått råda, hade jag bara skrivit det jag ville säga. Ingen idé att komma med falska förespeglingar om vänlighet och samarbetsvilja.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-05 0:49:15, redigerad totalt 1 gång.
/Ufo
Jag kan också skriva så men har aldrig fattat vad snedsträcket gör där. Nån som vet? Betyder det något? Nån som tryckte fel och så hakade alla på fast ingen visste vad det betydde?
mvh
/sigge
Senast redigerad av sigge 2011-05-05 0:49:15, redigerad totalt 1 gång.
Är det inte snarare så att snedstrecket är en markering att här är det slut på texten, och alltså är det en underskrift som kommer?
Ursprungligen brukade man aldrig skriva både avslutningsfras och snedstreck före namnet, utan snedstrecket användes när man bara undertecknade med namnet utan något mera.
Dvs man skriver antingen
Mvh
Kalle
eller bara
/Kalle
Ursprungligen brukade man aldrig skriva både avslutningsfras och snedstreck före namnet, utan snedstrecket användes när man bara undertecknade med namnet utan något mera.
Dvs man skriver antingen
Mvh
Kalle
eller bara
/Kalle
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 0:49:15, redigerad totalt 1 gång.