Musikunderforum? (Omröstning)

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, atoms

Vill du ha ett musikunderforum?

Ja
35
69%
Nej
11
22%
Kvittar vilket
5
10%

Antal röster : 51

Inläggav Inger » 2010-05-14 17:22:01

Titti skrev:Admin

Jag har inte för avsikt att skapa ett nytt underforum för detta - vi skulle kunna ha hur många underforum som helst med resultat att forumet som helhet skulle bli alltför fragmenterat. Vi försöker hålla det rent och överskådligt och vill dessutom att man i de flesta fall ska kunna se hela indexsidan på skärmen samtidigt. Med fler underforum minskar den möjligheten.

Den enda möjlighet jag kan se är en sk metatråd med länkar till de olika musiktrådarna om någon avdelningsmoderator vill åta sig det arbetet.

Men musik är ju ett STORT intresse här. Det blir inte fragmenterat om det läggs som ett underforum till övrigt. Snarare blir det ju fragmenterat nu att musiktrådar hamnar lite här och där istället för i en separat avdelning.

Metatråd blir ett mycket dåligt substitut för något som skulle förenkla för alla oss som har musik som specialintresse. Det är ju ett minst lika stort område som språk och IT-frågor, och väldigt tydligt avgränsat, samtidigt som det kan innehålla all världens musik genom hela historien.

Omröstningen visar ju att en klar majoritet tycker det vore en bra idé, borde inte detta tas i beaktande istället för att bara avfärdas rakt av? Det är ju ändå vi som använder forumet.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2010-05-14 17:25:47

Lakrits skrev:Idag är hånfullhet och översitteri det enda som jag orkar kräkas ur mig. Jag har varken barn eller hustru att puckla på och jag klarar inte av att supa. Till råga på allt kommer jag att tvingas titta på "Så skall det låta" ikväll. En människa kan bli grinig för mindre.

Ja, det är synd om människan. (Vem det nu var som sa det, appropå citat.)
Inger
Inaktiv

Inläggav Truly » 2010-05-14 17:31:47

Inger skrev:
Titti skrev:Admin

Jag har inte för avsikt att skapa ett nytt underforum för detta - vi skulle kunna ha hur många underforum som helst med resultat att forumet som helhet skulle bli alltför fragmenterat. Vi försöker hålla det rent och överskådligt och vill dessutom att man i de flesta fall ska kunna se hela indexsidan på skärmen samtidigt. Med fler underforum minskar den möjligheten.

Den enda möjlighet jag kan se är en sk metatråd med länkar till de olika musiktrådarna om någon avdelningsmoderator vill åta sig det arbetet.

Men musik är ju ett STORT intresse här. Det blir inte fragmenterat om det läggs som ett underforum till övrigt. Snarare blir det ju fragmenterat nu att musiktrådar hamnar lite här och där istället för i en separat avdelning.

Metatråd blir ett mycket dåligt substitut för något som skulle förenkla för alla oss som har musik som specialintresse. Det är ju ett minst lika stort område som språk och IT-frågor, och väldigt tydligt avgränsat, samtidigt som det kan innehålla all världens musik genom hela historien.

Omröstningen visar ju att en klar majoritet tycker det vore en bra idé, borde inte detta tas i beaktande istället för att bara avfärdas rakt av? Det är ju ändå vi som använder forumet.

Håller definitivt med Inger.
Som det ser ut i dagsläget ligger musiktrådarna dessutom utspridda på 4 olika forum/underforum och jag hittar aldrig tråd-j**larna.
Truly

Anslöt: 2009-11-25

Inläggav Inger » 2010-05-14 17:38:57

Och man kan fortfarande inte söka på bara rubrik, vilket gör det svårt att hitta trådar även om man vet vad de heter.
Inger
Inaktiv

Inläggav Zombie » 2010-05-14 17:41:06

Truly skrev:Håller definitivt med Inger.
Som det ser ut i dagsläget ligger musiktrådarna dessutom utspridda på 4 olika forum/underforum och jag hittar aldrig tråd-j**larna.

Instämmer.

Och, egentligen borde jag inte försvaga instämmandet ovan, men: även oavsett det måste genretrådarna återställas. De skapades faktiskt just som genretrådar, för genreintresserade, så om inte annat är sammanslagningen diskriminerande mot folk med ett stort antal vanliga specialintressen.

Anses inte det möjligt kan den här genremässiga vitt-brus-tråden lika gärna göras om till avsnitt i den befintliga, nämligen "Vad är den bästa musik".

Och är trådarna för många - ja, snälla nån, just inblandade bland alla övriga specialintressetrådar kommer de ju att komma bort och folk kommer att starta nya trådar för samma saker så att de blir ännu fler, och delvis i andra avdelningar också - en olägenhet som kan minskas med just ett underforum. (Metatrådar har redan visat sig verkningslösa på just den punkten.)
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Kimmelie » 2010-05-14 19:12:22

Jag röstar för ett underforum för musik, och att alla genretrådarna återställs!
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Zombie » 2010-05-14 21:11:47

Flera protester här och neråt.
Zombie

Inläggav weasley » 2010-05-14 22:20:33

Zombie skrev:Nej, ursäkta weasley som brukar göra så mycket bra, men det här var faktiskt den mest ogenomtänkta modereringen jag har sett på forumet sedan affärerna med Milyc och Forummedlem (för att nu ge min syn på den här modereringen, utan krav på att här bli osams om de gamla). Ett grundskott mot hela idén med genretrådar, mot en massa forumisters arbete och dessutom mot den här pågånde omröstningen, precis som Inger skriver strax nedanför i den tråden.

Uppenbarligen förstår inte weasley vitsen med att dela upp i genrer, men det är jag övertygad om att väldigt många andra gör. (Vill någon starta en omröstning om det så varsågod ;) .)

Det kan hända att min moderering uppfattas som ogenomtänkt. Själv ansåg jag att det extremt stora antalet trådar med till viss del överlappande innehåll var närmast att betraktas som spam. När kundvagnstrådarna eller liknande trådar blev för många var det många röster som höjdes för att begränsa antalet. Kundvagnarna höll mest till i AOT där jag inte modererar men musiktrådarna kunde jag göra något åt.

Dessutom saknades det i de flesta fall den analytiska delen av det som kännetecknar ett intresse, i det här fallet musik. I stort sett blev det en upprepning av den existerande musiktråden fast i ett tiotal upplagor. Till råga på allt hade varje tråd enbart versaler i rubriken.

Mitt beslut att slå ihop trådarna står fast. Den som vill diskutera musik på ett analytiskt plan, får naturligtvis hemskt gärna göra det. Att då posta ett youtubeklipp som exempel på det man gör en betraktelse över är helt i sin ordning. Men den som bara vill posta videor från favoritartister får göra detta i därtill avsedd tråd.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Inger » 2010-05-14 22:47:44

Då faller ju hela poängen med att ha separata genretrådar. Och det diskuterades visst i dem! Jag hade gärna skrivit mer om mina genrer om vi hade fått någon indikation på att detta var ett kriterium för att få posta.

Men jag tyckte det viktiga och roliga var att posta ett bra urval av representativa låtar i varje genre, och att många kunde hjälpas åt med det så att man fick höra låtar man kanske missat ur varje kategori. Sånt finns inte någon annastans vad jag vet. På youtube finns ingen sådan uppdelning, vill man browsa så finns bara Music i största allmänhet, ingen som helst översikt eller uppdelning i kategorier.

Jag postade förvisso många videoklipp på kort tid de dagar jag varit hemma men det var för att dela med mig av bra låtar, inte som att spamma med massa trams.

Detta är ett väldigt seriöst specialintresse för mig och många andra. Musik är det som gör att man står ut. Om det finns några restriktioner på hur mycket man får posta på en dag så skulle jag vilja bli informerad och varnad i tid, inte få trådarna förstörda utan förvarning.

Den hopslagna tråden är helt oanvändbar nu eftersom man inte längre kan fylla på eller diskutera en kategori i taget. Om inte detta återställs så blir jag väldigt ledsen på riktigt, det var ändå en massa jobb och tid vi lagt ner på detta.

Varför inte ett separat musikunderforum där man får starta så många trådar om musik man vill så länge de inte är identiska? Om det finns några restriktioner p g a bandbredd kan jag acceptera det, men inte att trådar som inte hör ihop slås samman.
Inger
Inaktiv

Inläggav Kahlokatt » 2010-05-14 22:51:31

Ett rungande JA, JA, JA! Klart att vi skall ha ett musikunderforum där vi kan diskutera musikaliska under, musikaliskt dunder samt en och annan musikalisk blunder.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav Bror Duktig » 2010-05-14 22:56:47

Jag skrev fakta till jag tror varje inlägg jag skickade.

Att sitta och skicka western swing till en blandad tråd är ju totalt meningslöst. Likaså att sitta och bläddra förbi 95 % av alla inlägg för att se om det finns något man är intresserad av. En, eller är det två, sådana trådar har vi ju redan.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Kahlokatt » 2010-05-14 22:57:01

Inger skrev:
Lakrits skrev:Idag är hånfullhet och översitteri det enda som jag orkar kräkas ur mig. Jag har varken barn eller hustru att puckla på och jag klarar inte av att supa. Till råga på allt kommer jag att tvingas titta på "Så skall det låta" ikväll. En människa kan bli grinig för mindre.

Ja, det är synd om människan. (Vem det nu var som sa det, appropå citat.)

Indras dotter i Ett drömspel av Strindberg, fast korrekt: "Det är synd om människorna". :-)196
Vi läste den i skolan. Jag var Drömväverskan och min bästis var Indras dotter.
(Sett på bibblans toalett: "Det är synd om Strindberg/En människa" :lol: )
Kahlokatt

Inläggav Inger » 2010-05-14 22:59:22

Tack, Kahlokatt!
Inger
Inaktiv

Inläggav Zombie » 2010-05-14 23:05:08

Bara att konstatera att här står weasley uppenbarligen ljusår från oss och flera andra som har yttrat sig i frågan.

Jag hade tänkt se om jag kunde börja använda forumet på något sätt till mitt musikintresse, i mån av ork och koncentrationsförmåga. Det faller nu. "Bästa musik"- tråden är verkligen garanterat helt oanvändbar för min del. Att ha två sådana trådar är ju meningslöst i vilket fall som helst, snälla weasley - slå ihop dem då!

Vad analys och diskussioner beträffar får man för sjutton vänta ett tag och se vad som växer fram! Sådant går inte att kräva från början. Och att det skulle vara ett så stenhårt kriterium för forumverksamhet har verkligen gått även mig förbi. Det är det inte i t.ex. "Bästa musik"-tråden. Och om du, weasley, personligen inte förstår vad någon kan få ut av genreuppdelning (även utan "analys"), så finns det ju tillfällen då man helt enkelt måste acceptera att någonting uppenbarligen är viktigt för andra fast man själv inte alls förstår hur.

Och spam och oseriöst (!), slutligen - nej, musik brukar anses som ett seriöst intresse överallt annars. Det kan inte jämställas med kundvagnar. Inte med flamset om Torgny Lindgren. (Däremot med litteratur, inklusive Lindgren. Dock har det ämnet, precis som (motsvarande) på de flesta andra håll, inte genererat tillnärmelsevis lika många postningar som musik här.)
Senast redigerad av Zombie 2010-05-14 23:07:04, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie

Inläggav Kristofer » 2010-05-14 23:05:11

Som jag ser på saken så hade det bästa varit att låta trådarna ligga kvar och se hur aktiviteten i dem är över en tid, samt notera hur många trådar av samma karaktär som tillkommer. En hög aktivitet under flera veckor kan indikera för att musikunderforum kan vara något att fundera på, något att väga för och nackdelar med. Dock innebär ju alltid fler underforum ett mer rörigt och osammanhållet forum. Samtidigt ter det ju sig inte helt konsekvent att ha ett musikunderforum på något som främst är ett aspergerforum. Vi har ju idag en off-topic avdelning för just saker som inte är relaterade till asperger. Musikunderforum blir, rent kategoriskt, ytterligare en off-topicavdelning till. Själv så säger ju i nuläget varken ja eller nej till musikunderforum. Se var trådarna tar vägen innan beslut fattas. Det tenderar ju till att gå trender i trådar. Vem minns inte filitrådtrenden?

Visst har musiktrådar funnits på forumet under en lägre tid. Men det har varit fåtal långa trådar som varit aktuella under längre tid. Så få trådar att underforum inte har kunnat motiveras. Den nu ganska explosiva fasen med musikgenretrådar har inte funnits så pass länge att det går att avgöra om det är en trådtrend eller något som är härför att stanna. Därför tycker jag vi ska vänta och se.

Slå samman trådar är något som jag tycker moderatorer bör vara betydligt restriktivare med än idag. Som det tidigare påpekats i denna tråd så blir sammanslagna trådar tyvärr ibland oöverblickbara. Oöverblickbara trådar hämmar konstruktiv/intressant diskussion och debatt. Visst, det blir mer överblickbart i respektive avdelning med sammanslagna trådar men då trådarna, som ju är själva kärnan i diskussionsmöjligheterna, tenderar till att bli oöverblickbara överväger här enligt mig nackdelarna.

Då många med NPF, vilka är forumets primära målgrupp, också har svårigheter att överblicka tror jag vi här bör vara lite extra försiktiga med att skapa nya underforum eller slå samman trådar.
Senast redigerad av Kristofer 2010-05-14 23:09:37, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Kahlokatt » 2010-05-14 23:07:43

Jag kan köra långa redogörelser för Andrew Lloyd Webbers, Erik Saties, Carl Michael Bellmanns, Joni Mitchells och Sarah Brightmans liv och karriärer om det nu skulle vara ett kriterium med fakta, och Chrilleb kan berätta allt om Tommy Körberg... :wink:
Satie startade en kyrka där han var ensam medlem och skrev medlemsbrev till sig själv... :lol:
Kunskap lovar jag att vi har en masse...
Kahlokatt

Inläggav Kristofer » 2010-05-14 23:11:46

Zombie skrev:Och spam och oseriöst (!), slutligen - nej, musik brukar anses som ett seriöst intresse överallt annars. Det kan inte jämställas med kundvagnar.

När blev kundvagnar oseriöst? Tyvärr ha jag inte hunnit med någon kundvagnsspaning under våren, men jag kan lova dig att kundvagnsspaning tar tid och de inlägg jag skrivit om kundvagnsspaning både här och i bloggen tar tid att göra.

Det är möjligt att jag misslyckats med att påskina detta. Jag har skrivit kundvagnsinläggen på ett lättsamt sätt. Detta för att faktiskt de ska vara läsbara och förhoppningsvis intressanta även för dem som inte har kundvagnar som specialintresse.

Läs t.ex. inlägget om Flottsbrovagnen. Det tog faktiskt en hel del tid att både ta reda på tillverkarfakta och sedan redogöra för dem.
Senast redigerad av Kristofer 2010-05-14 23:21:51, redigerad totalt 2 gånger.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Inger » 2010-05-14 23:17:56

Kan vi lämna kundvagnarna utanför den här diskussionen? Den här tråden handlar om MUSIK och inget annat.

Och vi har haft många musiktrådar som skulle kunna passa i en musikavdelning, jag hoppas de finns kvar i arkivet.
Inger
Inaktiv

Inläggav Liljencroowna » 2010-05-14 23:26:18

Jag tycker att det så fall ska vara ett forum för oss som inte är musikunder... :(
Liljencroowna

Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Zombie » 2010-05-14 23:26:24

Kristofer om kundvagnarna: Sant. Jag blandade ihop det flams som länge dominerade ämnet med den seriösare vinkling jag har sett inte minst dig göra på senare tid. Den korrekta platsen för det seriösa kundvagnsintresset blir tillsammans med andra specialintressen.

Vad beträffar sammanslagna trådar kontra vår aspergares brist på överblick så slår nog den åt olika, delvis motsatta håll för var och en av oss. För min del föredrar jag alla gånger att samma ämne ur samma vinkling avhandlas i en tråd. Särskilt framför flera sådana trådar samtidigt - men även rätt långt ner i historien. (Också, förresten, av det skälet att det väldigt ofta står något bra i en gammal tråd som ingen kommer på när samma sak kommer upp igen.) Vill man se när ämnet återuppväcktes kan man skumma inläggens postningsdatum. Litet jobbigt, men för mig alltså mindre jobbigt än ett snabbt oöverblickbart kaos av trådar om samma sak, där man omöjligt kan minnas vad som stod i vilken.

Dock ser jag inte allmänna musiktrådar på det viset - eftersom musik för mig, liksom för många andra skulle jag tro (kanske inte minst aspergare förresten?), är flera ämnen, inte ett - inte minst just efter genre. Även, på sätt och vis, av det tekniska skälet att det tar en sådan evig tid att ladda ner sida på sida videoklipp till skärmen. Varav man sedan måste plöja igenom fler än man orkar och kanske ändå aldrig kommer fram till det man sökte eller var på humör för.
Zombie

Inläggav nallen » 2010-05-14 23:57:37

Jag håller med bland annat Inger och Kristofer om att sammanslagna trådar nästan alltid blir förstörda och självdör - troligen på grund av att man blandar samman sammanhang som inte hade med varandra att göra ursprungligen. Däremot förstår jag inte hur det skulle kunna bli rörigare av fler subfora. Tvärtom tror jag att det om något borde öka chanserna att folk postar saker på vettiga ställen.

Fram för ett subforum för naturvetenskap också, med egnasubfora för matematik, fysik och kemi.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav andypandy » 2010-05-15 2:08:38

Om det vore många trådar som skapades per dag, vore det passande med att kategorisera trådarna, men i dagsläget så är trådarnas antal så pass lågt, så att man kan hålla reda på dem.
andypandy

Anslöt: 2009-12-16

Inläggav Meppe » 2010-05-15 8:16:40

Ja för musikunderforum också från en som inte är intresserad av att diskutera musik här.
Meppe

Anslöt: 2009-05-22

Inläggav barracuber » 2010-05-15 9:49:10

andypandy skrev:Om det vore många trådar som skapades per dag, vore det passande med att kategorisera trådarna, men i dagsläget så är trådarnas antal så pass lågt, så att man kan hålla reda på dem.

Men nu diskuterar vi fallet musik. Och de trådarna finns inte kvar - de är ihopslagna till en lång 17-sidig tråd.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in